To skrzyżowanie wymaga zmian – uważają członkowie GRR. Co na to Zarząd Dróg Miejskich?

Skrzyżowanie w rejonie ul. Śliwki i łącznic DTŚ oraz ul. Wybrzeże Armii Krajowej to jedno z najczęściej krytykowanych rozwiązań drogowych w Gliwicach. Uwagi zgłaszają kierowcy, ale szczególnie krytyczni wobec stosunkowo nowej inwestycji są piesi i rowerzyści.

Członkowie Gliwickiej Rady Rowerowej od dłuższego czasu wysyłają w tej sprawie pisma do Zarządu Dróg Miejskich. Postulują wprowadzenie zmian, które pozwoliłyby na wyeliminowanie licznych błędów projektowych. Według GRR podczas projektowania trasy nie uwzględniono uwag, które były zgłaszane na etapie projektowania przez firmę Inkom z Katowic.

Jak twierdzą, wykonując jedynie niewielkie zmiany takie jak: obniżenie krawężnika, korekta oznakowania poziomego i przesunięcie barierek, można w sposób znaczący poprawić bezpieczeństwo i komfort cyklistów.

Rowerzyści wnioskowali do ZDM także o likwidację przycisków dla pieszych/rowerzystów w obrębie całego węzła i wprowadzenie automatycznej detekcji, wydłużenie zielonego światła dla pieszych/rowerzystów do początku zielonego dla samochodów (z zachowaniem stosownej przerwy) oraz o zmianę algorytmów tak, aby piesi i rowerzyści nie musieli oczekiwać na małych wyspach.

ZDM: To wymagałoby znacznych inwestycji

Aktualnie przemieszczając się wzdłuż ulicy Jana Śliwki w kierunku centrum rowerzyści i pieszy nie mają łatwo. Przejście przez kilka odcinków z osobnymi sygnalizatorami zajmuje zwykle kilka minut. Temat pojawił się już w naszym majowym artykule. Na każdym przejściu/przejeździe dla jednośladów trzeba zatrzymać się, aby dotknąć ręcznego detektora i odczekać cykl zmiany świateł dla kierowców.
Tymczasem, komfort tych ostatnich jest priorytetem, na który stawia ZDM. Dodatkową przeszkodą w realizacji postulatów GRR miałyby być koszty związane z wykonaniem robót.

ZOBACZ TEŻ:
Modernizacja oświetlenia, budowa ścieżki. ZDM informuje o czasowych utrudnieniach w tych miejscach

– Zmiana lokalizacji przejazdów rowerowych na łącznicach DTŚ/Śliwki oraz ul. Wybrzeże Armii Krajowej wymagałaby znacznych inwestycji, obejmujących nie tylko demontaż barierek i korektę oznakowania poziomego, ale również zmianę lokalizacji całej infrastruktury sygnalizacji świetlnych oraz opracowanie nowych programów sygnalizacji świetlnych – widnieje w odpowiedzi ZDM.

Automatyczne nadawanie sygnału zielonego doprowadzałoby do sytuacji, gdzie nadawany byłby on nawet w przypadku, gdy nikt nie oczekiwałby na przejście lub przejazd przez jezdnię, a tym samym wzrastałyby straty czasu przejazdu przez skrzyżowanie oraz irytacja kierowców

– odpowiadają drogowcy.

– Nie możemy zgodzić się z tym, że „automatyczne” zielone (bez konieczności zgłoszenia) jest rozwiązaniem mniej bezpiecznym. W rzeczywistości jest zupełnie na odwrót: konieczność wcześniejszego zgłoszenia znacząco wydłuża czas oczekiwania na zielone oraz prowadzi do sytuacji, w której zarówno samochody jak i piesi z rowerzystami mają czerwone. Te 2 czynniki sprawiają, że zarówno piesi, jak i rowerzyści podirytowani długim oczekiwaniem na zielone o wiele częściej przechodzą na czerwonym świetle – twierdzi Tomasz Herud z GRR.

Zdaniem członków GRR, ZDM nie neguje potrzeby wykonania korekt lokalizacji przejazdów dla rowerzystów, a jedynie szuka odpowiedniego pretekstu, dlaczego tego nie zrobić. Poprzednim razem tym powodem miało być to, że nikt na etapie projektowym nie zgłaszał uwag do projektu (co okazało się być nieprawdą), tym razem pretekstem są bliżej nieokreślone koszty.

(żms)/GRR.org.pl

Dodaj komentarz

avatar
3000
Sortuj wątki:   od najnowszych   |  chronologicznie  |  najwyżej ocenione
Małgorzata Kar

A może ktoś próbował dostać się na piechotę z Pszczyńskiej do Europy Centralnej – to dopiero jest jazda !!!!

Piotr Knapik

A da się w ogóle?

Kot
Kot

Również tutaj projektant nie przewidział pieszych i rowerzystów ale o wiele gorsze to, że ktoś to zaakceptował i odebrał. Identyczna sytuacja na Rybnickiej do Auchan-a.

dsfsdfsdfsdf
dsfsdfsdfsdf

Da się dostać, trzeba iść całkiem całkiem całkiem na dół, później pod tunelem, później jakieś 900 metrów do ronda i już się jest koło maka. Taki 20 minutowy spacerek szybkim tempem.

Ania
Ania

E no ja widziałam paru kaskaderow i rowerzystów którzy przechodzili pieszo na przeĺaj przez 4 pasy szybkiego ruchu?rowerzystów jadących obok po pasie. Widać do motocyklistów dawców dochodzą piesi i rowerzyści. Prawda jest taka że Jana Śliwki jest bardzo ruchliwą ulicą i łącznikiem z DTS więc coś za coś. Jeżdżę tam codziennie autem i sobie chwalę.

Paweł Garczewski

Piotr Knapik wczoraj wracając z EC widziałem dwóch turbozjebów cisnących pieszo zjazdem na Europę. Potwierdzam – da się.

dsfsdfsdfsdf
dsfsdfsdfsdf

Może gdybys miał bardziej dopasowane okulary zauważyłbyś brak chodnika? Chyba, że to wina nie przetwarzania informacji przez odpowiedni organ?

black_horse
black_horse

Wszystko wynika z niezrozumienia prostej zasady: urzędnik jest dla mieszkańca a nie na odwrót. Kto jest personalnie odpowiedzialny za taki bubel? Za zmarnowane publicznych pieniędzy na rozwiązanie które jest nie do użytku. Jechałem kilka razy rowerem przez to koszmarne miejsce. Wniosek jeden: powiesić projektanta za pewna cześć ciała. Z widokiem na owe nieszczęsne skrzyżowanie.

Urko
Urko

Nie , nie , nie . Nic nie rozumiesz . W Gliwicach „mieszkaniec” jest zjawiskiem niezrozumiałym i wręcz abstrakcyjnym dla urzędników UM . Celowość istnienia takiego zjawiska jak „mieszkańcy” jest od lat przedmiotem, zahaczających o metafizykę , dyskusji urzędników UM w Gliwicach. Z tej perspektywy , Twoje zastrzeżenia , racjonalne np. we Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku , Rzeszowie, są całkowicie bezsensowne w Gliwicach. Co do wieszania projektanta – nie widzę w tym sensu. Bardziej wskazane byłoby nakazanie mu przebudowy własnymi „ręcami”

ja
ja

W Gliwicach mieszkańcy istnieją tylko po to, żeby głosować na Jedynego Słusznego Wodza. Poza wyborami zupełnie się nie liczą.

lorl
lorl

Tak, to skrzyżowanie jest beznadziejne dla rowerzystów. Zwłaszcza, ze jest wpisane w Drogę Dla Rowerów. Projektował je chyba ten sam geniusz, który zaprojektował kaskadę świateł na Wrocławskiej (na wysokości wjazdu z Łużyckiej). Jako kierowca-tubylec dobrze wiem, że zielone z Łużyckiej nie zwalnia z uważnego patrzenia w lewo we Wrocławską czy jakiś zdezorientowany kierowca nie przeoczy ostatniej kaskady świateł z (tym razem) czerwonym. Raz nawet Straż Miejska się nabrała :-)

Marcin Płaszczyk

Polecam przejść się z np gch od strony dworcowej na plac Piastów… To dopiero wycieczka przez światła

Kot
Kot

Nazwałbym to absolutną dewastacją Centrum nie uwzględniającą mieszkańców Gliwic. A może są to celowe kpiny z pieszych?

Bartłomiej M. Zieliński

Dodatkowym utrudnieniem jest to, że przyciski są nieco dziwnie zlokalizowane. Jak się przejeżdża rowerem z centrum w stronę Areny (na zdjęciu z prawej w lewo), to na wysepce trzeba podjechać do przycisku, który jest o szerokość przejścia od drogi rowerowej. No chyba, że ktoś wozi ze sobą kije do nordic walkingu, albo ma ręce z gumy ;)

AMF
AMF

No właśnie, w Polsce zdaje się jest ruch prawostronny – co wskazuje na to, że część przycisków jest dla kierowców tylko sygnalizacja jest zepsuta ;-]

asdfasd
asdfasd

te przyciski rzeczywiście są w róznych cześciach. w UM ktos to odebrał – nazwisko odbiorcy ?

Marian Trocki

To skrzyżowanie powinno być już dawno przebudowane ,bo co do komplikacji tego skrzyżowania nie mają wątpliwości ani piesi , ani kierowcy ani rowerzyści i nawet policja. A projektańci tego dziwoląga wraz z komisją odbioru pociągnięci do odpowiedzialności i pokryć koszty przebudowy.

ers
ers

Ogólnie mam wrażenie że większość rozwiązań komunikacyjnych wokół DTŚ projektował ktoś na ostrym haju. Wystarczy popatrzeć na okolice Placu Piastów albo jajowate rondo przy kościele Franciszkanów. MASAKRA!

Jacek Wielgus

Nie tylko to skrzyżowanie. Największym bezsensem są ronda przy zjeździe z DK88 tam korki są permanentne. Dlaczego nie zrobiono normalnych zjazdów bezkolizyjnych ? Zakończenie Portowej to już koszmar. Tam z kierunku Opla korki są kilkukilometrowe.

Sylwia Nowak

Przejścia tam są na 2 z minusem. Dramat.

Ania
Ania

A kto się pieszo do Europy wybiera?

Żul
Żul

zwolnic projektanta i obciazyc kosztami za zmarnowane publiczne pieniadze

Alex
Alex
Nie da się… koszty… to słowa klucze ludzi z ZDM. Czasem wystarczy nie wymyślać czegoś od zera, ale poszukać podobnych rozwiązań w innych miastach. Da się: istnieją systemy automatycznej detekcji pieszych, które mogą również działać jako uzupełnienie przycisków. Koszty: to niech ktoś w takim razie zająknie się ile kosztował pierdyliard sygnalizatorów świetlnych o szczególnie kluczowym zastosowaniu – takich jak ten obok kościoła św. Barbary i budynku biurowca, który stale wyświetla czerwone (od czasu do czasu zapala się zielona strzałka), czy na prawoskręcie: skręt z Zygmunta Starego (obok szpitala) Kościuszki, albo np. z Dolnej Wsi w Kosów, gdzie jest nawet pas… Czytaj więcej »
ED HARIS
ED HARIS
Uwaga codziennego użytkownika tego skrzyżowania-jadąc ul;Śliwki chcąc dostać się na DTŚ w kierunku tunelu dtś są dwie sygnalizacje (przykład jedziesz z daleka zielone i zielone jedno mijasz a 10 metro do drugiego i jak z automatu za każdym razem dostajesz czerwone by po dosłownie 2 sek. zmieniło się na zielone). 2 przykład już to pisałem kilka miesięcy temu -wyjazd z tunelu dwa pasy w kierunku ul .Dworcowej skręcając w prawo to porażka nawet o 03:30 rano 10 min.czekanie na zmianę na zielone ,a nic nie jechało z lewej strony.Tam ten czujnik jest zle u stawiony ,chyba na jeden pas tylko.Trzeba… Czytaj więcej »
Anonim
Anonim

A propos czujnik, teraz wyobraź sobie że jedziesz rowerem i dojeżdżasz do skrzyżowania z takim czujnikiem najczęściej na lewoskręt za tobą nie ma żadnego auta to praktycznie nie przejedziesz, niestety trzeba przejechać na czerwonym przewidując zmiany świateł z prawego pasa na wprost i z naprzeciwka… Niestety już kilka razy musiałem tak zrobić, i nie tylko w gliwicach

dff
dff

Dużo wody upłynie w Kłodnicy zanim MEGA MÓZGI rozgryzą problem.

Szymon Gębka

Od momentu wprowadzenia tzw inteligentnej sygnalizacji, na każdym skrzyżowaniu pieszy ma prze… Albo długo czeka, albo przechodząc, w połowie jezdni ma już czerwone. Nie wspomnę, że notoryczne są sytuacje, kiedy to i pieszy, i samochody mają czerwone. Pytam zatem: Gdzie ta inteligencja systemu?

Valdorf
Valdorf

Takich absurdów stworzonych przez zdm – Gliwice jest dużo więcej a ta instytucja jest chora i potrzebuje gruntownej zmiany , wymiany.

Michał Szaroń

chyba naście :) w lecie jechałem od strony portowej , stałem z dobre 10min zanim dostałem zielone, dodać mogę że na wysokości nowego ronda przy DK88 minąłem parkę idącą pieszo i zdążyli dojść cały ten kawał drogi do świateł i stanąć obok mnie :D temu co kodował te światała dla pieszych gratuluje rozgarnięcia :)

Michał Tylu

najbardziej idiotyczne skrzyżowanie w mieście , czasem wydaje mi się że zaprojektował ją jakiś „Gimbus ” tam powinno być ogromne rondo pod wiaduktem .!!!

Aleksandra Manka

Bezwypadkowe?? Co chwilę słychać o stłuczkach i nieskoordynowanych światłach w tym miejscu.

Michał Tylu

Anna Szmal przepraszam ale mam pracę obok tego skrzyżowania i co tydzień jest wypadek , nazywając bez kolizyjne stawia panią na równo z gimbusem ;)

Anna Szmal

A to, że jest bezkolizyjne i jak na razie bezwypadkowe to już nie ma znaczenia?

AMF
AMF

Budujmy szutrowe autostrady (choć to i tak za dobra nawierzchnia dla hołoty która powinna mieć co najwyżej furmankę z myślącym za nich koniem) a też będę bezwypadkowe!

PS: jakby ktoś przeoczył tezy o poprawie bezpieczeństwa przez autostrady okazała się bajką.

rocki
rocki

Rowerzyści? Dla miasta nic to nie znaczy

Andrzej Teodor

Niestety jest to prawda potrzebuje zmian na rowerze sie czeka a czeka az kusi czerwone hehe :)) !!!

Marek Czyzynski

Gdyby ten kraj byl normalny, a policja nastawiona na chronienie, a nie zarabianie to mógłbyś sobie przejść na czerwonym i nikt by nawet nie zwrócił uwagi :)

Anna Szmal

Zwolnij, dłużej pożyjesz.

Andrzej Teodor

nie chodzi o to marku ze policja stoi na kazdym rogu niestety swiatleko czerwone dla rowerzystow jak i pieszych troche przesadza tam z czasem oczekiwania na zielen ! annooo sama zwolnij !

Marek Czyzynski

A ja tam jestem zwolennikiem krajow, w ktorych kiedy podchodzisz do przejscia, to patrzysz czy cos jedzie i czy mozesz bezpiecznie przejsc, a nie jakiego koloru jest swiatlo na sygnalizatorze :)

krzysztof
krzysztof

Franca Arena jest najważniejsza.

Robert Olszewski

Odnośnie kierowców – na postoju często mylą drugą linię świateł z pierwszą i gdy na drugiej linii zapali się zielone to ruszają na czerwonym stwarzając zagrożenie tym wyjeżdżającym z prawej. Pierwsza linia świateł do likwidacji, razem z tymi spod elektrowni, albo jakaś zielona strzałka dla nich.
Percepcyjnie jest to po prostu źle rozwiązane.

Krzysztof
Krzysztof

Przez owe skrzyżowanie częściej przejeżdżam samochodem niż na rowerze, ale i na dwóch kołach zdarzało się. O ile jadąc samemu jeszcze się da, choć więcej się stoi niż jedzie to już jadąc z dzieckiem w foteliku, ciągłe zatrzymywanie się jest uciążliwe. Jadąc ulicą – można przejechać nawet bez zatrzymywania się i wielu takich widzę, czemu absolutnie się nie dziwię. Najgorsze jest to, że aby to przebudować to trzeba by praktycznie zbudować ów węzeł od nowa :(

Tomasz Mihal
Wiem,że jestem monotematyczny,ale znowu tu widać,jak coś jest „dobrze robione” w naszym mieście i nikt się nie liczy ze wszystkimi zainteresowanymi oraz nie szuka najlepszych rozwiązań,tylko takie na wariackich papierach,byle wydać kasę,zamydlimy oczy opinii publicznej i jakoś to będzie…czasem to ręce opadają jak się widzi to czy owo…potrzebni są chyba w naszym mieście dobrzy analitycy i ludzie od kompleksowej logistyki,a nie wygrywają przetargi firmy,które nie mają za dobrych pomysłów,pojęcia i rozwiązań,albo ktoś obcina finanse w trakcie realizacji-by więcej zarobić-a to ma konsekwencje i są takie kwiatki,albo ktoś ma za mało czasu na rzetelne projekty i właściwą realizację…bo u nas to… Czytaj więcej »
AMF
AMF

Przede wszystkim specjaliści a nie drogowcy – bo to banda półmózgów która dzielnie walczy z stereotypem, że inżynierowie są inteligentniejsi od humanistów i to ich jedyne osiągnięcie.

Urbanek Krzysztof

Uwagi zgłaszają kierowcy ? Jakie ?

dsfsdfsdfsdf
dsfsdfsdfsdf
ZDM ma pieszych i rowerzystów w poważaniu, ich nie obchodzi biedny plebs czy mieszkańcy. Połączenie przez „estakadę” Knurowa, Żernicy i Gliwic to jeden wielki śmiech. w Godzinach szczytu jeden rowerzysta blokuje całą drogę jadąc przepisowo, bo auta nie mogą go wyminąć zgodnie z przepisami, mijamy sie tam na centymetry a wystarczy lekkie zawianie i już leży rowerzysta pod kołami. Na światłach ul.Rybnickiej i całym skrzyżowaniu Rybnicka/Nowy Świat Nowy Świat/Pszczyńska/Mikołowska dalej przechodzi się niekomfortowo i czeka się długie chwile. Na skrzyżowaniu Nowy Świat/Kosów (obwodnica na Sikornik) nie działają guziki dla pieszych, wciśnięte zapalają się i za moment gaszą, a światła nie… Czytaj więcej »
Anka Proch

W pierwszej kolejności należałoby zrezygnować na tym przejściu z zielonego wzbudzanego przyciskiem. Powinno włączać się w całym cyklu z automatu . Pieszo jeszcze jakoś da się przejść, natomiast przejazd rowerem przy tej kosmicznej konfiguracji przycisków to wyższa szkoła jazdy.

wpDiscuz