Będzie węzeł przesiadkowy? Miasto planuje m.in. autobus szynowy i parkingi rowerowe

Przybliża się perspektywa budowy Centrum Przesiadkowego w Gliwicach.

Miasto dysponuje już gruntami pod inwestycję. Złożono też wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Teraz Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na wykonanie kosztorysu i propozycji zagospodarowania przestrzeni pod centrum przesiadkowe.

O powstaniu węzła przesiadkowego z prawdziwego zdarzenia mówiło się od wielu lat. Miasto od dłuższego czasu posiada już koncepcję dla projektu „Zachodnia Brama Metropolii Silesia. Centrum przesiadkowe w Gliwicach„. Została ona stworzona przez pracownię P.A. NOVA w grudniu 2013 roku. W ostatnich dniach Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na wykonanie koncepcji techniczno-architektonicznej układu komunikacyjnego i zagospodarowania przestrzeni dla inwestycji.

DRODZY CZYTELNICY! TRWA CISZA WYBORCZA. DO ZAKOŃCZENIA WYBORÓW WSZYSTKIE WASZE NOWE KOMENTARZE BĘDĄ MODEROWANE, MOGĄ WIĘC UKAZAĆ SIĘ Z OPÓŹNIENIEM. KOMENTARZE MAJĄCE CHARAKTER AGITACJI ZOSTANĄ OPUBLIKOAWANE PO ZAKOŃCZENIU CISZY WYBORCZEJ.

Krokiem milowym dla inwestycji było zeszłoroczne wykupienie, przez gliwicki magistrat, od Polskich Kolei Państwowych terenu w sąsiedztwie dworca.

Miasto nabyło grunty o łącznej powierzchni prawie 5 hektarów.

– Centralny Węzeł Przesiadkowy składać się będzie zarówno ze starego dworca kolejowego, jak i nowego, dużego obiektu zbudowanego po drugiej stronie torów – informuje strona internetowa miasta.

Jak można przeczytać w dokumentacji przetargowej, ważne jest racjonalne zagospodarowanie terenu pod kątem stworzenia warunków dla powiązania różnych rodzajów komunikacji publicznej. Centrum przesiadkowe ma spełniać potrzeby podróżnych PKP, miejskiego autobusu szynowego oraz przewoźników autobusowych – zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych. Ponadto zostaną stworzone miejsca postojowe dla taksówek oraz odrębne parkingi rowerowe.

Oprócz oszacowania kosztów centrum przesiadkowego, potencjalny wykonawca koncepcji będzie musiał wziąć pod uwagę intensywną zmianę krajobrazu związaną m.in. z przebudową dworca PKP czy budową Drogowej Trasy Średnicowej.

W ramach inwestycji ma zostać zmodernizowanych wiele ulic m.in. Na Piasku, Dubois, Okopowa, Tarnogórska czy Piwna.

Przebudowany zostanie także skwer przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Koszt inwestycji będzie najprawdopodobniej pokryty w dużej części ze środków unijnych.

Zwycięska pracownia będzie miała czas do końca listopada na wykonanie koncepcji.

(mpp)

(wiz. P.A. Nova)