Koniec szlabanów na autostradach GDDKiA. Część kierowców może mieć od środy problem z przejazdem

Od najbliższej środy czeka nas prawdziwa rewolucja na dwóch odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Na bramkach wjazdowych i wyjazdowych nie będzie już szlabanów, dzięki czemu powinny zniknąć uciążliwe zatory. To tyle plusów. Niestety, nie będzie też możliwości dotychczasowego, manualnego zakupu biletów przy bramkach, co zwłaszcza na początku może wywołać spory chaos

 
Od 1 grudnia zmieni się system poboru opłat za przejazd po płatnych odcinakach autostrad A2 Konin–Stryków i A4 Wrocław–Gliwice Sośnica przez użytkowników samochodów osobowych i motocykli. System e-TOLL całkowicie zastąpi funkcjonujący do 30 listopada br. Manualny System Poboru Opłat, a przejazd przez miejsca poboru opłat będzie odbywał się bez konieczności zatrzymywania przed szlabanem.

Oznacza to, że od najbliższej środy za przejazd nie zapłacisz już u inkasenta w kiosku poboru opłat lecz kupując e-bilet autostradowy, przekazując dane geolokalizacyjne za pomocą aplikacji e-TOLL PL lub urządzeń OBU/ZSL.

Zanim 1 grudnia wyruszysz w trasę odcinkami autostrad A2 Konin-Stryków lub A4 Wrocław-Gliwice Sośnica wybierz metodę płatności. Za przejazd będziesz mógł zapłacić kupując e-bilet autostradowy lub korzystając z aplikacji e-TOLL PL i kompatybilnych z systemem e-TOLL urządzeń OBU i ZSL.

E-bilet autostradowy

Ministerstwo Finansów zapewnia, że to wygodna forma opłacania przejazdu dla kierowców samochodów osobowych i motocykli, bez konieczności rejestracji w systemie e-TOLL czy nabywania urządzeń pokładowych. Na razie trudno to jednak zweryfikować, bo w chwili publikacji tego tekstu (sobota), aplikacja wciąż nie jest dostępna w sklepie Google Play. Z opisu na stronie rządowej wynika, że rzeczywiście może być wygodniej niż przy zbierającej fatalne opinie aplikacji e-TOLL, ale to niekoniecznie oznacza, że będzie wygodnie.

Po instalacji aplikacji trzeba będzie wybrać autostradę, po której planujesz się poruszać (A2 Konin-Stryków lub A4 Wrocław – Gliwice Sośnica), później wprowadzić dane pojazdu (kategorię pojazdu: samochód osobowy lub motocykl, numer rejestracyjny i kraj rejestracji). Ale to nie koniec. Trzeba będzie wypełnić szczegóły trasy przejazdu (wjazd – punkt początkowy i wyjazd – punkt końcowy trasy, datę i godzinę planowanej podróży). Potem już tylko dokonać płatności za przejazd (wybierz metodę płatności i dokonaj jej autoryzacji).

Bilet autostradowy na szczęście będzie można też kupić w aplikacjach partnerów Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), m.in. w chwalonej przez użytkowników AutoPay.

Aplikację e-TOLL PL BILET ma być dostępna bezpłatnie w sklepach Google Play oraz w AppStore. Możliwość zakupu biletu w aplikacji ruszy od 1 grudnia.

E-bilet autostradowy można będzie oczywiście kupić z wyprzedzeniem (niekoniecznie przed wjazdem na autostradę) jeśli podasz numer rejestracyjny samochodu, którym planujesz jechać, odcinek autostrady, który planujesz pokonać oraz planowaną datę i godzinę rozpoczęcia przejazdu. Bilet będzie ważny 48 godzin od wskazanej daty. Jeśli zmieniłeś plany, możesz go zwrócić przed zadeklarowaną datą i godziną startu podróży.

Bilet papierowy

Pozostanie jeszcze zakup w punktach dystrybucji stacjonarnej partnerów KAS, gdzie użytkownicy niekorzystający z rozwiązań cyfrowych będą mogli nabyć bilety w formie papierowej. Lista takich punktów będzie niebawem opublikowana na stronie etoll.gov.pl. Prawdopodobnie będą to stacje paliw.

Aplikacja e-TOLL PL i urządzenia pokładowe

Od 24 czerwca br. opłatę za przejazd autostradą A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Gliwice Sośnica możesz wnosić z wykorzystaniem aplikacji e-TOLL PL, która działa na zasadzie przekazywania danych geolokalizacyjnych do systemu e-TOLL. Aplikacja jest wykorzystywana zarówno przez użytkowników pojazdów ciężkich jaki i samochodów osobowych. Można ją bezpłatnie pobrać z w sklepach Google Play oraz w AppStore. Aby korzystać z aplikacji e-TOLL PL musisz zarejestrować się w systemie e-TOLL na etoll.gov.pl. Po zakończeniu instalacji aplikacji otrzymasz identyfikator biznesowy urządzenia, podaj go w Internetowym Koncie Klienta (IKK). W aplikacji e-TOLL PL wniesiesz opłatę za przejazd i doładujesz konto. Aplikacja przekazuje dane geolokalizacyjne, więc nie musisz z wyprzedzeniem deklarować czasu ani trasy planowanego przejazdu. Naliczanie opłat odbywa się z wykorzystaniem danych geolokalizacyjnych twojego pojazdu. W trakcie przejazdu aplikacja musi być cały czas włączona.

Niestety, aplikacja e-TOLL wśród kierowców, którzy próbowali ją zainstalować zbiera fatalne opinie. Wystarczy wspomnieć, że w sklepie Google Play otrzymała ocenę 1,3 (w skali od 1 do 5) na podstawie 4 tysięcy opinii użytkowników. Kierowcy krytykują zbyt skomplikowany proces rejestracji, absurdalnie rozbudowaną ilość informacji, które trzeba przekazać, brak intuicyjności. Do tego wszystkiego aplikacja wymaga ciągłego monitorowania (w czasie jazdy!!!) co samo w sobie rodzi pytania czy jej użytkowanie jest bezpieczne.

Kierowcy pojazdów lekkich mogą również opłacać przejazdy autostradą wykorzystując urządzenia OBU i ZSL dopuszczone do systemu e-TOLL. Jeżeli masz w samochodzie zainstalowane takie urządzenie sprawdź czy jest ono zintegrowane z systemem e-TOLL. Więcej informacji o urządzeniach GPS znajdziesz na stronie etoll.gov.pl

Odcinek gliwicki pozostanie bezpłatny

Dla kierowców pojazdów lekkich, na odcinku autostrady A4 Wrocław-Gliwice Sośnica przejazd obwodnicą Gliwic (Kleszczów – Żernica) jest bezpłatny – nie ma konieczności pobrania biletu oraz korzystania z aplikacji e-TOLL PL na pasach dedykowanych dla e-TOLL.

Zmiany w organizacji ruchu na A2 i A4

W związku z planowaną zmianą systemu poboru opłat, przygotowywana jest nowa organizacja ruchu na miejscach poboru opłat na autostradach A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Gliwice Sośnica. Na tych odcinkach mogą pojawiać się okresowe utrudnienia w ruchu, związane m.in. z montażem nowego oznakowania. Prosimy kierowców o zachowanie ostrożności przy przejeździe przez te fragmenty autostrad.

Kara za brak biletu jest dotkliwa, wynosi aż 500 zł. Kontrolą opłat zajmie się flota 102 radiowozów, które mają specjalne zestawy kamer do identyfikacji tablic rejestracyjnych. Ich rozpoznanie w systemie umożliwi sprawdzenie, czy kierowca danego pojazdu uiścił opłatę. Funkcjonariusze mogą przeprowadzać kontrole w trakcie jazdy, bez potrzeby zatrzymywania się.

(emef /gov.pl)

32 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
AndrzejD
27/11/2021 10:31

Oczywiście w PL nie dało się zrobić tego tak prosto jak np. w Czechach – winieta i po temacie.
Ciekaw jestem ile kosztuje obsługa tego fantastycznego systemu czy choćby paliwo do tej floty 102 radiowozów które na okrągło będą jeździć tam i z powrotem i kontrolować.

xxx
27/11/2021 18:14
W odpowiedzi na  AndrzejD

nie ważne, ile kosztuje obsługa tego systemu, ważne ile jakiś polityk i jego pociotki na tym zarobili. Kolejny przykład, jak PiS potrafi nawet najprostsze rzeczy spier….ć

Balcerkowa
27/11/2021 22:34
W odpowiedzi na  AndrzejD

Nie zarobili by tyle i tylko o to chodzi , pomyśl – raz winieta i przejezdzasz 100 razy a tak płacisz 100razy

Prorok
27/11/2021 10:22

No i pozostały nam na pamiątkę wjazdy na autostradę zbudowane z myślą o płaceniu na bramkach. A to oznacza dodatkowe wiadukty i więcej miejsca zajętego przez rozjazdy. A nie trzeba było być prorokiem, żeby wiedzieć, że bramki to nonsens. Winiety znane były dawno temu. Teraz kombinują z aplikacjami, a ja nie chcę zasyfiać sobie telefonu. Może by tak dać możliwość kupna e-biletu na stronie internetowej?

Ass
27/11/2021 07:35

PiS kontrola zyje. Najpierw kobiety w ciazy, teraz kierowcy. Jakim prawem chca wiedziec gdzie jestem na autostradzie. Co to do …. Obchodzi????!!!!!Gorzej jak w PRL. Ciekawe kto nastepny.
Ps. Czy trzeba podawac przystanki na sikanie i kupe?

AndrzejD
27/11/2021 10:24
W odpowiedzi na  Ass

@Ass
Czy trzeba podawac przystanki na sikanie i kupe?
Odpowiadam – Tak, ale tylko na narodowych stacjach benzynowych, w narodowym kiblu (znaczy Orlenie)

PAKer
27/11/2021 14:34
W odpowiedzi na  Ass

Aplikacjac eKupa będzie obowiązkowa od 1 marca 2022, a grupa Narodowych Babci Klozetowych będzie kontrolować, czy uiscileś stosowną opłatę. Aplikacja będzie też niezbędna, aby otrzymać papier. Alternatywą do aplikacji, będzie kupno biletu. Wystarczy podać datę, czas i miejsce oraz kategorię kupy. Bilet będzie można anulować w przypadku zmiany planów.

Tooni
27/11/2021 15:33

Czyli jak zawsze. Chodzi aby karać i doić kierowców. Ciekawe czy 102 radiowozy będą karać wszechmocnych i przeszybkich kierowców tirów którzy wyprzedzają się na zakazach.

PAKer
27/11/2021 19:16
W odpowiedzi na  Tooni

Na pewno nie! Te 102 tzw. radiowozy należą do Krajowej Administracji Skarbowej, która nie jest uprawniona do jakiejkolwiek kontroli drogowej pojazdu czy kierowcy. Z racji wyposażenia w kamery teoretycznie KAS będzie w stanie przekazać policji nagranie jakiejś konkretej sytuacji, ale nie sądzę, aby dotyczyło to błahych przewinień.

Tomek
27/11/2021 15:40

Niczego nie będę instalował pieprzę to i te chore zakorkowane autostrady .są jeszcze inne drogi

Loleslaw
27/11/2021 12:40

Bede omijal autostrady

SGx3
27/11/2021 09:28

Elegancko.
Kupujemy ten śmieszny e-bilet z Gliwic do Wrocka. Tam nabywamy powrotny do Gliwic i można tak dwa dni sobie jeździć w te i we wte. Transport wahadłowy już się cieszy.
Rozumiem, że tych kilkudziesięciu kasjerów z bramek będzie teraz popylać setką radiowozów autstradowych przez 24h na ogonie każdego samochodu. Genialne.

Kasjer
27/11/2021 10:26
W odpowiedzi na  SGx3

Tych kilkudziesięciu…a nawet kilkuset kasjerów właśnie szuka sobie nowego zatrudnienia. Nikt nie dostał propozycji do jazdy nowymi brykami KAS

Piotr
27/11/2021 18:38

Nie ma konieczności korzystania z aplikacji. Ja pierdziu! Podczas jazdy nie można korzystać bez aplikacji. Takie prawo. Ustawodawca znów coś spiee… stworzył apke do włączania i wyłączania, na telefonie, podczas prowadzenia auta.

obserwator
27/11/2021 13:47

Na tym się kończy moja przygoda z płatnymi odcinkami autostrad. Z korzyścią dla portfela, z oszczędnością czasu, z mniejszym śladem węglowym…. Szkoda mi tylko tych zakorkowanych centrów miast (Wrocław, Opole, Gliwice), bo pewnie nie tylko ja wpadnę na podobny pomysł.

xyz
27/11/2021 10:11

Mogli chociaż zostawić ten viaToll, no ale pewnie kto inny musi na tym zarobić…

Archimedes
27/11/2021 19:09
W odpowiedzi na  xyz

Chyba wiesz,że PISiory mają dzietne rodziny. Każdemu trzeba dac zarobić

Benek
27/11/2021 12:49

Dobrze zrozumiałem? 102 Radiowozów? Policja nie ma poważniejszych zajęć niż sprawdzanie czy ktoś zapłacił za przejazd autostradą?

Ksenomorf
27/11/2021 16:42
W odpowiedzi na  Benek

Po pierwsze to nie są policyjne pojazdy tylko obsługi autostady po drugie każdy złapany to 500 + więc gra warta świeczki .

jurek
27/11/2021 22:20

A co z obwodnicą zachodnią 15 lat budowy i dalej brak odcinka Sowińskiego —- Daszyńskiego wstyd

Perez
29/11/2021 07:25

Ten caly platny odcinek to jedno wielkie nieporozumienie!!! Od samego poczatku autostrada byla zle zaprojektowana…..bramki a teraz to jedno wielkie nieporozumienie!!!

fcfcf
28/11/2021 14:42

***** *** po stokroć ***** ***

mms
28/11/2021 17:04

I znowu bubel nie można dodać motocykla, co za lipa

miro
29/11/2021 08:49

co ci ma otwierac jak nie bedzie szlabanów

Kkk
02/12/2021 14:12

Skoro już że względów finansowych nie mogą być te winiety, to wystarczylo zamiast szlabanów zainstalować kamery do odczytu nr rej auta i pobrać z konta przedpłaconego w aplikacji przy zjeździe z autostrady (jak na autostradzie małopolskiej), ale to by było zbyt proste w naszym panstwie+. Nie byłoby po co kupować 102 radiowozów do kontroli, bo od razu widać czarno na białym, kto wjeżdża na autostradę i gdzie, nikomu by bateria nie padła w telefonie podczas jazdy, a tak mandaciki się posypią…

Cycy
29/11/2021 06:35

Dla kierowców pojazdów lekkich, na odcinku autostrady A4 Wrocław-Gliwice Sośnica przejazd obwodnicą Gliwic (Kleszczów – Żernica) jest bezpłatny – nie ma konieczności pobrania biletu oraz korzystania z aplikacji e-TOLL PL na pasach dedykowanych dla e-TOLL.

Czyli wynika z tego,ze jak chce korzystać z obwodnicy autostradowej to nawet nie musze włączać tego dziadostwa tj aplikacji w telefonie? W takim razie jak system rozpozna ze jade odcinkiem bezplatnym i otworzy szlaban na wyjezdzie z autostrady na odcinku gliwickim?

mms
29/11/2021 09:29
W odpowiedzi na  Cycy

tak ja to testuje od miesiąca i działa niczego nie włączam tylko jadę na skrajne bramki i otwiera

Piotr
01/12/2021 14:21
W odpowiedzi na  Cycy

Ale jak ktoś wjedzie w Sośnicy i pojedzie do Wrocławia, to zapłaci też za odcinek Sośnica-Kleszczów. Może jednak zjechać z A4 w Kleszczowie i ponownie wjechać w Kleszczowie. Wtedy zapłaci tylko za Kleszczów-Wrocław. Czy to będzie uwzględniane? Jak udowodnić we Wrocławiu, że taki manewr się wykonało? Jeśli ktoś kupi w Orlenie bilet Kleszczów-Wrocław to czy będzie mógł wjechać w Sośnicy i jechać do Wrocławia? Czy musi zjechać i wjechać w Kleszczowie? Albo dokupić bilet Sośnica-Kleszczów, który jest bezpłatny (i pewnie nie będzie dało się takiego kupić)?

shogun
01/12/2021 19:33
W odpowiedzi na  Piotr

System rejestruje nasz przejazd przez bramki

Piotr
02/12/2021 00:40
W odpowiedzi na  shogun

Czyli zjechanie i wjechanie w Kleszczowie ma sens? Po drugie – skoro system rejestruje przejazd przez bramki, to DLACZEGO nie może przy tej okazji naliczać automatycznie opłaty za przejazd, tylko muszę mieć jakieś aplikacje? I po co te 102 samochody, skoro i tak wiadomo, jakie samochody jeżdżą po autostradzie?

Bronio
29/11/2021 08:39

Autopay i problem z głowy.

Marta
27/11/2021 07:26

kartą zbliżeniowo mogli zostawić, ale pewne wiedza co robią:)