Co zamiast bramek na autostradach? GDDKiA otwiera pasy dla systemu viaTOLL (TV)

– Musimy uwolnić autostrady – mówiła w kwietniu tego roku wicepremier Elżbieta Bieńkowska i zapowiedziała likwidację bramek do poboru opłat na polskich autostradach. Alternatywą dla manualnego systemu może być projekt viaTOLL.

15 lipca GDDKiA wprowadza specjalne pasy szybkiej płatności, na których będzie można uiszczać opłatę za przejazd autostradą elektronicznie, poprzez specjalne urządzenie (viaAUTO) wewnątrz samochodu.

Z takiego rozwiązania korzystają już kierowcy samochodów ciężarowych i autobusów. Zamontowane w nich viaBOXy pobrały od połowy 2011 roku już ponad 3 mld złotych. Operator systemu liczy na upowszechnienie tej formy płatności wśród użytkowników „osobówek”.

Realizacja: Michał Szewczyk, Łukasz Gawin, czyt. Katarzyna Magiera

Główną zaletą systemu jest możliwość zapłaty za przejazd autostradą bez konieczności przerywania podróży. Kierowca podjeżdżając do bramek, zajmuje pas dedykowany użytkownikom viaTOLL, a system elektronicznie nalicza opłatę i podnosi szlaban. Pozwala to obsłużyć ponad dwa razy więcej samochodów w ciągu godziny niż w obecnie obowiązującym modelu. W Gliwicach taki specjalny pas pojawi się w Żernicy.