Miasto przedstawiło Gliwicki Pakiet Pomocy dla Przedsiębiorców. Oto szczegóły projektu

Ostatnie tygodnie to dla wielu przedsiębiorców prawdziwy kataklizm. Część firm musiała ograniczyć lub zupełnie zawiesić działalność. Jeśli nie chcemy mieć lawinowego wzrostu bezrobocia i pustych lokali użytkowych, konieczne jest szybkie i konkretne działanie, również ze strony samorządu.

Pod dość długiej ciszy, która mogła niepokoić część przedsiębiorców, w piątek opublikowano projekt uchwały, która szczegółowo określa zasady wsparcia. W przyszłym tygodniu zajmą się nim radni podczas czwartkowej sesji Rady Miasta. Propozycje wyglądają rozsądnie, wsparcie powinno rzeczywiście trafić do tych firm, które poniosły straty. Projekt wymaga jednak paru drobnych poprawek i uściśleń, o czym piszemy w dalszej części tekstu.

Co znajdziemy w projekcie?

Przede wszystkim propozycje umorzenia czynszu w lokalach użytkowych należących do miasta, rozłożenia płatności na raty lub jej odroczenie. Każda z tych form wsparcia może być wdrożona w zależności od spadku obrotów firmy. Im większy spadek, tym większa ulga.


Przedsiębiorcy, którzy wynajmują, dzierżawią albo korzystają na podstawie umów użytkowania z lokali lub nieruchomości miejskich, będą więc mogli ubiegać się jeden z wariantów pomocy:

  • umorzenie czynszu do kwoty 81,3% jego wysokości,
  • rozłożenie czynszu na maksymalnie 12 rat
  • odroczenie terminu spłaty należności do 31.12.2020 r.


    Aby ubiegać się o którąś z powyższych ulg, przedsiębiorca będzie musiał wykazać „pogorszenie płynności finansowej” po 14 marca 2020 r., rozumiane jako spadek obrotów przedsiębiorstwa w ciągu kolejnych 60 dni w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym.

    W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca wypełni wniosek, w którym poda obroty firmy za dwa miesiące wstecz (np. od 15 marca do 15 maja 2020 r.) oraz poda informacje, jakie obroty osiągnęła firma w analogicznych miesiącach poprzedniego roku (od 15 marca do 15 maja 2019 r.) Na tej podstawie przedsiębiorca oblicza ich procentowy spadek.

    Prosta zasada: Im większy spadek obrotów, tym większe wsparcie

    Jeśli spadek obrotów wyniósł od 50% do 100% umorzone zostanie odpowiadająca mu część czynszu (np. spadek obrotów wynosi 75% – umorzone zostaje 75% czynszu), nie więcej jednak niż 81,3%,

    Jeśli natomiast spadek obrotów wyniósł co najmniej 30% – należność za czynsz zostanie rozłożona na raty,

    Gdy spadek obrotów wyniósł co najmniej 15% – termin spłaty należności zostanie odroczony do końca 2020 r.

    Co niezwykle istotne, pomoc będzie dotyczyła wyłącznie tych podmiotów, które nie zalegały z opłatami na koniec 2019 r.

    Dlaczego miasto nie będzie umarzać czynszów w całości?

    – Przedsiębiorca, który całkowicie zaprzestał działalności w związku z epidemią i jego obroty spadły praktycznie do zera, będzie miał umorzoną całość kwoty netto czynszu. Niestety rząd nie zrezygnował z pobierania VAT-u od umorzonych czynszów – stąd w projekcie uchwały maksymalne zwolnienie to 81,3%, resztę stanowi bowiem VAT, który miasto musi odprowadzić do budżetu państwa.

    Niezwykle ważnym elementem w całym mechanizmie działania jest fakt, że umorzeniu podlegają TYLKO należności. Zatem przedsiębiorcy, których obroty w wyniku wprowadzonych ograniczeń spadły, powinni wstrzymać się z płaceniem czynszów.

    Miasto, zgodnie z obowiązkiem, będzie wystawiać faktury za kolejne miesiące, ale wstrzymana zostanie egzekucja i windykacja należności. Tylko na tej podstawie będzie można ubiegać się o umorzenie powstałych na rzecz miasta zaległości.

    Wszystkie podmioty, które złożyły już wnioski o udzielenie ulg, po podjęciu uchwały przez Radę Miasta otrzymają informację o obowiązujących zasadach wraz z prośbą o uzupełnienie wniosków o załączniki (formularze) wynikające z uchwały Rady.

    Pozostaje jeszcze kilka wątpliwości.

    Przede wszystkim, nie wiadomo co z firmami założonymi kilka miesięcy temu. Nie wykażą obrotów np. z kwietnia czy maja 2019, bo wtedy jeszcze nie prowadziły działalności.

    Kolejna kwestia dotyczy ustalania obrotu. Można to z łatwością zrobić za pełen miesiąc, bo tak rozlicza się większość firm. Nie można jednak ustalić w sposób nie budzący wątpliwości obrotu pomiędzy np. 15 marca a 15 maja. Przede wszystkim dlatego, że część firm usługowych wystawia faktury na koniec miesiąca. Takie rozwiązanie stwarza też pole do nadużyć, wystarczy wstrzymać się z wystawianiem faktur przez pierwszą połowę miesiąca, żeby sztucznie obniżyć przychód. Należałoby przyjąć porównanie pełnych miesięcy, tzn, marzec 2019 do marca 2020, kwiecień 2019 do kwietnia 2020.

    Z projektu wynika, że pomoc dotyczy okresu stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. Na razie nie wiadomo do kiedy on potrwa. We wnioskach, przedsiębiorcy muszą jednak wpisać datę końcową okresu wsparcia.


    Podatek od nieruchomości, zajęcie pasa drogowego i inne wsparcie

    Kolejnym obszarem wsparcia dla przedsiębiorców jest umorzenie zaległości z tytułu podatku od nieruchomości, realizowane na indywidualne wnioski. Do tej pory do Wydziału Podatków Urzędu Miejskiego w Gliwicach wpłynęło już ok. 100 takich wniosków. Będą one rozpatrywane indywidualnie.

    Podatnicy mogą także składać wnioski o odroczenia terminów płatności należności podatkowych i inne ulgi.

    Na najbliższej sesji Rady Miasta rozpatrywany będzie również projekt uchwały, na podstawie którego miasto do końca roku obniży o 70% opłatę za zajęcie pasa drogowego na sezonową działalność gastronomiczną, czyli popularne „ogródki”. Po zakończeniu ograniczeń związanych z epidemią będzie to istotnym odciążeniem dla wielu gliwickich obiektów gastronomicznych.

    Termin płatności opłat za użytkowanie wieczyste (lub opłat przekształceniowych) został przesunięty dla wszystkich na 30 czerwca 2020 r.

    (emfab /projekt RM /UM Gliwice)