Zielone światło dla zachodniej obwodnicy Gliwic? Wlokąca się latami inwestycja może „ruszyć z kopyta”

Jak informuje Urząd Miasta, Gliwice mają szansę na otrzymanie maksymalnego, 85% dofinansowania na budowę fragmentu zachodniej obwodnicy miasta.

Pieniądze miałyby pochodzić z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Nowa arteria komunikacyjna miałaby połączyć Drogę Krajową nr 88 z ulicą Rybnicką. Szacowany koszt tej inwestycji to 152 mln zł, z czego Gliwice mają szansę otrzymać ponad 116 mln z funduszy unijnych.

Odcinek drogi od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej ma mieć długość 3,5 km. Jako termin realizacji tej inwestycji przyjęto lata 2018-2019. Trasa będzie przebiegać po wschodniej stronie zabudowań przy ul. Orkana, następnie w odległości ok. 300 metrów na południowy zachód od zabudowy osiedla Sikornik i południowym skrajem ogrodów działkowych przy ul. Rybnickiej. W ramach tego odcinka planowana jest również przebudowa ul. Rybnickiej na odcinku 600 metrów (rozbudowa do dwóch jezdni).

Przypomnijmy, zachodnia obwodnica Gliwic to jedna z najdłużej realizowanych inwestycji w mieście.

Choć od wielu lat mówi się i słyszy o powstaniu kolejnych jej odcinków to sprawa wciąż napotyka na przeszkody. Obecnie zachodnia obwodnica stanowi odcinek biegnący od Drogi Krajowej nr 88 (w pobliżu C.H Arena) do ul. Sowińskiego. Stamtąd, według projektu, obwodnica ma zostać poprowadzona do ul. Daszyńskiego, a następnie aż do ul. Rybnickiej.

Mieszkańcy Gliwic dzięki obwodnicy mogliby ominąć zatłoczone centrum miasta.

komentarzy 60

    • Koszt: 152 mln złotych, długość brakujaąego odcinka 3,5 km, wychodzi 43 mln za kilometr = 43000 zł / metr . To gdzie będzie budowana ta obwodnica na Marsie?

      • NO WIESZ .. TUTAJ JAK PIENIADZE Z UNII TO KAZDY MUSI SOBIE TROCHE ZAROBIĆ.. USZCZKNĄĆ :)

        • Ta droga ma przecinac ogrodki dzialkowe, co oznacza, ze bedzie bardzo blisko osiedla Sikornik. Moze mialo to sens 30 lat temu kiedy projektowano obowdnice, kiedy bylo malo samochodow, a nie teraz. W dodatku osiedle sie rozbudowuje – nowe bloki i domy jednorodzinne. Droge nelezaloby wytyczyc co najmniej w odleglosci 1 km od zabudowan.

  • Z pewnością powstanie też chodnik o szerokości 1,5 metra i z niczym nie połączona „ścieżka rowerowa” :/

    • No ale najważniejsze, że do statystyk będzie można dopisać kolejny kilometr tej drogi rowerowej.

  • Kolejny sukces, powstanie kolejna droga omijająca centrum, bedą miejsca pracy na budowie. Oby nikt złośliwy tego nie zablokował, bo takich w naszym mieście nie brak. Protest do upadłego przy budowie każdej drogi. I opluwanie jeszcze 5 lat pózniej.

    • Zainteresuj się tematem. Odcinka od Rybnickiej do Pszczyńskiej nikt nigdy nie blokował. Nie budowano go dlatego, że władze miasta ciągle zmieniały koncepcję nie potrafiąc zdecydować się na ostateczny projekt.

      • Mylisz się uwarunkowania środowiskowe były blokowane przez kilka osób a sama decżyją skarżona na kilku etapach przez jedngo faceta

        • Tak było, ale w przypadku odcinka od Sowińskiego do Daszyńskiego.
          Pozostałych odcinków nikt nie blokował.

  • W zasadzie nic nowego:
    – tytuł ze znakiem zapytania,
    – „Pieniądze miałyby pochodzić …”,
    będzie, może, podobno …

    • Powieliłem Twój komentarz.Masz 100% racji.Sorrki przed napisaniem mojego nie przeczytałem innych.

    • Czyżby wydalił z siebie te informacje mój ulubiony „rzeczownik” miejski? Bo to tak w jego stylu.

      • Tam gdzie mieszkasz stolce oddaje się w sławojkach, a obwodnicą jest
        wydeptana ścieżka na twoje pole.

  • Przeczytajcie tekst z uwagą.Znaki zapytania ,cudzysłów,zależności w stylu jeśli to .Czyli co ? Wnioskuje ,że to tylko kolejne ratuszowe propagandowe g**no.

  • …malkontentów nie brakuje w naszym mieście.. krytykantów i ..zresztą, jak wszędzie , Gliwice się rozwijają i to idzie w dobrym kierunku , czy się to komuś podoba czy nie…

    • Raczej należy napisać zgodnie z prawdą .Gliwice się zwijają i i jest to droga w złym kierunku.

    • Mistrzu, tę obwodnicę obiecują już od dwudziestu paru lat. Jak więc zaufać, że nagle zrobią? Ba, na 2018 rok zaplanowano wybory? Mam nieodparte wrażenie, że jak zwykle „kiełbasa wyborcza”!

    • Kolins, jaki rozwój człowieku…glajwice staczają się i zwijają…tyłem do przodu z zaciągniętym ręcznym.

    • Poczytaj sobie komentarze sprzed wielu lat. Wtedy też były optymistyczne pieśni rzecznika, że już ruszają przygotowania, że budowa zaraz się zacznie, że obwodnica będzie gotowa do 2011 itd. Wtedy też niektórzy pisali, że nie ma szans na tak szybką budową. I też byli wyzywani od narzekaczy, malkontentów i krytykantów. A teraz po tych kilku latach się okazuje, że mieli rację.

  • W całym tekście znalazłem jeden konkret.Faktem jest ,że zachodnia obwodnica to najdłużej realizowana inwestycja miejska.Brawo panie Frankiewicz !

  • Ale na budowę hali Frankiewicza to 300 mln mieli, a połowy tego na budowe obwodnicy już nie mieli i nie mają….

      • Protest był w sprawie odcinka od Sowińskiego do Daszyńskiego. Protestujący sprytnie wykorzystali błędy w dokumentacji przygotowanej przez UM i zaskarżyli decyzję o budowie – skutecznie.
        W sprawie odcinka od Daszyńskiego do Rybnickiej nikt nigdy nie protestował. Budowa tego odcinka mogła być już dawno zakończona, ale z przyczyn znanych tylko władzom miasta nawet nie ruszyła.

        Ile razy można to powtarzać zanim w końcu to dotrze do ludzi? Ja wiem, że takich niewygodnych informacji nie piszą w MSI, ale nie jest to również żadna tajemnica.

    • Tam sie buduje teraz nowe osiedle. I zamiast nazywac sie po ludzku „Wilcze Doly” nazywa sie „Wisniowe Wzgorze”. Nie jest ani wisniowe, ani wzgorze. Gorsze byloby tylko „Rozowe Wzgorze” albo „Teczowe Wzgorze”.

  • Jeśli skrzyżowanie obwodnicy z Rybnicką nie będzie BEZKOLIZYJNE…to korki w godzinach szczytu będą od tego skrzyżowania do Placu Piastów!
    Do obecnej zawalidrogi w postaci kolizyjnego połączenia z A4 dojdzie następna w odległości ~300 m.

  • Co to za kwoty… Sama walka o odzyskanie kontroli (dywersja, rozpoznanie, naloty dywanowe, desant z powietrza, szturm jednostek zmechanizowanych, udział formacji inżynieryjnych i saperskich) nad Terytoriami Okupowanymi przez Działkowców to lekko 1-2 miliardy zł. Najpierw trzeba złamać opór i opanować w pełni teren, a potem można myśleć o budowie obwodnicy. Półśrodki zostaną odepchnięte grabiami, obrzucone zgniłą kalarepą i zlane odstałym wywarem kompostowym.

    • Zapomniałeś wspomnieć o zdobyciu strategicznej przeprawy na Ostropce. Bez Formozy ze wsparciem floty ani rusz.

      • O flotę zdolną zdominować teatr wojenny na Ostropce można być spokojnym. OBRUM dostał wytyczne z MON w sprawie wykonania prototypów do kluczowego projektu kryptonim Kuternoga. Chodzi o jednoosobowe kutry z napędem nożnym, zdolne cicho podpłynąć i głośno wybuchnąć. Takie twórcze rozwinięcie skrzyżowania japońskich żywych torped z rowerem wodnym i stawiaczem min. W tym wypadku na minie się siedzi, nigdzie jej nie trzeba zostawiać. Oczekiwana jest konferencja prasowa, na której minister partyzAntek ma podać ile tysięcy ochotników już wyraziło gorące zainteresowanie przystąpieniem do naboru w programie Kuternoga. Trzeba przyznać, że Departament Mięsa Armatniego w MON ma w rękawie szynela atrakcyjną ofertę dla młodzieży patriotycznie-proobronnej: każdy operujący kutrem na pedały otrzyma stopień kapitana wraz ze stosowną czapką (płótno, tektura, żółty barwnik zbliżony do złotego), a w momencie wypłynięcia na adres rodziny wychodzi z Departamentu Obsługi Weteranów przesyłka kurierska zawierająca opis bohaterskiego czynu i zestaw medali pośmiertnych.
        Do dziennikarzy została już rozesłana instrukcja, że podczas konferencji nie zostanie udzielona odpowiedź na pytanie, czy można z miną wrócić do portu. Nasłuch rosyjski czuwa.

  • Tylko błagam bez detekcji , wysepek, ruchu wstążkowego , z ciągami rowerowo pieszym po dwóch stronach drogi i tylko ronda !!!!

  • Bełkot pobożnych życzeń.Nic więcej.Tekst w stylu miejskiego Serwisu Informacyjnego.Czyżbyście się stali ich filią ?

  • Dzieki tej trasie stracimy resztki terenów, które służą czynnemu wypoczynkowi. Niestety ZDM ta kwestia nie obchodzi, podobnie zresztą jak rekompensata za wycięte drzewa m.in. wzdłuż ulicy Kujawskiej. Najważniejsze żeby urbanizować!

  • Obiecanki cacanki a głupiemu radość……ile razy podchodzono do tej realizacji, kończy się kadencja a mieszkańców coraz więcej nie zadowolonych z zarządzania więc śmiem twierdzić że to ….kiełbasa wyborcza….zwyczajna ale gdybym się mylił to positivum…

    • @WF najbardziej na smog narzekają nałogowi palacze i palaczki. Głównie po to żeby odwrócić uwagę od śmierdzących petów, którymi trują całe otoczenie.

      • Nie palę i nigdy nie paliłem. Mam za to astmę, która w tym smogu bardzo daje mi się we znaki i dlatego zawsze będę narzekać na powietrze w Gliwicach.
        A na wyprowadzkę do innego miasta, zwłaszcza poza Śląsk, niestety mnie nie stać.

  • Jak zwykle milion pięćset sto dziewięćset dróg,które przecinają nasze piękne miasto.A jakby dla odmiany zadbać o tereny zielone albo o czyste powietrze.Może tak unijne pieniążki na dofinansowanie wymiany starych pieców węglowych czy też obniżki rachunków dla już posiadających nowoczesne kotły.Ale co tam-to się źle sprzedaje medialnie.A kawałek drogi,budowany w tempie Kujawskiej czy Akademickiej uszczęśliwi wszystkich.

  • Czy ktoś kojarzy albo wie, gdzie znaleźć dokładniejsze informacje, jak ma przebiegać droga? Patrzę na mapę i tego po prostu nie widzę.

    Poglądowy rysunek moich przemyśleń (obaw) tutaj: http://i.imgur.com/WjsLl91.png

    Ten odcinek ma zaczynać się gdzieś koło skrzyżowania Daszyńskiego ze Słowackiego i iść na południe (aka: na wschód od os. Orkana), równolegle do rzędów domów na Bartosza Głowackiego (300 m na zachód od zabudowy Sikornika). Co dalej? Przekroczy to rzekę i będzie szło koło ulicy Pelikana, przez Bielika (300 m na zachód od zabudowy Sikornika) na południe Rybnickiej (południe ogródków działkowych)?

    Jakoś ta obwodnica będzie musiała przeciąć Bielika, a można to zrobić jeszcze tylko w bardzo południowej części tej drogi (to jest na wysokości południowego wyjścia z ogródków, o których była mowa). Wcześniej nie da rady tego przeciąć, bo są tam pobudowane nowe domy.

    W każdym razie ? ktoś ma jakieś konkretniejsze informacje? Ten projekt może wprowadzić dużo dobrego, ale też bardzo utrudnić życie:
    – budującym się na tych polach,
    – rujnując tamtejsze ścieżki rowerowe i/lub drogę dla rolkarzy
    – dewastując i zanieczyszczając miejsce dla spacerujących z nowopowstałych osiedli domków
    – itd.