Do 2022 roku przybędzie 37 km ścieżek dla rowerów – obiecuje magistrat. Wiadomo gdzie powstaną

Teoretycznie, rowerzyści w Gliwicach już teraz mają do dyspozycji ok. 100 km ścieżek rowerowych i pieszo-rowerowych – tak przynajmniej wynika z informacji magistratu.

Może się wydawać, że to dużo, ale chyba każdy kto próbował korzystać w naszym mieście z infrastruktury rowerowej, zauważył, że jest z tym bardzo kiepsko. Sieć dróg rowerowych, o ile można o takiej w ogóle mówić, jest poszatkowana na krótkie odcinki, odbiega od standardów, często też wymaga pilnej naprawy.

Czy to się zmieni? Zapowiadane przez magistrat 37 km nowych tras do 2022 roku to ciągle za mało, żeby rowery czy coraz popularniejsze UTO (tzw, urządzenia transportu osobistego, m.in. hulajnogi elektryczne) w krótkim czasie można było traktować jako wygodną i bezpieczną alternatywę dla samochodu w codziennym użyciu.


Dobrze jednak, że miasto w ogóle zaczyna dostrzegać konieczność rozbudowy infrastruktury rowerowej.

Kilka dni temu w Urzędzie Miejskim odbyło się spotkanie w sprawie budowy kolejnych tras i ciągów pieszo-rowerowych. Wzięli w nim udział Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic, Mariola Pendziałek, naczelnik Wydziału Usług Komunalnych, pracownicy wydziału UK oraz przedstawiciele Gliwickiej Rady Rowerowej, Zarządu Dróg Miejskich i Miejskiego Zarządu Usług Komunalnych. Omówiono plany miasta na rozwój infrastruktury rowerowej w najbliższych latach.

Co nam obiecuje miasto? Lepsze nawierzchnie i 37 km nowych ścieżek

W 2020 r. zostanie wykonana nawierzchni a asfaltowa ścieżki rowerowej wraz z zagospodarowaniem terenu przystanku rowerowego w rejonie stacji Trynek przy ul. Bojkowskiej oraz odcinek trasy rowerowej od ul. Knurowskiej do granicy miasta. Dokumentacji projektowej doczeka się też odcinek drogi przy ul. Knurowskiej.

Również w tym roku ma być gotowy odcinek obwodnicy zachodniej miasta od ul. Daszyńskiego do Rybnickiej wraz z drogami technicznymi z dozwolonym ruchem rowerowym. W czwartym kwartale powinna zostać ukończona droga rowerowa przy południowej obwodnicy miasta (ul. Okrężna) i ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Kozielskiej.

Do końca roku ma zostać opracowana dokumentacja projektowa ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż ul. Kujawskiej, Jana Pawła II i Nowy Świat oraz dokumentacja zagospodarowania terenu przy projektowanym przystanku kolejowym Gliwice Kopernik (rejon ul. Perseusza) wraz z przystosowaniem do potrzeb rowerzystów. Przy przystanku powstanie infrastruktura rowerowa, m.in. parkingi rowerowe i stacja napraw rowerów.

Do końca 2021 r. ma powstać odcinek zachodniej obwodnicy miasta od ul. Okulickiego do ul. Daszyńskiego wraz z drogami technicznymi, którymi będą mogli poruszać się rowerzyści oraz ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Zabrskiej. Również w tym terminie powinna być gotowa dokumentacja projektowa skrzyżowania ulic: Staromiejska-Strzelców Bytomskich-Główna, przy którym również powstanie ścieżka rowerowa.

Opracowano już koncepcję budowy ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż Kłodnicy od ul. Orlickiego do Staromiejskiej, wzdłuż ul. Strzelców Bytomskich od ul. Zakątek Leśny do Grzybowej, wzdłuż ul. Toszeckiej (od ul. Gajowej do Rekreacyjnej) i wzdłuż ul. Chorzowskiej. Dokumentacja projektowa tych zadań również powinna być gotowa w 2021 r.

Etapowo będzie realizowana budowa ciągu pieszo-rowerowego w śladzie tzw. Noworybnickiej (od ul. Nowy Świat do Toruńskiej). Trwa również analiza możliwości budowy ciągu pieszo-rowerowego równolegle do ul. Rybnickiej na odcinku od ul. Toruńskiej do obwodnicy.

W planach jest modernizacja nawierzchni szlaku rowerowego w rejonie Lasu Łabędzkiego, od ul. Granicznej do Bażanciej – miasto jest w trakcie pozyskiwania praw do dysponowania gruntami. Trwa również analiza możliwości budowy trasy rowerowej w śladzie kolejki wąskotorowej od ul. Kujawskiej do Robotniczej oraz ciągu pieszo-rowerowego łączącego ul. Pszczyńską z Kujawską.

mf /MSI/mf