Drogowcy przymierzają się do budowy odcinka obwodnicy południowej miasta, która stanowić będzie kontynuację drogi oddanej już do użytku, a kończącej się obok magazynu Amazon. Poszukiwany jest wykonawca dokumentacji projektowej.
W grudniu 2020 roku otwarto fragment obwodnicy od ulicy Pszczyńskiej do Bojkowskiej, którą nakładem ponad 53 mln zł wybudowało konsorcjum firm Eurovia Polska i PRUiM Gliwice. Przez ostatni rok w zakresie jej kontynuacji do ulicy Rybnickiej pozornie niewiele się działo. Wreszcie, pod koniec marca br., ogłoszono przetarg na projekt tego przedsięwzięcia.
– Droga połączy już istniejące odcinki obwodnicy Gliwic: odcinek obwodnicy południowej przebiegającej od ul. Pszczyńskiej – rondo Zesłańców Sybiru w ul. Bojkowskiej, zakończonej rondem przy Centrum Logistycznym Amazon oraz odcinek zachodni przebiegający od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej – czytamy w dokumentacji do przetargu.
Brakujący fragment, którego projektanta poszukuje aktualnie ZDM, będzie miał długość 1,3 km i pobiegnie między lotniskiem a terenem Przedsiębiorstwa Zagospodarowania Odpadów.
Planowana inwestycja obejmie także m.in. budowę skrzyżowania z ulicą Rybnicką (łącznice o długości ok. 0,5 km), oprócz tego mają postać ciągi komunikacyjne dla pieszych i rowerzystów wraz z oświetleniem ulicznym i odwodnieniem (kanalizacja deszczowa). Szczególnie w tym ostatnim zakresie, na etapie przygotowań do tego przedsięwzięcia, swoje uwagi zgłaszała Gliwicka Rada Rowerowa.
– Praktycznie wszystkie zgłaszane przez nas postulaty podczas prac nad koncepcją będą spełnione. ZDM zdecydował się na wariant stosunkowo kameralny – nowy odcinek obwodnicy będzie miał jedną jezdnią o 2 pasach, a Rondo Produkcyjne nie będzie powiększane, infrastruktura rowerowa będzie po obu stronach (po północnej pieszo-rowerowa, a po południowej pieszo-rowerowa-traktorowa), powstanie dodatkowy przejazd dla rowerzystów przez ul. Rybnicką oraz ul. Produkcyjną, po obu stronach mają zostać zasadzone szpalery drzew o kolumnowych koronach – skomentowało stowarzyszenie GRR w mediach społecznościowych.
Zakres projektowania zakłada także wykonanie zjazdów do nieruchomości, zagospodarowanie zielenią, jak również przebudową lub zabezpieczenie kolidujących sieci uzbrojenia.
Pod budowę obwodnicy południowej zajęta zostanie część działek, które – według Google Maps – przynależą do ROD Słonecznik.
– W ramach planowanego przedsięwzięcia planuje się likwidację około 14 altan ogrodowych położonych na terenie ogródków działkowych w rejonie ul. Rybnickiej, a także rozbiórkę kolidującej z pracami projektowymi infrastrukturę podziemną – widnieje dalej w dokumentacji.
Przedsięwzięcie będzie wymagało także przebudowy istniejącej infrastruktury drogowej:
- Południowej Obwodnicy Gliwic na odcinku ok 200 m od Ronda Zesłańców Sybiru w kierunku wschodnim wraz z korektą istniejących łącznic,
- Obwodnicy Zachodniej na odcinku ok 260 m od łącznic w kierunku zachodnim,
- na odcinku na włączeniach do Rybnickiej i Bojkowskiej oraz za rondem Zesłańców Sybiru,
- układu drogowego przy centrum logistyczne AMAZON oraz od strony lotniska z jego włączeniem do nowo projektowanego ronda turbinowego.
Termin składania ofert do przetargu upłynie 27 kwietnia. O ile w tym podejściu uda się wyłonić wykonawcę, podmiot ten będzie miał 12 miesięcy na wykonanie dokumentacji projektowej. W dalszym biegu tej sprawy konieczne będzie ogłoszenie zamówienia publicznego na realizację samej budowy obwodnicy. Rozpoczęcia prac możemy się spodziewać najwcześniej za co najmniej kilkanaście miesięcy.
(żms)
fot. 24gliwice.pl/ŁG, scr. MSIP Gliwice, scr. Google Maps
Dopiero poszukiwany projektant ja nie mogę
Mam pytanie , jak
Była budowana obwodnica od ostropy do ul rybnickiej . Tammpowstalo skrzyżowanie , wiec teraz znowu na rybnickiej będą kopać i zmieniać wszystko ? Nie można było zrobić skrzyżowania jak trzeba i potem tylko doprowadzić drogę ?
To wyglada tak ,ze od D…py strony musi być ,
Zastanawiam się, czemu tam nie zrobiono od razu ronda? Aaaa już wiem, bo w Gliwicach robią wszystko po gliwicku.
Przy okazji tej inwestycji..co Amazon zamierza zrobić z autami które teraz tam koczują czekając na załadunek/wyładunek przez cały weekend?śmiecąc przy 9kazji
W końcu. Już myślałem, ze całkowicie zapomniano o tej inwestycji.
dobrze ŻE PUSZCZĄ TAM ULICĘ BO TA TRASA ROWEROWA W CISZY BYŁA TAM ZUPEŁNIE ZBYTECZNEA.
Najwięcej ciszy robiły te odrzutowce co nareszcie mogły korzystać z gliwickiego lotniska po wybudowaniu na nim betonowego pasa zgodnie z ideą gliwickiej betonozy.
Jezdnia obwodnicy powinna płynie łączyć się z betonowym pasem na lotnisku, gdyby ten okazał się za krótki dla korzystających z niego myśliwców F-35, ze względu na ostatnie uwarunkowania historyczne.
Przyjdzie i na to czas w ramach „naszego” bezpieczeństwa i obronności. Reszta ogródków, drzew i zarośli też niebawem zniknie. Gliwice w nowym ładzie będą gettem, wystarczy przyjrzeć się ciasnej formie zabudowy i jej standardowi.
Dzięki za minusiki, znaczy potwierdzacie moje przewidywania i bieżącą ocenę przestrzeni miejskiej, tylko macie cykora z realnym postrzeganiem rzeczywistości.
to masz jeszcze jeden
Wiem, że jesteś na etacie, nie trudno się domyślić.
na etacie czy emeryturze ?
Nie ma takiej potrzeby bo z gliwickiego lotniska będą korzystać tylko szturmowe helikoptery które zakupił minister Macierewicz.
to teraz skorygują to tiry które będą tamtędy sunęły do strefy. Amazon, tesco pappatoni :)
Nie TIRy a tramwaj towarowy poruszający się po nowej linii tak jak się to odbywa w zachodnich aglomeracjach na poziomie.
Mam nadzieję, że projektanci uwzględnią konieczność skanalizowania wycieków sączących się spod rosnących nieustająco gór odpadów pobliskiego wysypiska.
Projektanci powinni uwzględnić konieczność wybudowania na górze odpadów wieży widokowej, z której szczęśliwi mieszkańcy Gliwic spacerujący wzdłuż nowej linii tramwajowej i obwodnicy mogliby podziwiać swoje piękne, ukochane i ekologiczne miasto.
za takie pierdoły powinni lać się po pysku – odcieki zbierane są w kolektorze od lat – nic nie wycieka
A po zebraniu odcieków w kolektorze co się z odciekami dzieje dalej ?
Projektanci powinni od razu w projekcie uwzględnić zwężenie obwodnicy, tak jak to w Warszawie zwęża ulice smerf Goguś myślący po francusku Trzaskowski.
Projekt obwodnicy musi być podstawą budowy szerokiej betonowej drogi z tym że jej środek powinien być zasypany ziemią z posianą na nim trawą. Kiedy dojdzie do etapu zwężania to wystarczy że ziemia zostanie przerzucona ze środka na boki, tym samym zostanie odsłonięty beton na środku a zasypany beton na bokach i dzięki temu obwodnica zostanie zwężona w możliwie najprostszy i najtańszy sposób.
Obwodnica nie może być jednak za wąska bo kierowcy sojuszniczej amerykańskiej armii nie są przyzwyczajeni do wąskich europejskich uliczek i kierując militarnymi pojazdami często powodują kolizje, wjeżdżają w ogrodzenia posesji lub nawet przejeżdżają na czerwonym świetle, co jest bardzo niebezpieczne, gdyż potem w barach i knajpach za spowodowane szkody dostają od wku****nych Polaków po mordzie.
Najważniejsze aby przy nowowybudowanej drodze nie zabrakło tablic informujących o tym, że droga została wybudowana ze środków eurokołchozu na które złożył się polski podatnik.
Przy okazji zarobią jeszcze z trzy razy tyle , bo tak jakoś przypadkiem jest to skonstruowane, że wydając na nas jedno euro, po chwili zarabiają trzy…..
Komisarz eurokołchozu d/s ekonomi i czegoś tam jeszcze, Niemiec z pochodzenia otwarcie oświadczył, że z 1 Euro funduszy, które dostaje Polska z eurokołchozu z powrotem do Niemiec trafia 81 eurocentów.
@euroent.
Tablic z logo Unii Europejskiej nie zabraknie – gwarantuję ci to.
Sączące się wycieki można wykorzystać do zasilenia w ciecz pluskadełka.
Czyżby perfumy pomysłem pani prezes nie zadziałały.
„W dalszym biegu tej sprawy konieczne będzie ogłoszenie zamówienia publicznego na realizację samej budowy obwodnicy. ” – to już sobie darujcie – Przecież wszyscy wiemy że przetarg „wygra” PRUiM
PRUiM wie ile policzyć za określoną inwestycje, aby na wszystko i dla każdego starczyło.
W pierwszej kolejności dokończcie budowę obwodnicy Zachodniej tyle lat to się ślimaczy
Rozbiórka 14 altan działkowych jest konieczna, gdyż właśnie tamtędy będzie przebiegać dwutorowa linia tramwajowa biegnąca do nowobudowanych hal pod Żernicą.
A pod altami, które pozostaną konieczna jest budowa schronów przeciwlotniczych ze względu na ostatnie uwarunkowania historyczne.
Powinno być więcej rozebranych altan gdyż obok linii tramwajowej musi się jeszcze znaleźć miejsce na ścieżkę rowerową chodnik i zatoczki na ławki.
Powinno być znacznie więcej rozebranych altan, gdyż za linią tramwajową, ścieżką rowerową, chodnikiem oraz zatoczkami dla ławek, powinien znajdować się szeroki pas zieleni w postaci nowonasadzonych drzewek, które kiedyś w przyszłości rozrosną się do potężnych rozłożystych konarami drzew i będą umilać pobyt spacerującym, jeżdżącym rowerami oraz podróżującym tramwajem.
Obok ławeczek musi się znaleźć miejsce na automaty do sprzedaży maseczek chroniących przed wirusem celebrytą.
KIEDY SWIATLA BEDA NA KOCHANOWSKIEGO KOLO NETTO??? W KONCU GOWNIARZE TYMI GRATAMI WOLNIEJ JEZDZILIBY BO TERAZ WYŚCIGI SOBIE ROBIA PRZYPALY
Policji w Gliwicach nie ma. To jest największy problem tego miasta.
Zgłoś ten problem do komendanta wojewódzkiego w Katowicach bo to on nadzoruje gliwicką policję.