Od Portu Gliwice do Świnoujścia drogą wodną. Miliardowa inwestycja na Kanale Gliwickim

Już w tym roku mają ruszyć prace związane z pogłębieniem Kanału Gliwickiego. Inwestycja ma kosztować około miliarda złotych. Za dwa lata do elektrowni Opole ma tędy popłynąć węgiel.

Kanał Gliwice był budowany od 1934 roku, a do użytku oddano go w roku 1940. W momencie uruchomienia, kanał Gliwicki był najnowocześniejszym sztucznym szlakiem wodnym w Europie. Różnicę wysokości pomiędzy Gliwicami a Kędzierzynem- Koźlem, która wynosi 44 m pokonuje się dzięki 6 podwójnym śluzom komorowym. Długość kanału wynosi 44 km. Według klasyfikacji międzynarodowej aktualnie zaliczany jest do dróg wodnych III klasy.

Strategia rozwoju tras śródlądowych w Polsce zakłada między innymi zainwestowanie ponad 30,7 mld zł w tzw. Odrzańską Drogę Wodną. W niedalekiej perspektywie z portu w Gliwicach popłynie węgiel z kopalń śląskich do PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna Oddział Elektrownia Opole. Stacja żeglugi śródlądowej w Gliwicach charakteryzuje się dużą dostępnością komunikacyjną, jego pobliżu przebiegają autostrady A1 i A4, droga krajowa nr 88 oraz DTŚ.

Kanał Gliwicki, łączący nabrzeże w Gliwicach z drogą wodną Odry, umożliwia transport towarów, zwłaszcza masowych i wielkogabarytowych, ze Śląska do portów Bałtyku, a dzięki powiązaniom Odry z kanałami Odra – Szprewa i Odra – Hawela w Niemczech, również do wielu przystani rzecznych i morskich Europy Zachodniej. Jednak ze względu na wysoki stopień zamulenia i zniszczenia istniejącej infrastruktury, niezbędna jest jego modernizacja.

Według planów, cała Odrzańska Droga Wodna od Kanału Gliwickiego do Szczecina zostanie zmodernizowana do klasy III z zachowaniem istniejących odcinków klas IV i wyższych. Niestety, dostosowanie do wymagań wyższych klas żeglugi nie jest to możliwe na całej długości Odry, ze względu na warunki środowiska naturalnego, w tym brak dostatecznych zasobów wodnych.

Czytaj też:  Dzień otwarty na śluzie Kanału Gliwickiego. Rejs statkiem i zwiedzanie jednostki szkoleniowej

Drogi śródlądowe dzielą się na klasy, w zależności od maksymalnych parametrów statków, jakie mogą być dopuszczone do żeglugi, wielkości minimalnego prześwitu pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną. Klasa IV umożliwia poruszanie się ciągiem wodnym obiektom o masie od 1000 do 1500 ton, do III zaś zaliczane są jednostki pływające od 650 do 1000 ton.

Z powodów braku odpowiednich zasobów wodnych oraz konieczności ochrony unikatowej przyrody nie zostanie jednak zrealizowany zamiar zmodernizowania całej Odrzańskiej Drogi Wodnej do kategorii IV. Na szczęście na gliwickim kanale takich przeszkód nie ma.

Aktualnie w Polsce transport drogowy stanowi 86%, 12,5 % kolejowy, a jedynie 0,4 % odbywa się drogą wodną. Równocześnie zobowiązania wobec Unii Europejskiej, zawarte w tzw. białej księdze transportu zakładają, że do 2030 roku drogą wodną powinno odbywać się 30 % transportu.

Według szacunków Ministerstwa, na użeglownienie polskich rzek trzeba wydać około 60 miliardów złotych. Pieniądze mają pochodzić z wielu źródeł – kierownictwo resortu chce zainteresować inwestycjami firmy energetyczne i samorządy. Planuje też pozyskać środki unijne. Całkowita realizacja zadania ma nastąpić do 2030 roku.

Zobacz też: materiał archiwalny z 2012 roku

Sortuj wątki:   od najnowszych | chronologicznie | najwyżej ocenione
rrolch
rrolch

Tylko z Trytona pozostało wspomnienie

Anonimowo
Anonimowo

Trytona żal.Pozostały trutnie

?!
?!

Nie tak całkiem. Od roku 2016 po Kanale Gliwickim pływa statek pasażerski “Fokstrot”, bardzo podobny do “Trytona”. Należy do Mariny Gliwice.

HA HA HA
HA HA HA

Wolne żarty.Lub prymitywna kryptoreklama.Ta 100 letnia dłubanka ma przypominać Trytona ?

Tomek
Tomek

Tryton pływa w Hollandii

Rozum
Rozum

JEDEN MILIARD złotych ! Uffff ale forsy do przewalenia.

Żebrak ale pan
Żebrak ale pan

Polacken kochają planować.W planach budować.Wizualizacje prezentować.Tylko jest jedno ale.Kasy na nic nie posiadają.

ja234
ja234

No, ciekawe skąd pisiory wezmą tą kasę.Komuś zabiorą.

adam
adam

Spokojnie, pieniądze zamiast na modernizacje pójdą na nowe limuzyny rządowe, bo te często się rozbijają ;)

gargulec
gargulec

W końcu ktoś ma pomysł żeby przywrócić najczystszy sposób transportu. No to co, że z pis-u. To że można nie pałać miłością do szeregowego posła nie znaczy, że wszystko co robią to zło.
Do przedmówców, gdy poprzednia władza zbudowała port lotniczy w Radomiu, wydała miliardy na elektrownię atomową której nie ma to też tak głośno wyrażali swoje niezadowolenie?
Poczekajcie, dajcie szansę, może się uda i będzie naprawdę coś fajnego.

robak
robak

“najczystszy sposób transportu” – a to statki/barki pływają na wodę, czy po wodzie? napędzane kopcącymi silnikami dieslowskimi ?

Ostatni Sprawiedliwy
Ostatni Sprawiedliwy

@robak: Chodzi tutaj ile energii musisz włożyć żeby przetransportować np. jedną tonę ładunku. Dlatego też większość towarów wysyła się drogą morską kontenerowcami, masowcami, tankowcami itd…. . Szkoda że osoba pisząca artykuł nie rozwinęła tego zagadnienia.

TomekB
TomekB

Szkoda tylko ze rzeki trzeba bedzie regulowac a od tego w Europie sie juz odchodzi. Beda proste ja strzala ale bez zycia…

rrolch
rrolch

gdy widzę ich dotychczasowe osiągnięcia to moje obawy graniczą z pewnością, że nie warto im dawać szansy

AMF
AMF

Szkoda tylko, że nie spięty z drugim równie czystym – mam na myśli przedłużenie LHSu które sobie odpuszczono.
Akurat Radom miałby jakiś sens gdybyśmy byli cywilizowanym krajem, a nie bantustanem gdzie stolica zgarnia wszystko.
EA nie ma ale za to doskonale płatne stołeczki były – komuś na nich na pewno żyło się lepiej.

Marx
Marx

niedawno wyremontowano sporo na kanale. Czy to już pasuje pod kategorię II, czy też za chwilę wszystko rozwalą i będą budować od nowa?

Sylwia Nowak

Ho ho jakie plany na dziesiątki lat. Możemy nie dożyć.

Ale dobrze, że coś w tym kierunku robią.
Szkoda tylko, że nie ma opcji transportu pasażerskiego.

Bartek Lanc

Jeszcze nie ma ;) oby pojawiło się to w przyszłości!

Piotr Szkolak

Jak transport ruszy to i pasażerskie statki się znajdą, gospodarka nie lubi pustki:)

Ostatni Sprawiedliwy
Ostatni Sprawiedliwy

@Sylwia Nowak: Transport pasażerski śródlądowy jest. Pełni raczej funkcję wycieczkową bo jest raczej powolny.

gargulec
gargulec

Wyobraź sobie, że ciągnik siodłowy na naczepie przewozi maksymalnie 40 ton ładunku a silnik ciągnika ma moc około 300-500 KM, barka motorowa ma silnik o mocy około 600 KM i przewozi ładunek 800 ton, Zamiast 20 tirów jedna barka, jaka ulga dla dróg i miast.
Ale poza barkami motorowymi są jeszcze holowniki i pchacze które przy podobnym silniku mogą ciągnąć, pchać kilka barek o łącznym załadunku 1500 ton, 3000 ton a to już 70 tirów mniej.
Żeby nie rozpisywać się, ue powiedziała, że taki transport jest ok, niemy mówią, że jest ok, więc jest ok i już. ;)

kierowca
kierowca

Puknij się w głowę. NIkt nie będzie woził łódkami węgla z Gliwic do Szczecina bo zajmnie to miesiąc. Na ciążarówkę raz załadujesz i raz rozładujesz a z Gliwic nad morzem jestem w połowę dnia.

rrolch
rrolch

Transport węgla to nie to samo, co łapanie pcheł. Tutaj pośpiech nie jest aż tak konieczny.

gargulec
gargulec

Oczywiście, że będzie.
Planujesz z wyprzedzeniem zapotrzebowanie i znacznie mniejszym kosztem masz towar z Gliwic w Szczecinie. Węgiel, piasek, cement to nie są artykuły których potrzebujesz z dnia na dzień (w takich ilościach). A liczy się cena transportu.

Dziadek
Dziadek

@kierowca!
Do Szczecina barki pływały w cztery doby.Z Swinoujscia do Gliwic z rudą żelaza 5 dób.

Ostatni Sprawiedliwy
Ostatni Sprawiedliwy

@kierowca: Węgiel z Chin też przywieziesz TIR-em?

AndrzejD
AndrzejD

….to teraz weź kalkulator i policz ile razy twoja ciężarówka musiałaby obrócić z Gliwic do Szczecina żeby przewieźć 4 miliony ton węgla – mniej więcej tyle węgla spala rocznie jedna elektrownia ( o mocy zainstalowanej rzędu 1.4GW, czyli np. Elektrownia Dolna Odra w Szczecinie)
…i nie pisz już więcej głupot.

Anonimowo
Anonimowo

Transport rzeczny jest opłacalny !!!!!

Kapitan
Kapitan

Panie gargulec.Która polska BARKA żeglugi śródlądowej posiada ładowność 800ton.Osobiście takiej nie znam.Pytam o barkę motorową.Nie o skład barka plus kontener

gargulec
gargulec

Hmmm z polskiej floty szuwarowo-bagiennej to nie potrafię podać. Ale w czasach PRL-u używano barek motorowych produkcji NRD typu Oderberg.
Jako ciekawostkę podam, że używano barek wykonanych z betonu tzn. kadłub był betonowy.

gargulec
gargulec
heli1b
heli1b

Jak będzie zapotrzebowanie to się takie wyprodukuje i w Polsce.

Dziadek
Dziadek

Najwiekszą barkę jaką wyprodukowała stocznia w Wrocławiu to 4500 t. ładowności!

HA HA HA
HA HA HA

Taaaaaaaa 20 lat ,tak jak bojowy kuter torpedowy

Ostatni Sprawiedliwy
Ostatni Sprawiedliwy

@Kapitan- nie czepiaj się, podał przykład żeby trafiło do kolesia.

AMF
AMF

Lokomotywa 2000-3000KM i z 40 wagonów każdy ok 80t z czego do 60t ładunek.
W czyim interesie było likwidowanie kolei a budowa autostrad zwłaszcza w jednym kierunku chyba oczywiste.

kolik
kolik

ładunek czteroosiowego wagonu wynosi 40 ton.większych w PKP się nie stosuje.

gargulec
gargulec

Racja.
Ale kolej to świetna alternatywa dla transportu drogowego. A transport wodny to tylko uzupełnienie możliwości.

Ampuła
Ampuła

Tiry, wagony i barki to przeżytki w gospodarkach, na które nie spojrzał Wielki Strateg Transportu z Żoliborza. Nasza Narodowa Innowacyjnie Wunglowa Gospodarka ma dystrybuować towary promami kosmicznymi. Elon Morawiecki już wizytował pod Chełmżą budynki po Wytwórni Musztard i Majonezów. Są pojemne wiaty, dwa silosy, trzy chłodnie kurhanowe, jest bocznica i niewidomy stróż z Agencji Ochrony “Trójząb”. Adaptacja tego obiektu na potrzeby narodowego przemysłu kosmicznego to betka.

Aviator
Aviator

Poniekąd racja. Przyszłość transportu towarowego tylko w dronach cargo.

poziomka
poziomka

Ampula – jestes geniuszem “strategi”.
Nie przestawaj pisac bo bedzie smutno…
Taki Gliwicki “Mleczko” czy “Sawka” tyle ze nie ołówka a klawiatury PC’ta.

Michał Szczurek

Trzymam kciuki ! Obecnie transport rzeczny trochę leży. Fajnie by bylo, gdyby wprowadzono też jakieś rejsy turystyczne :D

Janusz Waiss

Problem jest w kolejnych gminach (i powiatach) jako że przez długie lata dorzecze odry było zaniedbywane. Ale może działanie Gliwic będzie impulsem.

Dziadek
Dziadek

Transport rzeczny(sródlądowy) w Polsce nie trochę leży,LEŻY CALKOWICIE I NAWET NIE KWICZY!!!
Barki ,pchacze i holowniki polskich armatorów plywaja w Niemczech,Holandii,Francji,Austrii,Szwajcarii…a w Polsce z Elblága do Gdañska czasem.

Michał Szczurek

Oby! Turystyka wodna to fajna sprawa, a jednak warunki ku temu są :-)

Janusz Waiss

Jestem za. Chociaż istnieje też obawa na zbytnie zindustrializowanie wszystkiego z tym związanego. Czyt. stworzenie ciągu przedsiębiorstw i infrastruktury działających na zasadzie “strefy ekonomicznej” , mocno robotyzującej życie przeciętnego zjadacza chleba.

beton
beton

Jak na razie teren portu, czyli SCL, stał się miejscem o bardzo wysokiej emisji hałasu w nocy. Pracują na 3 zmiany i tłuką się jak jasny gwint, Hałas staje się odczuwalny i dokuczliwy w Łabędach i na Koperniku.

Z szabelką na czołg
Z szabelką na czołg

PiSogłupki zawsze jakaś bajeczkę w zanadrzu mają.Ta do 2030 roku sięgają.Jak nie wschodni Rejon Przemysłowy to “odlana” Mierzeja Wislana.Teraz Odra pogłędiana.Tylko czekam aż hop siup.Marszałek Maciarewicz krążownikiem zapuści się do źródeł rzeki Prut

Ampuła
Ampuła

Nie zapominaj o naszym narodowym lotniskowcu wiosłowym w delcie Orinoko i okrętach podwodnych klasy Wędzony Węgorz penetrujących Rów Mariański.

gargulec
gargulec

“Aktualnie w Polsce transport drogowy stanowi 86%, 12,5 % kolejowy, a jedynie 0,4 % odbywa się drogą wodną. Równocześnie zobowiązania wobec Unii Europejskiej, zawarte w tzw. białej księdze transportu zakładają, że do 2030 roku drogą wodną powinno odbywać się 30 % transportu.”
Hmmm Myślisz, że zobowiązania wobec eu dotyczą tylko pisogłupków a gdyby rządziła inna partia to już nie?

AMF
AMF

Przypomnę, że plusk i bańkowska o nic tak zacięcie nie walczyli w Brukseli jak o… przeniesienie środków z kolei (na której likwidację już zamówili plan) na drogi – wbrew parytetom UE.

PS: zresztą z obietnicy budowy KDP wywiązali się zresztą równie sumienni co z obniżki podatków.

Cliper
Cliper

Oby tylko władze województwa nie przemianowaly kanału na katowicki

Jacek_P
Jacek_P

Hmm, niby fajny pomysł, ale lepszy (szybszy, bardziej ekonomiczny i ekologiczny) byłby transport kolejowy (zelektryfikowany). Raz płynąłem kanałem do Pławniowic i z powrotem, pięknie było, ale powoli na trasie + czas na śluzowanie… Nie szedłbym w tym kierunku.

heli1b
heli1b

Długo tylko na starcie. To trzeba porównać do stada mrówek lub do “podaj cegłę”. Jeśli przykładowo dwa razy dziennie będzie wypływał ładunek, to w miejscu docelowym dwa razy dziennie będzie przybywał ładunek. To jak długo płynie w tym systemie ma znaczenie drugorzędne ważne, że jest ciągłość dostaw za taniochę. To taki wodny taśmociąg.

Bartosz Guściora

Czy kajakiem można? ;)

gargulec
gargulec

Pewnie można. Skoro USS ORP Wrzaskun ze Śląskiego Yacht Clubu dopłynął do Szczecina to kajak też da radę.

Janusz Niemczuk

Można

Bartek Lanc

Świetna sprawa!

Piotr Gmerek

a w ogóle coś po kanale pływa prócz mariny ?

Bogna Radowicz

latem z gliwic do morza poplynela ekipaze slskiego yacht clubu

Janusz Niemczuk

Kilka razy w tygodniu zestaw ze żwirem z Odry do przeładowni (za śluzą Łabędy, a przed mostem kolejowym po prawej stronie) oraz wycieczkowy w Koźlu

Janusz Waiss

Spory rozwój dla regionu i wszystkiego co po drodze.

Oby żaden oszołom wchodzący po Z.F. nie sknocił tak daleko idących planów.

AMF
AMF

Chyba chciałeś napisać: “żeby oszołom ZF nie usłyszał o tramwajach wodnych bo każe zasypać i zaasfaltować”

Tomasz Kowalski

Tylko urządzeń prawdziwie portowych już niewiele zostało. Zezłomowano żurawie. Leciwe. Nawet zabytkowe. SCL odwraca/ło/ się od wody jak tylko mogło.

jurek
jurek

Musi być kanał pogłębiony aby ORP Kaczyński mógł wpłynąć do portu Gliwice celem obrony interesów PIS I p Macierewicza

Do gliwickich jeleni
Do gliwickich jeleni

Ubierać sie i na manifestację przeciwko kanałowi w końcu zawsze dobra okazja na zbiórkę na nowego iphone’a dla łowcy jeleni

Danuta Danuta

Byłoby super! kocham oba te miasta

Ania Puchacz

śluzy nie skończone a kanał chcą pogłębiać

gmG
gmG

Tylko trzymać kciuki by się powiodło. Jak ruszy żegluga towarowa to i turystyczna za nią . W Opolu piękna promenada nad Odrą, stara śluza miejska, Wenecja opolska w starej części Opola już są – super !!!. Pływanie to coś fajnego. Aż się prosi o marinę z prawdziwego zdarzenia w Gliwicach. Właściciele obecnej starają się jak mogą ale sami mariny nie wybudują. Potrzebna jest infrastruktura (kanalizacja przede wszystkim – toytoyka to nie to) może SCL zainwestuje, może miasto zamiast na durne materiały promocyjne przypomni sobie że Kanał jest Gliwicki?

Anonimowo
Anonimowo

A może odsalanie Bałtyku ? tu dopiero można .Fiku miku

Tomasz Mihal
Jeżeli to prawda i dojdzie do skutku to jest to nam potrzebne jak hala Podium/Gliwice,DTŚ-ka w środku miasta “dla rozgonienia” smogu i dziwce majtki…kolejne topienie kasy dla dawnych układów i nie trafionych inwestycji dla wybranych,by wyciągać pieniądze z systemu państwa,dotacji unijnych i wszelakich grantów i by bogacili się na tym tzw “swoi” …najpierw chyba powinno się załatwić największe palące potrzeby i zlikwidować problemy poprawiające życie nam wszystkim albo większości,a nie tylko nielicznym i pęd do władzy i zdobywania mamony…jak się dalej będzie prowadzić taką rabunkową politykę np dla przyrody,nas wszystkich i będzie wycinać wszystko co zielone,co przez wiele lat filtrowało… Czytaj więcej »
Daniel Gembolis
Musze cos powiedziec na to, bo mi spokuj nie daje. Ja pracuje 20lat na barkach, pchaczach. Wiec 1mrd zl, 250mil€ jest suma bardzo wysoka w tej branzy, tez w Niemczech albo Hollandi. Kanal jest poddany na 2,25m gleboko, statki okolo 1000t Ja nie widze sens 41km przekopac i 25cm zrobic gleboko! To jest 80-100t wiecej, paliwo zezere to. Gliwice do Swinoujscie z 2,50m gleboko, jako regularnie mozliwe 180dni w roku? Nigdy! 190cm moze ale Projekt Odra sensacyjny byl! Odra i Labe maja podobne problemy. W CZ idzie dobrze jechac, tu na Slasku tez, ale problem na Labie ze miesiace niema… Czytaj więcej »
wpDiscuz