Krok po kroku, cegła po cegle. Zobacz jak zmieniał się gliwicki dworzec od początku remontu

Od wielkiej dziury w dachu, do dworca klasy „Premium”. Na modernizację gliwickiego dworca, PKP S.A. wydała ponad 156 mln złotych. Czy pieniądze zostały dobrze wykorzystane?

Choć na tydzień przed oficjalnym otwarciem, słychać głosy pasażerów punktujących niedociągnięcia, nie ulega wątpliwości, że zmiana jest duża, a z obiektu przez lata korzystać będą przyszłe pokolenia gliwiczan.

Warto przypomnieć sobie, jak wyglądał obiekt przed remontem i w jego trakcie. Zapraszamy na krótką wycieczkę w czasie, śladem jednej z najważniejszych inwestycji ostatnich lat w Gliwicach.
(msz)

Wybierz przycisk „dalej->” by przeczytać artykuł

Sortuj wątki:   od najnowszych | chronologicznie | najwyżej ocenione
Patataj
Patataj

Jak dla mnie kwota kosmiczna. Ile m2 może mieć ten dworzec? niech ma nawet 10 000 m2. Kwota 156 mln daje 15,6 tys za m2. I to tylko modernizacja a nie budowa nowego.

AndrzejD
AndrzejD

To była budowa praktycznie nowego dworca, nie pitol głupot.
Wszystkie perony, tory, tunele zostały zrównane z ziemią i wybudowane całkowicie od nowa.
Budynki zostały „wypatroszone” ze stropów, dachu, ścian wewnętrznych i wszystkich instalacji i zrobione od nowa.
Te 156mln to bardzo przyzwoita kwota jak na gigantyczny zakres tego remontu.

a co mi tam...
a co mi tam...

masz rację ja jako były{nie mylić z iwaszkiewiczem} kolejarz w pełni popieram .a co mi tam popieram..

Anonimowo
Anonimowo

Już nie jestem ,, kolejarzem,, ale brałem udział w niektórych pracach przy budowie dworca i patrząc na niego z różnych stron zastanawiam się jak to się stało że wszystkie podpory dachu i parę słupów i różnego rodzaju słupeczków znaków informacyjnych ,ostrzegawczych oraz megafnów, znalazło się na peronach, utrudniając pasażerom poruszanie się ,natomiast międzytorze jest pęknie puste. Co projektant miał na myśli !!!!! Jak ma dojechać w nagłej potrzebie karetka, wjazdu na perony nie ma.

Jaś
Jaś

W sumie tyle kasy i nic szczególnego przed dworcem syf a i sam budynek nie zachwyca co jedynie perony w miarę wyglądają i nic poza tym

CMM
CMM

Moim zdaniem pozostawiona mozaika skutecznie szpeci hol główny dworca. Na jej miejscu powinno się znaleźć coś co by ożywiło i optycznie powiększyło pomieszczanie, które do ogromnych nie należy.

Xander_cage
Xander_cage

Za te pieniądze można wybudować kilka dworców, nie mówiąc już o kwocie jaka zostala pochłonęła przez ta inwestycje. Kolejna „pochwala” dla wiecznego prezydenta, który niczym niedawno zmarły Fiedel Castro dosmiertnie chce rządzić tym miastem.

M&M
M&M

Nie wiedziałem że Frankiewicz został nowym prezesem spółki PKP…

awanturnik
awanturnik

Frankiewicz tuż obok dworca buduje centralny węzeł przesiadkowy. Budowa trwa już od 15 lat ;) Trochę im nie idzie, bo ciągle im ktoś w urzędzie podmienia plany i projekty.

granat
granat

156mln i ręcznie otwierane drzwi frontowe – bez komentarza.

AndrzejD
AndrzejD

są drzwi automatyczne tylko nie zostały jeszcze uruchomione !!!!
Budowa nie została jeszcze ukończona malkontencie !!!!

Gliwiczanin
Gliwiczanin
Perony nowoczesne ale budynek szpeci szkoda że go nie zburzyli bo mogli zrezygnować z remontu i postawić od podstaw coś większego szklanego bardziej nowoczesnego co by architektonicznie pasowało do oszklonych peronów a tak to perony są nowoczesne a budynek z zewnątrz nie daje charakteru pasuje do nowoczesnych peronów jak kwiatek do kożucha. Mam nadzieję ,że kiedyś zostanie zburzony i w miejscu jego powstanie coś nowoczesnego ze stali i szkła .W Polsce są ładniejsze dworce które można podziwiać np dworzec Łódź Fabryczna ,Kraków ,Wrocław Ten pierwszy był starszy od Gliwickiego i mimo to został zburzony .Obecnie dworzec Łódź Fabryczna jest najnowocześniejszym… Czytaj więcej »
AndrzejD
AndrzejD

Kamienice na Zwycięstwa i starówce też chcesz wyburzyć i w to miejsce postawić „coś nowoczesnego ze stali i szkła” ?
Weź ty młot pneumatyczny do wyburzeń i mocno pierdyknij się nim w *** – to powinno pomóc na kretyńskie pomysły.

Kykadyn
Kykadyn

Co prawda jest to przykład architektury III Rzeszy, mimo to zburzenie i postawienie przeszklonego kloca byłoby błędem – budynek ma swój urok, to jest taki mniej ozdobiony krewny dworca Hamm Bahnhoff:
comment image

Kykadyn
Kykadyn

Co prawda jest to przykład architektury III Rzeszy, mimo to zburzenie i postawienie przeszklonego kloca byłoby błędem – budynek ma swój urok, to jest taki mniej ozdobiony krewny dworca Hamm Bahnhoff:
comment image

Anonimowo
Anonimowo

nie jest to przykład „architektury III Rzeszy” – można się oczywiście doszukiwać podobieństwa do Hamm Bahnhof ale po co. Podobnych do gliwickiego dworców jest w Niemczech jeszcze kilka – o niczym to nie świadczy.

black_horse
black_horse

Razi przede wszystkim niewykorzystana kubatura hali głównej dworca. Można było z powodzeniem dobudować wewnątrz dodatkowa kondygnację i zagospodarować ją np na coś w rodzaju lepszej poczekalni bądź gastronomi czy cokolwiek innego. A tak mamy halę wysoką na kilkanaście metrów zupełnie niewykorzystaną. Całość dodatkowo szpeci pseudomozaika o wątpliwej wartości artystycznej. Pozostałe części dworca: szacun.

pablo
pablo

^ na budowę dodatkowej kondygnacji nie było zgody ze strony konserwatora zabytków, zresztą też nie było mowy o żadnych balkonach, na których można było by umieścić dodatkowe gastro.

kolejarz.
kolejarz.

3 dworce robione w tym samym czasie.Bydgoszcz,Szczecin i Gliwice.Bydgoszcz za troche wieksze pieniadze ale zburzona i wybudowana od podstaw -moja ocena super,Szczecin modernizowany -ocena b.dobra.Gliwice -ocena dostateczna.Przykro mi ale bylem i widzialem.Mozna tez obejrzeć w internecie.Kto na peronach robi dla pasażerów istny tor przeszkód.Kupe niedbałosci i brak poczucia smaku i estetyki.Ta czarna rura nad głowami na peronach jest tego najlep.przykładem.W tunelach dekle okropne.Nagłosnienie tragiczne.I oczywiscie drzwi otwierane recznie to już kpina.Zaznaczam że pomimo wind ten dworzec i napewno perony nie sa przystosowane dla osób niepełnosprawnych.

Michał B.
Michał B.

tydzien temu jechalem z Katowic do Olsztyna i podczas wjazdu pociagu widzialem jak policja zwracala uwage podroznym zeby zeszli z czerwonego pola przy krawedzi peronu.Ciekawe co zrobią w Gliwicach i gdzie podrozni sie cofną.Dlaczego te perony sa takie waskie,przeciez tyle bylo miejsca.I zgadzam sie z przemowcami ze zle slychac zapowiedzi z glosników.

Rolnik z Gliwic
Rolnik z Gliwic

10 punktów za zegar, pod warunkiem że będzie dobrze oświetlony po zmroku.

Max
Max

A dlaczego na hali peronowej nie ma tablc z nazwą stacji.Całkowicie się zgadzam że nagłosnienie jest fatalne.I jeszcze te czrne rynny na białym tle-porażka.

Rico
Rico

Fakt ta mozaika to tragedia no ale komuś płacą to i musi mieć swoje zdanie. Zdanie odwrotnie proporcjonalne do logiki i gustu zasłaniając się historią jej powstania Żeby zaistnieć w przestrzeni jeszcze nie raz spotkamy się z taką głupotą.

Anonimowo
Anonimowo

pierdu, pierdu koleś – po co to używać zwrotów, których się nie rozumie, no po co ?

JaJko
JaJko

Mogło być lepiej ale i tak jest dobrze. Mozaika? Cóż – kwestia gustu. Fakt, piękna nie jest ale dobrze, że została, na pamiątkę
Ważne jest teraz to, żeby ktoś SKUTECZNIE dbał o porządek i czystość na dworcu, żeby znowu tak nie zapyział jak poprzednik.

Alicja Małańczuk

Szkoda, że tylko perony są na 6. Reszta – nie budzi zachwytu.

beton
beton
Dworzec dworcem, co do powyższych opinii trudno się nie zgodzić, ale jak ma być wizytówką miasta, to trzeba by pomyśleć o otoczeniu dworca, czyli terenie przed nim. Dużo lepszy efekt byłby, gdyby plac zyskał podobny charakter do tego z 30 i 40 lat ( można zobaczyć na starych zdjęciach i pocztówkach ). Tamta wersja jest jakaś taka klarowna, uporządkowana i przejrzysta. Tak czy owak katastrofalnym błędem jest kolor elewacji. W wersji z wizualizacji prezentował się o wiele lepiej. Mozaika też nie potrzebna, ręczne drzwi to jest skandal, można by hol wzbogacić o coś w rodzaju antresoli itd. Uważam, że w… Czytaj więcej »
ers
ers

Dokładnie, całe otoczenie dworca po prostu woła o pomstę do nieba!

ja234
ja234

Dworzec, perony są czyste- póki co. kolor elewacji może być.Problem może pojawić się z utrzymaniem czystości, trochę za wąskie perony, słabe nagłośnienie.
No ale nie ma się co dziwić, jakie miasto taki dworzec ujdzie w tłoku., wiem, że to PKP remontowało.

a co mi tam...
a co mi tam...

oczywiście tyłem do przodu …etc

rrolch
rrolch

Fatalnie się czyta ten artykuł – pazerność redakcji na ilość kliknięć/wyświetleń sięga zenitu. Ktoś przeklikał te 15 stron?


RED: Gdybyśmy na jednej stronie zamieścili kilkadziesięt zdjęć i kilka filmów, narzekałby Pan, że strona długo się otwiera. Jeśli treść nie jest wg Pana warta kilku kliknięć strzałki „dalej” to przypominamy, że lektura nie jest obowiązkowa.

rrolch
rrolch

dziękuję za odpowiedź – umieściłbym miniatury zdjęć i filmów na jednej stronie.

MiłegoDniaLudki
MiłegoDniaLudki

156mln – moim zdaniem kwota sporna, nie wiem czy to dużo czy tak faktycznie mało, aby wybudować coś lepszego, ale wiem że Dworzec we Wrocławiu, z którego pochodzę, pochłonął ponad 350mln, ale to dużo, dużo większy dworzec i też nie do końca wykorzystano mądrze całą kasę…więc w tej kwestii można się spierać…
Co do dworca w Gliwicach, nie pasuje mi ta mozaika w głównym holu, ogólnie trochę bez życia ten dworzec, dziwią mnie również te automatyczne drzwi w drodze na peron, podczas gdy główne wejście otwiera się ręcznie, bezsens totalny :)

AndrzejD
AndrzejD

„…ogólnie trochę bez życia ten dworzec,”
Bo proszę pana, ogólnie to Gliwice są bez życia.
Kto może to ucieka z tego miasta „sukcesu” blaszakowego

MiłegoDniaLudki
MiłegoDniaLudki

Jestem kobietą :)
Czy ja wiem, czy całe Gliwice są bez życia, e tam, nie ma tak tragicznie :)

Aleksandra
Aleksandra

Fatalne nagłosnienie na nowym dworcu,a czy ktoś wie dlaczego na starym było b.dobre.Pamietam jak nawet pokazali w teleekspresie.Moze trzeba odkurzyc i zalozyc stare głosniki.

aldona
aldona

całkowicie sie zgadzam ze stary dworzec był b,dobrze nagłosniony.Zapowiedzi dokladne i klarowne.Dzis to jest bełkot.

wpDiscuz