Spore zmiany na budowie Centrum Przesiadkowego w Gliwicach. Byliśmy tam z kamerą (TV)

Postęp prac na budowie Centrum Przesiadkowego od naszej ostatniej wizyty jest ogromny. Aktualnie w rejonie wiat wykonywana jest podbudowa pod nawierzchnie asfaltowe. Co ciekawe, trwa też montaż zabezpieczeń… antyterrorystycznych, które w razie ataku zablokują możliwość dostania się do obiektu.

 

Odwiedziliśmy obiekt z kamerą i – od kierownika kontraktu, tym razem z ramienia PRUiM Gliwice – dowiedzieliśmy się o postępie prac. Te są zaawansowane – inwestycja ma zostać zakończona właściwie pod koniec roku (odbiory, uzgodnienia organizacji ruchu mogą przeciągnąć się na 2023 rok – dlatego taki termin jest obecnie podawany jako czas odbiorów przedsięwzięcia).

Na terenie inwestycji Centrum Przesiadkowe prace zaawansowane są już w dużym stopniu, zarówno w zakresie robót obiektowych jak i prac zewnętrznych

– mówi Mariusz Jankowski, kierownik kontraktu z ramienia Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach.

– Prowadzimy prace związane z elementami zabezpieczającymi obiekt – to są zapory antyterrorystyczne. Obiekt jest całkowicie zabezpieczony przed ewentualnym atakiem poprzez montaż zapór ruchomych oraz zapór stałych, które zamykać będą dostęp jakikolwiek – z każdej strony tego obiektu – dodaje Jankowski.

Co aktualnie jest wykonywane

W ulokowanym pod największą „falą” budynku głównym Centrum Przesiadkowego na poziomie piwnic w dalszym ciągu trwa montaż instalacji obsługujących cały kompleks CP – central wentylacyjnych, węzłów chłodu oraz ciepła, rozdzielni elektrycznych, automatyki. W łazienkach na piętrze i parterze zamontowano ścianki działowe z laminatów HPL i lustra. Trwa malowanie ścian, montaż szklanych balustrad i drzwi przesuwnych.

Na słupach żelbetowych zadaszenia głównego CP rozpoczęto montaż okładziny z blachy tytanowo-cynkowej. Wykonawca zajął się również instalacjami monitoringu i nagłośnienia.

Cały czas wieszane są oprawy oświetleniowe – podobnie jak w nowym tunelu w strefie przejść podziemnych łączących Centrum Przesiadkowe z dworcem PKP. Tam, oprócz monitoringu i nagłośnienia, montowana jest także instalacja przeciwpożarowa.

W umiejscowionym z boku – poza strefą wiat – przyszłym budynku pomocniczym Centrum Przesiadkowego trwa montaż urządzeń do obsługi obiektu, zlokalizowanych na dachu – m.in. central wentylacyjnych i jednostek klimatyzacji. To ważne z punktu widzenia użytkowników pomieszczeń, docelowo przeznaczonych pod komercyjny wynajem.

Na murach oporowych, opasujących teren CP i sąsiadujących z zabytkową wieżą ciśnień, w dalszym ciągu trwa montaż płyt betonowych i drewnianych okładzin. Toczą się prace projektowe związane z drugim historycznym obiektem na terenie Centrum Przesiadkowego – budynkiem dawnej Huty Szkła przy ul. Toszeckiej 2b.

W rejonie wiat drogowych wykonywana jest podbudowa pod nawierzchnie asfaltowe. Układane są krawężniki, a w zatoczkach stanowiskowych także granitowa kostka.

Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 184 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych pozyskano 129,5 mln zł. Planowany termin uruchomienia CP – z uwagi na okres czasu niezbędny do przeprowadzenia procedur odbiorowych – to początek 2023 roku.

(żms), UM Gliwice
wideo: Łukasz Gawin

34 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Mistrzowie-Parkowania-Gliwice
29/04/2022 18:56

Mam pytanie. Centrum przesiadkowe a czy będzie tam parking? Osoby które tam przyjadą gdzie postawią samochód na chodniku w okolicy?

pod prąd
29/04/2022 20:24

Nie będą zmuszani do przyjazdu samochodem bo przyjadą autobusem.

Ostatnio edytowany 5 miesięcy temu przez pod prąd
black_horse
29/04/2022 21:34

pod Biedronką

AndrzejD
30/04/2022 08:42

Twórcy tego centrum przesiadkowego nigdy nie byli w Katowicach ani żadnym innym cywilizowanym mieście jak choćby Lubliniec, więc nie wiedzą że integralną częścią każdego centrum przesiadkowego jest pojemny DARMOWY parking (piętrowy) Bez takiego parkingu idea centrum przesiadkowego bierze w łeb.

Gustaff
30/04/2022 23:14
W odpowiedzi na  AndrzejD

W Katowicach jest bezpłatnie tylko z racji pandemi.

gmG
03/05/2022 13:40
W odpowiedzi na  Gustaff

ale jest parking!!!

KKK
30/04/2022 10:26

Gliwickie centrum przesiadkowe to nie park&ride na obrzeżach miasta. To pierwsze ma komunikować i w założeniu ułatwić przesiadkę między różnymi środkami transportu publicznego (pociąg, autobus miejski, autobus podmiejski), to drugie zachęcać kierowców do zostawienia samochodu na dużym parkingu poza centrum lub koło stacji kolejowej poza miastem i dojazdu do miasta transportem zbiorowym. Tworzenie park&ride w samym centrum mija się z celem, bo zamiast ograniczać ruch samochodowy, wpychamy jeszcze więcej aut do centrum – czyli tam, gdzie ulice są i będą wąskie a przestrzeń cenna.

Wszystko na nie
30/04/2022 11:56
W odpowiedzi na  KKK

W centrum przestrzeń cenną jest, owszem, nie należy jednak zapominać ze służy ona mieszkańcom i ich potrzebom. Parking jest konieczny, jeżeli miasto nie gwarantuje żadnej opcji pozostawienia samochodu w rozsądnej odległości od CP. Co ma zrobić osoba dojeżdżająca z wioski bez dostępu do komunikacji publicznej? Trochę miejsc jednak by się przydało.

CUBA
30/04/2022 13:01
W odpowiedzi na  KKK

Gliwice to nie Rzym gdzie jest kilka centrum przesiadkowych i pozostawia się somochody, a dalej jedzie komunikacją miejską i metrem.

Mistrzowie-Parkowania-Gliwice
30/04/2022 16:59
W odpowiedzi na  KKK

ludzie jednak będą to robić tzn dojeżdżać samochodem i jechać dalej – co proponujesz w takiej sytuacji gdzie ktoś o tym nie pomyślał że niebawem w okolicy chodniki przejścia będą pozawalane samochodami (tego nie da się uniknąć – tak będzie) Co proponujesz / co proponujecie? Nie zwracać uwagi na rozjeżdżane trawniki, zastawione przejścia czy chodniki na których na całej szerokości będą stawać samochody. (Straż Miejska i Policja ma głęboko gdzieś takie problemy) Co więc proponujecie – nie zwracać na to uwagi, przyzwyczaić się, być obojętnym na syf?

jarząbek gliwicki
02/05/2022 12:28

Co to za centrum komunikacyjne jak zapomniano o tramwaju tj środku transportu który obecnie jest najbardziej rozwijającym się środkiem transportu Ale skoro Prezydent Gliwic zakończył naukę w szkole w 1978 roku to nic dziwnego, że wraca nam do idei popularnych w PRL. Gwoli prawdy sekretarze komunistyczni byli młodsi jak sprawowali władzę

gmG
03/05/2022 13:43
W odpowiedzi na  jarząbek gliwicki

Nawet nie podnoś tematu tramwaju bo cię zjedzą. ostatnio któś doszedł do wniosku że na likwidacji tramwaju Gliwice zarobiły.

wizjoner
04/05/2022 17:12

Mija 22 lat XXI wieku, za kilka lat mieszkańcy Gliwic generalnie będą mieli własne helikoptery albo mikroskrzydła i jak wtedy dostaną się do centrum miasta czy w budowanym centrum będzie choć kilkadziesiąt stanowisk do lądowania prywatnych statków powietrznych , czy też będzie trzeba zostawić własny helikopter na najbliższym wolnym dachu i do poziomu ulicy skakać na spadochronie Wieżę kontroli lotów widać na zdjęciu ,ale dlaczego ma takie małe okna

CUBA
30/04/2022 08:07

Czym się chwalą. Budowa trwa 3 lata. Centrum Gliwic rozkopane z każdej strony _ Zwycięstwa, Piwną, Pl. Piastów, Pl. przed dworcem. Budują po 3~4 pracowników na każdym odcinku. Ale propaganda sukcesu jak za Gomułki. Tylko czekać na premie i ordery. Gliwiczanie jak długo można opłacać tych darmozjadów. W normalnych warunkach już dawno byliby na zielonej trawce.

Johan
30/04/2022 12:15
W odpowiedzi na  CUBA

Szlag trafia na ten bajzel po polsku

Wrzodzisław
30/04/2022 06:45

A ja mam inne pytanie, bo nie mogę się tego nigdzie doszukać. Jak będzie wyglądała organizacja ruchu autobusów miejskich w tym rejonie? Czy autobusy z kierunku np Łabęd będą przejeżdżać przez to cudo? Jeśli tak, to co potem? W dół i pod ten ciasny wiadukt na Piwnej, a potem hołubce na Placu Piastów? A takie linie jak 57,80 z Tarnogórskiej – będą tam zajeżdżać w obu kierunkach, czy będą to mijać bokiem? Jeśli całość ruchu zbiorkomu będzie kierowana przez to centrum przesiadkowe a potem/przedtem pod wiaduktem na Piwnej to mamy gwarantowany permanentny korek w tym rejonie.

Mistrzowie-Parkowania-Gliwice
30/04/2022 17:02
W odpowiedzi na  Wrzodzisław

myślę że to dobre pytanie jak puszczać tak duże natężenie ruchu w tym rejonie (nie można zapomnieć o budowie biurowców w terenie dawnej Huty – tam będzie bardzo duże natężenie ruchu. Nikt jednak nie pomyślał o tym jak to przepuścić przez ten stary smutny wiadukt.

Wrzodzisław
01/05/2022 01:23

No właśnie: jeszcze biurowce! A one będą generować ruch samochodowy nie tylko podczas budowy, ale również po jej zakończeniu – wtedy w dodatku będą powiększać oba „piki” natężenia ruchu – poranny i popołudniowy.

gmG
03/05/2022 13:45
W odpowiedzi na  Wrzodzisław

To centrum nie jest po to by lepiej się podróżowało, to centrum jest po to by wszyscy widzieli na co nas stać

gmG
29/04/2022 18:59

Ile będzie miejsc parkingowych w okolicy tego cudu arhitektury/

Mistrzowie-Parkowania-Gliwice
29/04/2022 21:57
W odpowiedzi na  gmG

Miejsca parkingowych nie przewidziano z informacji których się doszukałem – jednak z pewnością będzie kilkanaście miejsc gdzie będzie można legalnie lub mniej legalnie zostawić samochód. To jednak miejsca które będą zajmowane przez tamtejszych pracowników, dostawców, kierowców autobusów a gdzie miejsca dla zwykłych ludzi?

AndrzejD
30/04/2022 09:01

Gliwickie mózgi magistrackie nie rozumieją idei centrum przesiadkowego – stąd brak pojemnego parkingu. Po za tym – jak się robi projekt na kolanie na 3 tygodnie przed terminem utraty pieniędzy z Unii, bo wcześniej urzędnicy magistratu kompletnie nie mieli nadzoru nad firmą której zlecili projekt – to wychodzą takie gnioty.
Za tego gniota ci wszyscy urzędnicy powinni wylecieć z roboty na zbity pysk. (Podobnie zresztą jak cały zarząd ZDM-u i PRUIM-u za tempo i jakość robót przed dworcem i na Pl. Piastów)

Obiad
30/04/2022 18:54
W odpowiedzi na  AndrzejD

Przed dworcem i Pl. Piastów akurat robi EUROVIA a nie PRUIM więc nie szczuj ****

AndrzejD
01/05/2022 10:10
W odpowiedzi na  Obiad

Eurovia i PRUIM to tacy sami partacze.

MerkelGnida
30/04/2022 11:44

Tam na bank będzie miejsce dla naszego, cudownego Adama N.

Cliper
30/04/2022 06:02

Na zdjęciach widać pięknie odrestaurowaną, wręcz,cukierkową’wieze ciśnień a na innym ruderę która aż prosi się o renowację

wizjoner
04/05/2022 17:17
W odpowiedzi na  Cliper

to nie jest wieża ciśnień tylko wieża kontroli statków powietrznych które będą lądować na dachu centrum przesiadkowego to jest XXI wiek

VVitold
04/05/2022 09:11

Mam jedno drobne pytanie- jakim sposobem to fantastyczne centrum przesiadkowe będzie skomunikowane z centrum miasta (mam na myśli autobusy). Pomysł zlokalizowania centrum przesiadkowego w miejscu do którego jedyny dojazd prowadzi przez wąskie gardło w ciągu ul. Piwnej jest debilny i nie do zaakceptowania. A nie czekaj…To Gliwice. TO w porządku. Tak trzymać!

historyk
29/04/2022 18:16

Mądremu Prezydentowi Miasta Gliwice udaje się cofnąć czas do XIX wieku i będzie mógł napisać w kolejnym swoim liście do Najwspanialszego Europejczyka ze powstała obok dworca nowa hala fabryczna

marcus
04/05/2022 15:37

I dlaczego jest niby tak pięknie, jak jest do D… ?
Czy w tym mieście nikt nie myśli o komunikacji zbiorowej? Boi się podejmować zdecydowanych kroków? Odważnych projektów? Tylko takie półśrodki, bździny na pokaz?
Gdzie są specjaliści od transportu, infrastruktury, urbanizacji ?
Nikt się nie znajdzie na gliwickiej politechnice?
Wszyscy projektują dla innych miast tylko nie dla Gliwic ?
Inni mogą tylko Gliwice nie?
Żal patrzyć na to miasto, na kompletny brak pomysłu co z nim zrobić!
Chyba decydenci myślą o jednym: Co by tu jeszcze Panowie i Panie spieprzyć…

Aga
03/05/2022 14:00

Te centrum nie ma sensu po tej stronie torów. To po pierwsze. Po drugie i tak autobusy muszą przejeżdżać przez miasto i wydłuża to drogę. Nie wspominając o tym że pewnie będzie zakorkowane całe śródmieście. Dojazd autobusów od strony toszeckiej? Tam mają wszystkie jechać i później co, na wiadukt? Rondo na końcu Toszeckiej jest za małe na takie natężenie ruchu. Już teraz jest ciężko a co dopiero potem.

AndrzejD
29/04/2022 18:13

” …odbiory, uzgodnienia organizacji ruchu mogą przeciągnąć się na 2023 rok” – czyli tak żeby trafiło dokładnie przed wyborami.

wizjoner
29/04/2022 19:03
W odpowiedzi na  AndrzejD

Czy tym co budują będzie się można pochwalić? to nie jest nic więcej niż terminal cargo

Dirk
30/04/2022 08:11

Nie ważne o co wzbogacą się Gliwice, i tak znajdą się pisowcy, którzy będą to krytykować, aby na końcu wstawić swojego Misiewicza.