Do 2022 roku przybędzie 37 km ścieżek dla rowerów – obiecuje magistrat. Wiadomo gdzie powstaną


Teoretycznie, rowerzyści w Gliwicach już teraz mają do dyspozycji ok. 100 km ścieżek rowerowych i pieszo-rowerowych – tak przynajmniej wynika z informacji magistratu.

Może się wydawać, że to dużo, ale chyba każdy kto próbował korzystać w naszym mieście z infrastruktury rowerowej, zauważył, że jest z tym bardzo kiepsko. Sieć dróg rowerowych, o ile można o takiej w ogóle mówić, jest poszatkowana na krótkie odcinki, odbiega od standardów, często też wymaga pilnej naprawy.

Czy to się zmieni? Zapowiadane przez magistrat 37 km nowych tras do 2022 roku to ciągle za mało, żeby rowery czy coraz popularniejsze UTO (tzw, urządzenia transportu osobistego, m.in. hulajnogi elektryczne) w krótkim czasie można było traktować jako wygodną i bezpieczną alternatywę dla samochodu w codziennym użyciu.


Dobrze jednak, że miasto w ogóle zaczyna dostrzegać konieczność rozbudowy infrastruktury rowerowej.

Kilka dni temu w Urzędzie Miejskim odbyło się spotkanie w sprawie budowy kolejnych tras i ciągów pieszo-rowerowych. Wzięli w nim udział Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic, Mariola Pendziałek, naczelnik Wydziału Usług Komunalnych, pracownicy wydziału UK oraz przedstawiciele Gliwickiej Rady Rowerowej, Zarządu Dróg Miejskich i Miejskiego Zarządu Usług Komunalnych. Omówiono plany miasta na rozwój infrastruktury rowerowej w najbliższych latach.

Co nam obiecuje miasto? Lepsze nawierzchnie i 37 km nowych ścieżek

W 2020 r. zostanie wykonana nawierzchni a asfaltowa ścieżki rowerowej wraz z zagospodarowaniem terenu przystanku rowerowego w rejonie stacji Trynek przy ul. Bojkowskiej oraz odcinek trasy rowerowej od ul. Knurowskiej do granicy miasta. Dokumentacji projektowej doczeka się też odcinek drogi przy ul. Knurowskiej.

Również w tym roku ma być gotowy odcinek obwodnicy zachodniej miasta od ul. Daszyńskiego do Rybnickiej wraz z drogami technicznymi z dozwolonym ruchem rowerowym. W czwartym kwartale powinna zostać ukończona droga rowerowa przy południowej obwodnicy miasta (ul. Okrężna) i ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Kozielskiej.

Do końca roku ma zostać opracowana dokumentacja projektowa ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż ul. Kujawskiej, Jana Pawła II i Nowy Świat oraz dokumentacja zagospodarowania terenu przy projektowanym przystanku kolejowym Gliwice Kopernik (rejon ul. Perseusza) wraz z przystosowaniem do potrzeb rowerzystów. Przy przystanku powstanie infrastruktura rowerowa, m.in. parkingi rowerowe i stacja napraw rowerów.

Do końca 2021 r. ma powstać odcinek zachodniej obwodnicy miasta od ul. Okulickiego do ul. Daszyńskiego wraz z drogami technicznymi, którymi będą mogli poruszać się rowerzyści oraz ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Zabrskiej. Również w tym terminie powinna być gotowa dokumentacja projektowa skrzyżowania ulic: Staromiejska-Strzelców Bytomskich-Główna, przy którym również powstanie ścieżka rowerowa.

Opracowano już koncepcję budowy ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż Kłodnicy od ul. Orlickiego do Staromiejskiej, wzdłuż ul. Strzelców Bytomskich od ul. Zakątek Leśny do Grzybowej, wzdłuż ul. Toszeckiej (od ul. Gajowej do Rekreacyjnej) i wzdłuż ul. Chorzowskiej. Dokumentacja projektowa tych zadań również powinna być gotowa w 2021 r.

Etapowo będzie realizowana budowa ciągu pieszo-rowerowego w śladzie tzw. Noworybnickiej (od ul. Nowy Świat do Toruńskiej). Trwa również analiza możliwości budowy ciągu pieszo-rowerowego równolegle do ul. Rybnickiej na odcinku od ul. Toruńskiej do obwodnicy.

W planach jest modernizacja nawierzchni szlaku rowerowego w rejonie Lasu Łabędzkiego, od ul. Granicznej do Bażanciej – miasto jest w trakcie pozyskiwania praw do dysponowania gruntami. Trwa również analiza możliwości budowy trasy rowerowej w śladzie kolejki wąskotorowej od ul. Kujawskiej do Robotniczej oraz ciągu pieszo-rowerowego łączącego ul. Pszczyńską z Kujawską.

mf /MSI/mf

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
black_horse

Budowa ścieżek rowerowych w dotychczasowej formie to ślepy zaułek. Jeżeli rower ma być traktowany jako środek transportu osobistego, to drogi rowerowe powinny być budowane na poziomie jezdni a nie chodnika. A tak mamy zakręty o 90 stopni, krawężniki, obniżenia dla podjazdów samochodowych, oraz ciągi pieszo rowerowe które są największą porażką. Nie wspomnę o słupkach, latarniach, znakach i sygnalizacji świetlnej na żądanie. Jeżeli już wydawać pieniądze na DDR to z głową a nie na zaliczenie.

stara szkapa

Nie wiem, mogę się mylić, nie jestem pewny ale chyba na większości gliwickich i nie tylko skrzyżowaniach, ulice po których poruszają się samochody, łączą się również zazwyczaj pod kątem 90 stopni i nawet autobusy przegubowe i TIRy z naczepami o wiele mniej zwrotne od rowerów muszą te zakręty pokonywać.

black_horse

@stara szkapa Słowo klucz twojej wypowiedzi “na skrzyżowaniach”.

stara szkapa

Przeraża cię zakręt o 90 stopni kiedy jedziesz na rowerze ? A może jeszcze dodatkowo niepotrzebnie męczysz się jeżdżąc z za nisko ustawionym siodełkiem aby ci było “łatwiej” wsiadać na rower ? I może właśnie to zmęczenie powoduje dodatkowy stres przed “karkołomnym” zakrętem 90 stopni ? Czy jest tego inna przyczyna ?

black_horse

@stara szkapa Marny z ciebie Ampuła, więc nie wysilaj się. I nie martw się o moje siodełko. Ma się całkiem dobrze.

stara szkapa

Nie problem w siodełku, tylko ty jesteś słabym ogniwem w tym rowerowym łańcuchu.

black_horse

O mój łańcuch też się nie martw. W zeszłym sezonie zużyłem dwa, więc jest w miarę nowy.
Tak że tego…. wszystkiego dobrego Ci życzę mimo wszystko.

stara szkapa

To ile łańcuchów musisz jeszcze zużyć aby nauczyć się pokonywać zakręty ?

SS3

Tak, tak… nawet ronda są kwadratowe.
Może pora do okulisty, bo normą są drogi mocno zaokrąglone kosztem pieszych zwłaszcza.

Bogna

A jak sprawa ścieżki na Zwycięstwa obok mc’donalda. Dalej prowadzona jest po schodach?

rower zamiast sztangi na siłce

Rower z piwnicy dalej wyciągasz po schodach ?

Bogna

To zapewne odpowiedź urzędnika UM a rowerem wyjeżdżam z garażu.

rower zamiast sztangi na siłce

Od razu widać, że nie jesteś z Gliwic i po Gliwicach nie jeździsz na rowerze i nie chodzisz na piechotę, z boku jest łagodny wyasfaltowany zjazd, który można sobie pooglądać chociażby na street view. Ci co noszą rowery po schodach nie mają takich problemów z urzędnikami UM.

Obserwujący

Człowieku, puknij się.Bzdury takie wypisujesz,że szok.
W dodatku wyrokujesz nie mając pojęcia o Bognie.

Jan

sciezki rowerowe po schodach to specjalność gliwicka

Alex

@black horse
Dodam do tego, że spora część DDR-ów w mieście nie umożliwia jazdy po nich w obu kierunkach (przepisy mówią że “Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić”). Czyli w jedną stronę jedziesz DDR-em, a w drugą po jezdni.

. . .

“Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić” nie oznacza to że jeśli DDR jest dwukierunkowa ale wyznaczona tylko po jednej stronie jezdni że możesz jechać po jezdni dla przykładu: na Okulickiego droga rowerowa (a właściwie ciąg pieszo-rowerowy) jest wyznaczona znakami poziomymi tylko w kierunku do Sowińskiego, a z powrotem możesz jechać jezdnią ALE na ulicy Oriona jest jedna DDR dwukierunkowa i od Shella masz obowiązek zjechać na nią niezwłocznie (czyli na wysokości przejazdu rowerowego) mimo że obie są położone po… Czytaj więcej »

You

Powinni najpierw Ci co za to się biorą pojechać do Holandii i tam właśnie zobaczyć jak to jest rozwiązanie inna sprawa tam jest inna kultura jazdy pierwszeństwo ma zawsze rower u nas jest zbyt dużo chamstwa

stefan

Na księżycu zróbcie, będzie tak samo przydatna. Żenada goni żenadę w tym mieście. A w centrum nic, zwycięstwa pozostaje nadal rajem dla wieczornych wyścigów, praktycznie po centrum nie jest możliwe bezpieczne poruszanie się rowerem. Ale urzędnicy chyba nic nie kumają

:)

Kumają, na swój sposób. Prezydent Neumann zwierzył się w niedawnym wywiadzie dla Gazety, że jego rzekomo bardzo krytyczna żona, namawia go na zwiększenie liczby kursów autobusu spod ich domu do centrum (7 km), bo obecnie jest jeden na godzinę, co powoduje, że ona “musi” jeździć samochodem. I on tłumaczy, że owszem, autobus powinien jeździć częściej, ale on tego nie załatwi, bo wtedy ten autobus woziłby powietrze, a to się ekonomicznie nie kalkuluje. Dlatego prezydent Neumann buduje i planuje nowe parkingi: przy budowanej w parku tężni obok ruin Zameczku Leśnego i przy Starówce. Ekonomicznie Neumannowi od autobusu bardziej kalkuluje się kilka-kilkadziesiąt… Czytaj więcej »

stefan

Niestety masz rację!

lulek

Można by jeszcze tylko dodać: Wsadźcie sobie te statystyczne, prowadzące doniknąd ścieżki w urzędniczą tłustą ….ę.

SS3

Po co sięgać po króla kuców? Wystarczy lokalny niezatapialny Zygmuś.
Swoją drogą kto przeją po im schedę w zarządzie ZTM?

Jan

W nocy przeciez śpią

Halina z Komprachcic.

Zamiast tej długiej wyliczanki ścieżek rowerowych lepsza byłaby mapka – krótko i na temat.

Rafał

Urzędnicy mapki nie przygotowali, bo wtedy by się okazało, że te 37 km to tylko kropla w morzu potrzeb. W dodatku mogę się założyć, że większość z tego będzie stanowić droga rowerowa obok budowanej obwodnicy.

suport

A jak tę mapkę przygotował autor tego artykułu ? Czy droga rowerowa obok budowanej obwodnicy jest równie bezsensowna jak droga rowerowa wzdłuż ul Kujawskiej, zwłaszcza że ta druga dubluje drogę rowerową przy stawach dawnej cegielni ?

mieszkaniec gliwice

Codziennie poruszam się po Gliwicach rowerem. Ścieżki w naszym mieście są faktycznie często budowane w urywkach i miejscach gdzie prowadzą do donikąd… Trochę to smutne ze brak jest większego planu który by w jakiś sensowny sposób łączył ścieżki. Mam wrażenie ze to co zostało wybudowane, powstało głównie dlatego ze aby dostać dofinansowanie z UE “bo musiała być zapewniona infrastruktura rowerowa”. Druga sprawa to nie kompetencja – ul. Handlowa, kto wymyślił żeby przy części dla rowerów postawić ławki, a przy części dla pieszych nic… . Trochę to smutne… Następny problem jest fakt ze nie ma żadnej ścieżki prowadzącej do rynku/ dworca/… Czytaj więcej »

lulek

To prawda. Sprawa jest oczywiście szersza. Ciekaw jestem, który to “inteligent”, polski inżynier, wymyślił umieszczanie koszy na śmieci obok ławek w parkach. Czy ten inteligentny inaczej, który to wymyśla i zatwierdza usiadł kiedyś sobie na takiej ławce wśród smrodu, much i os? No ale jesteśmy w Polsce i trudno oczekiwać po decyzjach Urzędników i inżynierów z bożej łaski rozsądku! Amen

:)

Śmietnik musi stać jak najbliżej, bo tak decydent ma w domu. Najwspanialsze są ławko-śmietniki na “wyremontowanym” Rynku, czyli w rzekomo najbardziej reprezentacyjnym miejscu w mieście. Jak wiadomo, architekci, wykonawcy i urzędnicy są ze swojego dzieła dumni jak pawie.

Urko

Jestem zmęczony. Jestem zmęczony zapoznawaniem się z “planami” UM w Gliwicach dotyczącymi ścieżek rowerowych . Jestem zmęczony konsultacjami kolaborującej z UM w Gliwicach GRR. Widzę potem w realu efekty tych konsultowanych planów i sam ich widok budzi moje zmęczenie . Jestem zmęczony nawet pisaniem na ten temat ….
BTW . Ścieżka rowerowa przy ul. Chorzowskiej już jest. Zaczyna się w okolicach ul. Dębowej i kończy w okolicach ul. Szymanowskiego , prowadząc jak zwykle znikąd donikąd …

Marta

A kto ty w ogóle jesteś? Od lat wiecznie na nie, hejt , plucie, itd

Urko

“Ja jestem Urko. Zanim świat był, jam jest. Stworzyłem słońca. Stworzyłem światy. Stworzyłem istoty żywe i miejsca przez nie zamieszkiwane; umieszczam je to tu, to tam. Idą, gdzie im każę, robią, co im polecę. Jestem słowem i nigdy nie bywa wypowiedziane moje imię – imię, którego nikt nie zna. Nazywają mnie Urko, ale nie to jest moje imię. Ja jestem. Ja będę zawsze.” :-)

Ktoś tak niewątpliwie pozytywnie nastawiony do ludzkiej niekompetencji i ogólnie “pro” jak Ty , Martusiu, zapewne rozpozna parafrazę cytatu .

DD

Kojarzysz mi się z opisu z radnymi miasta, oni też potrafią wszystko a nawet więcej ale im się nie chce bo czego nie przegłosują to z góry wiadomo, że to takie g… na patyku.

Słońce Gliwic

Obiecać nie grzech…..byle do wyborów:)

DD

Tak jest, a przed wyborami kiełbasa wyborcza czyli konsultacje społeczne w sprawie śmieci. Trafili się Gliwicom rzetelni i uczciwi radni.

Imiu

OBY nie zabrakło krawężników, słupów, hydrantów, znaków i innych przeszkód… oczywiście o rownym położeniu nawierzchni nie wspomnę bo nie ta LIGA…a z czasem samo się wszystko rozejdzie.
Byle drogo i do dvpy no i mało, tak PO Polsku XD

Bart

Będę klaskał jak będą efekty, projekty to se można na ścianie powiesić albo wytrzeć nimi d… Oby te ścieżki powstały trzymam kciuki i niech Gliwice będą w końcu tak jak inne miasta w infrastrukturze roerowej

Feldmarszałek

Czyli standard ….już, teraz, za chwilę…..Jak że Zwycięstwa;)

Antrios

Jako jeżdżący po Gliwicach na rowerze oczekiwałbym wyłącznie 1,5m (no może 1m jak się nie da więcej) pasa jezdni z prawej. Można (ale nie trzeba) pomalować na inny kolor, aby kierowcy wiedzieli, że to dla rowerów. To jeśli chodzi o przejazdy dorosłych np. do pracy.
Dla dzieci, rozrywek wypoczynkowych i tego typu spraw należy ścieżki robić w stylu ęą to jest wydzielone, bezpieczne i z infrastrukturą.
Dorosły jadący do i z pracy nie potrzebuje infrastruktury, tylko kawałka jezdni, którym może szybko dotrzeć do celu na rowerze.

Press

A kiedy ścieżka na strefę???

You

Chodniki najpierw porządne wszędzie zróbcie a później wierlcevsciexki dla rowerów bo poki co w Gliwicach w niektórych dzielnicach jak w jakieś ubogiej gminie a przecież wszędzie trąbią jakie to Gliwice bogate

anna

odnośnie ścieżki rowerowej – to bardzo się cieszę, że mamy tak wspaniałe plany……. ścieżki rowerowe są bardzo potrzebne, zwłaszcza w czasie , kiedy głównie przemieszczamy się samochodem i dużo czasu spędzamy siedząc przed komputerem bądź też telewizorem. Mam tylko jedną uwagę- aby ścieżki były prawdziwymi ścieżkami rowerowymi a nie takimi jak odcinek biegnący między działkami Wyzwolenie a murami szkoły podstawowej przy ulicy Jasnogórskiej. To odcinek ścieżki łączący ulicę Orlickiego i Jasnogórską. Ścieżka służy jako dziki darmowy parking dla pracowników pobliskich miejsc pracy. Droga, która kiedyś była pokryta trawą dzisiaj usłana jest dziurami wypełnionymi wodą po deszczy, błotem. Strach tamtędy jechać… Czytaj więcej »

Pfff

Najbardziej boli, że odcinek w śladzie “Noworybnickiej” będzie budowany na terenie obecnych ogródków działkowych. Teraz w imię zaspokojenia roszczeniowców kolejne kilometry zieleni zostaną wycięte. Jakoś nie słychać, żeby ekolodzy podnosili raban z tego powodu.

Ampuła

Właśnie z tego powodu zapadła decyzja o budowie nowego szpitala w Gliwicach. Ze względu na rychły konflikt osadników z Terenów Okupowanych przez Działkowców z tysiącami najeźdźców na rowerach, tłoczących się nową arterią. Z jednej strony staną działkowce, zahartowani w bezwzględnych bojach przeciw sąsiadom – ssakom z gatunku homo, oraz w totalnej eksterminacji ptactwa, gryzoni, owadów, roślin i grzybów. Wyposażeni w ogrodniczy arsenał konwencjonalny, ale i w broń chemiczną i biologiczną. Zarówno wkopane w ziemię jak i wolnostojące silosy, zasobniki i baniaki są pełne trujących mikstur, żrących granulatów i cieczy do bio-mordu. Staną – za płotami z łopoczących folii i za… Czytaj więcej »

Marta

Bardzo fajna wiadomość, dziękujemy

Ampuła

Wiadomo, że Sajgon nie podda się bez walki.
Miliony, miliony rowerzystów ciasno zapychających miliony, miliony kilometrów ścieżek rowerowych…
Komissar Rad Terrowerystycznych wprowadza się w te wizje analnie, przy pomocy pompki, smaru i kulek łożyskowych. Wdycha opary z opon palonych ofiarnie i na długie godziny zastyga z twarzą w sakwie z cordury.
Pobudzony, podzwania konwulsyjnie dzwonkiem i potrząsa porożem z kierownicy, doczepionej do odblaskowego kasku.