Takich parkingów bardzo brakuje w centrum. Ale nie jest tanio, koszt jednego miejsca to około 100 tys. zł

Wiosną 2018 roku ma być gotowy wielopoziomowy parking znajdujący się na skrzyżowaniu ulic Dunikowskiego i Mikołowskiej. Koszt inwestycji realizowanej przez ZBM II TBS to łącznie ponad 10 milionów złotych.

Budynek będzie miał 3 kondygnacje, na których znajdzie się łącznie 84 miejsc parkingowych. Zostanie tam zamontowana winda przeznaczona dla kierowców, a pojazdy będą wjeżdżały na poszczególne poziomy po pochylniach. Na parterze zaplanowano przestrzeń dla czterech lokali usługowych. Zewnętrzna architektura obiektu ma nawiązywać do sąsiedniej zabudowy.

– Ściana, która rośnie przy ul. Dunikowskiego, stanowi aż 30% długości niekompletnej wciąż pierzei. Na chwilę obecną fasady sąsiednich kamienic wypełniają zaledwie połowę z 200 metrów ulicy. Nowa inwestycja i powstające w jej ramach lokale usługowe mogą znacznie ożywić ten zielony zakątek śródmieścia, który jest dziś jedynie łącznikiem między dwiema komunikacyjnymi arteriami – komentuje Jakub Kowalski z serwisu GrubaTektura.

Realizację budynku rozpoczęto w połowie października 2016 roku. W pierwszej kolejności do gruntu pod parkingiem musiały zostać wbite pale. Prace wykonuje firma DOMBUD z Katowic, mają się zakończyć w maju 2018 r. Obecnie gotowa jest już pierwsza kondygnacja parkingu i część drugiej.

Obiekt będzie przeznaczony przede wszystkim dla lokatorów niedawno wybudowanej “plomby” u zbiegu Mikołowskiej i Jana Pawła II, część miejsc pozostanie jednak ogólnodostępna. Zostanie tam zamontowany nowoczesny system kontroli umożliwiający pozostawienie samochodu zarówno na kilkanaście minut, jak i wynajęcie miejsca na miesiąc czy rok.

ZOBACZ TEŻ:
Na ulicy Dworcowej pojawiła się nowa wysepka. Dzięki niej ma tu być bezpieczniej

Inwestycję o wartości 10,2 mln zł prowadzi Zarząd Budynków Miejskich II Towarzystwo Budownictwa Społecznego, przy finansowym współudziale Gminy Gliwice. Projekt budynku wykonało krakowskie biuro SSC Architekci.

(żms)/Biuro Prasowe UM Gliwice
wiz. SSC Architekci

Sortuj wątki:   od najnowszych   |  chronologicznie  |  najwyżej ocenione
zibi
zibi

A naprzeciw przy wyjeździe z starówki z ul.Basztowej od lat straszy obskurny z dykty pawilon

Krzysztof Sobutka

Jeśli taki parking ma zmniejszyć, albo przyczynić się do zamknięcia starówki dla samochodów, to takie koszta można znieść.

heli1b
heli1b

„Takich parkingów bardzo brakuje w centrum. Ale nie jest tanio, koszt jednego miejsca to około 100 tys. zł”
Nie jest tanio, ale uwzględniając dużą rotację, stałe/pewne obłożenie przez 365d/24h taki garaż się zwróci po kilku latach w przeciwieństwie do hali – „nowe miejsca przychodzenia do pracy”. Uwzględniając jeszcze jak bardzo miasto jest spragnione takich obiektów ośmielam się wydalić stwierdzenie, że to najlepsza decyzja tej dekady.

gargulec
gargulec

Nie wszystko musi się zwrócić?

Analityk tabelek
Analityk tabelek

10200000/70(załóżmy o 80% zapełnienie, a to bardzo dużo)=146000 za miejsce
146000/5(lat)=30000 kosztu rocznie (nie uwzględniając bieżącej obsługi, remontów, prądu, podatków…)
30000/365=82 zł dziennie
82/24=3,5 zł/godz średnio, czyli praktycznie wyjdzie 5-6 zł za godzinę

Joe
Joe

Hehe, tez od razu policzylem. Mysle, ze trzeba zakladac, ze zwroci sie nie po 5 latach, ale po 15-20. Jednak w skali miasta taka perspektywa czasowa ma sens.

gargulec
gargulec

Fajna sprawa, zawsze to krok do przodu. Krytykantom chce zwrócić uwagę, że nie każda inwestycja jest nastawiona na amortyzację, przynoszenie dochodu itd. Zawsze to będzie 84 samochody mniej parkowane na ulicach i chodnikach.
Tyle, że miasto potrzebuje jeszcze kilka takich obiektów.

Co do park & ride to jest to koncepcja dużych miast a powiedzmy sobie szczerze Gliwice to nie jest duże miasto. Nigdy nie było i nigdy nie będzie duże.

ja
ja

A gdzie to jest napisane, że park&ride to domena dużych miast? Tego typu obiekty sprawdzają sie w miastach, gdzie jest duzo przyjezdnych kierowców. Gliwice tu pasują idealnie. Jeden p&r na Rybnickiej, drugi na Pszczyńskiej, jeden na Chorzowskiej i już się korki zmniejszają

Gargulec
Gargulec

Nikt nie zostawi samochodu żeby przejechać się parę przystanków autobusem jak może podjechać autem.
Np. w Oslo żeby zmniejszyć ruch samochodowy wprowadzono opłaty za wjazd do centrum miasta. Płacą wszyscy, łącznie z mieszkańcami i mają do tego super komunikację zbiorową. I niewiele to pomaga w godzinach szczytu wszystkie drogi wyjazdowe, obwodnice są zablokowane. A zablokowane to nie dwie zmuany na światłach tylko 2 km w godzinę.

Wyobrażacie sobie opłaty za wjazd do centrum Gliwice? Po roku zaradny Polski naród uporał się z płatnym parkowaniem „załatwiając sobie abonamet mieszkańca” to co nam zakazy i nakazy.

Maciej Senik

Tylko 84 miejsca…. troszeczkę mało

Andrzej Wawrzyczek

Pasażerów tych aut można by dowieźć do centrum jednym autobusem przegubowym. I nie kosztowałoby to 8 mln zł.

Iti
Iti

Komu brakuje!? – przyjezdnym to się zgodzę wygląda to jak bunkier w spadku po hitlerze tak wyglądające obiekty – relikty wojenne widziałem w niemieckich miastach

Lesław Dynak

to może idąc za tytułem, wyburzyć co nieco na starówce i postawić tylko parkingi. Tymczasem w świecie buduje się nie ad, ale pod ziemią.

Tomasz Mihal

Na placu po byłej Hucie 1-go Maja (plac Fokus) mogli zrobić parking czasowy do momentu sprzedaży tego plasu,albo dzierżawy-stał tyle lat bez użytku,albo zrobić tam czasowo Balcerka,lub inne targowisko,ale po co za duża konkurencja dla marketów i innych koncernów handlowych…W sumie tam mogli zrobić parking wielopoziomowy i zwykły,ale o tym nikt nie pomyślał,bo miał głowę zajętą innymi projektami i realizacjami z których ma korzyści…

Marcin Paruzel

Przydały by się wc miejskie a nie parking

Ania Filipiak

zaraz obok przy katedrze masz kibelek ;) kawałek w drugą stroną masz kibelek na pl krakowskim ;) a jeszcze w trzecią stronę masz kibelek na pl inwalidów ;p gdzie jeszcze sobie życzysz? :P

Marcin Paruzel

Generalnie chodzi o to np parki itp dla mnie to wiesz Pikuś bo ja pójdę w chaszcze gorzej z kobietami

Janusz
Janusz

A po co jezdzic fo centrum. Sklepy sa z parkingami na obrzezach miasta. Restauracje też. Wole pojechac 5 min niz kombinowav z parkomatem. Od kiedy sa strefy parkowania jeszcze nie bylem w centrum i nie czuje ze cos straciłem

Siegmund Korbel Zadorozny

Gdzie jest ul .Dunikowskiego ????

Krystian Kris

w szanujących przestrzeń miejską w centrum miasta parkingi buduje się pod ziemią :)

heli1b
heli1b

Pod ziemią to powinny być bedronki, tesca, lidle, auchany i selgrosy. Pod ziemią powinien być tramwaj (czyli metro). Urzędy, sądy, zusy też bym tam przeniósł bo niby z jakiej racji mają im przyslugiwać najokazalsze budynki w miastach?

Agnieszka Bilska

Kto to buduje? Miasto? A nie prywatny inwestor? Czy ktoś wie jak ma docelowo wyglądać ten parking? Nie rozumiem tych otworów strzelniczych

Małgorzata Sobocińska

Ja też nie :D

Tomasz Mihal

Tu kiedyś przed wojną był Hotel Korona i może by ktoś zrobił jakiś mural na pamiątkę tego hotelu,by ściany nie były takie betonowe-jak nie ma innych planów…

Agnieszka Romanowska-Tarczyńska

Przydałoby się ale pod ziemią , szkoda takich terenów , mogły byc tam mieszkania ……

Małgorzata Sobocińska

Jak to 100 tys. zł? Za co? Za moje auto warte 5 tys. zł????

na moje nieszczęście niestety gliwiczanin
na moje nieszczęście niestety gliwiczanin

franek ale czy ta hala była ci naprawdę potrzebna?

Urko
Urko

Zygmunt F , on kochać beton. Mnóstwo , za bardzo dużo beton. Wszystko mnóstwo zabetonić. Bo beton on piękny jest . Jak piękna będzie pomnika Zygmunta F.
Chwała Wielkiemu Betoniarzowi !!!!!

Gargulec
Gargulec

To co mieli parking z gliny ulepić i przykryć strzechą?

Szota kasia
Szota kasia

Ja on konczyc budowlanka

anonim
anonim

to się wyprowadź

Kacper Heine

Strasznie drogo to budują, wystarczy spojrzećna fasadę. Takie parkingi to bardziej szkielety niż fortyfikacje obronne jak na Dunikowskiego. Daleko nie trzeba szukać np lotnisko w Krakowie. Albo ZBM albo architekci przez głupotę podnieśli koszt inwestycji i to niepotrzebnie. Dobre jest to, że przybędzie trochę miejsc parkingowych.

Joe
Joe

> ” Strasznie drogo to buduja”

Czy architekci nie sa czasem gratyfikowani w zaleznosci od wartosci inwestycji?

heli1b
heli1b

Raczej nie są. Nie czepiajcie się bo to nieliczny przypadek, że ktoś przynajmniej próbuje wybudować coś ładniejszego, cieplejszego, wizualnie lżejszego, od tych nieszczęsnych czarnych albo pastelowych kloców. W porównaniu z jednym wielkim nierdzewno-szklano-granitowo-szaro-szarym i plandecznym kiczowiskiem na Rynku, w porównaniu z kolorowymi kółkami z kostki nawiązującymi do … do czegoś tam, w porównaniu z wszechobecnym kiczem i tandetą wszystkiego co wydalają z siebie gliwiccy architekci i „specjaliści” od tzw. małej architektury, ten garaż oraz budowany budynek koło poczty zapowiadają się na architektoniczne perełki.

ekolożek
ekolożek

Dla autora jest to zielony zakątek miasta, a dla mnie bańka gazowa

Eryk Duński

Jakby w Gliwicach były tramwaje to problem braku miejsc parkingowych by zniknął :>

Bartek Symbol

Przecież zamiast tramwaju jeździ bus a4 i jakoś nie wpływa na mniejszy ruch samochodowy.

Eryk Duński

Autobus jest mniej pojemny. Szczególnie jeśli porównać ofertę jaką dawała linia 1 i 4 a jeden 12 metrowy autobus A4.

Gargulec
Gargulec

Czasami jeżdżę tym autobusem u specjalnego tłoku tam nie zauważyłem.

ja234
ja234

Daj spokój, tramwaje to zawalidrogi.

ja
ja

Zwlaszcza dla prezydenta, ktory nie mial wladzy nad spółką tramwajową i nie mogl obsadzac tam swoich ludzi

Anonim
Anonim

A niech ch… płacą! za parkingi i za parkowanie, albo niech se wykupią miejsca na własność

Mariusz Carbon

A wystarczyło zmniejszyć ilość aut

Michał
Michał

Drogo? To jakiś żart! 100 000/ 84 miejsca psrgingowa to daje 1190,00 i miejsce parkingowe. Taniej niż postawienie garażu blaszanego. Poza tym jeśli te kwotę podzielić przez 12 miesięcy to koszt miejsca miesięcznie wyniesie 99,00. Taniej niż płacenie w strefie. I bez porównania lepiej bo na m2 zmieści się więcej miejsc. Nie będą parkowane byle gdzie ( na trawnikach, chodnikach itd ).

Beton
Beton

@Michał
10 200 000 zł ( dziesięć milionów dwieście tysięcy złotych ) / 84 miejsca, to daje 121 428 zł za jedno miejsce. Nie jest zbyt tanio.

heli1b
heli1b

Ale jest to niewątpliwie element wzbogacający infrastrukturę miasta, z którego przez dziesiątki lat korzystać będą mieszkańcy. Nie mała grupka osób z budżetówki a zwykli gliwiczanie. Poprawi się estetyka okolicy. Utrzymanie parkingu też nie jest tak drogie jak siedzib miejskich spółek.
Jeśli centrum ma spełniać swoją rolę to muszą powstawać tego typu parkingi i wydaje mi się, że w takiej formie są do zaakceptowania nawet przez najbardziej zagorzałych przeciwników motoryzacji.

Beton
Beton

Idealne rozwiązania istniejące w Europie to „PARK & RIDE”. Parkingi tego typu na obrzeżach lub poza centrum ( tylko dużo większe ) i sprawna komunikacja miejska, zachęcająca ludzi poruszających się w centrum miasta do korzystania z niej. Oczywiście, Heli1b w pełni się zgadzam z tym, co napisałeś, szkoda, że nie dało się z nim jeszcze zejść pod ziemię ze dwie kondygnacje.

Urko
Urko

Jasne . Tylko w tym mieście nawet wypożyczalnie rowerów są prawie tylko w centrum. Na obrzeżach – brak .To jest właśnie gliwicki Park & Ride. Dojedź do centrum a potem możesz wypożyczyć rower :-)

Joe
Joe

PARK & RIDE – a w cenie parkowania jest bilet na komunikacje miejska na dojazd do centrum.

hi
hi

Czytaj dokladnie. 10mln za calosc …

jan
jan

to jedno miejsce kosztuje około 100 000, a nie całość!

heli1b
heli1b

W G-cach większe kwoty wyrzuca się w błoto

heli1b
heli1b

Albo jedno miejsce „pracy” w centrum gapienia się w monitory?
Może da się przełożyć koszt utrzymania stanowiska „architekta miejskiego” na efekty jego pracy?

heli1b
heli1b

Policzy ktoś ile kosztowało nas jedno miejsce „pracy” w hali „skarbonka bez dna”?

wpDiscuz