Elektryczne autobusy zaczną kursować już w poniedziałek. Na początek obsłużą dwie linie (TV)

Dziesięć nowych elektrycznych, niskopodłogowych autobusów niskopodłogowych marki Volvo wyjedzie na ulice jeszcze w lutym. Gotowe są już też stacje ładowania pojazdów.

 
Pojazdy zaprezentowano dziennikarzom w piątek, podczas konferencji prasowej.

W poniedziałek, 28 lutego, na ulice Gliwic wyjedzie: siedem dwuosiowych Volvo B4SC 7900 Electric o długości 12 metrów dla ponad 75 pasażerów i trzyosiowe, przegubowe Volvo BASC 7900 Electric o długości 18 metrów mieszczące 130 pasażerów.


Nowe pojazdy będą kursować na trasie linii A4 między Teatrem Miejskim przy ul. Nowy Świat a zajezdnią PKM przy ul. Chorzowskiej oraz na trasie linii nr 676, okrężnej, liczącej 28 przystanków (z Sikornika m.in. przez plac Piastów, ul. Lipową, Warszawską, Górnych Wałów, Nowy Świat, Zygmunta Starego, Rybnicką, z powrotem na Sikornik).

– Ładowanie będzie odbywać się na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej przy użyciu specjalnych ładowarek z kablami poprzez gniazdo plug-in oraz na przystankach krańcowych, tzn. przy ul. Czapli, przy Teatrze Miejskim oraz w zajezdni przy użyciu szybkich ładowarek posiadających pantograf opuszczany na specjalne szyny umieszczone na dachu pojazdu. Takie ładowanie trwa zaledwie kilka minut – poinformował Henryk Szary, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach.

Co wiemy o nowych autobusach?

Volvo to jeden z największych na świecie producentów autobusów i autokarów turystycznych. Pojazdy, które trafiły do Gliwic mają wyjątkowo duże okna, specjalny system oświetlenia oraz funkcjonalnie rozmieszczone uchwyty, poręcze, kasowniki i przyciski. Siedzenia dla pasażerów są wygodne, miękkie, ukształtowane ergonomicznie. Drzwi autobusu posiadają układ zabezpieczający przed przytrzaśnięciem pasażera oraz blokadę uniemożliwiającą otwarcie drzwi podczas jazdy autobusu, otwierają się wahadłowo do wewnątrz.

W razie potrzeby prawą stronę autobusu można opuszczać o 8 cm, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Autobusy mają też otwieraną „rampę”, po której może wjechać wózek oraz miejsce na wózek inwalidzki z poręczą i szerokimi siedzeniami dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo autobusy wyposażono w pasy mocujące rowery i uchwyt dla przedniego koła. Autobusy posiadają również system monitoringu wizyjnego wnętrza oraz obszaru obok pojazdu.

Autobusy mają klimatyzację z funkcją regulacji temperatury, szybkiego odparowania i osuszania szyb. System klimatyzacji i ogrzewania jest wspomagany automatycznym agregatem grzewczym oraz specjalnie skonstruowanym systemem pompy ciepła. W celu zaoszczędzenia energii cieplnej pojazdy posiadają w każdym bocznym oknie podwójne szyby, a poszycia ścian bocznych i dachu skuteczną warstwę izolacyjną.

Na pionowych poręczach znajdują się przyciski „STOP” sygnalizujące kierowcy konieczność obsługi „przystanku na żądanie”. Przyciski są dodatkowo oznakowane w języku Braille`a. To nie wszystko – w przestrzeni pasażerskiej zabudowano ładowarki do urządzeń mobilnych, jest też bezprzewodowy dostęp do Wi-Fi. Ponadto pojazdy są wyposażone w dynamiczny głosowy system informacji pasażerskiej informujący o etapie trasy i najbliższych przystankach – komunikat słychać zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz autobusów.

Jak i gdzie elektryczne autobusy będą ładowane?

Elektryczny silnik trakcyjny autobusu 12-metrowego jest zasilany bateriami o pojemności 264 kWh, natomiast dwa silniki autobusu 18-metrowego bateriami o pojemności 330 kWh. Dzięki takim bateriom „elektryki” mogą na jednym ładowaniu przejechać ponad 100 km.

Do obsługi elektrycznych autobusów niezbędna jest odpowiednia infrastruktura, dlatego na terenie zajezdni zbudowano specjalny parking wyposażony w stację transformatorową i instalację elektryczną oraz ładowarki przeznaczone do obsługi każdego pojazdu.

Na terenie Gliwic powstały trzy stacje ładowania: – przy ul. Czapli, przy ul. Nowy Świat oraz na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej 150. Ta ostania składa się z 5 stacjonarnych elektrycznych podwójnych ładowarek, każda o mocy 80 kW i jednego stanowiska do szybkiego ładowania (pantograf) o mocy 200 kW oraz jednej ładowarki mobilnej (warsztatowej) o mocy 40 kW.

Zakup nowych autobusów wraz z infrastrukturą kosztował ponad 31,7 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (kwotą 26,9 mln zł).

emef/ mat. pras. UM Gliwice
fot. ŻMS, wideo Łukasz Gawin