Budowa centrum przesiadkowego coraz bliżej końca. Montaż ostatniej konstrukcji zadaszenia peronów

Centrum przesiadkowe w Gliwicach powinno być gotowe już w przyszłe wakacje. Ostatecznego kształtu nabierają znane z wizualizacji, zadaszenia peronów autobusowych. Prowadzone są też intensywne prace przy przebudowie infrastruktury drogowej.

 
Dobiega końca wykonywanie elewacji przyszłego budynku głównego CP. Wewnątrz obiektu montowana jest tzw. sucha zabudowa, a w toaletach układane są płytki. Budowlańcy kontynuują prace związane z instalacjami wewnętrznymi i podłączaniem budynku do miejskiej sieci ciepłowniczej.

W przyszłym budynku pomocniczym (z pomieszczeniami przeznaczonymi pod wynajem) wykonano wylewki cementowe pod posadzki i zamontowano na dachu żaluzje akustyczne. Trwają prace związane z powstawaniem elewacji.


Budowlańcy zakończyli montaż stalowej konstrukcji piątego segmentu „fal” zadaszeń i układają tam pokrycie dachowe. Obecnie powstaje szkielet ostatniego, szóstego segmentu zadaszenia. Na pierwszych wiatach rozpoczęto prace związane z wykonaniem instalacji fotowoltaicznej.

W przyszłych przejściach podziemnych dobiega końca montaż ściennych płyt betonowych i układanie granitowych płyt podłogowych. Na pochylni stanowiącej dojście do istniejącego tunelu montowane są balustrady, a w drugim (nowym) rozpoczęto zabudowę sufitów podwieszanych.

W sąsiadującej z kompleksem Centrum Przesiadkowego ponadstuletniej, zabytkowej wieży ciśnień ułożono docelową hydroizolację na kopule i tynk renowacyjny na elewacji. Zamontowano komplet stolarki okiennej i obróbki blacharskie, zdemontowano rusztowanie elewacyjne, wykonano suche zabudowy, zakończono układanie płytek podłogowych i ściennych, ułożono też okablowanie energetyczne i strukturalne.

Na pierwszych odcinkach dróg wewnętrznych na terenie Centrum Przesiadkowego i na części ul. Toszeckiej wykonano już nawierzchnię asfaltową (warstwę wiążącą). Kontynuowane są roboty związane z wykonaniem murów z gabionów, infrastrukturą podziemną i układem drogowym. Na ul. Tarnogórskiej powstaje konstrukcja lewej połowy jezdni. Ma murach oporowych od strony ul. Kolberga trwa montaż balustrad.

W niedalekiej przyszłości Centrum Przesiadkowe powstające po północnej stronie gliwickiego dworca kolejowego skupi wszystkie środki transportu miejskiego, zwiększy bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców. Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 184 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych pozyskano 129,5 mln zł. Roboty powinny zakończyć się pod koniec sierpnia 2022 r.

Po południowej stronie dworca kolejowego przebudowywany jest układ drogowy, który wraz z Centrum Przesiadkowym ma stworzyć funkcjonalną przestrzeń miejską.

Przy ul. Na Piasku zakończono prace związane z przebudową uzbrojenia podziemnego oraz wykonaniem nawierzchni jezdni i chodników. W najbliższym czasie planowany jest montaż latarni oświetleniowych, a do końca roku – ustawienie małej architektury (koszy na śmieci).

Przy ul. Okopowej zakończono roboty związane z przebudową sieci wodno-kanalizacyjnej i teletechnicznej. W toku są prace przy realizacji instalacji elektroenergetycznej. Wykonany został chodnik po stronie baru „Pod pierożkiem” i stopniowo układana jest nawierzchnia jezdni. Po dokonaniu przełączeń kabli w rejonie stacji transformatorowej ułożony zostanie chodnik po drugiej stronie ulicy. Do wykonania pozostanie montaż oświetlenia ulicznego oraz małej architektury.

Na placu Piastów trwają prace związane z przebudową uzbrojenia podziemnego. Ułożona została niemal cała sieć cieplna, a do wykonania zostaje tzw. renowacja kanału deszczowego metodą rękawa i zabudowa nowej komory żelbetowej na kanale, a także przekładki sieci kolidujących z projektowanym układem drogowym.

Na placu przed dworcem PKP przebudowano i wykonano sieci podziemne związane z nowym układem drogowym w części przylegającej bezpośrednio do ul. Okopowej. Trwa układanie nawierzchni jezdni, miejsc postojowych i chodników na przedłużeniu ul. Zwycięstwa. Dodatkowo, na odcinku ul. Zwycięstwa od skrzyżowania z ul. Dubois do wylotu na dworzec PKP demontowana jest infrastruktura tramwajowa.

Terenem pod remontowanym ciągiem pieszo-rowerowym przy ul. Berbeckiego zajmuje się od sierpnia Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Naprawiana jest tam sieć wodociągowa i kanalizacja sanitarna.

Całość prac po południowej stronie dworca PKP realizuje Eurovia Polska S.A. Koszt inwestycji finansowanej z budżetu miasta to ponad 41 mln zł. Umowny termin zakończenia robót budowlanych to koniec 2022 r.

(żms)/UM Gliwice
fot. 24gliwice.pl/ŁG

16 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
ŚlepaWrona
25/11/2021 11:21

Zapytuję, czy na obrzeżach miasta również powstaną punkty przesiadkowe?
Jakże pięknie by było, gdyby sznury aut jadące od Rybnika, Pyskowic i Mikołowa nie kierowały się do Centrum, lecz na parkingi. A stamtąd pracujący w Glywicach mogliby już pomykać autobusami, ekologicznymi pociągami i tramwajami ku miejscom świadczenia pracy.

gliwa
25/11/2021 13:53
Reply to  ŚlepaWrona

Do@ŚlepaWrona,o jaka przyszlosc pytasz? 100-200 lat?Tylko czy ta wiata dotrzyma do tego czasu;)

Beton
25/11/2021 14:14
Reply to  ŚlepaWrona

Taki jest standard budowania sieci komunikacji publicznych na Zachodzie. W Gliwicach jest po gliwicku. Nawet przy jedynym centrum przesiadkowym w centrum miasta o zaparkowaniu samochodu nie będzie mowy, więc sznury aut nie mają po tam jechać. Wniosek – dla codziennych przyjezdnych niewiele się zmieni.

Marcin
25/11/2021 22:43
Reply to  Beton

“Taki jest standard budowania sieci komunikacji publicznych na Zachodzie.”

I również w wielu innych miastach w Polsce. Choćby w Katowicach, gdzie takich peryferyjnych węzłów przesiadkowych (z tego co się orientuję) jest 4.
W Gliwicach jest polityka inna – jak najwięcej samochodów wprowadzić do centrum, a potem się dziwić, że miasto zakorkowane. I nie chodzi tylko o parkingi, ale o wszystkie ulice dojazdowe.

Marcus
26/11/2021 09:03
Reply to  ŚlepaWrona

Marzyciel
A napisane jak BYK ,, Demontowana infrastruktura tramwajowa ”
No, to w Gliwicach poszło szybciutko.

XyzAbc
25/11/2021 08:18

Ładna betonoza się nam szykuje w centrum…

Kibic Piasta
25/11/2021 11:57
Reply to  XyzAbc

Będzie równo dla wszystkich :-)

bark
25/11/2021 12:13
Reply to  Kibic Piasta

Tylko że na nawierzchni z kostki betonowej już po roku widać nierówności, wystarczy jedna zima. A z każdym kolejnym rokiem jest coraz gorzej.
Dla osób zdrowych może problemu nie ma, ale jak ktoś jest niepełnosprawny, ma problemy z poruszaniem się, to tak nawierzchnia to same problemy. Chociaż fakt, dziurawy asfalt jest jeszcze gorszy.

Kibic Piasta
25/11/2021 13:47
Reply to  bark

Przetargi wygrywa najtańszy wykonawca …więc co się dziwić, że są dziury w nowej kostce.

Helmut
25/11/2021 09:03

Już widać zarysy totalnej betonozy z rachitycznymi krzaczkami o wysokości 30 cm. Fest po gliwicku!!

AndrzejD
25/11/2021 20:02

@Redakcja
Czy redakcja może ustalić i poinformować nas, jakie funkcje są przewidziane dla wyremontowanej wieży wodnej i kto będzie nią zarządzał, oraz czy, kiedy i jakie prace są przewidziane dla zabytkowego budynku huty szkła stojącego obok. Widziałem że otwory okienne zostały tam zabezpieczone płytami z poliwęglanu, ale dach jest w tragicznym stanie.

Erffs
25/11/2021 17:32

Takie poważne centrum przesiadkowe do którego nawet nie zrealizowano najprostszego połączenia z siecią tramwajową całej Metropolii (wzdłuż Chorzowskiej). Raczej powód do wstydu niż przechwalań.

Marcus
26/11/2021 09:06
Reply to  Erffs

Szkoda , że dopiero teraz się o tym mówi i myśli…

***** tvn
25/11/2021 20:53

Niech zgadne: na roboty ziemne przetarg wygrała firma PRUIM?

Obserwując
25/11/2021 13:42

Dziwne,że jeszcze nie wykopali żadnego kabla niemieckiego.
Pewnie za niedługo, zaczną popir44444ać,że pogoda się psuje,że zima,że śnieg,że się nie da.

crazy-horse
25/11/2021 13:57
Reply to  Obserwując

Teraz to się da, bo się wybory zbliżają. Wszystkie koparki na miasto.