Brudne szyby na peronach dworca PKP. Myje się je dwa razy w roku. Wystarczy?

Dworzec kolejowy też się brudzi i też trzeba go myć. Ogólnie rzecz biorąc, źle nie jest – perony są czyste, hol główny również. Diabeł tkwi jednak w szczegółach, na które nie od razu wszyscy zwracają uwagę. Zwrócą, gdy pewnego dnia, patrząc przez szyby, nie dojrzą nic.

 
Przeszklenia na peronach gliwickiego dworca PKP wyglądają atrakcyjnie – dają poczucie nowoczesności i przestrzeni. Ale jest z nimi problem: szybko się brudzą, a ich wyczyszczenie zajmuje więcej wysiłku niż zamiecenie peronu czy opróżnienie koszy na śmieci.

Dworzec wciąż jeszcze pachnie nowością. Gruntownie wyremontowany oddano kilka lat temu. Pewne jego elementy zaczynają jednak zachodzić brudem, co zauważają już pasażerowie.

Gdy spojrzeć na całość, jest czysto. Brud zbiera się na szybach – zadaszeniach nad peronami i schodami czy tymi tworzącymi hale peronowe. Za czas jakiś nazwa „przeszklenie” może do nich nie pasować. Mało tego – na peronie trzecim jedną z szyb szpeci graffiti. Póki co nikt go nie usuwa.

Za utrzymanie czystości na dworcach odpowiada spółka PKP. W Gliwicach, jak w całym województwie, to katowicki oddział gospodarowania nieruchomościami. Bartłomiej Sarna z biura prasowego informuje jednak, że PKP jest zarządcą samego budynku gliwickiego dworca. Z kolei za utrzymanie czystości na stacji, czyli torowiskach, peronach i innych jej elementach (jak hale peronowe), ale także w tunelu odpowiada inna spółka – PKP Polskie Linie Kolejowe.

Jeśli już przy dworcu jesteśmy – budynek jest sprzątany codzienne (np. dwa, trzy razy dziennie maszynowo myje się posadzkę). Każdego dnia pracownicy PKP robią też audyty czystości, bo sprzątaniem zajmuje się firma zewnętrzna.

– W przypadku niedociągnięć jest ona zobowiązana do ich usunięcia w ściśle określonym czasie – dodaje Sarna.

Spółka monitoruje

O perony, bo na nich pojawił się problem, pytamy więc w PLK – jak często (jeśli w ogóle od czasu remontu) myte są zadaszenia i czy w najbliższym czasie na takie mycie się zanosi.

Zanosi. Obiecuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych. I dodaje, że czyszczenie powierzchni szklanych odbywa się… dwa razy do roku. Trochę mało, biorąc pod uwagę fakt, jak szybko brudzą się szyby.

Sprzątaniem peronów i tunelu także zajmuje się firma zewnętrzna. Jej obowiązek to przede wszystkim usuwanie śmieci i nieczystości. PLK jedynie przeprowadzają audyty.

Głowacka zapewnia, że spółka monitoruje stan czystości stacji na bieżąco i w razie potrzeby podejmuje interwencje.

Czy najbliższe mycie szyb będzie wynikiem takiej interwencji? Zaplanowane jest w drugim kwartale tego roku. Wielkiego mycia na peronach możemy się więc spodziewać w maju lub, najpóźniej, w czerwcu.

(sława)

23 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
gmG
02/05/2022 09:31

„Obiecuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych.” Szanowna Pani nie obiecujcie nie monitorujcie po prostu MYJCIE!

AndrzejD
02/05/2022 09:17

„…Gdy spojrzeć na całość, jest czysto” – autor tego artykułu ma słabe poczucie czystości. Standardy czystości na tym dworcu są żywcem wyjęte z PRL-u – czyli wiadro z zimną wodą i szczotka. Przecież tam jest syf do kwadratu ! Posadzki są brudne a na peronach pełno ekskrementów gołębi gnieżdżących się pod konstrukcją hali.
Opróżnianie koszy na śmieci i pozamiatanie peronów (zrzucając nieczystości na tory) to niestety nie wystarczy.

Ostatnio edytowany 19 dni temu przez AndrzejD
Ktoś
02/05/2022 18:43
W odpowiedzi na  AndrzejD

Akurat za PRL funkcjonowało w Gliwicach Technikum i zawodówka kolejowe. Uczniowie w ramach praktyk regularnie zamiatali dworzec.

AndrzejD
02/05/2022 19:41
W odpowiedzi na  Ktoś

@Ktoś
Urzekła mnie ta historia.

Skąd czerpiesz wiedzę?
02/05/2022 20:44
W odpowiedzi na  Ktoś

Nie przypominam sobie, abym w ramach praktyk robiła coś podobnego. Nikt z mojej klasy również w niczym takim nie brał udziału.

wiedzę czerpię z autopsji
03/05/2022 10:01
W odpowiedzi na  Skąd czerpiesz wiedzę?

Bo to nie było w ramach żadnych praktyk, praca była dobrowolna i za niewielką zapłatą, więc można było sobie dorobić do kieszonkowego, sam tam wtedy pracowałem choć byłem uczniem innej szkoły.

Beton
02/05/2022 18:49
W odpowiedzi na  AndrzejD

Racja. Dworzec jest brudny i zapuszczony. Posadzkę domyć się da już tylko dynamitem…

zbrojenie
03/05/2022 10:16
W odpowiedzi na  Beton

Nawet dynamit nie pomoże, trzeba wylać nową posadzkę, betonową.

Beton
04/05/2022 07:25
W odpowiedzi na  zbrojenie

i koniecznie zbrojoną

Zbrojenie
04/05/2022 07:59
W odpowiedzi na  Beton

Najlepiej najnowocześniejszym uzbrojeniem.

Wrzodzisław
02/05/2022 09:36

..no bo przecież jasne jest, że za czystość szyb odpowiada spółka PKP Szyby Kolejowe…

Mistrzowie-Parkowania-Gliwice
02/05/2022 09:05

2 razy w roku to oni może myją to po czym się chodzi. Szyby osyfione jakby tego od nowości nie myli.

Tymon
02/05/2022 07:43

Jedna budowa, druga budowa, jakiś dróg remoncik…tu nawet co tygodniowe mycie nie pomoże, tak się po prostu kurzy niemiłosiernie. Podobne tumany kurzy idą z budowy zapory na Sikorniku…

Darek
03/05/2022 12:33

Moim skromnym zdaniem, miejsca użyteczności publicznej powinno projektować się tak , żeby były przede wszystkim funkcjonalne , ergonomiczne, ułatwiające funkcjonowanie nam, ludziom. Te wielkie przeszklenia wyglądają pięknie, ale co z tego, wyglądają tak tylko parę dni po gruntownym czyszczeniu. Zawalono już na etapie projektu. Po prostu taki twór jest bardzo trudno utrzymać w czystości. Nikt, kto decyduje o przyjęciu do realizacji takich projektów nie bierze pod uwagę kosztów i łatwości obsługi. oraz warunków utrzymania takiej konstrukcji w ruchu. To jest moim zdaniem najważniejsze w długofalowym planowaniu. Już sam sposób mocowania tych płyt szklanych wyklucza możliwość szybkiego umycia i obsługi. Jeszcze… Czytaj więcej »

AndrzejD
03/05/2022 16:57
W odpowiedzi na  Darek

@Darek
Projektanci którzy potrafili projektować dobre obiekty uwzględniając cechy o których piszesz, są już na emeryturze. Teraz coraz więcej ofiar reform edukacji po 1989 roku.

Marek
04/05/2022 12:19

„PKP jest zarządcą samego budynku gliwickiego dworca. Z kolei za utrzymanie czystości na stacji, czyli torowiskach, peronach i innych jej elementach (jak hale peronowe), ale także w tunelu odpowiada inna spółka – PKP Polskie Linie Kolejowe.”

Brakuje jeszcze spółek: PKP Toalety, PKP Place Przed Dworcami, PKP Wnętrza Pociągów i PKP Budynki Centrali.

lolo
04/05/2022 10:24

A szyby w lokomotywach tez sa myte 2 razy w roku?

Idac tokiem rozumowania, to kazdy pasazer powienien w ramach czynu spolecznego przyjsc z wiaderkiem i w oczekiwaniu na pociag umyc jedna szybe.
No i powolac do zycia spolke PKP Szyby Dworcowe.

Obserwując
09/05/2022 12:32

No pewnie.Tak to jest kiedy myciem zajmuje się pisowska komunistyczna firma czyli koleje.
Glajwickie urzędasy też nie lubią czystości, ulicę sprzątają raz w roku na wiosnę a światła dla ałteczek raz na pięć lat.

starogliwiczanin
02/05/2022 09:01

Czy wy nie wiecie ze to są koszta,że jest inflacja i drożyzna.Ja na cmentarz rowerkiem jezdrzę do toitojów się oprużnić i przy okazji zabieram 2x5l czystej wody.

potęga mózgu
02/05/2022 18:09
W odpowiedzi na  starogliwiczanin

Ooo tak total bida, tylko czy nie szkoda rowerka, też się zużywa, a to koszty? Po prostu na bosaka śmignąć. A tak przy okazji, piszę się jeżdżę

SS3
03/05/2022 17:23
W odpowiedzi na  potęga mózgu

Jak jedziesz po chodniku i drzesz się na pieszych to piszę się: jezdzę.

Gang PiSena
03/05/2022 10:21
W odpowiedzi na  starogliwiczanin

Nie siej wrogiej propagandy, inflacja i drożyzna zostaną zwalczone tarczą antyinflacyjną i tarczą antydrożyźnianą a reszta nieistotnych problemów zasypana helikopterowym zrzutem pieniędzy z najnowszego dodruku banknotów.

popieram
03/05/2022 11:53
W odpowiedzi na  Gang PiSena

A to wszystko dla swoich kolesiów z PiSowskiego układu.