Pierwsze oceny DTŚ. Pomysły na trasy rowerowe. Nowy dworzec: “Super, “kolosalna różnica”. POD PRASĄ (3)

Ścieżki rowerowe i remont dworca PKP to główne tematy najnowszego odcinka “Pod Prasą”. Uczestnicy programu nie mogli jednak nie wspomnieć o najważniejszej, oddanej kilka dni temu do użytku inwestycji, śródmiejskim odcinku Drogowej Trasy Średnicowej.

“DTŚ to najlepsza rzecz, jaka mogła się przytrafić Gliwicom” – ocenia Maria Olecha-Lisiecka (Dziennik Zachodni). Mniej entuzjastyczna była Małgorzata Lichecka (Nowiny Gliwickie): “Smuci mnie sprawa architektury nadtunelowej. Niedopracowania i kompletnie nietrafiona czeka na poprawę, którą zapowiada Urząd Miejski”.

Przyczynkiem do dyskusji o drogach rowerowych w Gliwicach był krótki wywiad Andrzeja Pareckiego z Gliwickiej Rady Rowerowej. Zapytany o rozwiązania, które można wprowadzić w miarę szybko, wymienia m.in. pasy rowerowe na niektórych ulicach.
“Na przykład wytyczenie pasów rowerowych na ulicy Zwycięstwa, która jest szeroką ulicą, na ulicy Piwnej czy Daszyńskiego. Te ulice są na tyle szerokie, że nie trzeba budować odrębnej drogi dla rowerów łączonej z chodnikiem.”.
Dlaczego takie pomysły nie są wdrażane? “Miasto niechętnie konsultuje nie tylko projekty rowerowe, ale w ogóle niechętnie rozmawia ze środowiskiem” – dodaje Parecki.
“Mamy tu pewien paradoks. Zastępca prezydenta Miasta, Piotr Wieczorek jest zapalonym rowerzystą, zjeździł Europę na rowerze, a podczas rozmowy o drogach rowerowych prezentuje zupełnie odmienny pogląd, co mnie absolutnie dziwi” – zauważa Małgorzata Lichecka.

Po części “pozytywek”, czyli wybranych pozytywnych informacji z Gliwic, dziennikarze komentowali metamorfozę gliwickiego dworca i peronów.
“Różnica jest kolosalna, teraz można będzie naprawdę powiedzieć, że to wizytówka Gliwic” – chwali Maria Olecha-Lisiecka. “Spodobał mi się niedawny wpis radnego Wygody, który wracał z Wrocławia pociagiem, a gdy wjechał na peron był dumny jak… paw” – przypomina Jarosław Sołtysek (Radio Centrum Gliwice).

Czytaj też:  A. Neumann: "Kolejny przetarg na Halę Gliwice będzie ostatnim. Nasza spółka komunalna też złoży ofertę"

W programie udział wzięli: Małgorzata Lichecka (Nowiny Gliwickie), Maria Olecha-Lisiecka (Dziennik Zachodni), Jarosław Sołtysek (Radio Centrum Gliwice), Michał Szewczyk (Gazeta Miejska/24gliwice.pl) Realizacja/produkcja: Marcin Fabrykowski, Łukasz Gawin, Jacek Kowiński.

POD PRASĄ to program, w którym gliwiccy dziennikarze i komentatorzy dyskutują o bieżących wydarzeniach w Gliwicach. POD PRASĄ jest wspólnym projektem Nowin Gliwickich i Gazety Miejskiej/portalu 24GLIWICE.pl, z założenia otwartym na inne, niezależne media w Gliwicach, zarówno te tradycyjne, jak też społecznościowe.

Pierwsze dni z DTŚ (od 0:46)
Andrzej Parecki – Gliwicka Rada Rowerowa (od 8:24)
O rowerach i ścieżkach rowerowych w Gliwicach (od 10:04)
Pozytywki (od 20:32)
Remont dworca PKP (od 24:04)

Sortuj wątki:   od najnowszych | chronologicznie | najwyżej ocenione
Urko
Urko

Wesołych i spokojnych Świąt Wielkanocnych dla wszystkich gliwiczan

miłośnik dtś
miłośnik dtś

a sośniczanie to tez gliwiczanie ?

jaś
jaś

To slamsy

Anonimowo
Anonimowo

Kompleksy?

Anonimowo
Anonimowo

To chyba żart….

?
?

Ulżyło ci?

Zen
Zen

Ruch na dtś w centrum jest niewielki i można się zastanawiać nad sensem wydania miliardów zł na drogę, która bezpowrotnie oszpeciła miasto, a wcale nie poprawiła sytuacji na innych ulicach. Różni eksperci i komentatorzy zapowiadali to od dawna ale nikt nie chciał słuchać, bo rzekomo dziesiątki tysięcy gliwiczan codziennie chce szybko dojechać do Ikea i SCC. Rozpacz, ale kobiety są zachwycone, bo wreszcie mogą swobodnie rozmawiać przez telefon podczas jazdy prostą drogą bez skrzyżowań, rowerzystów i przejść dla pieszych.

bg
bg

Ruch na DTŚ jest niewielki – tia… chyba w niedzielę o 3 w nocy.

asdf
asdf

tak – zwlaszcza wtedy gdy tunel jest zamkniety….

mama Jasia
mama Jasia

Park Chopina stracił urok. Od otwarcia DTŚ w parku słychać ciągły hałas samochodów. Brawo ****

Jasu
Jasu

Wesołych Świąt wszystkim a skoro DTŚka jest taka świetna to proponuję zamieszkać koło niej wszędzie takie drogi toni się za miastami a nie w środku żeby przejść z jednej strony na drugą trzeba robić kilometry tego nie brano pod uwagę najważniejszy był tunel bo Katowice mają to u nas też musi być ale na zdrowie ludzi się nie patrzy w Gliwicach spaliny dobra rzecz :)

ko2
ko2

wyprowadz sie, kto ci tam karze mieszkać ?

Naprzód sTworki
Naprzód sTworki

Jak już wszyscy się wyprowadzą, to co ciekawego i dla kogo zbudujecie wzdłuż wspaniałej dtś-ki? Hale magazynowe z blachy, przeładownie dla tirów, czy parkingi z żużlu? :)

miłośnik dtś
miłośnik dtś

zasadzimy drzewa

Anonimowo
Anonimowo

MZUK NIE POZWOLI

bg
bg

Może jest szansa, że normalni ludzie tam zamieszkają. A nie wieczni malkontenci.
A jak Wam przeszkadza ruch samochodów w centrum miasta to proponuję wyprowadzkę na wieś.
Tam ewentualnie będzie można opieprzyć krowę, że za głośno żuje trawę.

Fazi
Fazi

Możesz się tam wprowadzić, na co czekasz! Wiele mieszkań jest do wzięcia od zaraz, nic tylko wybierać i się wprowadzać a potem cieszyć się widokiem na ekrany, ciągłym hałasem i spalinami. No i dzielnice przy dtś są wyjątkowo atrakcyjne.

Gleiwitzer49
Gleiwitzer49

Tytułem “przypomnienia” :
ja każę,
ty każesz,
on, ona, ono każe,
my każemy,
wy każecie
oni, one każą – to od “kazać”
oraz:
ja karzę,
ty karzesz,
on, ona, ono karze
my karzemy,
wy karzecie,
oni, one karzą – to od “karać”
czyli : … kto ci tam każe mieszkać …
ale mogłoby być : … kto karząc, każe ci tam mieszkać … lub kto karze, każąc ci tam mieszkać … itp , itd … polski to taki piękny język i aż się prosi by z jego uroków w pełni korzystać …

500 zł. przyczyną orgazmu
500 zł. przyczyną orgazmu

Byłeś karany ?

beka
beka

DTŚ to sukces stulecia. Jedna pani (nie z Gliwic) ma wygodny dojazd do Sosnowca.

MATRIKS
MATRIKS

A razem z innymi oryginalnalsami nadającymi ton mogła zamieszkać na słynnym skrzyżowaniu autostrad. Szerokie szybkie drogi za oknem i blisko duma prezydenta – centrum handlowe z wielkim parkingiem gratis. Same zalety, a robiący kariery i kasę gliwiczanie nie chcą się tam budować? Ciekawe dlaczego TBS-y i deweloperzy nie budują w pobliżu super osiedli dla nowej zadowolonej klasy zadłużonych na całe życie? Taka świetna lokalizacja się marnuje! :D

Ampuła
Ampuła

Taplarscy uważajo, że drogi powinny być gdzieś hen, hen za lasem, a jeszcze lepij, psiamać, to za bagniskiem.
Do takiej drogi trza by było tyle iść i iść, żeby się wszystkim odniechciało już za samo obejście wyłazić. I wtedy jest droga, i jej nima. Jest, bo ludziska mówio, że jest. Nima, bo nie widzielim.

Kolik
Kolik

Rowerzyści niech zaczną płacić podatek drogowy na równi z kierowcami samochodów! Następnie mogą się upominać o szczegulne uprawnia na ulicach!

trak
trak

Jak można tak pisać? Rowerzyści chcą mieć możliwość krytykowania, wyrażania własnych rowerowych przemyśleń i marzeń, ale niby dlaczego mieliby zostać obciążeni jakimiś kosztami? Co to, to nie.

mkj
mkj

rowerzyści i piesi na wszystkie drogi zrzucają się w takim samym stopniu co kierowcy. różni ich od kierowców to, że nie trują, nie brudzą, nie hałasują i nie atakują ich agresywne drzewa.

mag
mag

Skoro na DTŚ taki mały ruch to skąd ten hałas w parku?

sąsiad
sąsiad

A musi ciągnąć nieprzerwany sznur ciężarówek, żeby był hałas? Przejdź się i sprawdź. Możesz też posiedzieć w korytarzu wiatru na nowym cudownym “zielonym skwerze” z betonu. Ale najlepiej podziwiać Gliwice z samochodu – wtedy najmniej widać i można sobie wmawiać, że jest coraz piękniej.

jaś
jaś

Masz racje grunt ze Pan Frankiewicz zadowolony że autostradę i skrót dla ciężarówek biegnie przez centrum jeżdżę ciężarówką ale uważam że była to głupota

miłośnik dtś
miłośnik dtś

pierdzieli dla pierdzielenie, zazieleni sie i bedzie git

NoMa
NoMa

ekrany już są zielone i słabo tłumią hałas, a żółte albo czerwone nie tłumią hałasu wcale, dlatego czekamy na liście? debeściak z ciebie i nic dziwnego, że miłujesz beton i asfalt.

gość
gość

W parku robiliśmy badania natężenia hałasu nie zwiększył się ani o 1dcb dlatego nie wiem o co tyle hałasu

Anonimowo
Anonimowo

Hałas w parku jest niemiłosierny.Ani spokojnie piwo wypić,ani pomedytować lub pokopulować.

Anonimowo
Anonimowo

Badaliście zapewne Amperomierzem ?

Anonim
Anonim

Chyba Ampułomierzem

AndrzejD
AndrzejD

….no to już widzę wiarygodność tych badań jak ty nawet nie znasz jednostki – co to ma niby być “dcb” ???
Czym żeście to mierzyli ? Miarką krawiecką ?

Anonimowo
Anonimowo

Nam w czasie pomiarów hałasu termometrem rtęciowym wyszło ,ze jest ciszej.

trak
trak

Ależ jesteś nieuk, przecież jednostka dcb zostanie już niebawem wciągnięta do układu miar. To jest 1deimbecyl.

kop
kop

Jak to o co? O hałas ;-)

heli1b
heli1b

Chyba telefonem komórkowym.
Jakbyście robili sensowne badania, to wiedzielibyście, że decybel oznacza się [dB]

jaś
jaś

To było robione dla Frankiewicza zróbcie prawdziwe dla ludzi

Aśka
Aśka

A na ulicach korki nadal są takie same…

w
w

Eee, tam

zadowolony
zadowolony

Mnie tam walą korki na ulicach, ja teraz do pracy dojeżdżam dtś skracając czas dojazdu z 25min do 10 min. Nie muszę jechać przez centrum i już jedno auto mniej na ulicach :)

pik
pik

A jaka to właściwie jest droga, w Gliwicach nówka-ok od Zabrza kocie łby jak bym jechał na koniu ,w Chorzowie dziury jak za komuny i czym tu się chwalić jedna wielka kaszana i jeszcze jak dobra droga to ograniczenie do 70 jak kaszana to 100.

pik
pik

Czyli minus to ktoś się z tym nie zgadza to proszę o komentarz a nie jak te oszołomy z wiadomej partii nie wydrukujemy i nie będzie ważne.

Bicycle
Bicycle
Nie mogę się nadziwić opowieści pani Licheckiej o rowerowych podbojach Europy pana Wieczorka. Z jego dzisiejszego stanowiska wynika, że jak chcemy pojeździć na rowerach, to mamy to robić w Europie, do której Gliwice, jak rozumiem, nie przynależą? Bo tak zrobił vice prezydent Wieczorek? A kiedy to było, jeśli w ogóle było? Jak go widzę przy piwie, to nie wierzę, że potrafi zrobić podjazd na rowerze. Raczej samochodem woziła go żona na krótkie trasy z górki i odbierała na mecie. Tak samo było kilka lat temu podczas przejazdu w Gliwicach, kiedy na krótką rowerową przejażdżkę jego i rower przywiozła żona samochodem… Czytaj więcej »
Ed Haris
Ed Haris
DTŚ Super skraca czas no i km. dojazdu do pracy. Tylko jest jeden mankament wyjazd z tunelu koło G.C.H.na ul. Dworcową są dwa pasy-1 na lewo i 2 na wprost i w prawo rano stałem tam ok 18 min. nie szło wyjechać czujnik żle ustawiony dopiero stojący za mną samochód po 10 min. ustawił się na 2 pasie i musiał się cofać 2 razy -uruchomił czujnik.Bo inaczej nie szło. To jest do poprawienia.Bo w naszym przypadku jeżeli tam stanie 1,2 samochody na prawym pasie to nie ruszysz,nie wiem jak jest ok 14;oo jeżeli jest większa liczba na 2 pasach to… Czytaj więcej »
Niekumaty
Niekumaty

Czy “betonowa kostka” znajdzie swoje miejsce przed Urzędem Miejskim ?

Basia
Basia

Nie szlo , nie szlo bo nie ma nog , tylko kola.

Bonzai
Bonzai

Na wsi każdy ma własny pojazd spalinowy bo na wsi nie ma autobusu ani tramwaju. Każda wieś musi mieć szeroką drogę do miasta, żeby wieśniacy mogli czasem zakosztować cywilizacji. W Gliwicach już prawie każdy ma samochód i jest już szeroka droga, którą może pojechać do miasta, żeby zobaczyć co to cywilizacja. Sołtysowi Gliwic należą się brawa, pół litra żytniej i pęto kiełbasy.
A jak dobrze poogląda miasto, to może zrobi wiejski tramwaj konny z dworca na rynek i z powrotem. Trzeba świat doganiać. A co!

Gliwicka Rada Rowerowa
Dziękujemy za rzeczową dyskusję :-). Pozwolimy sobie doprecyzować kilka rzeczy: 1. Dziennik Zachodni – istnieje koncepcja wypożyczalni i tras na terenie całego GZM (szczegóły tu: http://www.gzm.org.pl/s,72.htm). 2. Radio Centrum Gliwice – są osoby, które jeżdżą z własnego wyboru również w styczniu – do pracy i rekreacyjnie. Może nie są to tłumy w Gliwicach, ale takich osób wcale nie jest tak mało. Co do radykalizacji działań – temat na dłuższą dyskusję. Wiemy, jak to bywa z aktywnością społeczną w Gliwicach. Staramy się być rzecznikiem wszystkich i podejmować interwencje, ale trzeba jeszcze wyjść z domu :-) 3. Nowiny Gliwickie – dziękujemy za… Czytaj więcej »
Pozdrowienia z Ostropy
Pozdrowienia z Ostropy

Przedwojenni Wizjonerzy zrobili wydzielony chodnik równoległy do ul. Daszyńskiego, idący od Cegielni Ostropa, aż do Sośnicowic.

Powojenni gospodarze (celowo z małej), spoczęli na laurach, niestety nie na swoich i uznali, że to dla gliwickich poddanych to wystarczy.

Niestety, “drodzy gospodarze miasta Gliwice”, to nam nie wystarczy. Czy Gliwicka Rada Rowerowa dostrzegła to o czym piszę ?

Marek Zaczynski
Mając pełne oświetlenie 50 lumenów tył, 300 przód i tak zostałem już w Gliwicach dwukrotnie potrącony z winy kierującego samochodem. W Gliwicach (i nie tylko) po ulicach w godzinach szczytowego ruchu miejskiego strach się poruszać, ścieżki rowerowe przygotowane – być może pod MTB (kostka, szutry, jakieś wyboiste błotniste przecinki oznaczone jako droga dla rowerów … i kawałek asfaltu na Bojkowskiej) ale już nie pod rower szosowy, którym w takim układzie siłą rzeczy muszę wdrożyć się w Gliwice w ruch miejski – takie drobne podsumowanie do całej wypowiedzi. Mam nadzieję, że rozwój infrastruktury rowerowej w mieście, które nie tylko chwali się… Czytaj więcej »
Ex-SG
Ex-SG

DTŚ to nic innego jak trzecia autostrada w mieście. A co z miastem dla pieszych? Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że ten obszar miasta wygląda koszmarnie. Niestety za dobra wizytówka dla miasta to nie jest… Ale tak to jest, kiedy nie ma się pomysłu na miasto. Co powie Pan Frankiewicz na to, że stale ubywa mu ludzi z miasta?

Tańczącyz krokusami
Tańczącyz krokusami

Ktoś z ratuszowych tumaników stwierdził iż poziom hałasu w parku Chopina się nie zmienił.Wczoraj byłem w tym parku podziwiać kwitnące krokusy (POLECAM) Było pięknie gdyby nie hałas dobiegający od DTŚki.Ruch był mały,wiadomo świeta.Czyli co zasadnym będzie ratuszowego tumanika nazwać tumanem ? Można tak zrobić tyle,ze w parku ciszej nie będzie.

"szukająca dziury w całym"
"szukająca dziury w całym"

Zgadzam się absolutnie,a do tego straszne wycie wentylatorów przy wlotach do tunelu……współczuję wszystkim,którzy muszą pracować i mieszkać przy tej DTŚ-ce

Czeski film
Czeski film
Jeżeli wziąć pod uwagę, że na terenie, który zajęła DTŚ, można było wybudować tysiące mieszkań bez kopcących pieców oraz wykorzystać teren na małe parki z gastronomią, placami zabaw i drogami rowerowymi przy mini osiedlach, to widać, że dokonał się istny mord na mieście przy akceptacji niezdających sobie sprawy z konsekwencji władz i otumanionych mieszkańców. Tyle cennego gruntu we władaniu miasta, który mógł posłużyć dla rozwijania wielkomiejskości Gliwic oddano za darmo z wielomilionową dopłatą z budżetu pod asfaltowo-betonowy koszmar, który nie służy mieszkańcom centrum i właściwie trudno powiedzieć komu, tylko tranzytowym podróżnikom. Ta decyzja zapisze się w historii miasta i regionu,… Czytaj więcej »
Tańczącyz krokusami
Tańczącyz krokusami

Dałem ci plusa ale proszę następnym razem zamień @ Czeski film na film krótkometrażowy

Ampuła
Ampuła

Miniosiedla, małe parki z jeszcze mniejszą gastronomią, pieski mikrych ras robiące mikrokupy pod karłowatymi drzewkami, malusi mieszkańcy podróżujący jedyną linią tramwajkową rozmiarów sznurowadła lub kręcący pedałkami małych rowerków… To jest wizja Gliwic, jako miasta XXI wieku. Oczyma Guliwera.

Iwona Migdał

Dziwnym trafem nie można było “podzielić” szeroki chodnika aby wytyczyć ścieżkę rowerową, jednak gdy tworzono strefy płatnego parkowania to już tego problemu nie było i mnóstwo chodników zostało zwężonych na miejsca parkingowe :(

ja234
ja234

Cała ta dtśka to jedna wielka porażka.

drogowiecc
drogowiecc

Pamietajmyh, ze Frankiewicz odmowil zwrocenia sie do DTS o wybudowanie sciezki rowerowej wzdluz DTS!

"szukająca dziury w całym"
"szukająca dziury w całym"

“Czeski film”…jednak nie jest nas tak mało , mam na myśli tych którym się od dawna już nie podoba to co się wyprawia w naszym mieście.Zgadzam się w całości z Tobą jeżeli chodzi o utopione pieniądze w różnych “pomylonych”projektach,o panujących nam łaskawie nie chcę się już wypowiadać (bo tu jakąś kulturę trzeba zachować).Ale fakt, nawet zamiast “….dolonego” PODIUM można było podłączyć (lub przynajmniej zacząć) kamienice do ciepłowni itd. i tu na pewno dostaliby dofinansowanie………wszystko schodzi na psy , najgorzej jak rządzący ludzie są ludźmi chorymi z chorymi ambicjami i wybujałym EGO!!!

wpDiscuz