Dworzec klasy “Premium”, a w środku puste lokale. PKP: “Prowadzimy rozmowy, szukamy najemców”

Choć od oficjalnego otwarcia dworca PKP w Gliwicach minęło niemal pół roku, w holu głównym wciąż część lokali pozostaje niezagospodarowana.

Kolejowa spółka zapewnia, że stara się zapełnić pustą przestrzeń, choć nie wskazuje kiedy dokładnie to nastąpi. W cierpliwość muszą uzbroić się zwłaszcza ci podróżni, którzy trafili na gliwicki dworzec wiedzeni klasą “premium” – do jakiej został zakwalifikowany po remoncie gliwicki obiekt. Przed spółką zadanie by udowodnić, że nobilitujący przydomek nie został nadany na wyrost.

Klasa “premium” została wprowadzona przez PKP w 2015 roku. Na takich dworcach podróżni mogą liczyć na najlepszą obsługę, a w obiektach powinny znajdować się m.in. restauracje, bankomaty i wygodne parkingi.
– Zdecydowaliśmy o wprowadzeniu zupełnie nowej kategoryzacji dworców, bo ma ona nam pomóc ustalić standard obsługi pasażerów. Chcemy te standardy ujednolicić tak, aby pasażerowie wiedzieli, czego spodziewać się w naszych obiektach – informowali dwa late temu przedstawiciele PKP.

– Pasażerowie zatrzymujący się w Gliwicach będą mogli na dworcu kupić wszystko co jest przydatne w podróży

– zapowiadały PKP S.A. jeszcze przed rozpoczęciem renowacji gliwickiego dworca.

Według zapowiedzi, w zmodernizowanym holu głównym miał pojawić się lokal gastronomiczny, sklep spożywczy, drogeria, kawiarnia, apteka i sklepiki z multimediami i prasą. Na razie plan udało się wykonać tylko częściowo. PKP broni się, że poszukiwania najemców nie ułatwia konieczność uzgodnienia podejmowanych działań z konserwatorem zabytków.

– Prace projektowe dotyczące dostosowania lokali wymagają takiej zgody ze względu na zabytkowy charakter budynku

– informuje Aleksandra Grzelak Starszy Specjalista w Wydziale Prasowym Polskich Kolei Państwowych S.A – W budynku otwarte są m.in. lokal gastronomiczny Subway, księgarnia czy GTV Bus. Wkrótce prace aranżacyjne w jednym z lokali rozpocznie drogeria Rossmann. W maju planujemy ogłoszenie postępowania na wynajem lokalu o powierzchni 150 mkw. Prowadzimy również rozmowy dotyczące zagospodarowania lokalu o powierzchni 20 mkw – dodaje Grzelak.

Na razie wolną przestrzeń wypełnia otwarta w ubiegły piątek wystawa „Glywitz-Gleiwitz-Gliwice. Wszystkie oblicza miasta”. Na 24 planszach przedstawiono dzieje i rozwój Gliwic oraz jego mieszkańców, a także sylwetki najsłynniejszych i najbardziej zasłużonych gliwiczan.

Zmodernizowany gliwicki dworzec oficjalnie otwarty został w grudniu 2016 roku. Koszt inwestycji wyniósł 156 mln złotych, z czego aż 81 mln złotych stanowiły środki z budżetu Unii Europejskiej.

Michał Szewczyk

Sortuj wątki:   od najnowszych | chronologicznie | najwyżej ocenione
Olo
Olo

Mnie wkurza zero parkingu tam i te taksówki którym wszystko wolno. Oni płacą że tam sobie za darmo stoją w centrum miasta wszędzie?

Mike
Mike

Co to znaczy “płacą że za darmo stoją”?

Gabi621
Gabi621

Znając pazerność PKP, to ustalili czynsze za dzierżawę lokalików w takiej samej wysokości, jak na Marszałkowskiej w Warszawie. Chętnych nie znajdą, a kupcy wiedzą, że po miesiącu czekałoby ich
bankructwo i komornik u drzwi. Niech usadowią w tych budkach swoich pracowników, zapewnią im
towar i pensje. W końcu dworzec to własność PKP

Anna
Anna

No wlasnie pol roku od zakonczenia remontu a schody na perony jeszcze nadal brudne.Drzwi wejscioe to faktycznie kpina.A te szklane budki -co to i po co.Megafon to belkot.Jesli to jest premoum to w Katowicach super premium.

Alicja Małańczuk

Poza wyglądem peronów nie widzę powodów do triumfalizmu. Wiele niedoróbek, wiele złych pomysłów. Od koloru budynku, poprzez tę beznadziejnie brzydką mozaikę, po otoczenie dworca – nadal fatalne. Do Premium jeszcze bardzo daleko.

Alicja Małańczuk

Jaki zabytek?? Przecież powstał a w latach 50-tych., a nie przed wojną.

Cykloturysta
Cykloturysta

Alicja, dworzec powstał dawno temu, a ta bzdurna grafika komuchów za ich już czasów

Sylwia Nowak

Otoczenie dworca nie było remontowane.

Cała budowa “centrum przesiadkowego” i remont Placu Piastów z okolicą jest w planach.

Jan
Jan

Ta budowa centrum przesiadkowego jest w planach od 20 lat. W każdych wyborach pojawia się obietnica o tej budowie i mieszkańcy za każdym razem to łykają jak młode pelikany.

Agata Bielak

Mozaika jest zabytkiem i nie musi się podobać

Olo
Olo

Na jakich zasadach funkcjonują taksówkarze. Zero zusu.wiekszosx z nich to emeryci.to dobry temat na artykuł

Beton
Beton
@OLO Nie żebym miał coś wspólnego z taksiarzami, ale w Polsce prawo nie zakazuje emerytowi prowadzenia działalności gospodarczej ( na przykład przewozowej ). Wtedy nie płaci się ZUSu, a jedynie zdrowotne. Na podobnych zasadach firmy zatrudniają emerytów. I co tu opisywać w artykule ??? A dworzec klasy premium ??? Jest stokrotnie lepiej niż było, ale czy to premium ??? W katowicach na dworcu jest jakoś inaczej, czuć życie, są ludzie, są sklepy, lokale itd. Dworzec w Gliwicach wydaje się trochę martwy. Może to przez ten niepotrzebnie momumentalny hol, poże przez przyprawiające o dreszcze zapowiedzi, może przez z d..py wziętą mozaikę,… Czytaj więcej »
Jan
Jan

Bo Katowice to stolica województwa. Zawsze będzie się tu więcej działo. Gliwice są jednym z większych miast na Górnym Śląsku, ale jakby nie patrzeć to nadal tylko klasa lokalna. Jeden pociąg Pendolino dziennie, kilka pociągów Intercity, kilka Przewozów Regionalnych i TLK. I całe mnóstwo pociągów Kolei Śląskich, które stanowią większość.
Poza tym miasto od lat stawia na transport samochodowy, więc komunikacja autobusowa i pociągi nie są jakąś preferowaną opcją.

realista
realista

Co Ty chcesz od mozaiki.Glowa Cie boli.

Benek
Benek

Mozaika ta Panie kolego to relikt minionej epoki, który ni w ząb nie wpasował się w zakładaną nową stylistykę – podobnie zresztą jak te szklane akwaria w holu… Cały ten remont wyglądał tak jakby ktoś chciał wszystkim zrobić dobrze. Jeśli koniecznie chce się zachować stary styl to trzeba na to sporo kasy i dobrego pomysłu – patrz hol dworca Łódź Fabryczna po remoncie…

comment image

Jerzy
Jerzy

Czy tylko taksówkarze dorabiają będąc na emeryturze? Pomyśl zanim zaczniesz następnym razem sie przemądrzać . To w gruncie rzeczy nie boli

Olo
Olo

Ale nie płacą za to że tam parkuja i stoją. I zajmując bardzo dużo miejsca w mieście w super lokalizacjach

Marx
Marx

trochę racji w tym jest, bo odwożąc kogoś na dworzec nie ma za dużo miejsca to zaparkowania

Mariusz Nowara

Jakie tam premium,? Nagłośnienie do kitu, słupy brudne, gaśnie światło w tunelu, brak informacji o otwarciu drzwi wejściowych dotykowo żenada

Michał Sroczyński

CENY DZIERŻAWY SĄ PREMIUM

Sylwia Nowak

Jest info o otwarciu drzwi. Tylko ludzie zrywają, bo to kartka A4 z nadrukiem, przylepiona taśmą klejącą. :D

Grzegorz Preisner

Bo premium jest tylko jedno

Szymon
Szymon

Szaro,smuto i brudno -to na moim dworcu.A u mojej dziewczyny w Opolu -kolorowo,wesolo i przede wszystkim czysciutko.I po co porownywac do Katowic.

Cliper
Cliper

Niewiem,nie byłem,nie korzystam,nie interesuje mnie to
A swoją drogą.pewnie koszt najmu jest tak posadzony że tylko uklęknąć.
Jak znam życie będą roszady najemników częściej niż im się wydaje

rusałka
rusałka

Kto z seniorów pamięta ciemne piwo na peronie drugim? Było najlepsze z całej Polski. Kto przejeżdżał przez Gliwice pociągiem własnie ma takie wspomnienia. Ja również.

Cykloturysta
Cykloturysta

Tak, pamiętam na pierwszym peronie, było super

Tito
Tito

Dobre było,ale w Tarnowskich Górach lepsze lali.

Mat.
Mat.

A ja powiem tak -oczywiscie ladniej jak bylo.B.ladny lacznik pomiedzy holami.Ciekawe zadaszenie peronow.Ale to wszystko.Na peronach problem z poruszaniem ponieważ tor przeszkod przez te slupy slupeczki i jakies brudne szklane budki z odchodami golebi.Ogolnie jest brudno.Megafon to jakas kpina.Czy wart 156milionow.Co z tymi siekiera otwieranymi drzwiami.

Najemca
Najemca
O nie! nigdy więcej lokalu na dworcu w Gliwicach.Jakiś czas temu, jeszcze przed remontem, wynajmowałem lokal na gliwickim dworcu,niestety interes nie szedł zbyt dobrze więc zrezygnowałem i dopiero wtedy zaczęły się interesujące rzeczy,które mówią bardzo dobrze jaki panuje na PKP “porządek”.W momencie rozwiązania umowy zostały przez mnie spłacone wszystkie należności ,które byłem winny PKP (zresztą taki był warunek rozwiązania umowy). Jakie było moje zdziwienie kiedy po kilku miesiącach dostałem od PKP pismo o uregulowaniu niespłaconych należności w wysokości kilku tys zł. Wysłałem więc im skany wszystkich moich przelewów, które robiłem przy rozwiązywaniu umowy. Mijają 3 miesiące -znowu pismo o niespłaconych… Czytaj więcej »
Cykloturysta
Cykloturysta

Niezły numer ci wywinęli, dlatego ja też trzymam nawet 10 lat rachunki

Sylwia Nowak

Najbardziej premium to są drzwi wejściowe, ociosane siekierą od strony klamek. :D

Ale i tak kocham ten dworzec po remoncie.
Kto tam bywał regularnie przed, ten wie dlaczego. :)

Kolejarz IC.
Kolejarz IC.

Na wszystkich dworcach premium w ktorych bylem (a bylem na wielu)drzwi otwieraja sie automatycznie.W Gliwicach recznie.Nie rozumiem dlaczego przeciez ruch duzy zwlaszcza na Tarnogorska.I szmata i woda potrzebna od zaraz.

CMM
CMM

Ponury i szary ten dworzec. Gdybym był gospodarzem miasta, nigdy bym się nie zgodził na takie badziewie.

Jan
Jan

Wydaje mi się, że gospodarz miasta rzadko odwiedza dworzec, więc wszystko mu jedno jak wygląda.

Marzena Polak

Największa żenada to z drzwiami….jak ma przeczytać kartkę z napisem człowiek niewidomy,obcokrajowiec,itd ???….no ale na “kartkę ” nie trzeba było przetargu rozpisywać

Agnieszka Malarczyk
Ja jestem bardzo rozczarowana tym Dworcem. Bardzo się cieszyłam z tego remontu, ale jego finalny wygląd i funkcjonalność jest na bardzo niskim poziomie. Kolor budynku bardzo nietrafiony. Wiem, ze pierwotnie inny był w planie. Nie pamiętam teraz dokładnie jaki, ale jak go zobaczyłem to zastanawiałam się kto do licha zatwierdził jego zmianę na ten co jest obecnie. Ale skoro tak oszpecono urząd miasta to w sumie nie ma co się dziwić, że i tutaj zmiana wyszła na minus. W srodku dworca mnóstwo pustych lokali, ciemno i mało przyjaźnie. Mało też miejsc do poczekania na pociąg. No i perony. Jak dla… Czytaj więcej »
Magdalena Urbaniak

Z wszystko się zgadzam, oprócz koloru. W Niemczech jest dokładnie taki sam dworzec i stąd ten sam kolor u nas.

tomEE
tomEE

Co można otworzyć na dworcu … kiosk ruchu, księgarnie, jakieś szybkie “papu” na miejscu, nic więcej. Gliwice to nie Katowice gdzie podróżnych jest 20x wiecej gdzie mogę funkcjonować inne punkty (apteka, kwiaciarnia etc).
Czynsz tam pewnie jak w Galeriach więc chętnych nie ma, obniżcie czynsz to zaraz będzie Kebab, Wszystko po 5zł i “Tani CIUSZEK” … pytanie co gorsze. ;)

Marx
Marx

kwiaciarnia sobie radziła wiele lat

ja234
ja234

Dworzec premium tyłem do przodu i i na wstecznym. Premium to on jest z nazwy, wewnątrz paskudnie,
ciche zapowiedzi megafonowe.Słowem porażka.
I jeszcze te drzwi, które trzeba otwierać ręcznie ( belka w dół). Całość to taniocha.

Premium dworzec jest w Katowicach.

Irek
Irek

Całkowita zgoda system zapowiadania IVONA jest na tym dworcu bardziej sluszalny więc nie rozumiem dlaczego nie uruchamiany.A wynajem lokali,porzadki,kartki na cudo drzwiach lezy po stronie kierownictwa.Kiedy odchody golebi będą sprzątniete z tych szklanych golebnikow nad schodami prowadzacymi na perony.

Renata El

wielka pomyłka popatrzcie na Lódż Fabryczna i wtedy widać klasę premioum

Teresa
Teresa

Nie rozumiem dlaczego system zapowiedzi IVON bardziej zrozumialy jest tak rzadko uruchamiany.

Radek
Radek

Dlaczego bardziej zrozumialy system zapowiadania IVONA jest tak rzadko uruchamiany.Megafonisci szkoda waszych gardel.

Radek
Radek

Rusalka kciuk w gore i dzieki.Pamietam smak.Rowniez ze bylo jeszcze w miare czysto.I chyba najlepszy i b.wyrazny megafon.Tu stacja Gliwice,pamietac o zabraniu swojego bagazu z wagonow.

Lukasz
Lukasz

A ja sie zastanawiam czy kierownictwo tego dworca przejdzie sie czasami po nim i wyciagnie wnioski.A moze tylko siedzi w biurze i oglada dalej naprawdę ladne wizualizacje.

Konduktor K.S.
Konduktor K.S.

Pod zadaszeniem peronow tam gdzie sa pasażerowie i zatrzymują się pociągi zapowiedzi praktycznie nie słychać.Natomiast za zadaszeniem glosniki skierowane na C.H.Forum -to jakaś kpina albo zwykla zlosliwosc.Przeciez je trzeba obrocic w kierunku hali peronowej.A na koncach peronow zlikwidowac bo tam nie ma podróżnych.Zdjete dac na hale peronowa.

Leszek W. Polska

Zobaczcie jak tętni życiem dworzec w Katowicach, kolor i inne dyrdymały to pryszcz na hu…… u nas jest pusto jak by to był dworzec klasy premium gdzieś w wyludnionym mieście. A co do drzwi wejściowych to zgadzam się że wszystkimi.

wpDiscuz