Gliwice oszczędzają na komunikacji miejskiej? Wydajemy o wiele mniej niż inne śląskie miasta

Na transport w Gliwicach przeznacza się 25 milionów rocznie. W porównaniu z innymi dużymi śląskimi miastami, jest to bardzo niska kwota.

Jak informowała niedawno Gazeta Wyborcza, budżet KZK GOP wyniesie w tym roku 628 milionów złotych. Miasta tworzące związek, łącznie do kasy, z której finansowane są przewozy, wpłacą 401 milionów złotych.

Najwięcej wydadzą Katowice – 93,6 miliona zł, Sosnowiec 51 milionów zł, Zabrze 35 milionów zł, Dąbrowa Górnicza 34,1 miliona zł, Bytom 32 miliony zł, Gliwice 25 milionów zł, Ruda Śląska 20 milionów zł.

Do tego około 227 milionów złotych wpłynie ze sprzedaży biletów.

Po podzieleniu kwoty, jaką dane miasto wpłaca na transport publiczny, przez liczbę jego mieszkańców okazało się, że komunikacja miejska najmniej kosztuje… Gliwice. 147 zł magistrat przeznaczy w 2018 na każdego gliwiczanina. W sąsiednim Zabrzu kwota ta jest większa i wynosi 220 zł. Najwięcej, bo aż 342 zł wydają Katowice.

Gliwice słabo skomunikowane

Komunikacja publiczna w niektórych częściach miasta jest słabo zorganizowana. Są ulice, z których dystans do najbliższego przystanku jest naprawdę duży i aż prosi się o wprowadzenie tam linii autobusowej.

– Nie powinny też istnieć rejony miasta, do których komunikacja nie dociera – jeden z przykładów to miasto Gliwice i ulica Witkiewicza na dzielnicy Zatorze, gdzie mieszkają m.in. osoby starsze. Taki stan rzeczy pogarsza dogodność oferty i prowadzi do zwiększenia zakorkowania miasta. Powinny powstawać nowe linie bezpośrednie, a częstotliwości kursowania linii obecnie istniejących powinny być zwiększone – pisze na temat sytuacji komunikacyjnej Gliwic Jakub Krzemiński w serwisie informacyjnym gzmetropolia.pl.

Nie może być takiej sytuacji, że istnieją linie na których autobusy kursują raz na godzinę, a ludzie spędzają kilkadziesiąt minut oczekując na przystankach

– dodaje Krzemiński.

ZOBACZ TEŻ:
Bezpłatna komunikacja z powodu smogu. Dwie osoby przejadą na jednym dowodzie rejestracyjnym

Słaba oferta komunikacyjna, to więcej samochodów na ulicach, dłuższe korki, bardziej zanieczyszczone powietrze. Gdyby w Gliwicach istniały linie autobusowe kursujące z dużą częstotliwością, a także liniowe, łączące osiedla bez przejazdu przez centrum miasta lub potrzeby przesiadki, mogłoby to zachęcić kierowców do wybrania alternatywnego, bardziej ekologicznego transportu.

Jakiś czas temu KZK GOP zwrócił się do gliwickiego magistratu z propozycją utworzenia połączenia w relacji: Osiedle Obrońców Pokoju – Toszecka – Osiedle Kopernika – Osiedle Waryńskiego – Gliwicka podstrefa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Dla maksymalnego skrócenia czas przejazdu, autobusy jechałyby przez estakadę Heweliusza.

Urzędnicy odrzucili jednak ten pomysł tłumacząc, że koszty w wysokości 386 tysięcy złotych rocznie są niewspółmierne do zysku 10 minut, o które skróciłby się czas przejazdu.

Teraz jednak pojawiła się szansa, że coś się zmieni. W planie pracy Komisji Rady Miasta ds. Rozwoju Miasta i Inwestycji pojawiła się pozycja „rozwój komunikacji miejskiej”. Być może po analizie przeprowadzonej przez radnych w organizacji transportu publicznego w Gliwicach pojawią się nowe linie autobusowe.

Komentarze

avatar
3000
Sortuj wątki:   od najnowszych   |  chronologicznie  |  najwyżej ocenione
Cookie Monster
Cookie Monster

Wiele gliwickich tras autobusowych, jezeli nie wiekszosc ma przebieg niezmienny od czasu komuny, tymczasem miasto rozwinelo sie w jednych kierunkach, zwinelo w innych i potrzebna jest gruntowna zmiana komunikacji.

Xsenofob
Xsenofob

Teraz wszystkie linie autobusowe trzeba skierować pod halę BANKRUT.
Przyszłość jest TAM właśnie. Bo przyszłość to spłata kredytów …

par excellence
par excellence

Szybki test jakości myślenia w Gliwicach: ile linii autobusowych obsługuje największego gliwickiego pracodawcę, Specjalną Strefę Ekonomiczną, która zatrudnia kilkadziesiąt tysięcy ludzi? No ile?????

asdf
asdf

Przebieg niezmienny od czasów komuny. Ale kursów coraz mniej, a autobusy coraz krótsze (np. zamiast przegubowego wyjeżdża krótki Solaris Urbino 12).

Urko
Urko

A po cóż w Gliwicach komunikacja miejska ? Ona jest przecież dla „mieszkańców”. A w Gliwicach mieszkają płatnicy podatków i opłat. Mają być bogaci ( żeby było ich stać na samochody ) i zdrowi (żeby nie zawracać głowy gminie co do stanu szpitala ) . Przecież nie po to gmina buduje parkingi lub zamienia na parkingi miejsca „zielone” , żeby je podziwiać z okien tramwaju lub autobusu

Loko
Loko

Strefy pracy nie są skomunikowane z osiedlami, np. Ul. Bojkowska czy Opel nie mają połączeń z Sośnicą

Zygfryd Zapała
Zygfryd Zapała

Linia 259 kursuje przecież z Sos Vegas do Opla. Odstaw wódkę już bo dziś poniedziałek..

asdf
asdf

259 z Sośnicy do Opla jedzie tylko 7 razy w ciągu dnia. Normalnie szał, że z dzielnicy liczącej 18 tys. mieszkańców można tak sprawnie dojechać do strefy ekonomicznej.

Mirek
Mirek

7razy to I tak zaduzo

Mirek
Mirek

Jak mam miec 259 lub 197 to mnie krew zalewa sluchac tego p**pszenia pasazerow to im nie pasuje ta tamto im nie pasuje pie**olenie kotka za pomoca mlotka

Mirek
Mirek

Z opla jezdzi 259 to Chyba wystarczy

Siatka połączeń to lekka kpina. Pomysł, że wszystkie autobusy muszą jeździć przez pl. Piastów to porażka. Przez to trasa pomiędzy sąsiadujacymi dzielnicami staje się beznadziejnie długa. Pomijam już regularne wycinanie kursów, przez co czasem na autobus trzeba czekać godzinę.

Tabor na wielkim plusie. Wielkim minusem jest niezrozumienie funkcji komunikacji miejskiej, co za sobą pociąga jej nie najlepszy układ. Ale tak to jest jak o niej decydują osoby, które z niej po prostu nie korzystają. Widział ktoś kiedyś któregoś wyższego szczebla urzędnika miejskiego, albo pracownika PKM lub zmienionego KZK GOP korzystającego z niej? To skąd mogą mieć o niej wyobrażenie. Arkusz excela to nie wszystko :/

Są takie rzeczy, na których nie powinno się oszczędzać i transport zbiorowy zdecydowanie do nich należy. Także powinniśmy się wstydzić, że wydajemy tak mało, a nie być z tego dumni. A takich białych plam jak ulica Witkiewicz to można więcej podać. Ot chociażby jej przedłużenie w postaci ulicy Podlesie. W starej części Brzezinki jest raptem jeden przystanek (przystanek Brzezinka Lubelska pomijam, bo to jest nieporozumienie), do którego trzeba dojść czasem nawet przeszło kilometr. W Czechowicach z najdalszego domu do przystanku są nawet 2 km.

Urko
Urko

Tak tylko na marginesie . Na ul. Podlesie , w środkowej części, autobus się zmieści . Ale tylko autobus .

ja234
ja234

Nic dziwnego, że miasto zwijanego sukcesu oszczędza na takich drobiazgach jak komunikacja miejska.Pomnik bankrut kosztuje krocie, ściubią kasy na czym mogą.
Pewnie uważają,że większość ma auteczko i auteczkiem się wozi.
Szpitale leżą, komunikacja leży, smog rządzi…grunt, że jest hala-bankrut.

Dalej glosujcie na frankiewicza a będzie jeszcze więcej tego samego.

Gość
Gość

„Szpitale leżą, komunikacja leży, smog rządzi…grunt, że jest hala-bankrut.” – w sumie tylko trzy rzeczy leżą, w sumie niewiele więc dalej trzeba głosować na Frankiewicza bo przyjdzie inny i jeszcze wszystko spier……li.

1. Brak połączeń autobusowych pomiędzy dziwlnicami i przedmieściami. 2. Kursy są za rzadkie (jedyny autobus z okolic PL. Grunwaldzkiego na Sikornik i do centrumn jedzie w tygodniu co godzinę. 3. Na dużych osiedlach, jak Sikornik, jest dość linii, ale są tylko dwa przystanki. Górny Sikornik, gdzie mieszka dużo starszych osób, nie jest w ogóle obsługiwany żadnym środkiem komunikacji miejskiej. 4. Przystanki są umieszczone za rzadko: na świecie standard to maks. 600m. W Gliwicach bywa nawet 1.2km (A4).

kanalia52
kanalia52

Kasa poszła na Franca Arenę.

Mim
Mim

No bo Pan prezydent potrzebuje na 13tki oraz by utrzymywać nierentowną wybudowana halę bez dotacji unjnej. Po to zlikwidował ekologiczne tramwaje by mial więcej dla siebie… Przecież można było mieć najnowocześniejsze tramwaje i wymieniona infrastrukturę za 85% dotacji UE ale to prezydent odrzucił. Teraz płacimy za jego błędne widzimisie. Owszem może i mamy dobry tabor aurobusowy aaale to wciąż jest pseudo ekologia bo autobusy nie jeżdżą na parę wodną tylko na paliewową mieszankę chemiczną która jest trująca.

black_horse
black_horse

Nie odrzucił, tylko wymyślił w swoim umyśle halę na 15 tyś ludzi z dotacją unijną.Modernizacja tramwaju też była z dotacji unijnej, Nikt nie dał by miastu dwóch dużych dotacji unijnych, więc wymyślił sobie żeby wyciąć tramwaj. Argumenty którymi się podpierał były z piaskownicy. Skutek to ani jedna duża dotacja z unii, hala bankrut oraz brak perspektywicznej ekologicznej komunikacji tramwajowej.

Gliwiczanin
Gliwiczanin

Wystarczy przykład ulicy Przyszowskiej żeby dostać się z niej na strefę trzeba jechać co najmniej dwoma autubusami A do dalszej części nawet trzema

Porażka jakaś. Bilety droższe niż w innych miastach, autobusy jeżdżą stadami, a potem długa przerwa, brak skomunikowania np. 840 i 194, Kontrolerzy biletów niekompetentni i złośliwi, itd. Oczywiście tak jest nie tylko w Gliwicach, ale w całym KZK GOP.

gliwiczanin
gliwiczanin

Tramwaje już zlikwidowali, następne będą autobusy.

Porażka z autobusami opinie Ian maja albo wogole nie jeżdżą a jeszcze jedno dajcie więcej autobusów które jeżdżą przez bojków to zwykła kpina jak żadko kursują i jeszcze albo mają duże opóźnienia albo wogole nie kursują

rocki
rocki

Pan prezydent Frankiewicz kocha Gliwice, a jeszcze bardziej Gliwiczan więc dba o ich stan zdrowia fizycznego.Czyż ruch, to nie zdrowie? A w zdrowym ciele, zdrowy duch no nie…itd.

Alex
Alex

Remont mostu na Dworcowej zakończony, a przystanku przy kościele św. Barbary nie ma.

Lech
Lech

Bo jest kawałek dalej?

Franciszek
Franciszek

Linie w kierunku strefy, Waryńskiego i Wójtowej Wsi skręcają tuż przed nim.

Observer
Observer

W kurczącym się mieście komunikacja staje się w ogóle coraz mniej potrzebna. Ktoś pamięta wycinkę tramwaju z miasta? Teraz czas na dalsze elementy komunikacji. Gliwice – miasto przyszłości!

by gliwiczanom żyło się lepiej
by gliwiczanom żyło się lepiej

Czy kierowców autobusów ktoś uczy kultury? Zachowują się jak skończone chamy.

krzysztof
krzysztof

ruch to zdrowie a cukier krzepi

Diabetyk
Diabetyk

Nie krzepi.W czasie ruchu spada

janusz
janusz

wódka lepiej

Andrzej
Andrzej

Tramwaje tramwaje tramwaje caly świat rozbudowuje linie.

Paweł
Paweł

Bez przesady!! Z ul Witkiewicza do najbliższego przystanku czy to na Tarnogórskiej czy Lipowej czy Opolskiej jest po 400m! No ciut dalej do Poniatowskiego. Bywałem w Europejskich stolicach i tam też trzeba tyle zwykle przejść do przystanku! Trochę ruchu się przyda.

KLOPISŁAW
KLOPISŁAW

AUTOBUSEM JEŻDZĘ OD PRZYPADKU …… I NIEJEST ŻLE TYLKO ŻE NARÓD NIE KASUJE BILETÓW …. BO SĄ POTWORNIE DROGIE I DLA ŻADKO JEŻDZĄCEGO NIEZROZUMIAŁE ZASADY CENOWO-CZASOWO-ODCINKOWO-PRZESIADKOWE

Marcin
Marcin

Pozostałe miasta utrzymują połączenia tramwajowe. Stawka za każdy przejechany km autobusu jest 30-50% mniejsza niż tramwaju. To robi różnicę. Ile kilometrów robią po Katowicach, Bytomiu czy Zabrzu tramwaje? Gdyby zamiast A4 dalej jeździły tramwaje, to wydatki na transport oscylowały by pewnie w okolicy Zabrzańskich

gmG
gmG

@Marcin, skąd te dane?

Marcin2
Marcin2

Pewnie z propagandy Frankiewicza rozpowszechnianej w 2009 jak likwidował tramwaje.

Ostatnio Tramwaje Śląskie realizują projekt na kilkaset milionów zakładający przebudowę i rozbudowę infrastruktury w całej metropolii (oczywiście oprócz Gliwic). UE dokłada dużą kasę (w grudniu 400 mln zł).
W Gliwicach będzie tylko wymiana autobusów za 30 mln, bo Unia nie jest za bardzo chętna, żeby dofinansowywać samochody czy autobusy. Robi to rzadko i za niewielkie kwoty.

Marcin
Marcin

Nie znalazłem danych o ze śląska, ale w krakowie jest tak:
https://krabok.wordpress.com/2017/01/02/stawki-za-wzkm-na-2017/
Zakładam, że proporcje będą podobne.

Żoliborska Kanalia
Żoliborska Kanalia

Rzecz tylko w tym, że tramwaj jest dużo pojemniejszy. Ale tego argumentu oczywiście Franca nie uznaje.

tari
tari

Ale dlatego WŁAŚNIE zrezygnowano z tramów, by przewozić pasażerów TANIEJ, przy nie gorszym komforcie!

Bart
Bart

Zaletą tramwajów jest możliwość budowy torowisk poza jezdnią i ominięcia korków. O ile komuś zależy na rozwoju oczywiście, bo likwidować to byle każdy potrafi.

Piotr
Piotr

A w którym miejscu miasta można dobudować tory poza jezdnią?

Żoliborska Kanalia
Żoliborska Kanalia

Gdyby się chciało, to by się dało.

Żoliborska Kanalia
Żoliborska Kanalia

Tak tak – i to wszystko przy mniejszej pojemności autobusów niż tramwajów. To chyba jest jakaś nowa arytmetyka: na całym świecie inwestuje się w tramwaje, a tylko geniusz Gliwic dokonał epokowego odkrycia, że tramwaje się nie opłacają.

mieszczuch
mieszczuch

Trolejbusy na ulicę i po kłopocie

Kopernik
Kopernik

a Trolejbusy jeżdżą na wodę?????????

cxurn
cxurn

Jak sama nazwa wskazuje jezdzą na trole

Ampuła
Ampuła

Tylko sajgonizacja. TIR-y na rowery. Lud na rowery. Nie czekaj na przystanku bezproduktywnie. Pedałuj docierając i dowożąc, Pedałując, aktywnie pochłaniasz smog. Czeka Cię wdzięczność przyszłych pokoleń.
Pedałowanie usportawia. Czeka na Ciebie olimpijski laur i splendor. Ciesz się swobodą pedałowania. Żaden numer nie przywiezie Ci jej zgodnie z rozkładem!

olo
olo

„Pedałując, aktywnie pochłaniasz smog.” 10/10! :D