Poprzednie doniesienia mówiły o początku 2023 roku, teraz mowa jest o grudniu br. – wówczas oddane do użytku ma zostać centrum przesiadkowe, wybudowane na zdegradowanym niegdyś terenie obok dworca PKP. W ciągu dwóch lat zaszły tu ogromne zmiany.
Umowę na realizację tego największego obecnie projektu, który powstaje w naszym mieście, zawarto dwa lata temu – pod koniec sierpnia 2020. Ostatnio inwestor przekazał najnowsze informacje na temat zaawansowania robót.
Dworzec autobusowy jest prawie gotowy
Poszczególne obiekty i budynki, wchodzące w skład powstającego na tyłach stacji kolejowej Centrum Przesiadkowego, są niemal gotowe. Priorytetowa inwestycja jest coraz bliższa finału. Nowoczesny kompleks, łączący transport koleją (w tym uruchamianą w perspektywie kilku lat Koleją Metropolitalną) z systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych oraz infrastrukturą rowerową, ma być oddany do użytku w grudniu tego roku.
Pod najbardziej charakterystycznym elementem Centrum Przesiadkowego – pokrytym fotowoltaiką zadaszeniem głównym – sukcesywnie montowane są kamery oraz głośniki, trwają tam także pomiary instalacji elektrycznej.
Na peronach pojawiły się tablice systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, które w przyszłości będą wyświetlać podróżnym aktualizowane na bieżąco rozkłady jazdy autobusów.
W budynku głównym CP – znajdującym się pod największą „falą” zadaszeń – na poziomie piwnic, parteru i I piętra zamontowano i sprawdzono pod kątem działania wszystkie niezbędne urządzenia i instalacje. Na parterze i piętrze dobiegają końca ostatnie prace malarskie. W budynku zamontowano także słupki do ładowania urządzeń elektronicznych. To w nim prowadzona będzie – przypomnijmy – główna obsługa pasażerów korzystających z Centrum Przesiadkowego.

Fot. Krzysztof Krzemiński /Krzeminkifoto.com
W przeszklonym budynku pomocniczym (z pomieszczeniami przeznaczonymi pod wynajem) zakończono etap prób, rozruchów i pomiarów instalacji elektrycznej i sanitarnej. Pomieszczenia socjalne zostały umeblowane i wyposażone w biały montaż – wszelkie niezbędne urządzenia sanitarne.
Przy obydwu wyjściach z nowego tunelu podziemnego ustawiono już szklane balustrady. Chodnik ruchomy (tzw. trawelator), który znajdziemy w wyjściu nr 2, jest gotowy do odbioru końcowego przez Urząd Dozoru Technicznego.
Przy murach oporowych okalających teren Centrum Przesiadkowego trwa montaż drewnianych okładzin. Dobiega końca układanie płyt z betonu fotokatalitycznego (przy użyciu cementu TioCem) – rozwiązania zarazem proekologicznego i prozdrowotnego. Zakończono za to montaż linek pod pnącza.

Fot. Krzysztof Krzemiński /Krzeminkifoto.com
W górującej nad kompleksem Centrum Przesiadkowego gruntownie odnowionej, zabytkowej wieży ciśnień zamontowano wszystkie meble. W otoczeniu wieży zakończono dodatkowo układanie instalacji podziemnych. Niezmiennie toczą się prace projektowe związane z drugim historycznym obiektem na terenie Centrum Przesiadkowego – budynkiem dawnej Huty Szkła przy ul. Toszeckiej 2b.
Najbardziej widoczne są obecnie postępy prac przy wewnętrznym układzie drogowym. Na całym obszarze Centrum Przesiadkowego trwa układanie warstwy ścieralnej.
Zakończono montaż słupków antyterrorystycznych, a instalowane są lampy uliczne i kamery zewnętrzne. Układane są również chodniki – zarówno od strony północnej i wschodniej, jak i w rejonie wyjścia nr 1 z tunelu podziemnego.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 200 mln zł (wcześniej podawano ok. 184 mln zł). Na ten cel ze środków unijnych Gliwice pozyskały 129,5 mln zł. Planowany termin uruchomienia CP to grudzień tego roku.
Prawie rok do zakończenia przebudowy dróg
Po południowej stronie dworca kolejowego także przebudowywany jest układ drogowy, który ma uzupełnić infrastrukturę Centrum Przesiadkowego.
Zakończono już roboty w ciągu ul. Na Piasku i na części ul. Berbeckiego, a także prace związane z budową połączenia ul. Okopowej z placem przed dworcem PKP oraz częścią placu dla autobusów w rejonie Placu Piastów. Kończy się układanie nawierzchni jezdni i chodników na ul. Zwycięstwa, pozostaje do ułożenia warstwa ścieralna w ciągu ul. Piwnej.

Fot. Antoni Witwicki
Prowadzone są także intensywne roboty na Placu Piastów, ul. Jagiellońskiej oraz w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (na różnych odcinkach wyłączonych czasowo z ruchu), związane z przebudową infrastruktury podziemnej i stabilizacją podłoża pod dalsze warstwy konstrukcyjne jezdni.

Fot. Antoni Witwicki
Inwestycję po południowej stronie dworca PKP realizuje Eurovia Polska. Koszt to ponad 44 mln zł z budżetu miasta. Prace powinny się zakończyć w lipcu 2023 roku.
(żms)/UM Gliwice
fot. Krzemiński Photography, Antoni Witwicki, 24gliwice/ŻMS
„Prowadzone są także intensywne roboty na Placu Piastów” – chyba sobie żartujecie. Przejeżdżałem tam ostatnio kilka razy ok. 15:30 – maszyny stały i nie było tam ani jednego robotnika. Czyli patologia budowlana w wykonaniu PRUiM i Eurovii
Się Pan rozpędził z tą „patologią” PRUiM . Jeśli przyjmiemy definicje słownikową „patologii” to w odniesieniu do PRUiM jest to norma , a nie „stan chorobowy” czy też „nieprawidłowość”. Gdyby nieróbstwo , nieodpowiedzialność i nieudacznictwo miałyby własne numery PKD lub EKD , PRUIM miałby je wpisane w rejestrze na pierwszych trzech miejscach :-)
Przejedź jeszcze raz.
Masz do powiedzenia jeszcze coś głupiego ? Nie krępuj się.
Zakasaj rękawy i pomóż a nie śmierdzisz.
A co Pan tam kilka razy robił o 15:30? Powinien Pan być jeszcze w robocie i zap…lać tak jak wymaga Pan od pracujących na Pl. Piastów.
miałem urlop ?
Ooooo jedyny szczesliwy urlopowicz
Pracuję na nocki :)
„w wieży ciśnień zakończono montaż mebli”,to co tam w końcu będzie?czy wreszcie ktos o tym napisze?!!!
I to jest dobre pytanie…
No meble będą…
sklep meblowy
będzie pełnić funkcje cytadeli, więc pewnie chodzi o prycze.
czy Prezydent M.Gliwice napisał w sprawie już mądry list
A ja mam inne pytane. Co z zielenią na Placu Piastów i na placu przed dworcem? Tam wycięto piękne stare drzewa na potrzeby tej inwestycji. Co w zamian? Czy czeka nas kolejna BETONOZA? W wizualizacjach sa jakies drzewka w donicach, a poza tym BETON – czas powalczyć o zieleń w centrum miasta.
No masz…
https://gliwice.eu/aktualnosci/ekologia/niemal-1400-nowych-roslin-bedzie-pieknie
@Darek
Zielone będą tablice drogowskazów. I może jeszcze barierki …
posadzą drzewka, które będą rosły jakieś 20 lat, o ile wcześniej nie uschną
Oczywiście te z gatunku drzew niskich, żeby w razie potrzeby nie było problemu z ich ponownym usunięciem.
O jakich pięknych drzewach mówisz? O topolach które miały multum jemioły w koronie?
Daj już spokój z tym betonem, bo to się nudne robi. Niestety, zabudowa miejska ma to do siebie że jest z cegieł, betonu i innych materiałów budowlanych. Trudno żeby była drewniana czy papierowa. Proponuję pilną wyprowadzkę na wieś ewentualnie.
Im więcej dowaiduję się o niniejszym CP, tym bardziej nabieram przekonania, że zapomniano w tym projekcie o najważniejszym: dużych, łatwo dostępny parkinagach dla osób które chicały by zostawić samochód i przesiąść się na komunikację, a także dobrego drrogowego skomunikowania centrum (obecnie nie można do niego dojechać bezpośrednio z autostrady czy DTS).
Dodatkowo, choć to obawa raczej na przyszłość, podejrzewam żę nie zostanie wpraowadzona w żaden sposób łączona opłata za prarking wraz z biletem na komunikację, (dla przykłądu, w przypadku zakupu biletu całodziennego na komunikację miejską, praking za darmo – co jest częstą praktyką w cywilizowanych miejscach)
w cywilizowanych krajach jest trend przesiadki na komunikację publiczną, w biednych krajach trzeba mieć samochód, żeby gdzieś dojechać. Często jeden samochód na jednego członka rodziny np. 2+1=3 samochody. Domyślam się, że nie są to nowiutkie elektryki z salonu, a maksymalnie tanie wiekowe wozidła służące do przemieszczania z punktu A do B. I 3 miejsca parkingowe pod domem, oraz kolejne miejsca parkingowe w miejscach, do których trzeba dojechać. A więc mieszkanie ma dajmy na to 50 m2, a ile troje mieszkańców – każdy z własnym autkiem – potrzebuje powierzchni by zaparkować? Niedługo będziemy nie tylko wycinać drzewa, ale i burzyć zbyt… Czytaj więcej »
A czy zostało już podane kto i z czego w co będzie się tam przesiadał?
Np. ci którzy nie załapią się na bezpośredniego busa z Wrocławia do Krakowa, będą mogli przesiąść się z linii Wrocław-Gliwice na Gliwice-Kraków.
Pasażerowie z taksówki do pociągu, z autobusu na rower, z pociągu do autobusu, z taksówki na rower….
K…wa, naprawdę nie wiesz do czego służy centrum przesiadkowe??
Pewnie dlatego, że w normalnych miastach buduje się węzły przesiadkowe typu Park&Ride na peryferiach miasta, żeby jak najmniej aut wjeżdżało do centrum. A w Gliwicach na odwrót – dąży się do tego, żeby wszyscy z poszczególnych dzielnic i z miejscowości sąsiednich przyjeżdżali autami do centrum Gliwic.
A potem jęki i narzekania – jakie korki w centrum, jaka ta Toszecka, Chorzowska itd. zakorkowana. No nic dziwnego, jak się wręcz zachęca, żeby ludzie przyjeżdżali autami.
To my mamy jakąś Kolej Metropolitalną? Serio?
Piąty raz zapytam: czy ktoś wie, jak po otwarciu tego cuda pojadą autobusy takie jak np 32, 126, 197? Z Toszeckiej do tego CP, a potem pod ten ciasny wiadukt na Piwną? Cała Bohaterów Getta, gdzie gros ludzi jadących z kierunku Łabęd wysiada, żeby załatwić sprawy w centrum, zostanie wypruta z autobusów (nie licząc podróbki śp. tramwaju, A4) a zadowoleni z okazji do ćwiczeń aerobowych mieszkańcy będą zasuwać dodatkowe 300 metrów pod peronami?
Nie przejmuj się, po otwarciu tego cuda nikt nie będzie chciał jeździć autobusami do centrum. Po co, skoro będzie wygodny dojazd autem z parkingiem. A świateł będzie tyle, że na pokonanie tych 300 metrów pieszo będzie potrzebne 10 minut, dlatego każdy będzie chciał wjechać aż pod wejście.
Niekoniecznie autobus może pojechać, tak jak pisałeś. Jest jeszcze możliwość, że zawróci na CP i wyjedzie tak jak przyjechał, czyli od strony Toszeckiej… i dalej pojedzie starą trasą.
A mnie najbardziej zastanawia, że skoro od kilku miesięcy, słyszymy że „Niezmiennie toczą się prace projektowe związane z drugim historycznym obiektem na terenie Centrum Przesiadkowego – budynkiem dawnej Huty Szkła przy ul. Toszeckiej 2b.”, to niby co oni zrobią z tym budynkiem w ciągu tych 4 – 5 miesięcy, które zostały do końca inwestycji (wg. aktualnych planów)? I dlaczego nikt nie pomyślał żeby te prace projektowe wykonać na początku? Można się więc spodziewać że na „pracach projektowych” się zakończy, i obiekt ten pozostanie ruiną, z gotowym projektem…
A miało być tak pięknie…
Ciekawe kto to będzie utrzymywał w czystości?
Oby nie było tak jak na dworcu!
To może niech korzystający przestaną śmiecić?
może przed wejściem będą zdejmować buty i zakładać kapcie, jak w muzeum? przy okazji się podłogę wyfroteruje
Od zwykłego chodzenia nie tworzą się plamy moczu, rzygowin, kupy tłuczonego szkła, porozrzucanych papierów i petów, czyż nie?
Przyszedł mi na myśl Dworzec Autobusowy w Krakowie, który z racji „przyklejenia” do dworca PKP jest centrum przesiadkowym. Proponuję się tam udać i zobaczyć jak to funkcjonuje. W Gliwicach też będzie funkcjonować. Bez plam moczu itd.
nie trzeba oddawać moczu żeby było brudno. jeśli poczekalnia nie będzie noclegownią, to chyba problem moczu i rzygowin mamy załatwiony?
Gumami na zolę pluć nie muszą buraki cukrowe
Firma sprzątająca.
Lotniskom służą wieże kontroli lotów, a centrum przesiadkowe w Gliwicach będzie obsługiwać Wieża Kontroli Przesiadek. Widok z niej pozwoli regulować natężenie parcia podróżnych przy wsiadaniu w autobusy i komunikować kierowcom zagrożenie pasażerem wyraźnie pijanym czy ponadgabarytowym. Kontrolerzy z wieży będą władni wysyłać furmanki ciągnące od Bojkowa i Świbia na drugi krąg, łącznie z monitorowaniem awaryjnego zrzutu gnoju czy rozpuszczania luzem przewożonej nierogacizny. Z wieży łatwo zostaną dostrzeżone zagubione dzieci, kieszonkowcy, ekshibicjoniści i notoryczni gapowicze. A jeżeli PiSocjalizm katolicki przejmie władzę samorządową w Gliwicach, to na wieży zostanie zamontowany zespół dzwonów. Cyklicznie wzywających obecnych na terenie Centrum Przesiadkowego do kaplicy. Na… Czytaj więcej »
Centrum przesiadkowe prawie gotowe , prawie robi różnice .
Czy ktoś z was jechał Toszecka do sklepu lidl lub na Orlen ! Rondo Lecha , masakra
Rozkopano drogę , 3 tygodnie i nawet nie potrafią zasypać gruzem wykopu , tak wre praca ,ze nie ma kto tego zrobić .
A co do terminu oddania centrum przesiadkowego , jeszcze będzie z trzy poślizgi , pogoda , pracowników zbyt mało , covid , jakaś tam instalacja o której nikt nic nie wiedział , bym zapomniał , święta zaraz będą wiec kto ma robić .
Rozkopana droga jest efektem „prawie gotowego” przedsięwzięcia.
Aktualnie kładką nowe krawężniki a, że droga nie mam wielkiego priorytetu to robią w swoim tempie.
Ludziska już przebierają nogami z niecierpliwości, kiedy wreszcie będą mogli się do woli naprzesiadać.
Ja czekam z tego względu, że będę miał szybciej o jakieś 5 minut do dworca/forum :D
A dlaczego na budowie obwodnicy nic sie nie dzieje od 2 lat? Dlaczego priorytetem jest wielomilionowy remont dawnej szkoły muzycznej a nie ocieplenia budynków miejskich. Po tej zimie miasto będzie eksmitować ludzi którzy nie płaca za ogrzewanie, bo mieszkają w starych nieocieplonych miejskich ruderach. Takie drogie remonty miejskich biur mogłyby poczekać, aż sie ten kryzys energetyczny skończy.
Bo szkoła muzyczna od powojnia gnieździła się w mikroskopijnym budynku, używała nawet piwnic na sale lekcyjne, a jakiś czas temu wyrzuciła nawet ognisko muzyczne, żeby zająć również strych, skutkiem czego ognisko muzyczne całkowicie podupadło, a kiedyś naprawdę kwitło.
Ognisko mieści sie teraz w olbrzymim budynku przy Barlickiego, a w byłej szkole muzycznej mają powstać jakieś miejskie biura. To powinno poczekać, ocieplenie mieszkań komunalnych w obecnych warunkach jest znacznie ważniejsze.
W sprawie obwodnicy Neumann chce pobić rekord Frankiewicza, więc poczekamy
Remonty mają być korektą czy rewolucją? Dwie filozofie, a jakaż różnica dla mieszkańców. Skąd te rewolucje – tu przemyślenia są konieczne. Jeśli w centralnej Polsce planuje się lotnisko, a protestują mieszkańcy Mikołowa, to znaczy, że ktoś tu bardzo z góry patrzy na ludzi i na sieć komunikacyjną. Inwestycje wielkie i szumne. Bo gdyby chodziło o tych kilka daszków za dworcem to mogło to powstać etapami od wielu już lat, bez tego całego rozmachu. Nawet tunel mógł być krótszy, bo przecież drugi tunel dworcowy jest bliżej Centrum Przesiadkowego, wystarczyło go trochę przedłużyć. Teraz wielu będzie nadkładać drogi. Co ma wspólnego remont… Czytaj więcej »
Gliwice to generalnie obraz z wsi potiomkinowskiej.
Czemu nie podpisujesz się „zabrzanin”?
U Was drugi peron kiedy wybudują?
Mnie ciekawi jeden widoczek z Placu Piastów – dlaczego 5-piętrowy blok odnowiono tylko na 75% ?
Bo tam jest „kucharek 6”. Jedna ze wspólnot nie dogadała się z resztą.
Kiedy w końcu naprawia megafony na peronach??
Na zdjęciu Placu Piastów z góry wyraźnie widać jaką nam szykują masakrę. Pieszo nie ma co się tam pchać. Trzeba wnioskować o zmianę nazwy z „Plac Piastów” na „Skrzyżowanisko Piastów”.
Ja widzę też inną masakrę – niedokończony remont 5-piętrowego bloku, a rusztowań nie widać. Administracja bloku wynajęła partaczy. Nawet jak to dokończą później, to reszta bloku zdąży się zasyfić od spalin. Podobne cyrki były z blokiem na Koperniku obok szkoły „dwunastki”.
Wspólnoty mieszkaniowe się nie dogadały. Było już o tym.
Rzeczywiście, powalające przyspieszenie. Z początku 2023 na koniec 2022. To może być jakieś 2 tygodnie.
Żadne przyspieszenie, tylko zmniejszenie opóźnienia.
„Centrum Przesiadkowe będzie gotowe wcześniej, niż niedawno zapowiadało miasto”
Super. Może zatem wcześniej poznam odpowiedź na pytanie , kto się tam będzie przesiadał, z czego do czego , czemu tak drogo i dlaczego wkomponowanie generatora zagęszczenia ruchu w centrum miasta w/g XIX – wiecznej koncepcji urbanistycznej jest bez sensu. Pozdrawiam
Przy tak dużej inwestycji błędem było nie przedłużenie drugiego tunelu z dworca PKP do centrum przesiadkowego. Było by to bezpośrednie wyjście na ul.B.G.Warsz.Teraz podróżni będą zmuszeni do krążenia zejściami, wyjściami, przejściami żeby dojść na południową stronę dworca.
Mocno ktoś tu się mija z prawdą. MOCNO !!!
Wygląda do paskudnie. Jestem ciekaw jak będzie odprowadzana tam woda podczas opadów deszczu. A jak ze śniegiem, który będzie na tak olbrzymich połaciach dachu, gdzie są panele zainstalowane? Na tym filmie aż kipi od betonu i asfaltu. Oj „pięknie będzie” latem a takiej nagrzanej od betonu puszcze. Dla mnie jest to obrzydliwe, wygląda jak zadaszenie na giełdzie warzywnej.
Takich teraz mamy architektów, że przerasta ich zaprojektowanie czegoś ponadczasowo estetycznego, a tym bardziej jeśli ma tam być wkomponowana zieleń – ale nie martw się, bo za parę lat postawi się koparkę, wyjmie parę płytek, wykopie dołek i posadzi się jakiś zielony erzac w postaci karłowatych drzewek lub płożących się jałowców.
Zieleń miejska to coś co się robi na samym końcu by jej nie uszkodzić i nie rozjechać podczas wykonywania prac budowlanych, zachęcam do spojrzenia na projekt, gdzie dookoła jest dużo zieleni zrobionej. Całościowo teren ten wygląda zdecydowanie lepiej niż menelisko jakim było wcześniej. Również jeśli chodzi o patrzenie w przyszłość i ekologię to polecam zapoznać się z technologią betonu fotokatalitycznego, który wykorzystano do budowy, służący do wyłapywania i niwelowania zanieczyszczeń z powietrza, a przy okazji nie pozwala by osiadały na nim, przez co nie będzie potwornie brudno po jednej zimie, tylko znacznie dłużej będzie ładne.
Jakość projektu jest zwykle wprost proporcjonalna do jego wyceny. Tutaj poszło „po taniości” i są tego efekty.
Kostka z której wykonuje się jezdnie to jedna wielka pomyłka. Przy ul Dolnych Wałów można to zaobserwować jak popękały fugi w jezdni natomiast w niektórych miejscach w ogóle ich nie ma ma. Kto to teraz poprawi? Czy wykonawca daje jakąś gwarancje ? Czy w magistracie jest osoba odpowiedzialna która kontroluje stan dróg ?.W okolicach Rynku większość ulic zostało wykonanych z takiej kostki Jak ktoś urwie sobie amortyzator to może miasto się zainteresuje że fugi w jezdni należy kontrolować. Po kilku latach użytkowania widać że materiał z których wykonane są fugi nie jest trwały .
Ta budowa dworca to koszmar rzygamy już tym
Tylko po co,komu to potrzebne?????
Co z parkingiem na CP?
Przesiadać się masz
Parkować nie wolno