Czeka nas rewolucja w organizacji ruchu w rejonie ul. Hlubka, Piwnej i Jagiellońskiej. Ogłoszono przetarg

Czeka nas przebudowa ulic Piwnej, Jagiellońskiej i Hlubka. Po jej zakończeniu ostatnia z tych ulic będzie dwukierunkowa, znikną z niej jednak ukośne miejsca postojowe. Przy ul. Piwnej powstanie też droga dla rowerów i zatoka autobusowa.

Zmiany od dobrych kilku miesięcy zapowiadane na wizualizacjach umieszczonych na ogrodzeniu placu po niedoszłym “Focus Parku”, gdzie powstaje kompleks trzech biurowców DL PRIME, teraz są bliższe realizacji. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg, którego celem jest wyłonienie wykonacy robót dla zadania “Przebudowa układu drogowego w rejonie ul. Piwnej i ks. H. Hlubka”. Termin składania ofert upłynie w połowie września.

W planie przetargów ZDM na realizację tego zadania przewidziano prawie 9 mln złotych (8,9 mln).

Jak dowiadujemy się z dokumentacji dołączonej do zamówienia, zakres przedsięwzięcia będzie obejmował reorganizację układu drogowego w obrębie ulic ks. H. Hlubka, Jagiellońskiej (na odcinku od skrzyżowania z ul. Częstochowską do zjazdu do “Sudoła” – bud. Jagiellońska 2) i Piwnej (na odcinku od wiaduktu kolejowego do budynku Piwna 2).


fot. scr. google maps

Nowa, projektowana organizacja ruchu

Przekrój ul. Piwnej poszerzony zostanie do 10,5 m i 12,75 m, co umożliwi kontynuację dwóch pasów ruchu z ul. ks. Hlubka i wyznaczenie odpowiedniej długości pasu lewoskrętu do projektowanego zjazdu. Azyl dla pieszych przeniesiony zostanie w kierunku północnym. Do przejścia dla pieszych przyłączony zostanie przejazd dla rowerów i całość sterowana będzie sygnalizacją świetlną.

Przystanek przeniesiono lekko w kierunku północnym, gdzie zaprojektowano zatokę autobusową. Przystanek od ścieżki rowerowej oddzielać będą bariery chodnikowe. Na projektowanym zjeździe zainstalowana zostanie sygnalizacja świetlna.

Na skrzyżowaniu ulic Piwna – ks. Hlubka wyznaczono pas dzielący ze znakami C-9 (nakaz jazdy z prawej strony znaku) i U-5 (pylon drogowy). Z ul. ks. Hlubka w kierunku ul. Piwnej realizować będzie można tylko relację w prawo.

W przeciwnym kierunku w miejscu dotychczasowego parkowania poprzecznego wyznaczono pas prowadzący do ul. Jagiellońskiej, którego będzie można realizować relację w prawo.

Skrzyżowania ulic Jagiellońska – ks. Hlubka – Częstochowska również dotyczyć będą zmiany w organizacji ruchu. Zlikwidowana zostanie możliwość lewoskrętu z ul. Jagiellońskiej (zach.) w ul. Hlubka. Na zlikwidowanym pasie lewoskrętu wyznaczone zostaną wyspy przejezdne kanalizujące ruch. Na miejscu ukośnego parkowania na chodniku wyznaczono zatokę parkingową i ścieżkę rowerową, która kontynuowana będzie na południe drogą pieszo-rowerową lub za przejazdem dla rowerów na wschód istniejącą ścieżką.

Droga pieszo-rowerowa wyznaczona zostanie pod wiaduktem wzdłuż ul. Piwnej (po stronie zachodniej) i prowadzić będzie do przejścia/przejazdu z azylem, gdzie ruch pieszych i rowerów zostanie rozdzielony (po stronie budynku dyrekcji Huty). Dalej ścieżka prowadzona będzie aż do połączenia z istniejącą DDR na ul. Jagiellońskiej.

(żms)/BIP ZDM Gliwice
fot. 24gliwice.pl

3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
anonim

kolejne światła dla pieszych. Ciekawe czy da się je gorej ustawić niż na Portowej / Śliwki? Pewno tak znając zdolności gliwickiego ZDM. Okaże się, że przejście od forum do GCH będzie trwało 30 minut. 10 minut spaceru + 20 minut czekania na światłach.

Marcin

Po analizie przedstawionych projektów do głowy przychodzi mi tylko jedno: po przebudowie ten kawałek miasta będzie nie do pokonania przez pieszego. A przynajmniej nie w jakimś normalnym, sensownym czasie.

Kilkanaście przejść, azyli, placyków, a całość pewnie dodatkowo ograniczona sygnalizacją świetlną podporządkowaną ruchowi samochodów. Czyli tradycyjne w Gliwicach – nie naciśniesz, nie przejdziesz. Naciśniesz, to będziesz uwzględniony w kolejnym cyklu zmiany świateł. Czas oczekiwania zależy od tego czy zdążysz nacisnąć jeszcze przed końcem poprzedniego cyklu czy już po rozpoczęciu następnego. W tym gorszym przypadku możesz poczekać ok. 2-3 minut przed każdym przejściem.

TM

Dotychczas najszybszą metodą przejścia od Jagellońskiej do przystanku autobusowego “na wyspie” było obejście głównego skrzyżowania przez ulicę Na Piasku, bo nie było tam żadnej sygnalizacji świetlnej, a tylko na pierwszym przejściu przez Piwną ruch samochodów był zauważalny. Po przebudowie na tej “objazdowej” trasie będą 4 kolejne sygnalizacje dla pieszych.

Już nie mówiąc o (niedługo szalonej) próbie przesiadki z autobusu stającego na Piwnej do autobusu stającego “na wyspie” (kier. Kopernika/Łabędy) – od 5 do 7 sygnalizacji dla pieszych, nie zdziwię się, gdy całkiem niezależnych (bo Gliwice).

gliwicjus

Widać, że nie korzystałeś z przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Kościuszki – Daszyńskiego. Można zapuścić korzenie czekając na zmianę świateł.

Marcin

Korzystałem w Gliwicach z wielu przejść ze światłami i niestety takie licytacje “gdzie gorzej” można prowadzić w nieskończoność, bo jest to problem całego miasta. Może tylko na przejściach obok szkół jest trochę szybciej (bo gdyby dzieciaki też musiały czekać po 5 minut, to pewnie z irytacji próbowałyby wcześniej przebiec przez jezdnię). Chociaż podejrzewam, że pewnie też tylko w wybranych miejscach.. Przy okazji chciałbym zwrócić uwagę na przesłanki ogłoszenia zmian drogowych na ulicach Piwnej/Hlubka/Jagiellońskiej. Otóż przebudowa tego obszaru nie wynika z zakończonej budowy DTŚ, nie wynika z budowanego Centrum Przesiadkowego, ani tym bardziej z potrzeb mieszkańców (pieszych lub kierowców). NIE, projekt… Czytaj więcej »

Erffs

Według współczesnych standardów zawęża się ulice i wyprowadza ruch z centrum oddając przestrzeń mieszkańcom. Tymczasem w Gliwicach znowu zdecydowano odwrotnie. Za kilka lat ktoś się zreflektuje, że to był kompletny błąd i będzie kolejna przebudowa za kilka milionów z kieszeni każdego z nas.

treya50

To prawda, w tym mieście ruch wprowadza się do centrum. Może najlepiej będzie pozbyć się wszystkich mieszkańców, bo i tak to miasto jest dla samochodów i kierowców. Bzdurne światła dla pieszych są też na skrzyżowaniu Jagiellońskiej, Konarskiego i Zabrskiej. co 20 m światła, a czekać na zielone można do us :(

Marcin

Najpierw z wysokich stanowisk muszą odejść te wszystkie dziadki z wiedzą i mentalnością rodem z PRL-u.
Niestety póki co rządzą ludzie opierający się na koncepcjach urbanistycznych z lat 70. ubiegłego wieku.

Stary

Tu nie jest problemem wiedza rodem z PRL-u. Problemem jest brak wiedzy…

K.

Oni są odporni na wiedzę.

gliwiczanin

A może żabole do Zabrza?

Szymon

3 pasy na Hlubka? Koszmar. Tam powinno się zamknąć wjazd z jednej strony i zostawić tę ulicę mieszkańcom. Nie wyobrażam sobie, jakich poziomów hałasu i zanieczyszczenia spalinami będą doświadczać mieszkańcy.

Stanowoczy

Miasto do mieszkania :) Mam nadzieje ze będzie tam się można rozpędzić i na zielonym jechać ze 110 / 120 rozpędzając się od pl. Krakowskiego. Na razie rajdy kończa się na końcu częstochowskiej :)

Marcin

Św. Przepustowość. Wszystkie decyzje w Gliwicach są jej podporządkowane.
To już nawet nie chodzi o gliwiczan i ich wygodę, ale żeby przyjezdni z innych miast mieli dobrze.

Emiljan

Przpustowość jest odwrotnością zakorkowania, czego nie rozumiesz?

Marcin

Według teorii transportowych sprzed ponad 50 lat – być może. I na bazie takiej wiedzy opierają swoje decyzje rządzący w Gliwicach.
Poczytaj m.in. o prawie Lewisa-Mogridge’a. Twierdzenie sformułowane już w latach 90., w Polsce to nadal wiedza tajemna.

Jan

No wiesz. Możemy stać minutami na światłach i kopcić ci pod oknami. Skoro wolisz.
Możemy też w ogóle omijać Gliwice i nie zastawiać w nim naszych pieniędzy, aaa i większość z nas wolałaby pracować tam gdzie mieszkamy a nie przyjeżdżać do Gliwic. Tylko czy w tedy miasto miałoby wpływy z podatków od firm?? Dalej mielibyście pusty plac po hucie, czy pola na Brzezince, z rozlewaną gnojówką, a dopiero co pytaliscie co w mieście tak cuchnie? Widać wyludniajacybsoe gliwiczanie woleliby właśnie gnojowicę smród i biedę. Wzorem niektórych miast na Dolnym Śląsku

Marcin

Bezrefleksyjne zwiększanie liczby dróg i ich poszerzanie może doprowadzić do jeszcze większego zakorkowania. Zwłaszcza jeżeli oprócz poszerzania dróg dokłada się również kolejne światła. Powiedz sam co wolisz – przejechać 300 metrów jednym pasem czy mieć do dyspozycji 2 pasy ruchu, ale zatrzymywać się co 100 metrów na każdym kolejnym skrzyżowaniu ze światłami? Zresztą po twoim komentarzu od razu widać, że z Gliwicami jesteś związany tylko pracą. Przyjechać do miasta, odbębnić 8 godzin i wrócić do swojej mieścinki. Nie interesuje Cię jak tu wygląda, jak się tu żyje, tylko ta jedna, konkretna trasa, którą dojeżdżasz. I jeszcze wszystkim wokoło wmawiasz ile… Czytaj więcej »

Kek

Pewnie, zamknąć i zrobić wiraże na jedynej osi południe-północ

Bruss

Deweloper buduje biurowce to niech płaci za przebudowę ulic.

Stanowoczy

swój buduje a nie deweloper. Co ma jeszcze za to płacić .. ze swoich :)

ktos

ale nawalone znakami :-/

Marcin

Z tego co pamiętam jakiś czas temu były robione badania w tym kierunku i okazało się, że w Europie Polska to kraj z największą liczbą znaków drogowych przypadających na 1 kilometr.

gliwicjus

Znaków i “małej architektury” drogowej nie żałowali. Jak w miasteczku ruchu drogowego.

geniuszchin

Kolejne światła! hurra, sama radość. W Paryżu tempo 30 i ograniczanie przekrojów ulic. W Gliwicach następna miejska autostrada, nowe światełka i patodrogi rowerowe.

Krzysztof

W pełni zgodzę się z tym, że należy tą okolicę przebudować. Ani przyjemnie się tam nie jeździ, ani nie chodzi pieszo. Tylko czy jedynym lekarstwem na korki jest dokładanie kolejnych pasów ruchu? Zwiększy się przepustowość jednego skrzyżowania, to zacznie się zatykać dalej. O ruchu pieszych nawet nie mówię. Mam wrażenie, że w ZDMie nie potrafią na to wszystko szerzej spojrzeć, nie patrzą na to skąd dokąd jeżdżą ludzie, czy wszyscy muszą się pchać tamtędy. DTŚ przejęła część ruchu wschód-zachód, ale już z kierunku np. Rybnickiej na osiedla i dzielnice przy Toszeckiej i Tarnogórskiej często jedzie się właśnie tamtędy.

Bronio

Ok (ciekawe czy kabelek znajdą) ile to będzie trwało ,miesięcy lub lat.

Roman Ukulele

Budujemy szeroko, bardzo szeroko, dla auteczkowców rzecz jasna. Tak szeroko, że nie będzie miejsca na ścieżkę rowerową. Ale bardzo chcemy dać wam ścieżkę, ale nie oddamy jezdni, więc weźmiemy wam ostatnią zieleń, bo jeszcze jej tu troszkę zostało. Tak po gliwicku: gdzie przebudowujemy ulicę tam zieleń wycinamy.

Troll

Na skrzyżowaniu Na Piasku z parkingiem i na wjazdach do posesji brakuje sygnalizacji świetlnych.

parKing

Czy matoły z ZDM słyszały o rondach? Które po pierwsze mają większą przepustowość, po drugie są bardziej bezpieczne i dla pieszych i dla samochodów, które muszą przed nimi zwolnić. No dla samochodów niewiele bardziej, bo i tu i tam trzeba wciąż nie być ślepym i ustąpić pierwszeństwa. I po trzecie piesi mogą przejść w praktycznie dowolnej chwili zamiast stać 5 minut czekając aż durna automatyka zareaguje na wciśnięty przycisk.

Tomek

Ciekawe gdzie będziemy auta parkować???

ŚlepaWrona

Pewnie zaorają zieleniec koło UM. Tam będą mogli parkować wszyscy: i mieszkańcy, i turyści i znajdzie się nawet coś dla kosmitów.

Azor

Czekac jak wysypia sie pozwy mieszkancow i wlascicieli mieszkan wlasnosciowych o odszkodowania za pogorszenie miejsca usytuowania budynku i beda trudnosci w zbyciu takiego mieszkania np przy ulicy piwnej lub hlubka

Piotr

Kolejne remonty, przebudowy, a niskiego mostu nikt nie przebuduje. A przecież buduje się dworzec autobusowy, piętrowe autobusy dalekobieżne będą zajeżdżać, ale podnieść most na obecny standard 4,3m to nie!
A mało to pojazdów tam utknęło na przestrzeni lat?
A pieszym, to trzeba zbudować kładkę, taką na całej długości do Zwycięstwa i Dworcowej ponad jezdnią, z zajściami na poziom ulicy i będzie po problemie.
Swoją drogą, od 25 lat nie szedłem Piwną na piechotę, nie mam na to czasu ani ochoty. Wjeżdżam do Centrum na trochę, na szybko, załatwiam sprawę i znikam z tego zasyfionego miejsca. Wolę mieć czas na spacer poza miastem.

Krzysztof

Obecnie lewoskręt z ulicy Jagiellońskiej w ulicę ks. Hlubka jest bardzo oblegany i potrafi zablokować przejazd na wprost ulicą Jagiellońską w kierunku z placu piastów do ulicy Zabrskiej. Obecny plan nie zakłada w ogóle możliwości dojazdu do Forum pod wiaduktem kolejowym, jeżeli poruszam się samochodem z ulicy Boh. Getta Warszawskiego, więc najbardziej oblegany obecnie lewoskręt zostanie po prostu zlikwidowany. Nie ma bezpośredniej możliwości wjechać na ulicę Piwną z ul. Boh. Getta Warszawskiego. Mylę się?!?

TM

Jest “niebezpośrednia” – w prawo w Dworcową, zawrócić nad DTS, prosto przez obecny przystanek autobusowy i w prawo na Piwną.

Nawet na projekcie jest taki znak informacyjny umieszczony przed skrzyżowaniem BGW z Dworcową, tylko komuś nie do końca graficznie wyszedł.

Gliwiczanin

Nie rozumiem, dlaczego w Gliwicach na znakach jest wskazany kierunek Olesno? Skąd to się wzięło? Dlaczego nie Lubliniec albo Kluczbork? Dlaczego nie Pyskowice?

Bogna

Lubliniec tak z rozpędu wymieniłeś? O ile dobrze pamiętam, do Olesna i dalej na Poznań dawniej prowadziła “jedenastka”. Obecnie 11 prowadzi z Olesna do Katowic właśnie przez Lubliniec.

autostopowicz

DK 11. Kołobrzeg – Poznań -Bytom a nie Katowice.

Ksenomorf

Do Sośnicowic też nie dojedziesz …