Dawny Zakład Produktów Naftowych do rozbiórki. Orlen „analizuje możliwości” wykorzystania terenu

W rejonie Centrum Przesiadkowego wciąż istnieją zabudowania, które stanowiły kiedyś Zakład Produktów Naftowych. Kompleks ten należy do PKN Orlen, który w ostatnim czasie porządkuje teren.

 

W połowie listopada można tam było spotkać pracowników, którzy prowadzili roboty ziemne. Okazuje się, że odtwarzali nawierzchnię po wykonaniu przyłączy kanalizacyjnych. Jak na razie właściciel nieruchomości nie chce ujawniać swoich planów. Wiadomo natomiast, że prowadzona będzie tu rozbiórka.

Zapytajcie Orlenu

Pierwsze nasze zapytanie wysłane na początku br. do państwowego giganta paliwowego pozostały bez odpowiedzi. Niedawno zapytaliśmy ponownie i, o dziwo, doczekaliśmy się informacji zwrotnej.

Nieruchomość zlokalizowana w Gliwicach przy ul. Toszeckiej (działki nr 24/4, obręb Centrum) to teren po byłym Zakładzie Produktów Naftowych, który wykorzystywany był w przeszłości jako obiekt logistyczny w zakresie dystrybucji produktów

– przekazało Biuro Komunikacji Korporacyjnej PKN Orlen.

Obecnie obiekt znajduje się w trakcie likwidacji i rozbiórki. Po zakończeniu tego procesu grunt będzie wykorzystywany na wewnętrzne potrzeby biznesowe lub inwestycyjne koncernu. Aktualnie prowadzone są analizy w zakresie możliwości jego optymalnego wykorzystania – czytamy w udzielonej nam odpowiedzi.

Akurat w dniu, kiedy wysłaliśmy te zapytanie, Orlen złożył wniosek o wydanie pozwolenia na rozbiórkę budynków na tym terenie. Ten nadal czeka na wydanie decyzji, jednak los obiektu wydaje się przesądzony.

Niewiele wiadomo o historii tego miejsca

Gdy pytamy o ten kompleks zabudowań Muzeum w Gliwicach, instytucja informuje nas, że szczątkowe i niepotwierdzone informacje znajdziemy w tomie VI serii „Gliwice. Znane i nieznane” z 2020 roku. W wydaniu pod redakcją Moniki Michnik i Damiana Recława znajdujemy jedynie wzmianki na ten temat w dwóch opracowaniach.

Wynika z nich, że teren aż po stację paliw Orlenu (aż do ulicy Warszawskiej), stanowił niegdyś część majątku właściciela huty szkła Scharffa, której zabudowania w lepszym i gorszym stanie możemy oglądać zaraz przy wjeździe do centrum przesiadkowego od strony ulicy Toszeckiej.

(żms)

66 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Daria
11/12/2022 02:49

tam to przydałoby się aby zrobili parking i ludzie mogli gdzieś zostawiać samochody którymi dojadą do centrum przesiadkowego.

John
11/12/2022 11:18
W odpowiedzi na  Daria

Parking w Gliwicach?! No nienormalna jakaś.

Ostatnio edytowany 3 miesięcy temu przez John
SS3
11/12/2022 13:48
W odpowiedzi na  John

No bo wiesz, na makiecie zrobienie parkingu na dachu CP nie wyglądało ładnie, a dla notabli to ważniejsze od jakiejś tam funkcjonalności i oszczędności. Oni się z limuzyn przecież nie przesiadają, no chyba że do samolotów.

euroentuzjasta
11/12/2022 14:17
W odpowiedzi na  Daria

Parking owszem jak najbardziej ale tylko dla samochodów elektrycznych z każdym stanowiskiem wyposażonym w ładowarkę.

AndrzejD
11/12/2022 18:03
W odpowiedzi na  euroentuzjasta

Zapomniałeś dodać – polskich samochodów elektrycznych IZERA z polskiej fabryki w Jaworznie – w TV PIS mówili że będą (ale nie powiedzieli czy na talony i asygnaty dla przodowników pracy socjalistycznej ze spółek skarbu państwa, czy dostępne dla ludności za dewizy za pośrednictwem Przedsiębiorstwa Eksportu Wewnętrznego „PEWEX”) Również dla polskich samochodów Husarya Arrinera produkowanych przez Zakłady URSUS w kooperacji z FSO Żerań i Autosanem

Prawo i SBrawiedliwość
11/12/2022 18:29
W odpowiedzi na  AndrzejD

Czy polski samochód elektryczny będzie miał polską wtyczkę niekompatybilną z niemieckimi ładowarkami ?

AndrzejD
11/12/2022 18:43
W odpowiedzi na  Prawo i SBrawiedliwość

Oczywiście ! Nigdy, przenigdy żadna polska wtyczka nie podpasuje do niemieckiej ładowarki ! Never !
Nie po to wstawali my z kolan !

od pomysłu do przemysłu
11/12/2022 18:46
W odpowiedzi na  AndrzejD

Chińczycy już oferują przejściówkę, można by na tym terenie urządzić montownię takich przejściówek na chińskiej licencji.

euroentuzjasta
11/12/2022 19:14
W odpowiedzi na  Prawo i SBrawiedliwość

Przede wszystkim polski samochód elektryczny nie będzie kompatybilny z żadnym Polakiem bo żadnego Plaka nie będzie na niego stać.

AndrzejD
11/12/2022 19:27
W odpowiedzi na  euroentuzjasta

Przesadzasz. Skoro polaków stać na kupno Audi, BMW i Volkswagenów z niemieckich szrotów, to tym bardziej będzie stać na polską Izerę. Glapa powiedział ostatnio że jest dobrze, że inflacja będzie spadać i żeby polacy się nie przejmowali tylko kupuli sobie kota. I ja mu wierzę.

euroentuzjasta
11/12/2022 19:30
W odpowiedzi na  AndrzejD

Izera kiedy trafi na szrot to na amen bo koszt wymiany baterii akumulatorów jest na europejskim poziomie.

Perez
12/12/2022 13:32
W odpowiedzi na  euroentuzjasta

spokojnie, jeszcze nic nie poswtalo :)

Ewald
12/12/2022 08:18
W odpowiedzi na  Prawo i SBrawiedliwość

Jak widać większość stawiających łapki to antyniemieckie pisiory :-)

Jaroslaw Kaczynskii
12/12/2022 13:31
W odpowiedzi na  Prawo i SBrawiedliwość

nie, my dumni polacy bedziemy mieli swoja wtyczke, lepsza…..i nikt z zachodu nie bedzie nam mowic jaka wtyczke mamy miec, oni sa po prostu zazdrosni o Polski sukces!!

od pomysłu do przemysłu
11/12/2022 19:29
W odpowiedzi na  euroentuzjasta

Żadne ładowarki nie są potrzebne gdyż każdy sobie wyciągnie z bagażnika spalinowy agregat prądotwórczy, a nawet więcej, warsztat montujący instalacje gazowe przerobi agregat na gaz tak, że nawet nie trzeba będzie go wyciągać z bagażnika.

pałka teleskopowa
11/12/2022 19:49
W odpowiedzi na  od pomysłu do przemysłu

Zgodnie z prawem silnik samochodu na postoju nie może pracować powyżej minuty.

od pomysłu do przemysłu
11/12/2022 19:58
W odpowiedzi na  pałka teleskopowa

To nie silnik samochodu będzie pracował a tylko agregatu.

euroentuzjasta
11/12/2022 20:05
W odpowiedzi na  od pomysłu do przemysłu

PiS pod naciskiem eurokołchozu wprowadzi regulacje zakazujące również pracy agregatu bo wykonują wszystko co Bruksela zażąda tak jak to do tej pory było tylko dużo szumu robią przy tym, że zostali znowu przez eurokołchoz oszukani czyli po prostu dali się oszukać, no chyba że rządząca w przyszłości po PiSie PO przestanie wykonywać rozkazy Brukseli.

Tomasz
11/12/2022 22:24
W odpowiedzi na  Daria

Parkingi to się wszędzie na obrzeżach miasta robi, a w centrum komunikacją jeździ. Inaczej to po co to całe CP jak i tak korki jeszcze większe mają tam być? W normalnym kraju, o czym nikt tu nie chce napisać, parkingi w centrum są tak drogie, że nawet nikt nie próbuje wjeżdżać autem.

Perez
12/12/2022 13:36
W odpowiedzi na  Tomasz

To prawda, jest tak jak mowisz. Cena 8e/godzine nikogo w Amsterdamie nie dziwi….ale, warto tez dodac ze nikt normalny sie tam nie pcha, gdyz parkujesz sobie na obrzezach miasta, placisz 5e za caly dzien i w tej cenie masz bilet na metro/tramwaj/autobus w dwie strony. Jest to najtanszy a przdewszystkim najlepszy/najszybszy rodzaj komunikacji. W polsce…..szkoda slow. Tak jak nie potrafimy budodwac autostrad, tak samo nie potrafimy planowac :)

Perez
12/12/2022 13:30
W odpowiedzi na  Daria

Zapomnij, w tm kraju liczy sie tylko $$$ a nie zrobienie czegos dla ludzi i przyszlych pokolen

404
11/12/2022 10:13

Tyle lat po transformacji a w Gliwicach nadal na każdym kroku takie obrazki. I to w samym centrum. I to ciągłe zasłanianie się cudzą własnością. Ciekawi mnie jak Wrocław, Warszawa, Kraków, Zamość, Toruń, Poznań poradziły sobie z podobnymi własnościami po trupach chociażby Unitry. W tym przypadku myślę, że losy tego obiektu to będzie coś w stylu połączenia historii wieży ciśnień Sobieskiego ze „szkieletorem”, którego notabene Orlen też był właścicielem.
Niech redakcja nie usuwa zdjęć, za 15 lat wiele się nie zdezaktualizują.

SS3
11/12/2022 11:27
W odpowiedzi na  404

Wrocław? Wystarczy w sumie niedługi spacer z dworca PKP do historycznego centrum a jak się będziesz rozglądał nie tylko za krasnalami to gorsze rudery wypatrzysz.
Zamość – dawno nie byłem, ale jak najbardziej mieli tereny porównywalne z tymi po hutniczymi w Gliwicach.
Jeszcze dodam Rzeszów (który się zrobił nie tylko większy ale i ludniejszy od nas)- tereny po Zelmerze w samiuśkim centrum – pustostan latami.

tory na TIRy
11/12/2022 14:21
W odpowiedzi na  SS3

W Krakowie natomiast wyburzono jedyny oryginalny most który przetrwał w stanie nienaruszonym wszystkie wojny.

Ewald
12/12/2022 08:19
W odpowiedzi na  SS3

Po Pisolandia to wiocha

AndrzejD
12/12/2022 10:12
W odpowiedzi na  Ewald

Na wieki wieków amen

SS3
12/12/2022 10:42
W odpowiedzi na  Ewald

Rzeszowem latami trząsł stary komuch, PiS nie miał żadnego podejścia do władzy w mieście, Wrocław to przecież kumple od torta gliwickiego senatora. Może pora na lekarza skoro wszędzie PiS widzisz, bynajmniej nie okulistę.

DD
11/12/2022 12:49
W odpowiedzi na  404

Tak to jest jak mafia rządzi się jak na swoim.

AndrzejD
11/12/2022 11:17

No, to jak teren jest własnością PKN Orlen, to z pewnością Obajtek postawi tam stację ładowania polskich samochodów elektrycznych IZERA które produkują w Jaworznie.
Nie ma tych samochodów ? Nie ma fabryki Jak to nie ma ? Sam widziałem w TVP INFO jak premier Morawiecki mówił że zbudują fabrykę i będą. Kłamał ? Niemożliwe.

partyzant z wyciętego lasu
11/12/2022 18:23
W odpowiedzi na  AndrzejD

Przy okazji wycięli tam kawał lasu.

AndrzejD
11/12/2022 19:31

Bo to nie o samochody chodziło tylko o to żeby wyrżnąć las i sprzedać drewno. Ale PIS-owski suweren nie musi o tym wiedzieć – on musi być dumny z tego że wstał z kolan i jest suwerenny i niepodległy i nie będzie Niemiec pluł nam w twarz.

Beatka
11/12/2022 06:29

Może jakiś mały kościół udałoby się postawić – bardzo nam wszystkim tego brakuje w tej okolicy.

Jarosław
11/12/2022 08:29
W odpowiedzi na  Beatka

A może jakąś poradnię zdrowia psychicznego w której znalazłabyś pomoc.

oj
11/12/2022 08:35
W odpowiedzi na  Jarosław

Ja mam osobiście zapotrzebowanie na sklep z sieci Kaufland. Ewentualnie jakiś mały Auchan by się tam dało postawić.

Żabka
11/12/2022 15:25
W odpowiedzi na  oj

A ja marzę aby powstał tam sklep „Krokodylek”.

Piotr
11/12/2022 10:03
W odpowiedzi na  Beatka

Takie sprawy jak budowa kościoła lub kaplicy, a może kaplicy dworcowej, należy zgłaszać raczej w kręgach wewnątrz-kościelnych. Realizacja kaplicy w przypadku tak dużych obiektów jak centra przesiadkowe jest dość realna, ale ze względu na należny szacunek, rozmowy na ten temat nie polecam tutaj.

SS3
11/12/2022 11:29
W odpowiedzi na  Beatka

Znaczy FSM?
Bo tych watykańskich to aż w nadmiarze.

DD
11/12/2022 12:58
W odpowiedzi na  Beatka

Nooo, jeżeli kościół to o plebani wyposażonej na miarę oczekiwań jej użytkowników też należy pamiętać.

Neptunder
12/12/2022 16:22

CPN Bezmajtka wykorzysta ten teren
w przyszłorocznym stanie wojennym jako
centralny punkt zbiorczy opozycji .
Tor i te rampy nie mogą stać bezczynnie .
Do przewozu opozycji w daleką Polskę,
Bezmajtek wraz z Mamińskim zoaferują
luksusowe wagony KL (konno-ludzkie).
Już teraz przygotowują pospolite ruszenie rezerwistów dla przyszłych represji rządowych , „raz zdobytej waadzy nie oddamy ” ,Jarosław Kaczyński rano a
wieczorem Balbina .

Bywalec hosteli
17/12/2022 11:21

A ja bym to szybko wpisał do rejestru zabytków a kto wie może potem na listę UNESCO

PAKer
11/12/2022 09:44

20 lat temu szkoła jazdy Elmot miała tam swój plac manewrowy :). Miło wspominam czas tam spędzony :). Ale teraz myślę, że brakuje tam jeszcze jednej stacji paliw albo jakiegoś sklepu, może Netto albo Kaufland? ;);)

Gang PiSena
11/12/2022 14:27

Wójt Orlenu nie ma pomysłu jak zagospodarować teren ?

euroentuzjasta
11/12/2022 15:15
W odpowiedzi na  Gang PiSena

Może uruchomić tam fabrykę folii, gdyż zgodnie z eurokołchozowymi dyrektywami wszystko musi być pakowane w plastikową folię aby planeta byłą ekologicznie zaśmiecana.

Ostatnio edytowany 3 miesięcy temu przez euroentuzjasta
przesiadkowicz
11/12/2022 15:20
W odpowiedzi na  Gang PiSena

Może kompaktową elektrownię atomową ?

tory na TIRy
11/12/2022 16:09
W odpowiedzi na  Gang PiSena

Albo stanowisko dla tramwaju bezszynowego, którego zabrakło w pobliskim centrum przesiadkowym.

SS3
11/12/2022 16:51
W odpowiedzi na  tory na TIRy

Po pierwsze tam są szyny, po drugie istnieją „tramwaje bezszynowe”.

tory na TIRy
11/12/2022 16:53
W odpowiedzi na  SS3

Skoro napisałem o tramwaju bezszynowym to chyba wiem ?

przesiadkowicz
11/12/2022 20:20
W odpowiedzi na  SS3

Te szyny co tam są to dokąd prowadzą ?

ikra
11/12/2022 16:52
W odpowiedzi na  Gang PiSena

Lądowisko dla helikoptera dla licznie przybywającego do gliwickiego city biznesu albo gdyby chcieli gdzieś dalej podróżować po śląsku korzystając po sąsiedzku z nowo oddanego centrum przesiadkowego.

Prawo i SBrawiedliwość
11/12/2022 18:18
W odpowiedzi na  Gang PiSena

Wójt Orlenu dostawał zawsze jasne dyrektywy od prezesa tysiąclecia, czyżby tym razem linia partyjna zawiodła ?

Prawo i SBrawiedliwość
11/12/2022 18:32
W odpowiedzi na  Prawo i SBrawiedliwość

Może lepiej Bitwy Warszawskiej z którym nie zdążyli na jej setną rocznicę.

AndrzejD
11/12/2022 19:34
W odpowiedzi na  Prawo i SBrawiedliwość

Prezes polski nie może dojść do siebie po wizycie w Gliwicach i utracie przez PIS władzy w sejmiku Śląskim więc dyrektyw na razie nie ma. Jak mu zmienią pampersa to się pojawią.

Ewald
12/12/2022 08:27
W odpowiedzi na  AndrzejD

Mina Elżuni Kogowskiej bezcenna :-)

klod jachir
12/12/2022 10:25
W odpowiedzi na  Prawo i SBrawiedliwość

PKN Orlen ma obecnie najwyższy rating w historii. Agencja ratingowa Moody’s Investors Service podwyższyła go z dotychczasowego poziomu Baa2 do Baa1.
Każdy sukces boli, szczególnie V kolumnę

AndrzejD
12/12/2022 12:32
W odpowiedzi na  klod jachir

Nic dziwnego skoro litr benzyny z Orlenu kosztuje 6.80PLN przy cenie bryłki ropy 75$. Rzeczywiście sukces po zbóju – zwłaszcza w zestawieniu z rzeczywistą PIS-Inflacją w wysokości 50 do 80%
Za PO przy tej cenie baryłki benzyna kosztowała 4.50 PLN a inflacja była na poziomie 0% (przez krótki czas nawet była deflacja)

Aria
13/12/2022 13:11
W odpowiedzi na  AndrzejD

Przeanalizuj wyniki finansowe i nakłady inwestycyjne ww. spółki z ostatnich 15 lat i może wreszcie zrozumiesz od kiedy firma jest prawidło zarządzana… a na marginesie 95 kosztuje dzisiaj 6,29zł na jednej z gliwickich stacji.

AndrzejD
13/12/2022 15:02
W odpowiedzi na  Aria

W ANALizowaniu z pewnością jesteś mistrzynią.

Jp
14/12/2022 11:56
W odpowiedzi na  AndrzejD

A Ty w prymitywnych odzywkach z uwagi na brak rzeczowych argumentów??? Który „Harvard” ukończyłeś?

Prawo i SBrawiedliwość
12/12/2022 15:55
W odpowiedzi na  klod jachir

I na dodatek przy niższym VAT na paliwa, brawo ty.

klod jachir
12/12/2022 10:24
W odpowiedzi na  Gang PiSena

PKN Orlen ma obecnie najwyższy rating w historii. Agencja ratingowa Moody’s Investors Service podwyższyła go z dotychczasowego poziomu Baa2 do Baa1.
Brawo Wójt!!!

AndrzejD
12/12/2022 12:32
W odpowiedzi na  klod jachir

Nic dziwnego skoro litr benzyny z Orlenu kosztuje 6.80PLN przy cenie bryłki ropy 75$. Rzeczywiście sukces po zbóju – zwłaszcza w zestawieniu z rzeczywistą PIS-Inflacją w wysokości 50 do 80%
Za PO przy tej cenie baryłki benzyna kosztowała 4.50 PLN a inflacja była na poziomie 0% -przez krótki czas nawet była deflacja

klod jachir
12/12/2022 23:11
W odpowiedzi na  AndrzejD

„Nic dziwnego skoro litr benzyny z Orlenu kosztuje 6.80PLN przy cenie bryłki ropy 75$. Rzeczywiście sukces po zbóju – zwłaszcza w zestawieniu z rzeczywistą PIS-Inflacją w wysokości 50 do 80% Za PO przy tej cenie baryłki benzyna kosztowała 4.50 PLN” No to jedz np. do Niemiec i spytaj ile kosztowała i benzyna kiedyś, a teraz. Ponadto, nie 6,80, a 6,35. Co do inflacji to Polska ma jedną z niższych, biorąc pod uwagę kraje byłych demoludów, bo tylko z nimi można się porównywać. W roku 2012, więc w rozkwicie rządów Tuska przed jego ucieczką cena benzyny wzrosła do 6 zł, choć… Czytaj więcej »

AndrzejD
13/12/2022 14:56
W odpowiedzi na  klod jachir

A ten dalej wkleja tu paski z TVP INFO z propagandą sukcesu dla ciemnej masy PIS-owskiej.
Ja – w odróżnieniu od Ciebie bywam w Niemczech i nie muszę nikogo pytać co tam się dzieje, jakie są ceny, jakie płace i jaka siła nabywcza.

Ampuła
11/12/2022 05:34

Szykuje się wersalizacja, czyli remont za 500 milionów połączonych dotacji z Ministerstwa Kultury i Dziewictwa Narodowego, Funduszu Produkcji Zabytków i Instytutu Odsysania Środków Budżetowych.
Po karkołomnie przemyślanym procesie prywatyzacji powstanie kolejny dwór na Szlaku Orlenich Gniazd.

AndrzejD
11/12/2022 15:49
W odpowiedzi na  Ampuła

chłop jaja sobie robi a ty się napinasz jak leszcz.

leszcz
11/12/2022 16:11
W odpowiedzi na  AndrzejD

Większość sobie tu jaja robi a ty masz obsesję akurat na jego punkcie.