Byliśmy z kamerą na budowie centrum przesiadkowego. Postęp prac robi wrażenie (TV)

Budowa centrum przesiadkowego rozpoczęła się zaledwie kilka miesięcy temu, ale postęp robót jest naprawdę spory. Wyburzono istniejące w obrębie inwestycji kolidujące obiekty, aktualnie budowana jest konstrukcja zadaszenia nr 1 centrum.

Jako pierwsze osoby niezwiązane z realizacją robót mieliśmy okazję przejść się tunelem, który będzie łączył istniejące przejście podziemne do dworca PKP z budynkiem służącym obsłudze pasażerów. Po placu budowy między ulicami Tarnogórską, Toszecką i Kolberga oprowadzał nas kierownik kontraktu z Mostostalu Zabrze, Adam Pogoda.

– Do tej pory wykonaliśmy roboty wyburzeniowe, wyburzyliśmy część obiektu dawnej huty szkła Scharffa, wyburzyliśmy wszystkie obiekty zlokaizowane tutaj na terenie budowy, wykonaliśmy część sieci instalacji sanitarnej, część instalacji elektrycznej, jak i drenaże na istniejącym tunelu, nowym tunelu i budynku głównym. Aktualnie realizujemy roboty związane z sieciami na ulicy Tarnogórskiej – mówi Adam Pogoda.

Już na terenie budowy robimy roboty żelbetowe na budynku głównym, na tunelu podziemnym, na tunelu istniejącym, roboty izolacyjne na tych obiektach – powoli przystępujemy do montażu instalacji elektrycznych i sanitarnych

– dodaje Pogoda. Aktualnie budowana jest konstrukcja zadaszenia nr 1 centrum przesiadkowego.

– Takich zadaszeń będzie sześć. Całość tych zadaszeń to jest 15 tys. m2, to są ponad dwa boiska piłkarskie do zadaszenia, także jest to ogrom pracy – dodaje kierownik kontraktu.

Na terenie budowy pracuje obecnie około 100-150 osób, jednak liczba pracowników zwiększy się wraz z postępem inwestycji. Jeszcze w tym tygodniu ma rozpocząć się tam palowanie gruntu, ruszą też pierwsze działania związane z remontem ponad stuletniej wieży ciśnień.

Przedsięwzięcie realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA, które odpowiada za roboty budowlane i konstrukcyjne, oraz Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA, zajmujące się częścią drogową inwestycji. Koszt prac to około 184 mln zł, z czego 129,5 mln zł stanowi unijne dofinansowanie. Obiekt powinien być gotowy pod koniec sierpnia 2022 r.

Jak ustaliliśmy nieoficjalnie, termin otwarcia przejścia podziemnego łączącego ulicę Tarnogórską z dworcem PKP może zostać przesunięty (pierwotnie wyznaczono go na połowę maja). W rezultacie wydłużenia bieżącego okresu prowadzenia prac możliwe jest, że ponowne jego zamknięcie nie będzie już potrzebne.

(żms)
wid. 24gliwice.pl/ŁG