Jak oceniamy DTŚ? Plusy i minusy inwestycji, znikające drzewa w Gliwicach, pozytywki. POD PRASĄ (2)

Śródmiejski odcinek DTŚ w Gliwicach jeszcze nie został otwarty, a już otrzymał nominację do nagrody. A konkretnie antynagrody na najgorszą realizację w przestrzeni publicznej na Śląsku. Czy słusznie?
Prawie 800 drzew wyciętych zostało w lutym w związku z poszerzaniem ulic wokół Hali Gliwice. Czy zieleń musi przegrywać z inwestycjami i czy Gliwice tracą powoli swój zielony charakter?

Zapraszamy na drugi odcinek programu POD PRASĄ z komentarzami lokalnych dziennikarzy.

W programie udział biorą: Małgorzata Lichecka (Nowiny Gliwickie), Paweł Pawlik (Onet.pl), Michał Szewczyk (Gazeta Miejska/24gliwice.pl), Adriana Urgacz-Kuźniak (Portal Śląskie Trendy/Tuba Gliwic). Realizacja/produkcja: Marcin Fabrykowski, Łukasz Gawin, Jacek Kowiński.

POD PRASĄ to program, w którym gliwiccy dziennikarze i komentatorzy dyskutują o bieżących wydarzeniach w Gliwicach. POD PRASĄ jest wspólnym projektem Nowin Gliwickich i Gazety Miejskiej/portalu 24GLIWICE.pl, z założenia otwartym na inne, niezależne media w Gliwicach, zarówno te tradycyjne, jak też społecznościowe.

Jak DTŚ wpłynie na Gliwice, plusy i minusy (od 0:36)
Sonda: co gliwiczanie sądzą o DTŚ (od 9:05)
Pozytywki, czyli pozytywne informacje (od 13:38)
Wycinka drzew w Gliwicach (od 16:08)

Sortuj wątki:   od najnowszych | chronologicznie | najwyżej ocenione
rico
rico

przeciwnikow lokalizacji dts czy rozbudowy infrastruktory w Gliwicach już widze w ramach protestu niosiacych swoje auta po naszym miescie na plecach no bo chyba honorowi sa i nie będą chcieli mieć nic z tymi budowlami wspólnego ale jeśli będą z nich korzystać to znaczy ze cale zycie bazowali na prymitywizmie ludzi ich otaczających

nogaś
nogaś

A teraz co robią kierowcy, stoją i czekają na otwarcie dtś, noszą samochody? Prymitywizm powyższego listu aż bije w oczy.

slimfit
slimfit

Niektórym, co widać, przydałaby się zmiana tożsamości kierowcy na pieszą. Wypada tylko współczuć osobom, które żeby pospacerować wyjeżdżają samochodem za miasto, bo od razu wiadomo, że to w ich życiu rzadkie święto.

Nefka
Nefka

To jest najsmutniejsze podsumowanie atrakcyjności Gliwic i zmian w mentalności chyba większości mieszkańców. Ludzie tygodniami mogą bić pianę, czy jeszcze jeden tysiąc wyciętych drzew, jeszcze jedna droga więcej poprawi ich jakość życia i czy zyskają dwie albo trzy minuty na dojazdach do pracy, ale żeby pójść do restauracji, teatru, na spacer albo w inny sposób się zrelaksować, to najlepiej wyjechać z Gliwic, bo tutaj nie ma opcji! Jednocześnie ci sami ludzie twierdzą, że w Gliwicach świetnie się żyje. Paranoja!

rico
rico

nogas tak stoja i oczekują na otwarcie

tirtir
tirtir

te, daj namiary gdzie i jak długo stoicie, to ominę. z wariatami lepiej z daleka.

CMM
CMM

Puszczanie drogi tej klasy przez środek miasta (a do tego tak fatalnie przyjaznej otoczeniu pod względem estetyki i środowiska ) świadczy o prymitywizmie decydentów. Umysłowo zatrzymali się poziomie lat siedemdziesiątych.

ja234
ja234

No więc właśnie, i to wszystko w mieście sukcesu technicznego tyłem do przodu.

:)
:)

o! jakie nienachalne lokowanie produktu bez produktu.

Leszek Palonka

Czy naprawdę lepsze są zakorkowane Gliwice? Jaki jest więc złoty środek? Miasto zielony skansen byłoby OK?Samo narzekanie jest słabe.

Marcin Fabrykowski

Dlaczego jak zielony, to od razu skansen? Osobiście bardzo cieszy mnie ukończenie DTŚ, jestem zwolennikem takiego jej przebiegu, ale samo wkomponowanie trasy w centrum zostało spartaczone. Rażą mnie kilkumetrowe ekrany, bezsensowanie zaprojektowane wjazdy równoległe z tunelem (to po co tunel?) obskurne barierki, tandetne detale. Zachęcam do spaceru wzdłuż DTŚ w centrum. Może dostrzeże Pan to, czego nie widać z perspektywy komputera.

PRL
PRL

Panie Fabrykowski jest Pan zwolennikiem takiego cięcia w mieście, dlatego współczuję Panu naprawdę;)
Na co liczył Pan z tego powodu, na jakiś cud nad Wisłą?

Małgorzata Lichecka

Złotego środka nie ma. Jest za to coś, co się nazywa zrównoważonym rozwojem, ale w Gliwicach to obce pojęcie. U nas od razu z grubej rury. Jak jest kasa to inwestować w drogi. A dlaczego nie w parki? Domy starców? Szpitale? Panie Leszku, czy jest pan przekonany, że DTŚ będzie remedium na korki w mieście? O tym, jaką trasa pełni funkcję przekonamy się już niedługo.

Leszek Palonka
Nie mam pewności czy DTS będzie remedium na korki ale wiem i odczuwam na codzień dojazdów do pracy w innej miejscowości gdzie problemy komunikacyjnych nie jest rozwiązany – w korkach tracę 1-2 godziny dziennie. To nie tylko strata czasu ale też mocne oddziaływanie na środowisko, w tym na komfort życia ludzi, zwłaszcza tych mieszkających w pobliżu tras dojazdowych. Miasto rozwija się i w ramach zrównoważonego rozwoju potrzebuje także komunikacji. Jasne że nie ma złotego środka ale gdy na wszystkie potrzeby brakuje to wybieram inwestycje niż konsumpcję nawet jeśli to dotyczy domów starców czy przeszkoli, żłobków … Gosiu, kwestia ekorozwoju ma… Czytaj więcej »
Krab
Krab

Gdyby w ramach zrównoważonego rozwoju władze zapewniły panu i tysiącom innych kierowców dobry transport zbiorowy, nie tracilibyście czasu w korkach. O ile oczywiście potrafilibyście zmienić swoje przyzwyczajenie do samotnego wożenia d… wozem.
W Gliwicach na 1000 mieszkańców przypada 3 razy więcej samochodziarzy niż w Londynie, który od Gliwic jest 12 razy większy. W Gliwicach prezydent jeździ do pracy samochodem, w Londynie rowerem. Co kraj, to obyczaj, czy może coś więcej? Raczej nie zakładam, że Brytyjczyków nie stać na samochody bo wolą strzyc trawniki w tysiącach parków. Może pan wyjaśni o co tu może chodzić?

ja234
ja234

Zmień środek transportu na pociąg a odczujesz różnicę. Zamiast tkwić w korkach, tracąc paliwo, pieniądze oraz czas. zajedziesz bezpośrednio do celu.Ale rozumiem błędny sposób myślenia „kierowców” w myśl zasady mam auto to muszę nim wszędzie wjechać…

Marcin Sojka

Małgorzata Lichecka Dlaczego zainwestowali w drogi ? pewnie dlatego że były na to pieniądze, według mnie przebieg przez centrum jest bardzo dobrym rozwiązaniem, spowoduje to odciążenie głównych ulic w mieście, Z drugiej zaś strony kto chodzi po parkach, ludzie wybierają spacer po Forum, zamiast chodzenia pomiędzy psimi odchodami.

Krab
Krab
Pustostany w Forum nie wskazują na wybitną atrakcyjność tej przestrzeni, zresztą jej klientami są przede wszystkim przybysze z powiatu a nie z miasta. A wybieranie c.h. jako miejsca wypoczynku i integracji rodzinnej jest z gruntu żałosne i wymaga współczucia, a nawet konsultacji psychologicznej. Alejki w parkach nie są „okraszone” psimi odchodami, może są trawniki, co jest typowo polskim krajobrazem ale przecież psów nie można za to winić, tylko ich „kierowców” – właścicieli. Chyba że za zaśmiecanie przestrzeni publicznej w równej mierze obwiniamy psy i kierowców samochodów, czego wcale się po panu nie spodziewam, chociaż jak widzę zastawione samochodami chodniki i… Czytaj więcej »
Sylwia Nowak

Marcin Sojka Proszę zajrzeć kiedyś w ciepły dzień na Starokozielski, Chopina albo Grunwaldzki, zobaczy pan, że jednak chodzi się po parkach. Dużo się chodzi.

xxx
xxx

Wczoraj policja robiła łapankę na ul Portowej.

Piotr Purymski

Ludzie stawia się pod murem : ” oceń „….A jak ocenić iż Adolf Hitler bez niczyjej pomocy zewnętrznej i żadnych dotacji w 3 lata zbudował 3 tys .km autostrad , które służą do dziś / np A 4 / ? I niech nikt nie pisze iż budowali to ” jeńcy” – gdyż piszę tu o latach 1933 – 1936 …1933 – to było olbrzymie bezrobocie / ok.20 %/ , inflacja , pesymizm społeczny…Moim zdaniem gdyby Hitler realizował się ekonomicznie – a nie wojnami – byłby dzisiaj bardzo poważany przez ludzi…

Krab
Krab

Ciągle powracający „argument” o „rozwoju cywilizacyjnym” Niemiec w czasach głębokiego kryzysu. Tylko brakuje w nim istotnego detalu, że Hitler budował autostrady dla kierowców czołgów, wozów pancernych i ciężarówek z piechotą, a nie dla kierowców „ludowych wozów”, których ówcześnie nie było.

zszabelkąnaksiężyc
zszabelkąnaksiężyc
Polska 1989-2014 a wg niektórych aż do teraz to nieprzerwany kryzys, zapaść i bieda społeczeństwa. A nowych dróg i autostrad wybudowano więcej niż w Niemczech przez 80 lat. Wiadomo, przez Hitlera ale pan porówna lata inwestycji, kondycję ekonomiczną i pozyskiwanie pomocy z UE. Samochodów w Polsce też jest więcej niż w Niemczech i już z litości zamilczmy skąd i po kim one są, bo patrioci zaczną się podpalać. Panie Purymski, pańska wiedza o historii i ekonomii Niemiec lat 1933-36 i później jest zerowa. Tak samo pańskie delikatne sugerowanie kim dla polskich kierowców byłby Hitler, gdyby nie „wywołana przez Polskę wojna”,… Czytaj więcej »
Leszek Palonka

Stalin też zbudował potęgę i to większą niż Hitler. Gratuluję mentorów. Widać wybór partii nie był przypadkiem. BRAWO.

Piotr Kaczmarczyk

Szanowni Panowie, tematem tego posta nie jest subiektywna ocena „pozytywnej” działalności ekonomicznej Hitlera i Stalina, w tym temacie mówimy o naszych odczuciach na temat DTŚ jej plusach i minusach i warto się nad tym zastanowić…chociaż o czym teraz rozmawiać skoro kasa wydana, otwarcie lada moment, nagrody i premie już dawno rozdane, jeszcze tylko przecięcie wstęgi, kwiaty i imprezka między innymi dla jaśnie oświeconego, słońca Kłodnicy i Wilczych Dołów, naszego ukochanego prezydenta miasta i jego świty…

Sylwia Nowak

Hitler realizował się ekonomicznie, poprzez zbrojenie i wojny właśnie.
Dlatego ludzie za nim poszli. Dał im pracę i chleb.

DS
DS
Państwa materiał zachęcił mnie – po pierwsze – by wziąć za tydzień udział w „dniach otwartych”, a dwa – w kolejny weekend sprawdzić w samochodzie wszystkie zjazdy i wjazdy na DTŚ. Może dziennikarze lokalni śledzą dokładnie budowę, 24gliwice publikowały film z objazdu trasy, ale dla zwykłego mieszkańca to dwa ostatnie lata niedogodności komunikacyjnych i oczekiwanie co z tego wyniknie. Dlatego dziwi dyskusja o czymś czego jeszcze nie ma, sądy powinniśmy wydawać po kwartake użytkowania tej drogi. Sama nazwa Drogowa Trasa Średnicowa czyli wewnętrzna, nie obwodnica, definiuje jest przebieg przez miasta Śląska, jej poprowadzenie przez Gliwice jest konsekwencją takiej idei, a… Czytaj więcej »
rico
rico

ta osoba powyżej wpisujaca się powyzej reprezentuje inteligecje i rozsadek.

mecena
mecena

Teraz oceniaja DTS, jak juz zosatlo pol miasta zburzone?! Media gliwickie ponosza za to wspolodpowiedzialnosc, a konkretnie ich konkrfetni dziennikarze.

Adrian Buki

Odnosnie DTS Niepokojaca jest nierowna nawierzchnia na nie oddanym jeszcze odcinku gliwickim. Dobrze widoczne bylo to dzisiaj po deszczu.

rowerem przez komunę 2016
rowerem przez komunę 2016

Casus pęczniejącej w wilgoci podsypki pod asfaltem, jak na zabrzańskim odcinku? Podwykonawcą Eurovii, firmy budującej DTŚ, odpowiedzialnym za nawierzchnię jest gliwicka spółka miejska PRUiM. W najbliższych miesiącach spodziewam się ogromnego dofinansowania tej pijawki z budżetu miasta. Zaczynam rozumieć, dlaczego 1km a priori spieprzonej ścieżki rowerowej w Gliwicach kosztuje 1mln zł. A na prostym skrzyżowaniu z ulicą do prywatnego osiedla „Pod dzwonnicą” na Sikorniku trzeba było zrobić na koszt Gliwic placek z kostki udający rondo. Naprawdę są jeszcze tacy, którzy wierzą, że w tym mieście robi się coś z głową i dla wspólnego pożytku?

Bercik Krauze

Najlepiej byłoby gdyby powróciły furmanki konie i byłby święty spokój . Skasować samochody drogi pole obsadzone drzewami i będzie skansen

Dorota Kreczman

W ostatnim czasie wycina się tyle drzew, że niedługo będziemy się cieszyć na widok lichego krzaczka. To nie tylko drzewa wycinane przy okazji realizacji inwestycji ale wycinane „cichutko” wszędzie…Co chwilę spacerując po mieście widzimy puste miejsce po drzewach, a metoda usuwania śladów po wycince jest „doskonała”.

Beata Cieślik

Proszę zajmijcie się parkiem przy ul.Chorzowskiej.On umiera.Zameczek Leśny ruina,aleje zarośnięte,latem trawa i i chwast do kolan.jak miał tam siedzibę MZUK to kosili i jako tako wyglądało.Auta rozjeżdżają las koło ośrodka przy ul.Dębowej.Czy straż miejska tam nie zagląda? Na alejce do parku od strony ul.Jodłowej jest pełno wystających cegieł,dużych kamieni,resztki krawężników można nogi połamać.

Joe
Joe

Nie da się. Zamiast Zameczku Leśnego będzie Podium.

maxiu
maxiu

Jak na razie tragedia!!! Korki w mieście są straszne jescze gorzej niż przed otwaeciem DTS!! Światła na PL.Pisatów z Dworcową oraz B.G.W ze zwyciestwa spierniczone totalny chaos przejezdzają 2 auta i czerwone czekamy 5minut 2 auta czerwone!! Jestem kierowcą autobusu i na każdym kursie jestem opoźniony po 15 minut. Więc póki co zamiast odkorkować miasto to zakorkowało. A pasażerowie pretensje mają do kierowcy że spóźniony a nie do tych debili co to projektowali!!Niech ten pojeba.. ZDM cos ztym zrobi!!!!!!!

wpDiscuz