Dodatkowa para torów na trasie Gliwice-Katowice. Pociągi mają kursować co kilkanaście minut

Budowa drugiej pary torów na trasie Gliwice-Katowice oddzieli ruch dalekobieżny od aglomeracyjnego i usprawni podróżowanie pociągami po GZM. W piątek (3 grudnia) podpisano umowę na opracowanie studium wykonalności dla tej inwestycji.

 
Dokument pozwoli określić zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji.

Wydzielone tory na trasie Gliwice-Katowice, czyli linii kolejowej nr 137, to kolejny krok na drodze do budowy Kolei Metropolitalnej. Inwestycja ma za zadanie zwiększyć przepustowość na jednej z najpopularniejszych tras w regionie i doprowadzić do standardu, w którym pociągi będą kursować wewnątrz Metropolii co kilkanaście minut.

Jesteśmy przekonani, że nasza współpraca z zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK SA będzie przebiegała tak dobrze, jak dotychczas, a uważamy, że jest ona wzorcowa. Zaczynamy też współpracę z nowym wykonawcą prac studialnych i oczekujemy jak najwyższej jakości dokumentacji studialnej

– mówi Grzegorz Kwitek, Członek Zarządu GZM.

– Projekt ten będzie poniekąd realizacją po ponad 30 latach planów budowy tzw. KRR, czyli Kolejowego Ruchu Regionalnego, na wydzielonej parze torów, nie dokończonej na przełomie lat 80. i 90. XX w. Tyle, że już w najnowszych technologiach i z uwzględnieniem oczekiwań mobilnościowych XXI wieku – dodaje Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu GZM.

Umowę na opracowanie studium wykonalności podpisały: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia oraz PKP PLK (występujące w charakterze zamawiającego), a także TPF Sp. z o.o. (będąca wykonawcą umowy). Warto podkreślić, że w ramach zawartego wcześniej porozumienia, Metropolia sfinansuje połowę kosztów studium wykonalności, które oszacowano na kwotę około 4 mln zł. Prace studialne mają być prowadzone do 2023 r.

mat. G-ZM

96 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
poziom
07/12/2021 08:20

Szkoda bo już w zasadzie wszystko było, przyszedł 1989 i się skończyła budowa a potem wszystko rozebrano bądź co bardziej prawdopodobne rozkradziono.

tory na TIRy
07/12/2021 09:37
W odpowiedzi na  poziom

Wybudowano wtedy tylko wiadukty i usypano nasypy a te stoją do dzisiaj, nikt ich nie ukradł, no chyba że ktoś podkradł parę łopat piachu do piaskownicy dla dzieci lub kuwety dla kota.

Pomysłowa dobromira
07/12/2021 18:33
W odpowiedzi na  tory na TIRy

Wybudowano nastawnie (między innymi koło forum), a pomiędzy Zabrzem i Rudą śląską oraz w innych miejscach ułożone były już tory. 4 peron w Gliwicach to również pokłosie tej inwestycji.

tory na TIRy
07/12/2021 19:04
W odpowiedzi na  Pomysłowa dobromira

Nastawnia stoi czy została ukradziona ? Ułożone tory do chwili obecnej gdyby były używane to zużyłyby się już dawno i wymagały by wymiany czy choćby modernizacji na szyny bezstykowe i podkłady strunobetonowe to samo dotyczy urządzeń sterowania na nastawniach, przy nieużywaniu to samo.

Tom
07/12/2021 21:17
W odpowiedzi na  tory na TIRy

Nastawnia jest zabytkowa

Pat i Mat
07/12/2021 19:25
W odpowiedzi na  Pomysłowa dobromira

Taka wysoka nastawnia jest już zbyteczna i niepotrzebna, można ją wyburzyć i zmniejszyć o 2 kondygnacje w epoce komputerowego sterowania ruchem wystarczą niskie parterowe budynki czy wręcz małe kontenery, patrz na modernizację nastawni na CMK gdzie rozebrano wieżyczki a zostawiono tylko parterowe części budynków.

SS3
12/12/2021 22:33
W odpowiedzi na  tory na TIRy

Raz, ze niekoniecznie te wiadukty mają odpowiednią nośność, bo KRR miało być koleją lekką.
Dwa, tyle lat bez dbania o odwodnienie mogło sporo szkód poczynić.

Benek
07/12/2021 17:41
W odpowiedzi na  poziom

O ile dobrze pamiętam nazywało się to KRR (kolejowy ruch regionalny) nawet obiekty do wyburzenia na jego drodze przez długi czas były tak oznakowane…

KRR
07/12/2021 17:51
W odpowiedzi na  Benek

W tekście powyżej, 10 i 9 linijka od dołu.

SS3
12/12/2021 21:07
W odpowiedzi na  KRR

Tylko KRR to było coś innego – osobne dedykowane tory, osobny dedykowany tabor. Tu będzie tylko podział funkcjonalny. Miało to zarówno zalety jak i wady.

Cliper
07/12/2021 09:50

Sensowne byłoby połączyć te linię ze strefą

Kolyjosz
08/12/2021 09:01
W odpowiedzi na  Cliper

A którędy?
Najwygodniej chyba od strony Rzeczyc

Cez
08/12/2021 09:20
W odpowiedzi na  Kolyjosz

najwygodniej przez Gliwice Port, podobnie jak tory do Opla

Kolyjosz
08/12/2021 09:25
W odpowiedzi na  Cez

I co potem? Pod górę do Łabędzkiej i wiadukt (czy tunel) na drodze z DK88?

10 tys. kroków dziennie
08/12/2021 10:02
W odpowiedzi na  Kolyjosz

Część strefy jest przed DK88 i tam zrobić przystanek a dalej niech dylają pieszo.

Kolyjosz
08/12/2021 14:39
W odpowiedzi na  10 tys. kroków dziennie

Jak mają “dylać pieszo”, to prędzej podjadą pod same drzwi samochodem.
I cały misterny plan w ….. .

10 tys. kroków dziennie
08/12/2021 18:49
W odpowiedzi na  Kolyjosz

No to trzeba zlikwidować kolej w ogóle bo mało kto ma dworzec kolejowy na przeciwko swojego domu.

Kolyjosz
09/12/2021 13:14
W odpowiedzi na  10 tys. kroków dziennie

Przecież piszemy tu o tym dokąd ma dojechać, a nie skąd. I rozważamy, czy powinien dojechać tam, gdzie ludziom ma być wygodnie, a wtedy byłby sens całej inwestycji.

10 tys. kroków dziennie
09/12/2021 17:03
W odpowiedzi na  Kolyjosz

No to żeby ludziom było wygodnie to muszą mieć również blisko do dworca.

SS3
12/12/2021 22:31
W odpowiedzi na  Kolyjosz

Prosto przez DK88. Dla aut winda… na korbkę. Niech kierowcy poczują się jak pieszy w Gliwicach ;-)

strefa
11/12/2021 18:09
W odpowiedzi na  Cliper

Mam z kolei nadzieję, że druga para torów dosięgnie przystanku Pyskowice Miasto.

effrs
07/12/2021 10:40

I znowu kilka długich lat projektowania, szacowania czegoś, co było już zrobione kilka razy i następnie porzucone. Znowu okazja do wydania wielu milionów zanim za kolejne obiecane 10 lat zobaczymy efekt (i o ile zobaczymy).

Wrzodzisław
08/12/2021 12:09
W odpowiedzi na  effrs

…kto bogatemu zabroni…

SS3
12/12/2021 22:29
W odpowiedzi na  effrs

KRR miało być osobnym systemem, obecnie w planach jest rozbudowa istniejącej linii.

Gliwiczanin
07/12/2021 14:43

temat wałkowany z większymi lub mniejszymi odstępami od lat 80tych. Nie spodziewajcie sie nic poza tym ze wyj.. kase na projekt a później kilka lat znow to zdechnie.

SS3
12/12/2021 22:26
W odpowiedzi na  Gliwiczanin

W Krakowie właśnie kończą, w innych miastach podobnie choć skromniej.

ROUC
07/12/2021 16:41

Dla kogo będzie szybciej albo taniej to mu się przyda. Istnieje także możliwość, że eurokołchoz kiedyś zabroni przemieszczania się samochodami z silnikami spalinowymi, no to będzie jak znalazł

Kalasanty
07/12/2021 15:46

Budowa dodatkowej pary torów między Katowicami a Gliwicami (a dlaczego nie G-ce Łabędy) jest niezbędna. Jeżeli chodzi o Gliwice to dla ułatwienia dostępności pasażerom kolei miejskiej trzeba by wybudować dodatkowe przystanki: -Gliwice Sośnica /rejon ul.Bema/ -Gliwice ul.Zabrska- dojście z przebudowanego wiaduktu /obsłuży z jednej strony rejon ul.Zabrskiej,Hutniczej,Bł.Czesława/, z drugiej ul.Chorzowska,Okrzei,Poniatowskiego/, -Gliwice ul.J.Śliwki, -rejon Toszeckiej,tereny przemysłowe, Gliwice os.Kopernik, Kolej miejska powinna kończyć bieg na stacji G-ce Łabędy.Czemu już w założeniu odcina się pasażerów do zachodniej części Gliwic. Mała odległość między przystankami to sens kolei miejskiej i jej dostępność dla pasażerów.Proszę porównać, w Katowicach między Katowice Zabłocie a Katowice są planowane dwa… Czytaj więcej »

Pomysłowa dobromira
07/12/2021 18:37
W odpowiedzi na  Kalasanty

Nie było żadnej koncepcji. To był tylko blef żeby zlikwidować tramwaj.

Pat i Mat
07/12/2021 19:27
W odpowiedzi na  Pomysłowa dobromira

Bo był potrzebny jak dziura w moście.

PawPL
07/12/2021 22:22
W odpowiedzi na  Kalasanty

Bzdura. Kolej ma sens przy przewożeniu ciężkich ładunków na duże odległości. A to o czym piszesz, to projekt z lat 70 kiedy samochód osobowy był rzadkością. W dzisiejszych czasach nie ma to najmniejszego sensu.

tory na TIRy
08/12/2021 10:15
W odpowiedzi na  PawPL

Ciężkie ładunki na duże odległości są realizowane za pomocą transportu nienormatywnego drogami a na kolei nie pozwala na to skrajnia.

PawPL
08/12/2021 19:06
W odpowiedzi na  tory na TIRy

Bzdura, to że coś jest ciężki nie znaczy że wystaje poza skrajnie. Pociąg towarowy zabiera ok 2800 ton. Spróbuj przewieź taką masę ciężarówką nawet ponad normatywną…

tory na TIRy
08/12/2021 20:33
W odpowiedzi na  PawPL

40 wagonów po 60 ton to akurat 2400 ton tylko jakoś nie ma klientów na takie ilości.

SS3
12/12/2021 22:24
W odpowiedzi na  tory na TIRy

Są na jeszcze większe, stąd podnoszenie dopuszczalnych długości składu i nacisków na oś. Gorzej z podnoszeniem prędkości niestety.

SS3
12/12/2021 21:09
W odpowiedzi na  tory na TIRy

Na kolei też jeżdżą ładunki nienormatywne.

SS3
12/12/2021 22:45
W odpowiedzi na  Kalasanty

Łabędy mają 4 tory, tylko nie tam głowicę gdzie by trzeba.
Człowieku, UM pod wodzą fr@ncowiczów nie potrafi przeforsować (przypominam kto za grubą kasę siedział w zarządzie wojewódzkiego transportu) przystanku autobusowego na Konarskiego gdzie masz szkołę (a były nawet dwie) i pół PŚ w zasięgu a mieliby przystanki dla proli forsować?
Jedyny słuszny dojazd na Technopark to auteczko, cokolwiek innego to sport ekstremalny więc o czym my tu mówimy?

jurek
07/12/2021 11:12

W pierwszej kolejności dokończcie obwodnicę Zachodnią bo to jest piętnaście lat jak rozpoczęto budowę

skrupulatny
07/12/2021 11:56
W odpowiedzi na  jurek

dodaj trochę

bud bundy
07/12/2021 12:36
W odpowiedzi na  jurek

Hej. Mylisz odpowiedzialnych. Za obwodnicę odpowiada miasto, za tory – GZM.

SS3
13/12/2021 21:15
W odpowiedzi na  jurek

Masz autostradę.

prawda
07/12/2021 13:06

Baju baju i bedziem w raju,bajki dla doroslych.

Obserwując
09/12/2021 14:20

No i bardzo dobrze.Oby w końcu doprowadzili ten projekt do końca.

ekoprzodownik
07/12/2021 14:58

Czy ta kolej będzie na poduszce magnetycznej jak Transrapid Szanghaj jeżdżąca już od 2004

ekoprzodownik
07/12/2021 17:07
W odpowiedzi na  ekoprzodownik

Szanowny Moderator tej strony nie potrafi ukryć swoich inklinacji politycznych i cokolwiek jest nie po myśli totalnej opozycji oraz ekodyktatury uznaje,iż nie może pojawić się w przestrzeni publicznej

zawleczka
07/12/2021 17:34
W odpowiedzi na  ekoprzodownik

Owszem jak tylko w Gliwicach wybudują tak wielkie lotnisko jak w Szanghaju oraz kiedy miasto wchłonie sąsiednie miejscowości tworząc z nich swoje dzielnice i jak Szanghaj stanie się wielkie.

Wrzodzisław
07/12/2021 06:24

Wyrzucone pieniądze. Na Śląsku, zwłaszcza na kierunku wschód-zachód warunki przejazdu samochodem osobowym są (niestety) na tyle dobre, że kolej nie będzie w stanie skutecznie konkurować z własnym wozem. Zwłaszcza, że nie każdy podróżuje od dworca do dworca, a musi potem jeszcze czymś dojechać do miejsca docelowego. A jak wygląda komunikacja miejska to sami dobrze wiemy. Czasy, w których pociągi na trasie Gliwice-Katowice kursowały co 20 minut pełniusieńkie (a w 80 latach tak było) nie wrócą.
No, ale excel wszystko zniesie: tam się da nawet udowodnić, że koła powinny być kwadratowe….

tory na TIRy
07/12/2021 09:39
W odpowiedzi na  Wrzodzisław

To może zamiast dodatkowej pary torów na wybudowanych wiaduktach i nasypach dodatkowa ścieżka rowerowa dla mikoli ?

Last edited 1 miesiąc temu by tory na TIRy
SS3
12/12/2021 21:13
W odpowiedzi na  Wrzodzisław

Szczególnie dobry jest już na całą Polskę znany “zakręt mistrzów”.
Pociągi nie pełne a przepełnione kursowały tam aż do euro-likwidacji, a nie tylko w latach 80,90.
Jak w końcu przejezdność przywrócili to przed lockdownem z powrotem stały się pełne.

Marta
07/12/2021 06:23

tak bez jadu . potrzebne to jest? kazdy ma auto, itd, fajne to mogłoby być 25 lat temu

helcia
07/12/2021 06:40
W odpowiedzi na  Marta

A ja nie mam

euroentuzjasta
07/12/2021 10:15
W odpowiedzi na  helcia

I nie będziesz mieć, nowych nie produkują bądź nie sprzedają, używanych nie chcą się pozbywać a kiedy nadejdzie era elektrycznych to będą tylko dla najbogatszych.

kaganek oświaty
07/12/2021 14:45
W odpowiedzi na  euroentuzjasta

Używane kiedyś powszechnie w transporcie konie, możemy spotkać obecnie praktycznie już tylko w stadninach, podobnie będzie z samochodami spalinowymi, też trafią do swoich stadnin i będzie można nimi pojeździć sobie w weekend dla zabawy a swoje osobiste utrzymywane zostaną tylko przez zapalonych miłośników, których będzie na to stać.

olo
07/12/2021 11:29
W odpowiedzi na  helcia

to masz przeciez pociag

PawPL
08/12/2021 08:00
W odpowiedzi na  Marta

Niepotrzebne, kilka argumentów merytorycznych wrzuciłem, ale nikt nawet nie próbował się z Tym zmierzyć. Ale ten wątek jest bardzo pouczający. Można ocenić siłę intelektualną społeczeństwa.

Okulista
08/12/2021 08:34
W odpowiedzi na  PawPL

Jestescie tacy madrzy czujecie sie wysoko wykszalceni,a niemacie NIC swojego!!!
Ani : samochodu,motocykla,motoroweru,ciagnika itd,itd. Tylko gadac i pisac umicie i nic wiecej,a ludzie musza pracowac w firmach zagranicznych.Nie jeden rolnik ma wiecej oleju w glowie niz Wy!!!

Wrzodzisław
08/12/2021 11:58
W odpowiedzi na  Okulista

Tak, to prawda: pisać z pewnością umiemy lepiej od ciebie. W każdym razie bez błędów ortograficznych.

Okulista
08/12/2021 14:10
W odpowiedzi na  Wrzodzisław

Jak ja bym napisal w moim jezyku ,to bys nie zrozumial inteligeciaku bez swojej gospodarki.

PawPL
08/12/2021 19:28
W odpowiedzi na  Okulista

Możesz spróbować, posługuje się czterema językami więc jest szansa, że zrozumiem.

cień
08/12/2021 22:07
W odpowiedzi na  PawPL

Ale ci Ego eksplodowało.

PawPL
09/12/2021 10:23
W odpowiedzi na  cień

Nawet na to nie zwróciłem uwagi. Znam wiele osób o znacznie większej znajomości języków obcych niż ja. Więc w środowisku w którym egzystuje nie jest to nic nienormalnego.

cień
09/12/2021 13:28
W odpowiedzi na  PawPL

Bo to się dzieje podświadomie, stąd twoja reakcja.

PawPL
08/12/2021 19:33
W odpowiedzi na  Okulista

Akurat, zupełnie nie trafiłeś. A co do rolników to się zgodzę, bo ta grupa społeczna pracuje na swoim i liczy własne pieniądze i nimi zarządza. Rolnik jak wyda pieniądze, na rzeczy niepotrzebne to nie będzie mógł kupić rzeczy potrzebnych. Szkoda, że mieszkańcy Gliwic zapomnieli, że władza nie ma swoich pieniędzy, a ma za to ich pieniądz.

SS3
12/12/2021 21:15
W odpowiedzi na  PawPL

Rolnik jak coś liczy to pieniądze unijne.
No właśnie, nie ma pieniędzy a miasta nie są z gumy. Czas by auteczkowcy płacili za to ca zabierają, w całości a nie gdzieś tak w 1/3.

SS3
08/12/2021 17:38
W odpowiedzi na  PawPL

Bzdury i urojenia a nie żadne argumenty merytoryczne.
Typowy poziom intelektualny auteczkowców.

PawPL
09/12/2021 10:18
W odpowiedzi na  SS3

Oprócz argumentum ad personam, w swojej wypowiedzi nawet nie spróbowałeś rozprawić się z tymi urojeniami jak określiłeś moje argumenty. Czyżbyś był za słaby intelektualnie aby się z tym zmierzyć i aby wyprzeć swoje niedoskonałości zaczynasz atakować przeciwnika w sposób nie merytoryczny?

Obserwując
09/12/2021 14:19
W odpowiedzi na  Marta

Nie każdy ma ałteczko.Poza tym pociąg jest wygodniejszy,szybszy.Podczas jazdy można czytać,pracować,odpoczywać.Pociąg jest znakomity na codzienne dojazdy do pracy.Co którzy dojeżdząją,wiedzą o co chodzi.

PawPL
07/12/2021 04:31

Idiotyzm. W latach 80 w Polsce było 3-4 milionów samochodów osobowych. W tej chwili jest około 17 milionów – 4 razy więcej. Jak były planowane te tory samochód był dobrem luksusowym i nie każdy mógł sobie na niego pozwolić. W tej chwili mamy także DTŚ i A4 które łączą Gliwice z Katowicami. Do tego jak się spojrzy na mapę pociągów https://portalpasazera.pl/MapaOL to nawet w godzinach szczytu można zobaczyć, że trasa tą można puścić znacznie więcej pociągów. Także rozwój samochodów autonomicznych spowoduje w najbliższym czasie, że część osób, które do tej pory z tej komunikacji nie korzystały także się na nią… Czytaj więcej »

tory na TIRy
07/12/2021 09:33
W odpowiedzi na  PawPL

W Warszawie i Trójmieście samochodów jest jeszcze więcej niż na śląsku a tam dodatkowe pary torów dają sobie świetnie radę od wielu lat.

PawPL
07/12/2021 13:09
W odpowiedzi na  tory na TIRy

A co ma Warszawa czy Trójmiasto do linii kolejowej między Katowicami, a Gliwicami… Nic, zupełnie inne warunki, inne trasy inne potoki pasażerów. W tej chwili godzina 13:07 na tej linii znajduje się JEDEN pociąg, który dojeżdża do Zabrza. Więc skoro ona nie jest obciążona to po co budować drugą… Za mało mamy pieniędzy bo rozpieprzać je na bezsensowne inwestycje?

tory na TIRy
07/12/2021 13:34
W odpowiedzi na  PawPL

Obserwuję linię CMK w woj. świętokrzyskim i jeżdżące po niej ze Śląska do Warszawy i z powrotem Pendolino oraz pasażerskie składy z lokomotywą i wagonami, pasażerów w nich jak na lekarstwo, po jednym dwóch w każdym wagonie, generalnie składy wożą powietrze oraz muchy luzem, towarowe idą 2-3 składy na dobę, należy zlikwidować tę linię gdyż brakuje na niej potoku pasażerów i towarów a utrzymywanie tej bezsensownej inwestycji to rozpieprzanie pieniędzy, których mamy za mało.

PawPL
08/12/2021 07:43
W odpowiedzi na  tory na TIRy

Bzdura i do tego manipulacja na niskim poziomie. Lina CMK jest linią pasażerską, ze względu na prędkość pociągi towarowe są kierowane innymi liniami. Lina do tego łączy duże ośrodki takie jak Katowice i Kraków z Warszawą. Natomiast twoja manipulacja polegała na tym że do tematu DOBUDOWY DODATKOWYCH TORÓW wrzucasz temat likwidacji lini. Zarówno Linia CMK oraz istniejącą linia między Katowicami i Gliwicami są liniami ze sporymi zapasami i nie ma najmniejszego sensu dobudowywać kolejnych torów.

tory na TIRy
08/12/2021 10:09
W odpowiedzi na  PawPL

Coś takiego ? Kiedy linię CMK wybudowano w latach 70-tych to co 15 min ze Śląska do Warszawy jechał pociąg wyładowany węglem ciągnięty przez podwójną lokomotywę, teraz nagle linia stała się pasażerska tylko, że pasażerów brak, więc na jakiej podstawie twierdzisz, że jest pasażerska ?

Wrzodzisław
08/12/2021 11:55
W odpowiedzi na  tory na TIRy

Kiedy linię CMK wybudowano to ciężkie pociągi towarowe jeździły po niej ze względów technologicznych. Chodziło o ustabilizowanie podtorza tak, żeby można potem było bezpiecznie wpuścić na CMK pociągi pasażerskie z podwyższoną prędkością.

tory na TIRy
08/12/2021 13:42
W odpowiedzi na  Wrzodzisław

Pociągi pasażerskie zaczęły jeździć po CMK dopiero w latach osiemdziesiątych, więc przez 10 lat pociągi towarowe jeździły po niej ze względów technologicznych ? Kiedy we Francji wybudowano linię TGV to też najpierw jeździły po niej przez 10 lat pociągi towarowe ze względów technologicznych ? Kiedy w Polsce wybudują kolej dużych prędkości łączącą Warszawę z Poznaniem, Łodzią i Wrocławiem to też najpierw przez 10 lat będą jeździć towarowe ? W Japonii w latach 60-tych na linii Shinkansen też odbywało się podobnie, Chińczycy na swoich nowych liniach też tak postępują ?

PawPL
08/12/2021 19:12
W odpowiedzi na  tory na TIRy

Na linii został podniesiona prędkość do 200 km/h, a planuje się do 230 km/h. Pociągi towarowe mogą poruszać się ze znacznie mniejszymi prędkościami, a ponieważ taki pociąg utrudniał by poruszanie się szybkich pociągów pasażerskich na linii więc są puszczane innymi liniami. @tory na Tiry Proszę Cię weź uzupełnij wiedzę bo jest nieaktualna od 40 lat i jak się te twoje bzdury czyta to człowiek aż się dziwi że ktoś może być na tak niskim poziomie.

tory na TIRy
08/12/2021 20:29
W odpowiedzi na  PawPL

Tak, tak podniosą do 230 km/h aby powietrze i muchy w pustych wagonach szybciej docierały do celu a to bardzo dochodowy towar i w żaden sposób nie może być hamowany przez pociągi towarowe, które mogą przepuszczać osobowe na zlokalizowanych co kilkanaście kilometrów stacjach na CMK, człowieku otwórz oczy bo nie wiesz na jakim świecie żyjesz i wypowiadasz się na tematy o których nie masz bladego pojęcia.

SS3
12/12/2021 21:43
W odpowiedzi na  PawPL

W nocy by nie utrudniał, ale nawet nie wiesz dlaczego nie puszcza się wolnych pociągów na KDP. Bo towarowe owszem, ale lekkie i podobnej prędkości.

SS3
12/12/2021 21:41
W odpowiedzi na  PawPL

Brednie.
Priorytetem były przewozy towarów, lud władza ludowa miała tam gdzie słońce nie dochodzi a sama latała samolotami. W PRLu Warszawa była olbrzymim ośrodkiem przemysłowym a nie biurowym. Zwiększenie znaczenia ruchu pasażerskiego to dopiero lata 90, a wykorzystywanie swoich pleców przez IC to lata ostatnie.
No jakby na CMK był dodatkowy tor/y to nie byłoby wypychania stamtąd towarowych bo znikły by zarówno problemy mijania jak i przechyłki.
Jest sens ale jesteś za głupi by go zrozumieć.

SS3
12/12/2021 21:22
W odpowiedzi na  PawPL

No rzeczywiście, zwłaszcza Trójmiasto to zupełnie inne warunki, bo można morzem?
Bzdury – jest jedne osobowy, towarowych to nie podaje, samoloty też sprawdzałeś?
Pieniądze i to z kredytów to rozpieprzono na autostrady.

Helmut
07/12/2021 09:34
W odpowiedzi na  PawPL

Jest właśnie na odwrót – stawianie za wszelką cenę na transport samochodowy jest myśleniem uwstecznioniym, rodem z lat 60-tych i 70-tych. Europa zachodnia to już dawno przerabiała. Ale u nas niejeden jeszcze jest umysłowo sto lat za murzi… eee mieszkańcami Afryki :)

Last edited 1 miesiąc temu by Helmut
PawPL
07/12/2021 12:56
W odpowiedzi na  Helmut

Bzdura. Helmut zapoznaj się z raportami Eurostatu na temat ilości samochodów w poszczególnych krajach zanim położysz palce na klawiaturze. Wiem, że takie bajki krążą po sieci ale są to bzdury łatwe w weryfikacji.

zawleczka
07/12/2021 10:11
W odpowiedzi na  PawPL

W Warszawie to oprócz dwóch dodatkowych par torów na powierzchni wcisnęli jeszcze trzecią pod ziemię ogromnymi kosztami.

PawPL
07/12/2021 13:33
W odpowiedzi na  zawleczka

W Nowym Jorku, Moskwie, Londynie i wielu innych miastach też. Ale co to ma do Linii Katowice-Gliwice. Przypomniało mi się, że kiedyś mój dziadek u swojego kuzyna zauważył wielką antenę satelitarną i go chciał podpytać co on tam ogląda, on odpowiedział że to nie jest nawet podłączone. Na to dziadek się spytał, po co mu to. Usłyszał w odpowiedzi Wie wujek, sąsiedzi też mają. Chcesz aby polityka inwestycyjna opierała się nie na zasadności tylko na tym że sąsiedzi mają? Ja podałem 3 konkretne argumenty, dlaczego to jest bezsensu, spróbuj się z nimi zmierzyć.

zawleczka
07/12/2021 17:30
W odpowiedzi na  PawPL

No to antenę należy podłączyć co w tłumaczeniu brzmi jeżeli na dodatkowej parze torów przystanki będą tak często jak w Warszawie pod ziemią to i sens się znajdzie.

PawPL
08/12/2021 07:46
W odpowiedzi na  zawleczka

Wręcz przeciwnie, jeśli dobudujesz dodatkowe przystanki, wydłużysz tym samym czas dojazdu między dużymi ośrodkami Gliwice – Katowice. Pociąg straci tym samy jedną ze swoich zalet, i nastąpi odpłynięcie ruchu pasażerskie, częściowo do autobusów, a częściowo do własnych samochodów.

zawleczka
08/12/2021 12:17
W odpowiedzi na  PawPL

To jakie zalety ma tramwaj jeżdżący po szynach czy pociąg metra lub SKM w Warszawie czy Trójmieście, które mają tak często przystanki jak autobus ?

Last edited 1 miesiąc temu by zawleczka
PawPL
08/12/2021 19:18
W odpowiedzi na  zawleczka

Tramwaj nie ma większych zalet. Zaletą metra jest możliwość obsługi dużych potoków pasażerów w wielkich i mocno zabudowanych metropoliach. Z racji tego, że aglomeracja śląska jest rozproszona na dużym obszarze i niewielką gęstość zaludnienia, budowa metra nie ma najmniejszego sensu. Warszawska Skm-ka komunikuje Warszawę z podwarszawskimi miejscowościami i pełni rolę bardzie pociągów podmiejskich. Tylko nie rozumiem, jak chcesz tym uzasadnić konieczność budowy dodatkowych torów, jak podstawowe nie są wykorzystanie.

SS3
12/12/2021 22:09
W odpowiedzi na  PawPL

“możliwość obsługi dużych potoków pasażerów w wielkich i mocno zabudowanych metropoliach.” No tak, tramwaju to nie dotyczy. Paranoja przyklejonych do blachosmrodu.
Budowa metra miałaby sens gdyby nie szkody górnicze windujące koszty takiej budowy w kosmos.
“Warszawska Skm-ka komunikuje Warszawę z podwarszawskimi miejscowościami i pełni rolę bardzie pociągów podmiejskich.”
Do tego WKD (nawet je powinieneś podać a nie SKM) i pełno pociągów KM na normalnych torach. Licznych torach. Tymczasem na Śląsku zlikwidowano GKW i ból dupy auteczkowców wywołuje tor dla kolei aglo, gdzie Aglo organizuje nawet taka “metropolia” jak Rzeszów. Handlujesz gruzem z niemiec czy to tylko bezinteresowna głupota?

SS3
12/12/2021 22:19
W odpowiedzi na  PawPL

PS: trochę cyferek:
Śląskie ma największą gęstość zaludnienia, połowę większą niż Małopolskie i dwa razy większą niż zurbanizowana reszta.
Na poziomie miast to Warszawę wyprzedza Chorzów i Świętochłowice – wiesz gdzie te miasta leżą!?

PawPL
16/12/2021 16:17
W odpowiedzi na  SS3

I co w Świętochłowicach zrobisz metro dla 50 tysięcy mieszkańców? Jak cyferki to proszę, gęstość zaludnienie GZM – 881 os/km2. Gęstość zaludnienia Warszawy – 3467 os/km2. Widzisz różnicę. Innych bzdur mi się nie chce komentować bo nie warto…

SS3
28/12/2021 20:03
W odpowiedzi na  PawPL

Świętochłowice 3700.
Jak rozumiem metro w Warszawie jest dla Ursynowa?
Weź sobie w tą pustą bańkę parę razy półośką walnij –
mała szansa, że pomoże ale zaszkodzić też nie da rady.

SS3
12/12/2021 21:49
W odpowiedzi na  PawPL

Właśnie po to dodatkowe tory, bo osobowe mogły często stawać nie blokując przyśpieszonych, espresów, IC które na dodatkowych przystankach stawać nie będą. Nawet dziecko by to zrozumiało.
Towarowe też będą miały mniej zatrzymań i ich prędkość handlowa nie będzie przypominała Ursusa ;-]

Przechodzień
07/12/2021 23:36
W odpowiedzi na  PawPL

Proszę pojechać swoim powszechnym dobrem z Gliwic do Katowic, aby coś załatwić. Szukanie miejsca do zaparkowania zabierze więcej czasu i paliwa, niż sam przejazd. Do tego dojdą opłaty za parkowanie. Samochody autonomiczne w powszechnym użyciu – to melodia dalekiej przyszłości (przynajmniej w Polsce). Tory niezależne od ruchu dalekobieżnego bardzo się przydadzą, lecz jeśli prace studialne mają trwać dwa lata, potem wstępny montaż finansowy, potem przetarg na projektowanie i projektowanie, potem przetarg na realizację i realizacja – razem kilkanaście do dwudziestu lat – nie dożyję.

PawPL
08/12/2021 07:57
W odpowiedzi na  Przechodzień

Bzdura. Kilkukrotnie w tygodniu pokonuję tą trasę i nie ma większych problemów ze znalezieniem miejsca, czy to w Katowicach, czy w Gliwicach miejsce do parkowania w skrajnych przypadkach po kilku minutach się znajdzie. W obu tych miasta do tego jest wprowadzona strefa płatnego parkowania, co powoduje że osoby pracujące w centrach nie korzystają z samochodów, które musiały by zajmować miejsca przez wiele godzin. Do tego Katowice jest bardzo dobrym przykładem miasta, które odżyło po wybudowaniu dużego parkingu w centrum, i gdy mam interes w centrum zawsze parkuje w Galerii. “Tory (…) bardzo się przydadzą” – normalnie ten argument jest nokautujący…… Czytaj więcej »

SS3
12/12/2021 22:14
W odpowiedzi na  PawPL

W Gliwicach jest port morski *****. Znasz się jeszcze lepiej niż na kolei.
No przecież hala to spełnienie mokrych snów maniaków motoryzacji, zlikwidowane tory i morze betonu by kilka razy w miesiącu auteczka miały gdzie stanąć.
Racjonalne wydawania oznaczałoby kres motoryzacji w Polsce, uważaj czego sobie życzysz xD