10 nowych niskopodłogowych autobusów dla PKM dostarczy Solaris. Oferta MAN-a odrzucona

fot. mat. pras. Solaris

Przedsiębiorstwo Komunikacji miejskiej rozstrzygnęło w środę przetarg na dostarczenie w 2020 roku 10 niskopodłogowych autobusów. Spośród dwóch ofert wybrano jedyną spełniającą warunki, którą przedstawił SOLARIS BUS & COACH S.A.

Jak informuje PKM, konkurencyjną ofertę ostatecznie odrzucono z powodu błędów i braków w formularzach. W dokumentach dostarczonych przez MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. znalazły się błędy, których w trakcie procedury nie można było poprawić – wynika z zawiadomieniu o rozstrzygnięciu postępowania.

Zamówienie obejmowało dostawę 10 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych dwuosiowych autobusów komunikacji miejskiej, jednego producenta (marki), o długości całkowitej od 11,80 m do 12,20 m.

REKLAMA

Każdy z autobusów umożliwi podróż min. 90 pasażerom, w tym nie mniej niż 23 na miejscach siedzących – informuje serwis infobus.pl.

Pojazdy mają być napędzane silnikami diesla, które spełniają normę Euro 6. Zostaną one zblokowane z automatycznymi skrzyniami biegów. Przekładnia musi posiadać oprogramowanie umożliwiające optymalizację zużycia paliwa. Efekt finalny ma zapewniać średnie zużycie paliwa na poziomie nie większym niż 35,5 l na 100 km w warunkach testu SORT2.

fot. mat. pras. Solaris

Pojazdy muszą posiadać klimatyzację z funkcją rozdzielenia pracy osobno na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez co najmniej jeden wywietrznik dachowy oraz przez uchylne lub przesuwne okna boczne. Nie zabraknie także gniazdek USB dla pasażerów, monitoringu, WiFi, instalacji pod montaż urządzeń systemu ŚKUP i systemu informacji pasażerskiej opartego na diodowych wyświetlaczach.

Zwycięska oferta opiewa na 11 426 700 złotych.

REKLAMA
3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
harry portier

W innych miastach też są organizowane przetargi na zakup autobusów. Zasilanych gazem CNG albo elektrycznych. U nas znowu diesle.

elektryczność z węgla

Jaka to różnica kiedy autobus spala węglowodory w postaci CNG czy w postaci oleju napędowego ?

Lolek

Choćby niższe koszty zakupu paliwa. Pojazdy napędzane gazem CNG uzyskują lepsze wyniki w bilansie emisji gazów cieplarnianych niż samochody napędzane benzyną, olejem napędowym czy nawet samochody elektryczne. Silniki napędzanie CNG emitują małe ilości związków siarki, gdyż występuje ona w niewielkiej ilości w składzie gazu ziemnego. To samo tyczy się emisji cząstek stałych (PM), które są głównym winowajcą smogu. Poza tym, CNG jest zamknięty w hermetycznej instalacji, nie mam konsystencji płynnej więc po rozlaniu, nie skazi ziemi czy wód gruntowych jak benzyna czy ON. Ponadto składniki gazu ziemnego nie są toksyczne.

elektryczność z węgla

Niby jakim cudem silnik diesla w autobusie zasilany CNG ma mieć lepszy wynik w bilansie emisji gazów cieplarnianych niż ten sam silnik diesla zasilany olejem napędowym ? Do silników diesla z układami zasilania common rail mogą być stosowane tylko oleje napędowe bezsiarkowe, gdyż takowe nie powodują ich uszkodzeń i takie są produkowane. Rzeczywiście szczelinowanie hydrauliczne stosowane przy wydobyciu gazu w ogóle nie “skazi ziemi”.

Lolek

Może dlatego, że wartość opałowego gazu ziemnego jest większa od ON? Może też dlatego, że przy spalaniu CNG wydziela się o 35% mniej tlenków azotu, które też są gazami cieplarnianymi. Oczywiście przy wydobyciu ropy naftowej, nie ma szans na zanieczyszczenie gleby czy wód. A taka katastrofa ekologiczna spowodowanej wybuchem platformy wydobywczej Deepwater Horizon lub katastrofa tankowca Exxon Valdez, to tylko wymysł lewaków i ekoterrorystów. Metan można uzyskiwać z fragmentacji beztlenowej wszelkiej maści odpadów organicznych (np. osadów z oczyszczalni ścieków, resztek rybnych), nie trzeba go wydobywać. Co z powiedzeniem, obecnie się stosuje w Skandynawii.

elektryczność z węgla

Wychodzi na to, że nie jesteś z Gliwic i nie wiesz co się w Gliwicach dzieje. No to przecież na gliwickim wysypisku śmieci jak również w gliwickiej oczyszczalni ścieków jest z odpadków i osadów produkowany gaz, który następnie jest spalany w silnikach diesla napędzających tamtejsze generatory elektryczne, szkopuł w tym, że wytworzonego w ten sposób prądu jest tak mało, że wystarcza tylko i wyłącznie na własne potrzeby tych “instytucji” i energia elektryczna nie jest sprzedawana na zewnątrz. Tlenek azotu w silniku diesla bierze się z azotu, którego aż 78 % zawiera ziemska atmosfera a o czym uczą już w szkole… Czytaj więcej »

Lolek

Wiesz, jakoś nie mam przyjemności z biegania po wypiskach i oczyszczalniach ścieków. Jeśli jest jak piszesz, to chwała im za to. I jak widzisz, da się pozyskiwać metan bez robienia dziur w ziemi. Nikt tu Ci nie karze pozyskiwać metanu na we własnym zakresie, tak samo przecież we własnym zakresie nie pozyskujesz ON czy benzyny. A przecież jak się uprzesz to w domowych warunkach można produkować biodiesla. Tym powinny zajmować się odpowiednie firmy. Odpadów organicznych z których może być produkowany metan, jest cała masa. Można do tego wykorzystywać kurzy obornik, końskie, świńskie, krowie łajno, gnojowice, odpady po produkcyjne z gorzelni,… Czytaj więcej »

elektryczność z węgla

Dlatego np. w takim Katarze powstała instalacja do syntezy wysokiej jakości oleju napędowego z gazu.

Chemik

ON “bezsiarkowy” jest tylko z nazwy. Siarka tam jest, tylko poniżej 10 mg/kg.

DD

Układy myślały, że nigdy się tego nie dowiemy. Teraz trzeba zrobić następny krok, ten najtrudniejszy. Ale jak zabraknie tych od dojenia bo skończą pod palmami to może ktoś wykorzysta Twój komentarz.

elektryczność z węgla

Oczywiście te autobusy na CNG również posiadają silniki diesla i w nich to spalany jest CNG.

Laszlo_egesz

Gdzie w Gliwicach wógóle można zatankować CNG? (to nie jest złośliwe pytanie)

Ciekawy

W Gliwicach nie ma takiej stacji, ale też nie ma zapotrzebowania i koło się zamyka. Najbliższa stacja CNG jest Zabrzu, druga jest w Tychach. W Tychach właśnie jest przy zajezdni autobusowej, gdyż tam sporą większość autobusów jeździ na CNG.

Jrek.

A ile pali tramwaj ?.

Siwy

Autobusy na ON,autobusy elektryczne,ktore potrzebuja specjalne przystanki i kosztuja kupe kasy.A tranwaje sie nie oplaca! ale tylko w gliwicach,bo np na zachodzie budoje sie nowe trasy,bo niema nic lepszego i tanszego od tranwaju i powietrze jest czyste!!!!

Sk

Bardzo fajnie a kiedy beda elektryki?

Skg

Dlaczego tutaj jest tyle narzekających osob???

3ndriu

O, czyli nie tylko ja to widzę.

parKing

A co, podobają Ci się Gliwice i sposób nimi zarządzania?

arro

Lolek i Elektryczność z węgla-szacun za merytoryczną dyskusję bez obrażania, wyzywania, trollowania i polityki.

Tavi

W Polsce żywność kontroluje 5 inspekcji. Czy wiemy co jemy? Marcin Bustowski wRealu24

fdff

Autobusy coraz nowocześniejsze a chamstwo kierowców coraz większe.

Obserwujący

Zamiast kupować kopcące dizlowskie autobusy, powinni kupić byli, elektryczne tudzież hybrydowe.Tak jak np.warszafka.
Ale gdzie tam,jest tak jak było za zygmunta,co zwiał do senatu.
No i to spalanie…36 l/100… po prostu masakra…prawdą jest,że tzw. normy euro to pic na wodę fotomontaż…

Obserwator

Będą elektryki 7szt – 12 metrowe i 3szt – 18 metrowe (przegubowe). http://infobus.pl/autobusy-elektryczne-z-cupt-pkm-gliwice-_more_121034.html

DD

…ze szmacianymi śmierdzącymi siedzeniami.

Lolek

A ile według Ciebie ma palić pojazd o wadze ponad 12 ton, bez pasażerów? Osobówki ważące 1200 kg, palą w najlepszym razie 5 l ON na 100 km. Taki autobus porusza się w mieście, co chwilę staje, rusza. To nie jest zły wynik.

Obserwator

Tak? Policz:
Solaris 12U może zmieścić 100 osób, a auto 4 osoby i to wtedy? Ile litrów spala na 1 osobę?
Policzymy:
Auto – 1,25 l/ osoba (jak jedzie 4 osoby)
Autobus 12m – 0,36l/osoba przy ok. 100% zapełnieniu, 0,72l/osoba przy 50% zapełnieniu

Lolek

Czyli z wliczeń wychodzi, że osobówka spala więcej w przeliczeniu na jednego pasażera. No i najczęściej w osobówce jedzie maks 2 osoby. Jak ja jadę do tyry autem, to samemu. Moja skodzina pali w mieście 6,2l.

elektryczność z węgla

6,2 l. gazu czy benzyny bądź oleju napędowego mogących zanieczyścić ziemię ?

Lollo Brygida

Oczywiście, że jeden pojazd spalający 6,2l paliwa nie spowoduje globalnej katastrofy. Ale wg danych GUS na dzień 30 czerwca 2018 roku, tylko w naszym kraju zarejestrowanych było 29 656 238 pojazdów wszelkich typów, ta ilość z roku na rok rośnie. Ten smog w miastach to się od pyłków trawa i palenia papierosów nie bierze.

mieszczuch

Widziały gały co wybierały…….. Gliwice z Zabużanami – komuchami i ich familiami najbardziej zacofane. Wpakowane pieniądze w próżnie , POzostaje dalej wąchanie spalin i słuchanie ryku wyjących diesli destrukcji miasta cdn kontynuacja planu Frania.

Siwy

Mieszczuch,zgadzam sie z toba calkowicie.Nie musisz isc do okulisty,widzisz bardzo dobrze.

7447474747

Kiedy więc kolejna podwyżka cen biletów i pensji kierowców?

seba87

Jak tak czytam to sam dochodzę do wniosku że ten przetarg to pod konkretną markę był ustawiony…

Laszlo_egesz

Możesz mieć rację, tym bardziej, że Solaris umoczony był już w przeszłości w działania korupcyjne.
Z drugiej strony patrząc, większość gliwickiego taboru to właśnie Solarisy, oznacza to uproszczenie bazy serwisowej i pewną przewagę na starcie.

Ampuła

To jest od kilku lat konieczność w procedurze zakupu nowego taboru dla miast. Konstrukcja zapytania ofertowego musi być tak wąska, żeby “trafił” w nią dokładnie jeden, wiadomy oferent. Jeżeli służby miejskie tego nie dopatrzą, przetarg zbyt otwarty wygrają na punkty Państwowe Zakłady Produkcji Pojazdów Kołowych URSUS. Obiecają najniższą cenę, najlepszy serwis, najdłuższe wozy, najtańszą eksploatację, bezemisyjność i dostawę pojutrze, do 15.45 czasu lokalnego. Po siedmiu latach od dziewiątej ugody w sprawie przesunięcia realizacji, po setkach monitów, wezwań i gróźb przyślą karton paru części przypominających autobusowe, kupionych na chińskim targowisku netowym. W sądzie przedstawią to jako “zainicjowanie procesu wypełniania kontraktu” i… Czytaj więcej »

Urko

Taaa…. Te 35 l/ 100 km było decydujące …

:)

I to, że PKM nie kupuje już długich autobusów, tylko krótkie kadłubki (nie mniej niż 29 miejsc siedzących???), jakby ich prognozy przewidywały lawinowy spadek liczby pasażerów, co przy obecnej polityce komunikacyjnej wcale mnie nie dziwi. To z kolei stawia pod znakiem zapytania celowość budowy aż tak dupnego dworca przesiadkowego, w i tak głupiej lokalizacji.

:-))

Oczywiście, że tak, dworzec przesiadkowy nie może bezpośrednio graniczyć z dworcem kolejowym, powinny być jak najdalej oddalone od siebie tak aby podróżujący ganiali na znaczne odległości z wywieszonymi ozorami holując za sobą ciężkie torby, walizy i pakunki, przyjemności te nie powinny w żaden sposób być oszczędzane: osobom starszym, schorowanym, z ograniczonymi zdolnościami ruchowymi, filigranowym kobietom, żadnej taryfy ulgowej, niech ćwiczą ten parasport intensywnie, zaoszczędzą w ten sposób na karnecie do siłowni. A może lepsza byłaby lokalizacja dworca przesiadkowego po drugiej stronie na pl. Dworcowym na przeciwko budynku Biprohutu, czy mają zaiwaniać aż na Pl Piastów, bądź jeszcze dalej ?

:)

Obraz podróżnego koleją jak i świadomość masz chyba z lat 80-tych. To musiał być dla ciebie okropny czas bez internetu, którego nie mogłeś hurtowo zasypywać bzdurami. I oto jesteś!

:-))

Tak, tak, tak, masz całkowitą rację w dzisiejszych czasach nie ma w ogóle osób starszych, schorowanych, inwalidów i mikrej postury, wszelkie ułomności ludzie leczą sobie sami korzystając z internetowych porad, bo na publiczną służbę zdrowia to raczej mogą liczyć tak jak w latach 80-tych ale ty wiesz lepiej bo taki jesteś.

:)

Wreszcie rozumiem twoją pracowitą 24-godzinną obecność na tym portalu.

:-))

No to wyłuszcz co zrozumiałeś ?

polityka komunikacyjna

A może lepiej jest kiedy krótsze autobusy jeżdżą częściej niż dłuższe rzadziej, bo za tę samą sumę można więcej kupić autobusów krótszych niż dłuższych, bo te krótsze są po prostu tańsze od dłuższych ? Większa ilość autobusów krótszych daje większą elastyczność ich wykorzystywania w przypadku awarii.

DD

….jak już mowa o publicznym transporcie to wydłużenie odległości między przystankami w dużym stopniu poprawiłoby kondycję zdrowotną naszego ciemnego ludu i zamiast szpitali, które niewiele mogą to przydałoby się więcej igrzysk ale bez chleba bo zawiera glifosat.

Gruntowy przymrozek

A ponadto GMO, 5g,chemitraile,lgbt i płaską Ziemię.

kanalia52

Kasa, misiu, kasa.