Ile zaoszczędzimy na Drogowej Trasie Średnicowej? Przedstawiono wyliczenia

Spadek liczby wypadków o 82%, redukcja zanieczyszczenia powietrza o przeszło 50% oraz zmniejszenie kosztów paliwa o 47% i eksploatacji o 39%

– to oszczędności, które zostaną uzyskane wraz z zakończeniem budowy gliwickich odcinków Drogowej Trasy Średnicowej – wynika z danych przedstawionych przez Śląski Urząd Marszałkowski i DTŚ S.A.

DTŚ to jedna z tych inwestycji, na której zakończenie z utęsknieniem czekają prawie wszyscy kierowcy. Chociaż przebieg trasy ciągle budzi kontrowersje wśród części mieszkańców (wycinka drzew, wyburzenia, lokalizacja w centrum), trudno nie zauważyć korzyści wiążących się z oddaniem jej do użytku.


Rozpoczęta w 1986 roku budowa Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) zakończy się w przyszłym roku. Fakt, że DTŚ przebiega przez sam środek sześciu miast powoduje, że oszczędności z jej przebiegu odczują także zwykli kierowcy.

Codziennie w relacji pomiędzy Katowicami i Gliwicami przemieszcza się około 150 tys. samochodów

Blisko 90 proc. to ruch wewnątrz aglomeracyjny, a tylko co dziesiąty pojazd pokonuje tę trasę w celach tranzytowych. Te liczby w powiązaniu z faktem, że w miastach, przez które przebiega DTŚ, mieszka 1 mln ludzi, a w promieniu zaledwie 500 metrów ponad 116.500 osób, uzmysławia, jak wiele osób zyskuje na budowie tej trasy.

Projektanci wyliczyli, że aż o 82 proc. spadnie liczba wypadków rejestrowanych na tym odcinku. Krótsza trasa, bezkolizyjne skrzyżowana i wyższa średnia prędkość przejazdu spowoduje spadek kosztów paliwa o 47 proc. i eksploatacji o 39 proc.

Wiadomo, że praktycznie niemożliwe jest wyliczenie oszczędności co do przysłowiowego grosza, jednak, gdyby przyjąć bardzo ostrożne założenie, że każdy z kierowców zaoszczędzi jednego roboczego dnia tylko złotówkę, to uzyskujemy sumę ponad 330 mln złotych w skali roku. W dużej części są to pieniądze prywatnych kierowców.
Na budowie DTŚ zyskuje także środowisko naturalne, do którego po zakończeniu budowy sumarycznie będzie trafiało o przeszło 50 proc. mniej zanieczyszczeń.

—–
Dane w materiale pochodzą z opracowania DTŚ S.A. oraz materiału Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego