Centrum Przesiadkowe będzie gotowe wcześniej, niż niedawno zapowiadało miasto. Rozruch jeszcze w tym roku?

Fot. Krzysztof Krzemiński /Krzeminkifoto.com

Poprzednie doniesienia mówiły o początku 2023 roku, teraz mowa jest o grudniu br. – wówczas oddane do użytku ma zostać centrum przesiadkowe, wybudowane na zdegradowanym niegdyś terenie obok dworca PKP. W ciągu dwóch lat zaszły tu ogromne zmiany.

 
Umowę na realizację tego największego obecnie projektu, który powstaje w naszym mieście, zawarto dwa lata temu – pod koniec sierpnia 2020. Ostatnio inwestor przekazał najnowsze informacje na temat zaawansowania robót.

Dworzec autobusowy jest prawie gotowy

Poszczególne obiekty i budynki, wchodzące w skład powstającego na tyłach stacji kolejowej Centrum Przesiadkowego, są niemal gotowe. Priorytetowa inwestycja jest coraz bliższa finału. Nowoczesny kompleks, łączący transport koleją (w tym uruchamianą w perspektywie kilku lat Koleją Metropolitalną) z systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych oraz infrastrukturą rowerową, ma być oddany do użytku w grudniu tego roku.

DRODZY CZYTELNICY! TRWA CISZA WYBORCZA. DO ZAKOŃCZENIA WYBORÓW WSZYSTKIE WASZE NOWE KOMENTARZE BĘDĄ MODEROWANE, MOGĄ WIĘC UKAZAĆ SIĘ Z OPÓŹNIENIEM. KOMENTARZE MAJĄCE CHARAKTER AGITACJI ZOSTANĄ OPUBLIKOAWANE PO ZAKOŃCZENIU CISZY WYBORCZEJ.

Pod najbardziej charakterystycznym elementem Centrum Przesiadkowego – pokrytym fotowoltaiką zadaszeniem głównym – sukcesywnie montowane są kamery oraz głośniki, trwają tam także pomiary instalacji elektrycznej.

Na peronach pojawiły się tablice systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, które w przyszłości będą wyświetlać podróżnym aktualizowane na bieżąco rozkłady jazdy autobusów.

W budynku głównym CP – znajdującym się pod największą „falą” zadaszeń – na poziomie piwnic, parteru i I piętra zamontowano i sprawdzono pod kątem działania wszystkie niezbędne urządzenia i instalacje. Na parterze i piętrze dobiegają końca ostatnie prace malarskie. W budynku zamontowano także słupki do ładowania urządzeń elektronicznych. To w nim prowadzona będzie – przypomnijmy – główna obsługa pasażerów korzystających z Centrum Przesiadkowego.

Fot. Krzysztof Krzemiński /Krzeminkifoto.com

W przeszklonym budynku pomocniczym (z pomieszczeniami przeznaczonymi pod wynajem) zakończono etap prób, rozruchów i pomiarów instalacji elektrycznej i sanitarnej. Pomieszczenia socjalne zostały umeblowane i wyposażone w biały montaż – wszelkie niezbędne urządzenia sanitarne.

Przy obydwu wyjściach z nowego tunelu podziemnego ustawiono już szklane balustrady. Chodnik ruchomy (tzw. trawelator), który znajdziemy w wyjściu nr 2, jest gotowy do odbioru końcowego przez Urząd Dozoru Technicznego.

Przy murach oporowych okalających teren Centrum Przesiadkowego trwa montaż drewnianych okładzin. Dobiega końca układanie płyt z betonu fotokatalitycznego (przy użyciu cementu TioCem) – rozwiązania zarazem proekologicznego i prozdrowotnego. Zakończono za to montaż linek pod pnącza.

Fot. Krzysztof Krzemiński /Krzeminkifoto.com

W górującej nad kompleksem Centrum Przesiadkowego gruntownie odnowionej, zabytkowej wieży ciśnień zamontowano wszystkie meble. W otoczeniu wieży zakończono dodatkowo układanie instalacji podziemnych. Niezmiennie toczą się prace projektowe związane z drugim historycznym obiektem na terenie Centrum Przesiadkowego – budynkiem dawnej Huty Szkła przy ul. Toszeckiej 2b.

Najbardziej widoczne są obecnie postępy prac przy wewnętrznym układzie drogowym. Na całym obszarze Centrum Przesiadkowego trwa układanie warstwy ścieralnej.

Zakończono montaż słupków antyterrorystycznych, a instalowane są lampy uliczne i kamery zewnętrzne. Układane są również chodniki – zarówno od strony północnej i wschodniej, jak i w rejonie wyjścia nr 1 z tunelu podziemnego.

Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 200 mln zł (wcześniej podawano ok. 184 mln zł). Na ten cel ze środków unijnych Gliwice pozyskały 129,5 mln zł. Planowany termin uruchomienia CP to grudzień tego roku.

Prawie rok do zakończenia przebudowy dróg

Po południowej stronie dworca kolejowego także przebudowywany jest układ drogowy, który ma uzupełnić infrastrukturę Centrum Przesiadkowego.

Zakończono już roboty w ciągu ul. Na Piasku i na części ul. Berbeckiego, a także prace związane z budową połączenia ul. Okopowej z placem przed dworcem PKP oraz częścią placu dla autobusów w rejonie Placu Piastów. Kończy się układanie nawierzchni jezdni i chodników na ul. Zwycięstwa, pozostaje do ułożenia warstwa ścieralna w ciągu ul. Piwnej.

Fot. Antoni Witwicki

Prowadzone są także intensywne roboty na Placu Piastów, ul. Jagiellońskiej oraz w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (na różnych odcinkach wyłączonych czasowo z ruchu), związane z przebudową infrastruktury podziemnej i stabilizacją podłoża pod dalsze warstwy konstrukcyjne jezdni.

Fot. Antoni Witwicki

Inwestycję po południowej stronie dworca PKP realizuje Eurovia Polska. Koszt to ponad 44 mln zł z budżetu miasta. Prace powinny się zakończyć w lipcu 2023 roku.

(żms)/UM Gliwice
fot. Krzemiński Photography, Antoni Witwicki, 24gliwice/ŻMS