Przepytano 1250 osób. Zakończyły się konsultacje w sprawie dróg rowerowych

Do końca listopada ma być znany plan rozbudowy ścieżek rowerowych w Gliwicach.

Wykonawca koncepcji przeprowadził już konsultacje społeczne wśród mieszkańców, obecnie trwają rozmowy z Radami Osiedlowymi.

Według oficjalnych informacji, rowerzyści mogą obecnie korzystać z około 60 kilometrów dróg rowerowych w Gliwicach. Ich stan, sposób zaprojektowania oraz wykonania miejscami pozostawia jednak wiele do życzenia. Za poprawę tego stanu rzeczy wzięto się w maju, gdy urząd miejski ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji projektowej rozbudowy sieci dróg rowerowych na terenie Gliwic. Przetarg wygrało Przedsiębiorstwo Projektowo-Usługowe INKOM, będące zarazem jedynym oferentem w przetargu. Katowicka firma podpisała z magistratem umowę wartą 369 tys. zł.


– W ramach przygotowania danych wyjściowych do koncepcji w sierpniu, wrześniu i październiku firma INKOM wykonała wśród gliwiczan badanie ankietowe na próbie około 1250 osób, natomiast aktualnie prowadzi z przedstawicielami wszystkich Rad Osiedlowych szczegółowe konsultacje dla zaproponowania w opracowywanej koncepcji optymalnych rozwiązań, realizujących oczekiwania wszystkich stron – informuje nas Marek Jarzębowski, rzecznik prasowy prezydenta Gliwic.

Raptem 1250 ankietowanych w ponad 180-tysięcznym mieście wydaje się być stosunkowo niewielką i raczej symboliczną próbą.

Może się zatem okazać, że znacznie pożyteczniejsze, dla wykonawcy koncepcji, okażą się konsultacje przy Radach Osiedlowych.

Tu jednak napotykamy kolejną przeszkodę ? w czterech (Bojków, Śródmieście, Żerniki oraz Żwirki i Wigury) z 21 gliwickich osiedli nie utworzono Rad Osiedlowych. Powód? Niewystarczająca liczba kandydatów lub brak wniosku mieszkańców o przeprowadzenie wyborów.

Zapalonych rowerzystów najbardziej zainteresuje, co znajdzie się w będącej na finiszu koncepcji. Zgodnie z dokumentacją przetargową, oprócz rozbudowy sieci ścieżek, projekt uwzględni podział dróg rowerowych na trzy kategorie ? trasy główne, trasy lokalne oraz trasy przyjazne dla rowerów.

Wykonawca przedstawi także sugestie dotyczące lokalizacji parkingów dla rowerów.

Wszystkie rozwiązania konsultowane będą z odpowiednimi podmiotami ? Zarządem Dróg Miejskich, Miejskim Zarządem Usług Komunalnych oraz Komendą Miejską Policji. Wzięte pod uwagę zostaną również sugestie organizacji pozarządowych – m.in. Stowarzyszenia Śląska Inicjatywa Rowerowa oraz Turystycznego Klubu Kolarskiego im. Wł. Huzy.

Zgodnie z zawartą umową, termin wykonania koncepcji projektowej to 30 listopada 2013 roku.
Wyniki badań ankietowych i konsultacji będą stanowić podstawę i wpłyną na ostateczny kształt koncepcji. Po zakończeniu opracowania i przekazaniu gotowej koncepcji, wszystkie materiały związane z badaniami ankietowymi i konsultacjami społecznymi będą dostępne, w wersji elektronicznej, w gliwickim magistracie, w Wydziale Inwestycji i Remontów Urzędu Miejskiego.

Jaki będzie kolejny krok władz miejskich w temacie ścieżek rowerowych?

– Na podstawie koncepcji projektowej nie będzie można realizować bezpośrednio dróg dla rowerów. Natomiast możliwe będzie przyjęcie przez Miasto Gliwice odpowiedniej strategii działania w zakresie budowy tych dróg, biorąc pod uwagę głównie wskazania koncepcji i możliwości finansowe Miasta, a następnie rozpocznie się wykonywanie projektów budowlanych, wykonawczych i realizacja ? dodaje Marek Jarzębowski.

Plany rozbudowy dróg rowerowych na terenie miasta będą następnym etapem przedsięwzięcia. Pierwszy etap właściwej inwestycji, określony jako najpilniejszy, będzie obejmował budowę dróg rowerowych umożliwiających dojazd do centrum Gliwic wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych. Wytyczone zostaną także pasy dla rowerów na istniejących ulicach, co może spowodować ograniczenie prędkości na drogach. (mpp)