„Konieczność poprawienia oświetlenia przejść”. Policja i ZDM w sprawie bezpieczeństwa pieszych

Na przestrzeni ostatnich lat liczba wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego, którzy prawidłowo przechodzą przez jezdnię, wzrosła.

Pierwsze załamanie pogody, jakie przyszło w bieżącym sezonie jesienno-zimowym przyniosło w Gliwicach 5 przypadków potrącenia pieszych tylko jednego dnia. Najwyraźniej dało to do myślenia zarówno policji, jak i drogowcom, ponieważ kilka dni temu doszło do spotkania, w wyniku którego wyciągnięte zostały konstruktywne wnioski.

Co prawda gliwicka policja i bez tego prowadzi działania prewencyjne. W ich zakres wchodzi m.in. karanie mandatami. W samym 2017 roku za wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu pieszych otrzymało je już 2462 sprawców. Funkcjonariusze prowadzą także działalność profilaktyczno-edukacyjną w szkołach.

Teraz zainicjowali spotkanie robocze przedstawicieli podmiotów odpowiedzialnych właśnie za bezpieczeństwo na drogach.  

Odbyło się ono w Komendzie Miejskiej Policji w Gliwicach. Uczestniczyły w nim służby i reprezentanci podmiotów mających wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Tematem wiodącym było wypracowanie kolejnych realnych rozwiązań organizacyjnych, infrastrukturalnych, mających poprawić bezpieczeństwo na przejściach. Spotkanie miało formę ogólnej dyskusji. Omawiano pomysły na zmianę obecnego stanu rzeczy. Przewodniczył I zastępca komendanta miejskiego mł. insp. Mariusz Luszawski.

Jedną z sugestii przedstawionych przez policję była konieczność poprawienia oświetlenia przejść dla pieszych oraz powoływanie zespołu zadaniowego ds. badań przyczyn wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym.  

W jego skład wejdą policjanci, przedstawiciele zarządcy danej drogi, biegły ds. rekonstrukcji wypadków oraz ratownik medyczny. Zespół ma spotykać się bezzwłocznie po zaistnieniu zdarzenia, omówić je, ocenić infrastrukturę drogową oraz organizację ruchu w danym miejscu, a także wskazać przyczyny wypadku. Kolejnym etapem powinna być realizacja ewentualnych wniosków.

ZOBACZ TEŻ:
Jak dobrać prostownik samochodowy? To warto sprawdzić przed decyzją o zakupie

Policja podkreśla, że niezależnie od zaangażowania przedstawicieli drogówki, zarządów dróg miejskich i powiatowych, straży miejskich oraz straży pożarnej, największy udział w zdarzeniach ma tzw. czynnik ludzki. Dlatego apeluje do pieszych i kierowców o refleksję nad swoimi zachowaniami.

Co ciekawe, policyjne statystyki z lat 2012-2017 pokazują, że najczęściej (prawie 86%) sprawcami potrąceń bywają użytkownicy samochodów. Najwięcej wypadków ma miejsce w piątek (18%) i poniedziałek (17%), a porą, w której niechronieni uczestnicy ruchu drogowego muszą być szczególnie ostrożni, są godziny między 14:00 a 17:00. W tym czasie dochodzi do 35% zdarzeń.

Do najbardziej niebezpiecznych przejść dla pieszych zalicza się te, znajdujące się na ulicach: Toszeckiej, Zwycięstwa, Rybnickiej, Pszczyńskiej, Tarnogórskiej, Andersa, Dworcowej i Chorzowskiej.

(żms)/KMP Gliwice

Komentarze

avatar
3000
Sortuj wątki:   od najnowszych   |  chronologicznie  |  najwyżej ocenione
beton
beton

HURRRAAAA. Amerykę odkryli ! Fantastyczny zespół stwierdził to, co internauci na tym forum piszą już od wielu lat. Prawie każde przejście w naszym mieście tonie w mrokach. Nawet na dobrze, z pozoru oświetlonych ulicach. Dobrze oświetlone przejście to takie, które jest oświetlone centralnie od góry lampą wiszącą dokładnie nad nim. Do tego obowiązkowo powinny być doświetlone części chodników, z których wychodzi się na przejście. Widziałem takie rozwiązania w wielu miastach w Polsce i moim zdaniem bardzo poprawia to komfort i bezpieczeństwo pieszych i kierowców.

Edek z fabryki kredek
Edek z fabryki kredek

Ciemno. Na przejściach jest ciemno. Tyle w temacie

Latarnia Uliczna
Latarnia Uliczna

A Gwiazdy Mroku za 5-tym kółkiem potęgują ten stan nad wyraz…. Przecież uważasz, że wymaganie od kierowców świadomości, że na terenie miasta są piesi jest bezczelnością.

ja
ja

A od pieszych trudno wymagać šwiadomości, że po jezdni poruszają się samochody? Można tak w kółko, tylko po co? Tam, gdzie ruch samochodowy krzyżuje się z pieszym, zawsze będzie istniało zagrożenie. Ze świadomości tego faktu muszą zdać sobie sprawę obie strony.
Ludzi trzeba edukować,a przejścia trzeba doświetlić. O tym wiedzą „zwykli zjadacze chleba” od dawna a urzędnikom policja musiała zorganizowć panel dyskusyjny, żeby wytłumaczyć problem.

imię jego dk44
imię jego dk44

Nowe ronda i odcinki DTŚ są przykładem, że się da

________
________

Wymaganie od pieszych świadomości, że po jezdni jeżdżą samochody jest bezczelnością.

jergaj
jergaj

Przecież w/g UM na Zwycięstwa jest dobre -nastrojowe oświetlenie

gliwiczanin99
gliwiczanin99

dobre bo nie ma tam zasmiecania swiatlem jak to powiedzial jeden z przyspawanych do stołka :)
takie nastrojowe oswietlenie to taki globalny trend aby nie tracic na darmo prądu :)

Dym
Dym
Debatują jak poprawić bezpieczeństwo, a jak się im daje gotowe propozycje rozwiązań problemów to się słyszy „nie jest przewidziane w najbliższych planach” np. ul. Kujawska od ronda przy giełdzie samochodowej w kierunku Sośnicy w ogóle nie ma oświetlenia, chodnika, ścieżki rowerowej, piesi z w/w powodów chodzą po ulicy są niewidoczni i narażeni na potrącenie. ZDM odpowiada – nie ma w planach budowy chodnika i ścieżki, UM że nie postawią latarni bo nie ma tam chodnika i ścieżki i koło się zamyka. Podobnie na Portowej, Toszeckiej i wielu innych ulicach, niby latarnie są, ale jakość światła pozostawia wiele do życzenia. PIESI… Czytaj więcej »
pok
pok

Jadąc autem widzę, że nawet niewielkie elementy odblaskowe (wstawki w kurtce, na plecaku, paski odblaskowe założone np. na torebce) jednak robią różnicę i sprawiają, że pieszy jest widoczny z większej odległości. Oczywiście im większy odblask, tym lepiej widać, ale nawet małe odblaski już poprawiają widoczność pieszego. Dlatego gdy idę przez miasto pieszo, to zawsze staram się mieć na sobie coś odblaskowego, chociaż wiem, że nie ma takiego obowiązku. Przy gliwickim oświetleniu tak jest bezpieczniej.

Tomek Świderski

Ok, ale Dlaczego po nieszczesciu ? Po każdym potrącenie na FB internauci mówili o doświetleniu przejść. Powinna to być dodatkowa lampa LED.

Marcin Kos

W czechach jest na kazdej wiosce dodatkowe oswietlenie przejscia ledowe z gory. I widac super. Wezcie przyklad

pok
pok

Oni nie wezmą przykładu z nikogo. Gliwicki ZDM dawno popadł w samozachwyt i uwielbienie nad cudownymi, gliwickimi rozwiązaniami, które są podobno najlepsze w całej Polsce, a nawet na całym świecie. Tak przynajmniej wmawia się mieszkańcom – że wszystko w Gliwicach jest dobrze i nie ma potrzeby zmian.

Valdof
Valdof

ZDM w Gliwicach to chora instytucja zresztą jak i wiele wywodzących się z magistratu , więc niech policja wskazuje gdzie a następnie ZDM doświetla przejścia . Niech ZDM nic nie robi na własną odpowiedzialność bo za dużo rzeczy z partoliło w tym mieście .

Grzegorz Grabowski

Więcej świateł szczególnie na Toszeckiej…

ja
ja

Na Portowej, Tarnogórskiej, Rybnickiej, Chorzowskiej, Warszawskiej, Świętojańskiej, Kujawskiejn(okolice giełdy), czy nawet Zwycięstwa – również szczególnie na tych ulicach – a to i tak nie wszystkie.

rocki
rocki

Na Żabińskiego postawiono dodatkową lampę obok przejścia dla pieszych. Świeciła do momentu przepalenia się żarówki. Teraz już od co najmniej pół roku nie świeci. Służby miejskie mają tę lampę i przechodniów w dopie!

Analityk
Analityk

WIĘCEJ ŚWIATŁA !!! To już było.I przeszło do historii tyle ,że nie kanonu policyjnej filozofii. A jaki on powinien być.Jak brzmieć ? LIZAKI W DŁOŃ-bRUKI SZLIFOWAĆ MANDATÓW NIE ŻAŁOWAĆ

black_horse
black_horse
Przepisy zobowiązują kierowcę do za coohowania szczególnej uwagi przy zbliżaniu się do przejścia dla pieszych. Przepisy zobowiązują pieszych do szczególnej uwagi przy przechodzeniu przez jezdnię na przejściu dla pieszych. To rozpatrzmy wszystkie 4 przypadki: 1. Kierowca się zagapia, pieszy się zagapia – jest wypadek 2. Kierowca się zagapia, pieszy wykazuje szczególną uwagę i wstrzymuje się z wejściem na jezdnię kiedy nie jest bezpieczny – wypadku nie ma. 3. Kierowca wykazuje szczególną uwagę i zatrzymuje się przed pieszym który się zagapia lub nie chce widzieć samochodu-wypadku nie ma. 4 kierowca i pieszy wykazują się szczególną uwaga i rozsądkiem – wypadku nie… Czytaj więcej »
heli1b
heli1b

Ludzie mają tendencję do następującego, błędnego rozumowania:
Skoro ja widzę, to inni też
Skoro ja słyszę, to inni też
Skoro ja myślę, to inni też
Skoro ja potrafię, to inni też

Leszek W. Polska

Jest w Gliwicach B.dużo przejść ŹLE oświetlonych albo wcale i wtedy gó…. widać . Jest kilka przejść które mają to prawidłowo zrobione. Poprostu lampa świeci nad samymi pasami i wtedy jesteś bardzo dobrze widoczny.

Andrzej Kuczera

Mokra nawierzchnia, odbijająca się poświata od świateł, do tego wielu jeżdżących na światłach do jazdy dziennej + piesi w czarnych ubraniach (dominujących obecnie) = nieszczęście :(

Andrzej Wawrzyczek

Generalnie więcej światła w mieście. Póki co jest strasznie depresyjnie na Zwycięstwa na przykład. Nawet ozdoby świąteczne niewiele dają.

Maciek
Maciek

Idealnie pasuje do nastroju wiszącej smogowej mgly

Bartolomeo Alexy Adamczyk

Piesi chodzą jak święte krowy nie zwracają uwagi na przejęciach czy auto nadjeżdża wchodzą prosto pod koła w patrzenia w telefony zero orientacji

marian
marian

Jak można prawidłowo przechodzić przez jezdnię i zostać potrącony przez samochód? Bo według mnie, jak ktoś został potrącony, to musiał wejść przed bezpośrednio jadący pojazd. Może da się inaczej? Oświećcie mnie.

JAN
JAN

Ja ostatnio byłbym prawie potrącony na środku pasów. Kierowca skrecajacy w prawo z drogi podporządkowanej patrzył w lewo czy nie nadjezdzają żadne auta. No ale nie patrzył w prawo na przejście dla pieszych. On gaz do decha i skręca, a ja w tym czasie przechodzilem przez pasy. Spotkaliśmy się na środku ulicy. Gdyby mocniej docisnął gaz, to pewnie roztrzaskałby mnie na przedniej szybie. Zauważyłby mnie dopiero po uderzeniu.

black_horse
black_horse

No brawo. Policja apeluje. A kiedy policja będzie karała pieszych za nieracjonalne zachowanie, ich bezmyślne pakowanie się pod sam zderzak, ich bezgraniczną ufność w to że kierowca wyhamuje, zdąży zareagować. Za wchodzenie na przejscie bez nawet spojrzenia na drogę. Aby było potrącenie dwie strony muszą na to solidnie zapracować. Proszę zauważyć że potrąceń nie ma prawie wogóle poza przejściami, ponieważ tam piesi są ostrożni. Natomiast na przejściach wyłącza im się myślenie i zdrowy rozsądek

ja234
ja234

A kiedy policja zacznie wlepiać mandaty za nadmierną prędkość, za nieuwagę, za głupotę.
Bezmyślne pędzenie kierowców, bezrefleksyjna jazda powinna być karana.
Co charakterystyczne to zawsze przed świętami kierowcom odbija bardziej niż zwykle.

black_horse
black_horse

Mniej GTA, więcej życia, to zrozumiesz jak to działa.

ja234
ja234

Aleś wymyślił.

Ad
Ad

Dobrze wymyślił i dobrze napisał. „ja234” jesteś czynnym kierowcą?

addons
addons

Pachnie mi tu burakiem….

Ilona Korzeniewska

Sośnica. .koło działek. .w drodze na giełdę. ..zero lampy. .przystanek. .przejście. .

Artur Cobrasnake Wężowski

Doświetlić ulicę Rybnicką od Shella do zjazdu na autostradę bo teraz to po zmroku tragedia, wjeżdża się jak w las :'(

AMF
AMF

„porą, w której niechronieni uczestnicy ruchu drogowego muszą być szczególnie ostrożni, są godziny między 14:00 a 17:00”
W tych godzinach to jest najciemniej ale co najwyżej we łbach kierowców. Niestety przepisy nie pozwalają na rozjaśnienie panującej tam ciemnoty stosownymi metodami.

PS: a kiedy z pomocą lawet zrobią porządek przed przejściami?

Michał Marcin Maksymilian

Dlatego dobrym sposobem będzie montowanie czujek jak na przejściu dla pieszych. Tak jak wchodzisz do pokoju i włączasz światło :)
To jest tylko wolna myśl, oczywiście która nie zastąpi posiadania IQ

kanalia52
kanalia52

Żadnego przejścia nie widać. Wystarczy przejechać się wieczorem Tarnogórską lub Toszecką. Strach się bać.

Piotr Uniowski

Nowo brawo!!! Jak ludzie mówią to nie dociera…

Ania Czapek

No nareszcie ktoś na to wpadł. W Koninie już 8 lat temu widziałam taki „wynalazek „.to naprawdę poprawia widoczność pieszego przez kierowcę

pok
pok

8 lat temu? No to nic dziwnego, że w Gliwicach nie ma wynalazku pt. lampa nad przejściem dla pieszych i chodnikiem. Bo „8 lat temu” to przeszłość. A w Gliwicach „przyszłość jest tu”!
My mamy supernowoczesne, niewidzialne systemy bezpieczeństwa pieszych.

Ad
Ad

Na przestrzeni ostatnich lat liczba wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego, którzy prawidłowo przechodzą przez jezdnię, wzrosła.
To następstwo poczucia nieśmiertelności pieszego. Wbijacie im dalej do głów, że mają bezwarunkowe pierwszeństwo na przejściach dla pieszych, że wystarczy, że popatrzą na „zebrę” a już kierowcy stają i kłaniają się im w pas, to statystyki te jeszcze się „poprawią”…

AMF
AMF

To następstwo polityki lachonów z ratusza: autostrada w mieście, skrzyżowania i światłą tak robione by pokazać pieszemu ze jest dla jaśniepanów śmieciem oraz przyzwolenie na sobiepaństwo parkując. Skoro można komuś uniemożliwić poruszanie się to i rozjechać go można.

wpDiscuz