Elektryczne autobusy już niebawem zaczną regularne kursy w Gliwicach. Trwa budowa stacji ładowania

Po Gliwicach już w przyszłym roku jeździć będą elektryczne autobusy. Zanim do tego dojdzie, konieczne jest przygotowanie infrastruktury do ich ładowania. Budowy dwóch ładowarek w rejonie przystanków rozpoczęły się w tym tygodniu.

 
W pierwszej kolejności gotowa będzie stacja na terenie Zajezdni przy ul. Chorzowskiej 150. Będzie to 5 stacjonarnych elektrycznych podwójnych ładowarek o mocy 80 kW każda i jedno stanowisko do ładowania szybkiego o mocy 200 kW. Fundamenty pod ładowarki są już gotowe, brakuje tylko samych urządzęń, które zostaną dostarczone do Gliwic wraz z autobusami, czyli pod koniec roku. Powstaną jeszcze dwie takie stacje – na Sikorniku oraz na granicy Sikornika i Śródmieścia.

Przygotowania do budowy stacji przy ul. Nowy Świat ruszyły w środę, 20 października. Będzie ona usytuowana w zatoce autobusowej naprzeciwko Teatru Miejskiego.

Na czas prowadzonych robót zmieniona została lokalizacja przystanku dla linii komunikacji miejskiej A4. Wyłączony z obsługi został przystanek Gliwice Teatr 03, w zamian autobus obsługuje stanowisko 01.


Prace przy ul. Czapli mają rozpocząć w czwartek, 21 października. Podczas robót obowiązywać będzie tymczasowa zmiana organizacji ruchu. Zatoka autobusowa, przy której budowana będzie stacja ładowania, na czas prowadzonych robót, zostanie częściowo wyłączona z użytkowania.

10 elektrycznych autobusów marki Volvo trafi do gliwickiej zajezdni pod koniec roku, a na ulice wyjedzie na początku 2022 r.

Będzie to 7 autobusów dwuosiowych i 3 autobusy trzyosiowe, przegubowe. Będą kursować na dwóch liniach – na trasie linii A4 między Teatrem Miejskim w Gliwicach przy ul. Nowy Świat a zajezdnią PKM przy ul. Chorzowskiej oraz na trasie linii nr 676, okrężnej, między Sikornikiem a Sikornikiem przez Szobiszowice.

Całkowity koszt projektu pn. “Zakup autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą do ładowania” wyniesie ponad 39 mln zł. PKM otrzymał dofinansowanie unijne w kwocie około 27 mln zł.

Nie tylko elektryki

Do końca roku do Gliwic ma trafić jeszcze 15 nowoczesnych, ekologicznych autobusów marki MAN Lion’s City 19C. Będą to pojazdy hybrydowe, które posiadają dodatkowe ekologiczne cechy, tj. mają funkcję rekuperacji energii, czyli gromadzenia energii wynikającej z hamowania autobusu w specjalnym kondensatorze (supercaps) i wykorzystania tak zgromadzonej energii do wspierania silnika spalinowego autobusu przez dodatkowy silnik elektryczny w czasie napędu pojazdu.

Autobusy będą niskopodłogowe, przegubowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system oczyszczania spalin i napęd hybrydowy, który zmniejsza zużycie paliwa oraz emisję szkodliwych spalin i hałasu.

Autobusy hybrydowe będą kosztować 23 mln zł i zostaną sfinansowane z środków własnych PKM.

(żms)/UM Gliwice(mf)
fot. 24gliwice.pl/emfab

44 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Pytanie
21/10/2021 07:36

Jak Urząd Miejski w Gliwicach likwidował tramwaje, argumentował, że nie są ekologiczne, bo prąd do ich napędu pochodzi ze spalanego węgla.
Czy coś się zmieniło?
Czy elektryczne autobusy będą innym prądem ładowane?

problem
21/10/2021 07:43
Reply to  Pytanie

Może będzie specjalna linia zasilająca tylko na potrzeby elektrycznych autobusów z wiatraków z Wielowsi ?

wizjoner
21/10/2021 10:49
Reply to  problem

Dalej mnie nurtuje problem czy te wiatraki muszą być wkopane w ziemię a nie na platformach mobilnych jak rakiety Putina.Może tym razem uda się zamontować taki wiatrak jak w Wielowsi na dachu gliwickiego autobusu miejskiego linii A4 i w wtedy w zasadzie autobus będzie napędzany siłą wiatru choć pozostanie elektrycznym. Podwójna korzyść ekologiczna i podwójny zachwyt “ekozielonychmatołków”

PAKer
21/10/2021 13:07
Reply to  wizjoner

Prędzej podczepią do tych autobusów gneneratory z silnikiem Diesla i tak będą je zasilać ;).

problem
21/10/2021 14:04
Reply to  PAKer

Diesel nie ma ostatnio dobrych referencji więc generatory będą zasilane silnikami benzynowymi.

no problem
21/10/2021 14:18
Reply to  problem

No wymontują taki 1000 konny z dwupłatowego ANtka -2 na lotnisku i będą nim napędzać prądnicę.

make PiS not war
21/10/2021 15:20
Reply to  PAKer

Jak już jesteśmy przy paliwach płynnych to ich ostatnie ceny nie nastrajają zbyt entuzjastycznie do Nowego Polskiego Ładu, swego czasu naczelnik, prezes, wicepremier nawoływał do odwagi w redukcji opodatkowania, które stanowi połowę ceny paliwa a naczelnik jest chyba odważny ?

gliwicjus
21/10/2021 07:53
Reply to  Pytanie

Nie przeczytałeś, że w tym przypadku prąd będzie pochodził ze ładowarek? :-))))))

no problem
21/10/2021 11:44
Reply to  gliwicjus

A prąd do ładowarek będzie pochodził z powerbanku.

mieszkaniec
23/10/2021 21:20
Reply to  no problem

Nieprawda, prąd jest z ryjka świnki zamurowanej w ścianie !!!

Unia Europejskiego Chaosu
21/10/2021 08:08
Reply to  Pytanie

Od kiedy europejska sędzia w swej europejskiej mądrości kazała natychmiast zamknąć elektrownię w Turowie i wywołać tym samym katastrofę ekologiczną, coś się zmieniło bo węgiel do elektrowni będzie z niemieckich i czeskich kopalni i o to chodzi.

gliwicjus
21/10/2021 08:09

Polski węgiel brunatny – be. Niemiecki i czeski – cacy.

Unia Europejskiego Chaosu
21/10/2021 08:18
Reply to  gliwicjus

A są z tego samego złoża.

Archimedes
21/10/2021 11:20
Reply to  gliwicjus

Polski wegiel kamienny- be, rosyjski – cacy

SS3
21/10/2021 22:31
Reply to  Pytanie

Hmm… wtedy był to węgiel Polski a dziś Rosyjski?

Oburzony
21/10/2021 09:07

Gdzie tu ekologia?To żre ogromne ilości prądu do którego wyprodukowania trzeba spalić ogromne ilości węgla.Ogromne, przeogromne akumulatory do tych autobusów w trakcie produkcji wymagają zużycia ogromnej ilości energii i surowców i jeszcze na koniec ich krótkiego żywota trzeba je zutylizować.PKM mówi o środkach własnych finansowych.To są środki finansowe mieszkańców Gliwic.Sam PKM leci na deficycie i jest podkarmiany przez UM z naszych pieniędzy.

SS3
21/10/2021 22:35
Reply to  Oburzony

Moc potrzebna autobusowi to jakieś 4-5 razy tyle co osobówka więc jak to się mówi “o tu się j…”

PS: tramwaj potrzebował jeszcze mniej.

Benek
21/10/2021 10:25

Tak tylko tu zostawię:
https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/news-diesle-wracaja-na-ulice-miast-to-efekt-serii-pozarow-elektry,nId,5591365
Oprócz tego ktoś analizuje “ekologiczny” aspekt produkcji i utylizacji baterii akumulatorów czy to jak zwykle na zasadzie “zajmniemy siem tym problemem jak siem pojawi?”…

problem
21/10/2021 11:25
Reply to  Benek

No właśnie, komendant gliwickiej straży pożarnej mógłby się wypowiedzieć jak są przygotowani na takie okoliczności.

no problem
21/10/2021 11:38
Reply to  Benek

Problem się nie pojawi bo ziemi jest za mało litu niezbędnego do produkcji tylu akumulatorów aby masowo zelektryfikować motoryzację.

Lit _to_Kit
21/10/2021 15:13
Reply to  no problem

Lit jest potrzebny dzisiaj. Za chwilę lobby wyrobników polimerów wszelkiego rodzaju uśmierci branżę wydobywczą litu bo nie będzie on nikomu potrzebny – tak jak zabija się branżę silników spalinowych. I co z tego że ceny pojazdów podskoczą o kolejne 60%. Na czymś trzeba zarobić!

no problem
21/10/2021 15:26
Reply to  Lit _to_Kit

Miej wyprodukowanych towarów, mniejsza emisja gazów cieplarnianych ale za to towary sprzedawane za wyższą cenę, ekologia jak w mordę strzelił.

Lit _to_Kit
21/10/2021 16:10
Reply to  no problem

czy faktycznie mniej? Hmmm… ludzkość z natury chce być mobilna. Tak więc ilość produkowanych pojazdów raczej nie spadnie – tym bardziej że okres trwałości tych pojazdów jest obliczona na ok. 8-10 lat i po upływie tego czasu pojazd praktycznie nie będzie się nadawał do dalszej eksploatacji.
Po prostu trzeba będzie brać kredyt na pojazd na warunkach jak dzisiaj na mieszkanie.

1000h żarówka
21/10/2021 16:38
Reply to  Lit _to_Kit

Gdyby pojazd miał być na dłużej niż 10 lat to by się nie opłacało producentom. Zresztą to dotyczy dzisiaj wszystkiego.

KKK
21/10/2021 17:12
Reply to  Benek

No cóż, nie bez powodu miasta jednak inwestują w tramwaje, pomimo tego, że niektórzy uważają że w dobie elektrycznych autobusów tramwaje są przeżytkiem.

KKK
21/10/2021 17:19

Nieważne czy elektryczne czy gazowe, ważne żeby jeździły często i były wiarygodnym środkiem transportu. Ekologia ma marginalne znaczenie dla ludzi chcących sprawnie przemieścić się z punktu A do B. Przy okazji mści się likwidacja tramwaju – nowoczesny niskopodłogowy tramwaj na gładkim torowisku w niczym nie przypomina tego co było w Gliwicach do 2009 roku, a przy tym nadaje klimat miastu – patrz Praga, Zurych czy Brno. Są zresztą badania, które pokazują, że ludzie chętniej przesiadają się z samochodu do nowoczesnego tramwaju niż do nowoczesnego autobusu.

SS3
21/10/2021 22:46
Reply to  KKK

Wystarczy Bytom, Katowice, Kraków by zobaczyć, że nie musi być tak jak w Gliwicach czy Zabrzu.

bełon
21/10/2021 06:45

A czy będzie możliwość na takiej stacji naładowanie też smartfona? To bardzo ważne!

Ech...
21/10/2021 07:04
Reply to  bełon

Oczywiście. Będzie też WiFi i wybieg dla psów.
Ale psst… nie pytaj przypadkiem o wiaty przystankowe albo ławki dla starszych osób.

16emerytura
21/10/2021 08:59
Reply to  Ech...

W pobliżu wiat można zorganizować kurs zumby dla kobiet 60+ oraz przeprowadzić szkolenie samoobrony dla seniorów 70+ połączone ze wspólnym śpiewem pieśni narodowo-katolickich i recytacją twórczości poetyckiej niejakiego Mateusza M.

Pełnia miłości i tolerancji
21/10/2021 09:54
Reply to  16emerytura

Taa i przyjdą też odrazy bojówki Pani Marty L. By również śpiewać i recytować. Jedynie dobór repertuaru może się co nie co różnić , ale dobrej organizacji

make PiS not war
21/10/2021 10:26

Bojówki Marty L. nie przyjdą, bo kiedy naczelnik, prezes, wicepremier nakazał otworzyć galerie handlowe, wszystkie Julki przestały być aktywne politycznie.

SS3
21/10/2021 22:37
Reply to  bełon

Tak i rozumu do głowy również naładujesz.

Unia Europejskiego Chaosu
21/10/2021 14:26

Wszystkie te elektryczne autobusy powinny być skierowane na najbardziej obciążoną linię czyli wozić migrantów z białoruskiej granicy na granicę niemiecką zgodnie z potrzebą potrzebujących, jak to już zrobił kiedyś prezydent Erdogan i trwało to do czasu kiedy odwiedziła go kanclerz Merkel z darami w postaci worków pieniędzy więc i u nas należałoby wykorzystać tę samą taktykę.

no problem
21/10/2021 14:55

Rzeczywiście, takie wykorzystanie autobusów elektrycznych mogłoby być niezwykle ekonomiczne, zdobyte w ten sposób ogromne fundusze mogłyby posłużyć do zakupu energii elektrycznej służącej, jak już ktoś to proponował w sąsiednim temacie do napędzania wiatraków w Wielowsi, kiedy wiatr nie wieje.

SS3
21/10/2021 22:42

Obawiam się. że wtedy nagle w tych Manach po zdalnej aktualizacji oprogramowania objawiłby się drugi wylot spalin skierowany do środka i z emisją bijącą WV.
Oczywiście świat (a szczególnie sami wiecie kto) pisałby wtedy o polskich nazistowskich autobusach zagłady.

black_horse
21/10/2021 15:51

Samochody elektryczne oparte na bateriach li-ion to ślepa uliczka motoryzacji.

SS3
21/10/2021 22:44
Reply to  black_horse

To w takim razie spalinowe to ślepa kiszka.

Umiem liczyć
25/10/2021 10:47

A rachunek nie jest zbytnio skomplikowany: 5 x 80 + 200 = 600 kW. Solidna podstacja by się do tego przydała. Za to na Sikorniku, rozumiem, będzie można wyłączyć oświetlenie uliczne, bo gdy podepną się autobusy, kable na dopływie zaczną się żarzyć na czerwono. Będzie pięknie. Był taki film, chyba ze Steve Martinem, gdy bohater zainstalował sobie oświetlenie bożonarodzeniowe na domku, a kiedy je włączył, to w całej dzielnicy przygasło światło. Coś podobnego na Sikorniku, albo koło Operetki? Super. Czy ktoś myślący jeszcze w tym mieście, gdzie mamy Politechnikę, pozostał? Bo przecież od dawna wiadomo, że ekoterrorysci mają z tym… Czytaj więcej »

PAKer
25/10/2021 11:58
Reply to  Umiem liczyć

1 dom jednorodzinny to od ok 15kW do nawet 40kW (40 to jest max, przydatne raczej tylko, gdy dom ogrzewany jest elektrycznie). Te 600kW to tyle, ile masz mocy przyłaczeniowej na osiedlu 30 domków. To nie jest mało, ale też nie jest to jakaś astronomiczna ilość. Na Sikorniku nie stanie 6 ładowarek, tylko pewnie jedna. I gwarantuję Ci, że nie będzie trzeba wyłączać oświetlenia, ani kable same z siebie świecić nie zaczną. Nie przenoś też tego, co widzisz w bajkach i filmach na rzeczywistość :). Podpinając oświetlenie o mocy kilkudziesięciu kW, możesz co najwyżej spalić kable u siebie w domu… Czytaj więcej »

SS3
25/10/2021 12:26
Reply to  Umiem liczyć

Tak tak, pacjenci będą musieli korbką kręcić by im respirator chodził tak skutecznie prąd wessa.

PS: akumulator jak pracuje to się nagrzewa, a jakie grzanie masz w zbiorniku? Wiesz teraz są plastikowe więc jak ci się kaszka zrobi to nie podgrzejesz ogniskiem jak pod autem z ZSRR.

treya50
21/10/2021 16:27

I oczywiście parking zamknęli. Tam zawsze było pełno, bo i Operetka, pardon teatr Miejski i Szpital.

dada
21/10/2021 18:42

Szkoda czasu na was z 24!

Obserwując
25/10/2021 13:10

No,powiew prawdziwej przyszłości i prawdziwego rozwoju. Urzędasy zobaczyły,że jednak przyszłością jest elektryczny napęd a nie kopcące spalinówki.