„To historyczna chwila”. Umowa na ostatni odcinek „średnicówki” podpisana (TV)

Przed południem w środę w gliwickim Ratuszu podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej.

– Dla mnie to przeogromna sprawa, która kończy wiele lat ciężkiej pracy – powiedział prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz.

Zamykający DTŚ odcinek G2 zostanie wybudowany przez konsorcjum firm Eurovia Polska i Bilfinger Berger Budownictwo kosztem ponad 700 mln zł. Środki na tę inwestycję pochodzą z subwencji rządowych, dotacji unijnych, kasy miasta oraz kredytu zaciągniętego przez rząd w Europejskim Banku Inwestycyjnym.


Gliwicki samorząd na oba odcinki (G1 i G2) wydał około 50 mln zł.

W ostatnich dniach pojawiły się jednak informacje, jakoby brakowało funduszy na ostatni odcinek „średnicówki”.

– Z racji tego, że szacunki dotyczące wartości DTŚ były robione w 2007 roku, stała się rzecz nieunikniona. Wartość tej inwestycji, w porównaniu do kosztorysów z 2007 roku, najzwyczajniej w świecie wzrosła – powiedział marszałek woj. śląskiego Adam Matusiewicz.

Według zapewnień marszałka, podczas czwartkowego spotkania w Warszawie, minister transportu Sławomir Nowak obiecał pomoc w zdobyciu brakujących środków, które szacowane są na prawie 300 mln zł.

Szerokość trasy na terenie Gliwic będzie zróżnicowana. Od węzła z Drogą Krajową nr 88 do węzła z ul. Królewskiej Tamy, DTŚ przypominać będzie ulicę miejską jednojezdniową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Natomiast od węzła z ul. Królewskiej Tamy do węzła z ul. Kujawską, „średnicówka” będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Trasa na całej długości będzie oświetlona. W ścisłym centrum ? pod ulicami Zwycięstwa i Dworcową ? DTŚ zostanie poprowadzona w tunelu długości 493 m, nad którym w przyszłości może powstać nowa przestrzeń publiczna.

Ostatni odcinek ma zostać wybudowany do końca 2014 roku.

– Jeżeli będzie można dostać się i wyjechać ze śródmieścia w bardzo szybki sposób, korzystając z dziesięciu wjazdów na DTŚ, to ona będzie pełniła funkcję napełniania i opróżniania centrum miasta – przekonuje Zygmunt Frankiewicz.

[flashvideo file=”http://24gliwice.pl/tv/20121212_dts.flv” /]

Jak zapewnia prezydent Gliwic, nie do przecenienia będą także inwestycje towarzyszące „średnicówce”.

– Można to zaobserwować w innych miastach regionu, gdzie ta droga już powstała. Zwiększone miejsca pracy, uporządkowany teren, inwestycje, głównie obce, a po części i miejskie. Korzyść jest ewidentna. To będzie też czas, kiedy będzie można mówić o realizacji naszych marzeń i planów, czyli zamknięciu ul. Zwycięstwa – dodał Frankiewicz.

[flashvideo file=”http://24gliwice.pl/tv/20121212_dts2.flv” /] (mpp)