Weryfikacja klienta przez telefon – czy to możliwe?

Jeśli wnioskowałeś o pożyczkę musisz wiedzieć, że twoja tożsamość zostanie sprawdzona przez pożyczkodawcę. Może on tego dokonać sprawdzając cię w bazach dłużników, czy za pomocą telefonu komórkowego.

Jak przebiega telefoniczna weryfikacja i co powinieneś o niej wiedzieć?

Weryfikacja klienta przez telefon – na czym polega?

Firmy pożyczkowe świadcząc swoje usługi dbają o to, aby były one na najwyższym poziomie. Udzielając finansowego wsparcia sprawdzają tożsamość swoich klientów po to, by pożyczyć gotówkę osobie odpowiedzialnej, takiej którą stać na zadłużenie i która nie jest oszustem. Najpopularniejszym sposobem weryfikacji klienta jest przelew weryfikacyjny. Polega on na przelaniu 1 grosza lub złotówki na konto pożyczkodawcy. Przelew należy wykonać z własnego rachunku, ponieważ w ten sposób poświadczamy, że numer konta podany w dokumentach, należy do nas.

Choć przelew weryfikacyjny jest powszechnie znaną metodą weryfikacji tożsamości, wraz z rozwojem sektora Fin Tech coraz częściej się od niego odchodzi, na rzecz łatwiejszych rozwiązań. Za takie uchodzi weryfikacja klienta przez telefon. Jako, że urządzenie te sprawnie obsługują zarówno młodzi, jak i osoby starsze, poza tym rzadko kto się z nim na dłużej rozstaje, firmy pożyczkowe mają pewność, że niezależnie od pory dnia, będą w stanie skontaktować się z potencjalnym klientem. Pożyczkodawca dzwoniąc do wnioskującego o pożyczkę, prosi o potwierdzenie danych podanych w formularzu. Może także zapytać o inne informacje, dotyczące osoby aplikującej.

Wady i zalety telefonicznej weryfikacji klienta

Jak każde rozwiązanie technologiczne, telefoniczna weryfikacja klienta posiada zarówno wady, jak i zalety. Zaletą niewątpliwie jest to, że sięgając po coraz lepsze oferty szybkich pożyczek przez internet, otrzymujemy coraz prostsze rozwiązania. Weryfikacja telefoniczna nie wymaga od nas żadnej czynności, jak tylko odebrania połączenia. Poza tym jest to zdecydowanie szybsze rozwiązanie niż przelew bankowy, który może być księgowany nawet kilka dni.

Potwierdzenie tożsamości za pomocą telefonu może nieść za sobą obawy szczególnie wtedy, gdy nie będziemy mieli pewności, czy rzeczywiście rozmawiamy z pracownikiem firmy pożyczkowej. Mimo, że dzwoniący musi nam się przedstawić, jego dane mogą nam niewiele mówić. Nie zawsze mamy też zasięg. Trudność w skontaktowaniu się z nami może wydłużyć proces przyznania nam pieniędzy.

Czy weryfikacja tożsamości za pomocą telefonu niesie jakieś zagrożenia?

Wydaje się, że potwierdzenie tożsamości za pomocą telefonu jest tak samo proste, jak i bezpieczne. Istnieje jednak niewielkie ryzyko związane z tą formą weryfikacji klienta. Używając np. sms kodów, czyli jednorazowych kodów, które otrzymujemy od instytucji pożyczkowych na telefon, aby potwierdzić dyspozycje dotyczące bankowości internetowej czy mobilnej, możemy niechcący przekazać dostęp do konta przestępcom. Wystarczy, że zdobędą oni nasz NIK oraz PIN, a my nie czytając treści smsa wprowadzimy otrzymany kod w okno na stronie internetowej. Warto zatem poświęcić pół minuty na przeczytanie treści smsa. Dokładnie zostaje w nim opisana transakcja, którą za chwilę potwierdzimy.

Niebezpieczeństwo czyha na nas także wtedy, gdy zgubimy telefon komórkowy. W jego pamięci zapisujemy różne dane, począwszy od numerów pesel bliskich, po hasła do różnych stron internetowych. W pamięci urządzenia mogą znaleźć się też zdjęcia np. dowodu osobistego. Jeśli złodziej pozyska taki plik, automatycznie ma dostęp do weryfikacji telefonicznej.

Inne sposoby weryfikacji klientów firm pożyczkowych

Firmy pożyczkowe wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klienta, stosują coraz więcej metod weryfikacji jego tożsamości. Prócz tradycyjnego przelewu weryfikacyjnego czy rozmowy telefonicznej, wyróżniamy także weryfikację:

  • za pomocą kuriera
  • poprzez sprawdzenie klienta w bazach dłużników
  • za pomocą aplikacji

Każda z tych metod jest bezpieczna i daje pożyczkodawcy pełny obraz naszej przeszłości finansowej.

Weryfikacja za pomocą kuriera odbywa się w momencie, gdy pracownik firmy przewozowej dostarcza nam do podpisania dokumenty. Prosi nas wtedy o pokazanie dowodu osobistego i sprawdza, czy wypełniony przez nas formularz zawiera prawdziwe dane. Jeśli wszystko się zgadza, zabiera on podpisaną przez nas umowę pożyczkową i dostarcza instytucji pozabankowej. Ta automatycznie przelewa nam na konto potrzebne środki. Jeśli podamy nieprawidłowe dane, kurier nie będzie mógł dostarczyć firmie umowy pożyczkowej, a my nie otrzymamy pieniędzy.

Wystarczającą dla pożyczkodawcy informacją, będzie ta pozyskana z rejestrów dłużników. Spółka finansowa sprawdzając naszą pozycję w bazach zdobędzie informacje o tym, czy mieliśmy zadłużenie oraz jak przebiegała lub przebiega jego spłata. Tyle wystarczy, by ocenić ewentualne ryzyko pożyczkowe. W przypadku nowoczesnych sposobów weryfikacji klienta, wymagane jest jedynie zalogowanie się do aplikacji z użyciem danych logowania do konta bankowego. Zarówno Kontomatik, jak i Instantor automatycznie przesyłają informacje o naszych płatnościach i stanie rachunku bankowego do pożyczkodawcy. Rozwiązanie te doceniane jest za szybkość oraz wygodę.

Od czego zależy szybkość przyznania pożyczki?

Osoby sięgające po szybkie pożyczki pozabankowe, najczęściej są w trudnej sytuacji finansowej. Tym samym jak najszybciej potrzebują zasilić swoje konto. Kluczową rolę w szybkości przyznawania gotówki zajmuje sposób weryfikacji oferowany przez instytucję. Warto jednak zaznaczyć, że czas przyznawania świadczenia zależy także od dwóch innych czynników:

  • dnia, w którym składamy wniosek o pożyczkę – nie każdy pożyczkodawca świadczy swoje usługi w weekendy. Jeśli aplikujemy o pieniądze poza godzinami pracy firmy pożyczkowej, nasz wniosek zostanie rozpatrzony w najbliższy dzień roboczy;
  • banku, w którym prowadzimy rachunek bankowy – jeśli mamy konto w tym samym banku, co pożyczkodawca, przelew pojawi się na naszym koncie w kilka minut. W innym przypadku potrwa to co najmniej kilka godzin.

(materiał partnera)