Dworzec na liście rezerwowej. Magistrat nie traci nadziei


Perspektywa modernizacji dworca PKP w Gliwicach wciąż pozostaje odległa.

Jak informowaliśmy w lipcu, spółka Polskie Koleje Państwowe zaproponowała wpisanie koncepcji rozbudowy gliwickiego dworca na listę projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jednak Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nie pozostawia złudzeń – projekt o nazwie ?Przebudowa kompleksu dworcowego Gliwice? trafił w ubiegłym tygodniu na listę rezerwową, zatem szanse na jego względnie szybką realizację są małe.

Wartość inwestycji oszacowano na ponad 78 mln zł, z czego prawie 45 mln miałoby pochodzić z dotacji z Unii Europejskiej. “Realizacja projektu ma na celu poprawę standardu obsługi i bezpieczeństwa podróżnych, polegającą m.in. na podniesieniu stanu technicznego obiektu dworcowego oraz infrastruktury torowo-peronowej” – czytamy w uzasadnieniu inwestycji. W praktyce, planowano m.in. przebudowę tuneli, peronów i infrastruktury torowej oraz budowę nowoczesnego centrum obsługi pasażerów. Dodatkowo, postanowiono zainstalować nowoczesny systemu monitoringu.


To jednak nie przekonało ministerialnych urzędników.

– Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podjęło decyzję o wpisaniu projektu na listę rezerwową. Jednak niezależnie od tego, jeszcze w tym roku rozpoczynamy prace nad studium wykonalności tego projektu. Studium wykonalności to cała dokumentacja, od której zaczyna się każde przedsięwzięcie – informuje nas Paulina Jankowska z zespołu prasowego PKP.

Zaktualizowana lista obejmuje 450 projektów o łącznej wartości prawie 242 mld złotych.

Na liście podstawowej, a więc wyżej od Gliwic, umieszczono 347 inwestycji, których wartość wynosi 174,5 mld złotych. W “rezerwie” czekają 103 projekty o łącznej wartości 67,5 mld złotych.

Jednak w gliwickim urzędzie miasta nastroje wciąż pozostają optymistyczne.

– To, że projekt znalazł się na liście rezerwowej, nie oznacza, że nie będzie dofinansowany. Wręcz przeciwnie, jak zapewnia Wiceminister Rozwoju Regionalnego, szanse na uzyskanie dotacji unijnych są bardzo wysokie – przekonuje Marek Jarzębowski, rzecznik prasowy prezydenta Gliwic.

Gdyby jednak nie udało się uzyskać niezbędnych funduszy, byłaby to zła wiadomość, zwłaszcza w kontekście niedawno zaprezentowanej koncepcji wykreowania nowoczesnego centrum, skupiającego się właśnie na terenach w sąsiedztwie dworca. Wizualizacje zaprezentowane wspólnie przez gliwicki magistrat i PKP uwzględniały zagospodarowanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz utworzenie dwóch dróg – za torami kolejowymi (na przedłużeniu ul. Traugutta) oraz ulicę łączącą ul. Tarnogórską z Dworcową (przebiegającą pod torami).

Michał Pac Pomarnacki