Co jeść a czego nie jeść przy cukrzycy? Lista rekomendowanych dań może Was zaskoczyć

To nieprawda, że w cukrzycy dieta musi być niesmaczna, nudna i mało słodka oraz monotematyczna. Jest jednak prawdą fakt, że w cukrzycy dieta odgrywa ogromną rolę. To trochę tak, jakbyś dostał do ręki magiczną broń, którą możesz pokonać tego uprzykrzającego życie wroga, a przynajmniej porządnie utrudnić mu funkcjonowanie.

Co jeść, a czego unikać przy cukrzycy?

Spożywasz leki, ale jesz cukry proste? Jedno wyklucza drugie!

Dietetyk kliniczny Michał Wrzosek, autor bloga, na którym doradza m.in. co jeść przy cukrzycy, jaka jest najlepsza dieta cukrzycowa i prezentuje przykładowy jadłospis dla cukrzyka, pisze:
– stosowanie zbilansowanego jadłospisu uwzględniającego produkty z niskim indeksem glikemicznym to podstawa do umiejętnej walki z tą przypadłością. Na przestrzeni czasu, stan pacjentów diabetologicznych może pogarszać się bardzo szybko. Wykorzystując metody farmakologiczne, jesteśmy w stanie chronić się przed niszczycielską siłą cukru. Jednakże to niefarmakologiczne metody leczenia, a w tym głównie posiłki, które jemy, decydują o efektywności leczenia. Błędnym rozumowaniem jest: stosowanie leków, a spożywanie produktów obfitych w cukry proste. Jedno wyklucza drugie, dlatego dieta to niezbędny element prawidłowo funkcjonującego organizmu. Dzięki odpowiednio dobranej diecie, w skład której wchodzą dobrze dobrane produkty, samopoczucie, jakość życia i radość z życia powrócą bardzo szybko.

Dodawaj do posiłku niskoglikemiczne warzywa

Listę rekomendowanych produktów otwierają warzywa. Zazwyczaj mają bardzo niski IG (<20). Poza tym zawierają mnóstwo witamin i minerałów. Spożywając warzywa, pamiętaj jednak o zbilansowaniu posiłku - produkty zestawiane razem (tłuszcze, białka, węglowodany, warzywa, owoce) generują lepszą przyswajalność. Organizm lepiej wchłania witaminy, kiedy rozpuszczane są w tłuszczach. Z kolei same warzywa obniżają indeks glikemiczny całego posiłku. Korzystniej jest zatem zjeść sałatkę z ogórka i sałaty, dodając ser, jajko i oliwę z oliwek, niż schrupać samego ogórka.

Spaghetti? Oczywiście, ale tylko pełnoziarniste!

Nabiał i białko to kolejne niskoglikemiczne produkty, które możesz jeść w przebiegu cukrzycy. Nie jest też prawdą, że dieta dla cukrzyków powinna eliminować węglowodany. Wręcz przeciwnie: wybieraj jednak tylko te jak najmniej przetworzone (chleb owsiany, razowy, pełnoziarnisty, graham, kasza gryczana), gdyż mają najniższą wartość glikemiczną. Pamiętaj jednak o tym, aby jeść niewielkie posiłki, ale częste i o stałych porach. Jak widać, w przebiegu cukrzycy niezwykle istotne jest wypracowanie zdrowych nawyków żywieniowych. Liczy się też regularna kontrola poziomu glukozy – prawidłowy wynik oscyluje między 70 a 99 mg/dl, ale już wartość od 100 do 125 mg/dl to stan niepokojący.

Słodka serwatka białkowa zamiast słodyczy

Dlaczego dieta dla cukrzyków z zasady wyklucza słodycze? Problem w tym, że zawierają one spory indeks glikemiczny. Raz spożyte, powodują zawirowania cukru we krwi, w efekcie powodując chęć na na kolejną porcję. W sytuacjach kiedy masz ochotę na coś słodkiego, rozwiązaniem są na przykład smakowe serwatki białkowe: waniliowe, orzechowe czy czekoladowe, które zawierają substancje słodzące, a więc są niskoglikemiczne. Powinny zawierać ok. 80% białka (najwięcej w formie izolatu – nawet 85%!) cechującego się dużym współczynnikiem TEF (z ang. thermic effect of food). Dlaczego to tak istotne? Ponieważ organizm generuje dodatkową energię, aby je strawić, a dodatkowy impuls do generowania energii równa się wzmożonej pracy organizmu, czyli chudnięciu. Optymalne BMI (poniżej 25) sprzyja z kolei leczeniu cukrzycy.

Dieta cukrzycowa – jadłospis malinowy

Stosunkowo niskoglikemicznym zamiennikiem ciastek i wafelków są też owoce, ale tylko niektóre, na przykład morele lub jabłka (IG=36). Niski IG <55 mają też takie owoce takie jak: borówki, maliny, porzeczki, truskawki, brzoskwinie czy pomarańcze, ale spożywane w posiłku z innymi produktami, które obniżają ich indeks glikemiczny. Uważaj natomiast na owoce z puszki, na przykład ananasy generujące IG >65, a także na arbuzy, dynię i suszone daktyle (IG>70).

(materiał partnera)