To była główna kość niezgody między zwolennikami i przeciwnikami budowy średnicówki przez centrum Gliwic. Sprawdzamy czy dzięki otwarciu Drogowej Trasy Średnicowej na głównych ulicach miasta ruch samochodów jest mniejszy.

Kluczową kwestią, która miała zostać osiągnięta dzięki DTŚ było udrożnienie w godzinach szczytu głównych wylotówek z miasta oraz ulic w samym jego centrum.

– Jeżeli spojrzymy na mapę miasta i zaznaczymy wszystkie strumyczki samochodów, to widać, że po uruchomieniu DTŚ staną się one cieńsze, a główny ruch skierowany zostanie właśnie na DTŚ. Zamiast wzrostu, ruch będzie inaczej rozłożony – mówił w rozmowie z nami, w styczniu 2016 roku Andrzej Karasiński, sekretarz miasta.

WIĘCEJ AUT OMIJA CENTRUM

Po kilkunast miesiącach od oddania inwestycji kierowcom (marzec 2016), wydaje się, że przypuszczenia przedstawicieli Magistratu nie były bezpodstawne. Według danych Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach, na ul. Strzody (kierunek od ul. Zwycięstwa) w czerwcu 2015 roku zanotowano 211 tysięcy pojazdów. Rok później, czyli już po otwarciu DTŚ – 151 tysięcy, a w czerwcu bieżącego roku 143 tysięcy. W przeciągu dwóch lat nastąpił więc spadek o blisko 70 tysięcy.

Mniej kierowców przemieszcza się także ul. Dworcową (w kierunku od Placu Piastów). W czerwcu 2015 roku odnotowano aż 610 tysięcy pojazdów, w 2016 roku 524 tysięcy, a w tym roku 538 tysięcy.

Co ciekawe, podobna, malejąca prawidłowość nie jest ogólną tendencją na gliwickich drogach. Na niektórych ulicach samochodów nawet przybyło. Stało się tak m.in. na ul. Toszeckiej, którą w kierunku centrum przed otwarciem DTŚ podróżowało 207 tysięcy kierowców, a w tym roku już 235 tysięcy. Trudno jednak wskazać bezpośredni walor komunikacyjny DTŚ dla poruszania się Toszecką.

DTŚ nie wpłynęła znacząco na jakość jazdy ul. Rybnicką. Tutaj w przeciągu dwóch lat ruch samochodów zmniejszył się jedynie o 7 tysięcy pojazdów z 241 tysięcy do 233 tysięcy.

Układ komunikacyjny pozwalający na łatwe wydostanie się DTŚ w kierunku węzła autostradowego dał za to pozytywny bodziec na ul. Pszczyńskiej.

W październiku 2014 roku kierowców jadących ul. Pszczyńską w kierunku autostrady odnotowano 370 tysięcy. W tym samym miesiącu 2016 roku już tylko 240 tysięcy.

Podobna tendencja utrzymywała się także w pozostałych okresach roku. Przykładowo w maju 2014 roku odnotowano na wjeździe do miasta 330 tysięcy pojazdów, w maju 2016 roku 250 tysięcy, a w 2017 roku 235 tysięcy pojazdów. W obu przypadkach nastąpiło więc gwałtowne zmniejszenie ruchu.

Jego koncentracja następuje natomiast na średnicówce. Według danych publikowanych przez Magistrat każdego dnia tunelem DTŚ przejeżdża około 30 tys. samochodów, co w skali miesiąca daje grubo ponad 600 tysięcy pojazdów (wyłączając weekendy).

W GLIWICACH JEDNO AUTO NA GŁOWĘ TO MAŁO

Komentując wskaźniki, przedstawiciele gliwickiego ZDM przytaczają jeszcze jedną statystykę – dane dotyczące ilości zarejestrowanych samochodów w naszym mieście.

– Pod koniec grudnia 2009 roku w Gliwicach zarejestrowanych było ogółem 104.143 samochodów, w tym samym okresie w 2016 roku tych aut było już 147.161

– informuje Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy ZDM.

Te liczby oznaczają, że na terenie miasta przypada ponad 600 samochodów na 1000 mieszkańców. W zależności od rankingu to pierwsze lub drugie – zaraz po Warszawie – miejsce w Polsce. Łatwo więc zauważyć, że problemy komunikacyjne (i środowiskowe, bo najwięcej zarejestrowanych w mieście aut znajduje się w przedziale wiekowym 10-15 lat) jeszcze przez długie lata będą jednymi z głównych wyzwań stojących przed gliwickimi decydentami. Zwłaszcza w dobie podejmowania coraz śmielszych prób wyprowadzania samochodów z centrów miast. Warto zauważyć, że w Gliwicach, jak i w innych dużych miastach Polski wskaźniki natężenia ruchu systematycznie rosną. W wielu miastach Europy Zachodniej jest wręcz odwrotnie. Dla przykładu w Berlinie na 1000 mieszkańców przypada 320 aut, w Wiedniu 390, a we Frankfurcie 440.

Michał Szewczyk

Dodaj komentarz

avatar
3000
Sortuj wątki:   od najnowszych   |  chronologicznie  |  najwyżej ocenione
poziomka
poziomka

Na zachodzie mniej aut na glowe bo maja komunikazje a nie KZK GOP !

Piotr
Piotr
@poziomka: Dokładnie tak. Komunikacja miejska w Gliwicach to jest totalne dno. Jak mieszkasz przy głównych ciągach komunikacyjnych to jeszcze jest w miarę OK. Jak gdzieś w „nielubianej” dzielnicy, to do najbliższego przystanku masz z buta 30min, jak choćby Pd-Zach końcówka Sikornika. Do dzisiaj nie rozumiem, dlaczego nie ma linii jadącej dookoła osiedla dołem, koło ogródków działkowych? Mieszkałem trochę w Wiedniu. Przejechanie z północy na południe z 6-7 przesiadkami zajmowało mi +-45min. w środku nocy. W dzień 35-38. Tyle to trzeba czekać na autobus linii 624, żeby dostać się gdzieś na Daszyńskiego. W nocy nie jeździ w ogóle albo raz na… Czytaj więcej »
Joe
Joe

Byla kiedys taka trasa (dookola osiedla, obok ogrodkow, przez Biegusa i Pliszki). Jezdzily nia busiki. Mieszkancy do dzis wspominaja jaka byla wygoda. Wychodzisz z domu i busik za rogiem. W dodatku jechal przez centrum, obok kina Bajka i Zwyciestwa. Wiekszy autobus puscic taka trasa bylby chyba problem (waskie uliczki, chalas pod oknami). Ciekaw jestem czy busiki zniknely z powodow ekonomicznych czy zostaly wygryzione przepisami, koncesjami, domiarami..

pablo
pablo

przede wszystkim ciężko jest autobusami dojeżdżać do pracy!
do największego skupiska pracy czyli strefy dojeżdżają 3 autobusy na krzyż i do tego jeżdżą okrężnymi trasami.
np. z obrońców pokoju bus jedzie się ~40 min ,autem ~10 min ,ktoś tutaj zapomniał ze czas to pieniądz

ja
ja

Było jakiś czas temu wytłumaczenie z urzędu, że nie zamierzają organizować przewozów pracowników. Czyli ludzie pracujący ich nie obchodzą.

Cookie Monster
Cookie Monster

Srednicowka bylaby znacznie lepsza gdyby została przykryta już od ulicy Robotniczej – w obecnej formie bardzo mocno i brutalnie ingeruje w wygląd centrum.
A co do ruchu – warto poglebic te badania bo co znaczy zmiana ruchu na Toszeckiej? W którym miejscu – przed zjazdem na DK88 czy za i jak czas badan miał się do czasu remontow.
Najlepiej byłoby zbadac stan zanieczyszczenia powietrza i halasu w reprezentatywnych punktach.

Ostatni Sprawiedliwy
Ostatni Sprawiedliwy

@Cookie Monster. Średnicówka wcale nie musiała być w centrum. Jeżeli każdy z was weźmie do rąk mapę i przyjrzy się, to doskonale widać że drogi w kierunku wschód-zachód są już dwie: DK 88 oraz A4 (która miała być południowa obwodnicą miasta-skutecznie zniechęcona poprzez system bramkowy i tworzące się korki na bramkach w Bojkowie).
Proponowana następna południowa obwodnica będzie poprowadzona zaraz obok A4- kuriozum.
Brakuje natomiast dobrej komunikacji północ-południe. Ten problem dotyczy nie tylko Gliwic, ale i innych miast w aglomeracji śląskiej.

JanLx
JanLx

To wątek lokalny,ale warto zauważyć, że problem komunikacji na kierunku N-S dotyczy całego kraju…i nie jest to zbieg okoliczności,a raczej zaszłości historyczno-militarne.

paweł k.
paweł k.

Planowana południowo zachodnia obwodnica, to kolejne wyrzucone pieniądze w błoto.
Powinna przebiegać od Chaty Polaka i wtedy mamy bezpośredni dojazd dla pracowników strefy, a nie wpadać na Sowińskiego Andersa gdzie obecnie tworzą się korki.

Michael Scott
Michael Scott

Wystarczyłoby, żeby biegła w rynnie tak jak biegnie do Konarskiego, poniżej poziomu gruntu. Niestety budowano byle szybciej i taniej, więc połowa miasta została podzielona zielonymi murami.

Urko
Urko

A ja z uporem czekam na badania , które potwierdzą zapowiadaną przez UM w Gliwicach poprawę jakości powietrza w centrum po uruchomieniu DTŚ

Iti
Iti

Doczekać się kaktusa na nosie

Urko
Urko

Ach jakże błyskotliwy komentarz…..

Kamil
Kamil

Mi sie wydaje ze DTS-ka przebiega przez srodek miasta.

gmG
gmG

Przepraszam, a DTŚ to leży poza centrum Gliwic? Rozumiem, DTŚ to teren nie należący do miasta więc cały ruch samochodowy (z ciężarówkami na czele) Gliwickiego centrum nie dotyczy. Wymyśl sobie wynik a cała reszta się dopasuje, ręce opadają

ja
ja

Nie wiem jak jest z własnością terenów pod DTŚ, natomiast zgodnie z ustawą o drogach publicznych w granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta. Gliwice i DTŚ nie są tu żadnym wyjątkiem.

Sel
Sel

Kto i jak to wiliczał, czyżby tzw (niedo) rzecznik UM Gliwice? Na ul. Rybnickiej non stop korki w górę, aż do autostrady. Na Dworcowej nie zauważyłem zmian, a stale tam jeżdżę.

Nicponim
Nicponim

Jak jade do pracy dts to zabiera mi to ok. 7 minut. Jadac przez miasto, centrum, ” starymi ” drogami jade ok 15 do 20 minut. Wydaje mi sie, ze mniej zanieczyszczam powietrze jadac dts, nie mowiac juz o aspekcie czasowym.

realista
realista

To jest mit, że im więcej wygodnych i szybkich dróg, tym mniej zanieczyszczeń. Jeśli dojazd autem do pracy zajmuje 7 minut, to o wiele więcej ludzi wybierze swoje auto, niż gdyby czas dojazdu autem był porównywalny z komunikacją publiczną. Im więcej wygodnych dróg, tym więcej chętnych na dojazd autem, a tym samym więcej zanieczyszczeń.

Bartłomiej M. Zieliński

Myślę, że pomiary trzeba będzie kontynuować. Pewnym zakłóceniem w ich jakości może być długie wyłączenie z ruchu ulic przy Podium, co mogło się przekładać na większą liczbę kierowców wybierających wcześniejsze lub późniejsze zjazdy/wjazdy DTŚ, co być może dodatkowo dociążało np. Pszczyńską i Dworcową. A przecież przez 10 miesięcy w roku Politechnika generuje całkiem spory ruch, co zresztą widać po parkingach.

ja
ja

Potwierdzam. Przykładowo jadąc na Politechnikę od zachodu można wybrać zjazd na ul. Wincentego Pola i stamtąd dojechać pod dwa duże wydziały uczelni albo na znajdujący się w pobliżu duży parking. Od Katowic można zjechać na Franciszkańską i też dojechać na te wydziały ul. Wincentego Pola.

Małgorzata Konior

Mieszkając w śródmieściu mam porównanie: zmniejszył się ruch na dojazdowkach,na Pszczynskiej Wrocławskiej, Strzody Dworcowej, natomiast paradoksalnie zwiększył się ruch na Zwyciestwa ze względu na dwukierunkość Dolnych Wałów. Zwyciestwa stała się dojazdową do DTŚ.

Jaś
Jaś

Teraz dla odmiany mamy więcej aut ciężarowych przejeżdżających DTŚka i a ludzie chcący gdzieś dojść muszą robić kilometry na pieszo bo o nich nikt nie pomyślał

Andrzej Wawrzyczek

Nie można mówić, że samochodów ubyło w centrum, bo DTŚ też jest w centrum. Więc samochody, które jadą po DTŚ też jadą przez miasto. Pewnie, mniej kolizyjnie, ale są.

Kasla
Kasla

Codziennoe jadę Częstochowska i Dworcowa i nie mogę powiedzieć że tam nie jest lepiej. Jest poprawa. Miasto w innych miejscach jest zakorkowane okolice Rybnickiej , Przczynskiej ale tam nie ma DTŚKI

AQ
AQ

Wiedeń metro co 5 min i mozna sie dostać wszędzie to nie jest dobre porównanie

pucio
pucio

DTŚ powinna tworzyć południową obwodnicę Gliwic zamiast przebiegać przez środek miasta. Wówczas nie byłoby problemów.

Tomasz Mirosław Kowalski

Dlaczego po DTŚ nie jest zorganizowana komunikacja KZK GOP, tak by w 30 min. być w Katowicach? To byłby sukces komunikacyjny aglomeracji.

treya50
treya50
A może by tak zmierzyli natężenie ruchu na Konarskiego, co ? Tam porusza się teraz do DTŚ nawet dwukrotnie więcej aut niż przedtem. Nie da się tu żyć, tiry, cysterny i bez końca osobówki., nie mówiąc o straży i karetkach. jedna z jednego końca, drugie z drugiego i wyją nawet nocą. Smród, brud i hałas nie do wytrzymania. A miasto ani spółdzielnia mieszkaniowa przy Pol.Śl. ani myślą ulżyć doli mieszkańców, nasadzając wzdłuż ulicy jakieś krzaki, które trochę mogłyby wytłumić hałas, pył i spaliny. I jeszcze budują dom mieszkalny przy samej jezdni. Co za głupek zamieszka w takim miejscu. To jedno… Czytaj więcej »
ja
ja
Po pierwsze – gdzieś te auta muszą trafiać. Jeżeli jest ich mniej na ulicach wskazanych przez ZDM, to znaczy, że kierowcy zaczęli wybierać inne trasy. No chyba że większość aut jedynie przejeżdża przez Gliwice (kierowcy nie traktują miasta jako punkt docelowy). Urzędnicy niestety nie podają informacji o ruchu na innych ulicach – być może celowo. A może po prostu nie monitorują ruchu na innych ulicach. Tylko jeżeli tego nie robią, to na jakiej podstawie chcą zmieniać układ komunikacyjny? na podstawie „widzimisię”?) Po drugie, dlaczego nie podano ruchu na ulicach w pobliżu zjazdów z/na DTŚ? Np. o ruchu na ul. Kujawskiej… Czytaj więcej »
Tomasz Mirosław Kowalski

Zapytajcie jak się żyje w cieniu, dosłownie, DTŚ mieszkańców wyższych numerów ul. Franciszkańskiej.

Józef Jakubina

wybory się zbliżają

Marcin Grycz

No i? Spoiler alert: wygra Frankiewicz.

Mike J Primo

Teraz by dojechać do Europy Centralnej nie trzeba jechać pół miasta w korkach przez sośnice czy na 88 zrobić kółko

Paweł Garczewski

Nie wiem gdzie trzeba mieszkać w Gliwicach, żeby przez Sośnicę do EC jeździć

gmG
gmG

Tak więc DTŚ do każdego podwórka żeby można było dojechać do Europy Centralnej, Mike ale fandzolisz!

Marcin Grycz

Wcześniej też nie trzeba było.

Anna Bo

W Sośnicy nie ma ul. Pszczyńskiej. Raczej w Ligocie.

Mike J Primo

Koniec pszczyńskiej to sośnica

Łukasz Grabowski

Myślę że najważniejsze akapity tego artykułu to te ostatnie, gdzie pisze się o liczbie samochodów na 1000 mieszkańców. Proszę zwrócić uwagę ze jako przykłady miast o mniejszej liczbie aut zostały podane miasta z doskonale działająca komunikacja miejska. To znaczy taka która na miejsce dociera się szybciej, taniej i sprawniej. A ta w naszym mieście ledwo działa a do tego mam noe odparte wrażenie ze nic się nie robi w kierunku jej poprawy i konkurencyjnosci

Marcin Sarnek

takie drogi sa potrzebne. wyjedzcie na polnoc i zrobcie trase 200-300 km zadupiami. trasa gliwice kolobrzeg. 450 km do geudziadza w 4 godz z postojami a zgrudziadza do kolobrzegu 250 km 5 godz z postojami… roznice widac gołym okiem nie wzpominajac o bezpieczenstwie.

Bartek Symbol

Jasne, że tak, trzeba doceniać infrastrukturę na śląsku.

dym
dym

wieczne narzekanie…nie robią źle….robią to też źle…Polakowi nie dogodzisz.

Bartek Symbol

No i fajnie.

Alex
Alex

Nie wykazano, że to DTŚ wpłynęła na ruch w Centrum. Badania prowadzono w skali miesiąca, nie wzięto pod uwagę strefy płatnego parkowania. Co do jednego zgoda – zdecydowanie poprawił się dojazd od strony Tarnowskich Gór i Knurowa/Czerwionki do Politechniki, co rzeczywiście może w skali miesiąca dawać duże zmiany natężenia ruchu na poszczególnych ulicach

wpDiscuz