Elektryczne autobusy zaczną kursować już w poniedziałek. Na początek obsłużą dwie linie (TV)

Dziesięć nowych elektrycznych, niskopodłogowych autobusów niskopodłogowych marki Volvo wyjedzie na ulice jeszcze w lutym. Gotowe są już też stacje ładowania pojazdów.

 
Pojazdy zaprezentowano dziennikarzom w piątek, podczas konferencji prasowej.

W poniedziałek, 28 lutego, na ulice Gliwic wyjedzie: siedem dwuosiowych Volvo B4SC 7900 Electric o długości 12 metrów dla ponad 75 pasażerów i trzyosiowe, przegubowe Volvo BASC 7900 Electric o długości 18 metrów mieszczące 130 pasażerów.

Nowe pojazdy będą kursować na trasie linii A4 między Teatrem Miejskim przy ul. Nowy Świat a zajezdnią PKM przy ul. Chorzowskiej oraz na trasie linii nr 676, okrężnej, liczącej 28 przystanków (z Sikornika m.in. przez plac Piastów, ul. Lipową, Warszawską, Górnych Wałów, Nowy Świat, Zygmunta Starego, Rybnicką, z powrotem na Sikornik).

– Ładowanie będzie odbywać się na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej przy użyciu specjalnych ładowarek z kablami poprzez gniazdo plug-in oraz na przystankach krańcowych, tzn. przy ul. Czapli, przy Teatrze Miejskim oraz w zajezdni przy użyciu szybkich ładowarek posiadających pantograf opuszczany na specjalne szyny umieszczone na dachu pojazdu. Takie ładowanie trwa zaledwie kilka minut – poinformował Henryk Szary, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach.

Co wiemy o nowych autobusach?

Volvo to jeden z największych na świecie producentów autobusów i autokarów turystycznych. Pojazdy, które trafiły do Gliwic mają wyjątkowo duże okna, specjalny system oświetlenia oraz funkcjonalnie rozmieszczone uchwyty, poręcze, kasowniki i przyciski. Siedzenia dla pasażerów są wygodne, miękkie, ukształtowane ergonomicznie. Drzwi autobusu posiadają układ zabezpieczający przed przytrzaśnięciem pasażera oraz blokadę uniemożliwiającą otwarcie drzwi podczas jazdy autobusu, otwierają się wahadłowo do wewnątrz.

W razie potrzeby prawą stronę autobusu można opuszczać o 8 cm, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Autobusy mają też otwieraną „rampę”, po której może wjechać wózek oraz miejsce na wózek inwalidzki z poręczą i szerokimi siedzeniami dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo autobusy wyposażono w pasy mocujące rowery i uchwyt dla przedniego koła. Autobusy posiadają również system monitoringu wizyjnego wnętrza oraz obszaru obok pojazdu.

Autobusy mają klimatyzację z funkcją regulacji temperatury, szybkiego odparowania i osuszania szyb. System klimatyzacji i ogrzewania jest wspomagany automatycznym agregatem grzewczym oraz specjalnie skonstruowanym systemem pompy ciepła. W celu zaoszczędzenia energii cieplnej pojazdy posiadają w każdym bocznym oknie podwójne szyby, a poszycia ścian bocznych i dachu skuteczną warstwę izolacyjną.

Na pionowych poręczach znajdują się przyciski „STOP” sygnalizujące kierowcy konieczność obsługi „przystanku na żądanie”. Przyciski są dodatkowo oznakowane w języku Braille`a. To nie wszystko – w przestrzeni pasażerskiej zabudowano ładowarki do urządzeń mobilnych, jest też bezprzewodowy dostęp do Wi-Fi. Ponadto pojazdy są wyposażone w dynamiczny głosowy system informacji pasażerskiej informujący o etapie trasy i najbliższych przystankach – komunikat słychać zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz autobusów.

Jak i gdzie elektryczne autobusy będą ładowane?

Elektryczny silnik trakcyjny autobusu 12-metrowego jest zasilany bateriami o pojemności 264 kWh, natomiast dwa silniki autobusu 18-metrowego bateriami o pojemności 330 kWh. Dzięki takim bateriom „elektryki” mogą na jednym ładowaniu przejechać ponad 100 km.

Do obsługi elektrycznych autobusów niezbędna jest odpowiednia infrastruktura, dlatego na terenie zajezdni zbudowano specjalny parking wyposażony w stację transformatorową i instalację elektryczną oraz ładowarki przeznaczone do obsługi każdego pojazdu.

Na terenie Gliwic powstały trzy stacje ładowania: – przy ul. Czapli, przy ul. Nowy Świat oraz na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej 150. Ta ostania składa się z 5 stacjonarnych elektrycznych podwójnych ładowarek, każda o mocy 80 kW i jednego stanowiska do szybkiego ładowania (pantograf) o mocy 200 kW oraz jednej ładowarki mobilnej (warsztatowej) o mocy 40 kW.

Zakup nowych autobusów wraz z infrastrukturą kosztował ponad 31,7 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (kwotą 26,9 mln zł).

emef/ mat. pras. UM Gliwice
fot. ŻMS, wideo Łukasz Gawin

30 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Autobusem na wykopki
25/02/2022 14:55

„Elektryczny silnik trakcyjny autobusu 12-metrowego jest zasilany bateriami o pojemności 264 kWh, natomiast dwa silniki autobusu 18-metrowego bateriami o pojemności 330 kWh. Dzięki takim bateriom „elektryki” mogą na jednym ładowaniu przejechać ponad 100 km.”
Ile cykli ładowania wytrzymują te baterie?
Ile energii pochłonęło ich wyprodukowanie?
Ile energii pochłonie ich zutylizowanie?
Ile % toksycznych odpadów z baterii trafi do ponownego przetworzenia, a ile do gleby i mórz w Indiach i Afryce?

Ostatnio edytowany 4 miesięcy temu przez Autobusem na wykopki
The Tiger@
25/02/2022 15:15
W odpowiedzi na  Autobusem na wykopki

Pewnie ok. 2000 cykli do spadku do 70% pojemności.
Energetycznie zwraca się to po ok. 7 latach.
Utylizacja będzie miała miejsce za ok. 40 lat (8-10 lat w autobusie + 30 lat jako ESS).
Poziom odzysku powinien za te 40 lat wynieść ok. 99%.

prawda
25/02/2022 16:31

Samochody elektryczne to chory wymysł o ekologii. Korzysci zadne w ogolnym rozrachunku nie wpsominajac juz o braku infrastruktury do ladowan w kazdym kraju na swiecie. Przyszlosc to paliwo wodorowe.

WMWSWŻ
27/02/2022 02:20
W odpowiedzi na  prawda

Tak jak zawiodła technologia elektryka na „baterie” tak zawiedzie technologia wodorowa, ponieważ w naszym świecie – planeta ziemia, nie ma wolnego wodoru. A najtaniej pozyskać wodór z metanu, którego za dużo nie mamy. Tak, że trzeba szukać dalej… Ktoś powie Hel-3 – też nie mamy

Nowy
25/02/2022 17:21

To bardziej moda niż ekologia przecież prąd do nich z węgla jak by były na wodór to co innego

przesiadkowicz
26/02/2022 13:43
W odpowiedzi na  Nowy

Wodór jest produkowany z ropy naftowej i ogólna emisja CO2 jest większa niż przy spalaniu: benzyny, nafty lotniczej o oleju napędowego.

To ciekawe
26/02/2022 21:12
W odpowiedzi na  przesiadkowicz

Co miałeś z chemii?

kruczek44
25/02/2022 16:57

Absurd po gliwicku – od 115 lat Gliwice miały najbardziej ekologiczny środek transportu – tramwaj. Został zlikwidowany w otoczeniu steku bzdur i kłamstw i teraz te same władze na jego dawną trasę wprowadzają autobusy elektryczne ładowane tym samym prądem co zasilane są tramwaje. Obłuda i demagogia! W dodatku w zajezdni wycięto szereg pięknych drzew pod ładowarki – ekologia po glajwicku pełną gębą. Ale ciemny lud to kupi…

Artur
25/02/2022 17:21
W odpowiedzi na  kruczek44

A tu jak zawsze temat tramwaje….. Ja rozumiem jak by te tramwaje obsługiwały całe Gliwice kilka linii i wszystkie osiedla połączone ze sobą ,ale była tylko jedna linia co przecinała centrum więc ten tramwaj może obsługiwał z 20% Gliwic a reszta nawet nie miała dostepu , więc ja mieszkając na Koperniku jak prawie wszyscy mieszkańcy mieli gdzieś czy jest ten tramwaj czy go nie ma

BMW przed stodołą
25/02/2022 19:56
W odpowiedzi na  Artur

Te tramwaje obsługiwały całe Gliwice, ponieważ Gliwice powstawały wzdłuż linii tramwajowej. Twierdzenie czegoś innego to stek bzdur.

Pierdykles
26/02/2022 07:10
W odpowiedzi na  BMW przed stodołą

Stekiem bzdur jest mieszanie głębokiej historii do współczesnego codziennego zycia.
Tramwaje obsługiwały 'całe’ miasto w miare skutecznie gdy poruszały się po jego kręgosłupie z poczatku XXw.
Ale już komuna dostała zadyszki w temacie tramwajów budując wielkie osiedla poza tą osią, a deindustrializacja i dehandlyzacja centrum miasta spowodowała, że obecnie w 2022 stekiem bzdur jest twierdzenie słuszne jeszcze 70 lat temu.
Howgh

Szymon
26/02/2022 13:55
W odpowiedzi na  Pierdykles

Dokładnie. O ile poparłbym inicjatywę przywrócenia tramwaju, to na pewno nie w starym przebiegu i razem z samochodami po ulicy. Nowoczesny tramwaj powinien mieć wydzielone torowisko i służyć za szybki transport między dużymi osiedlami, a nie wić się po śródmieściu na dystansie który można przebyć pieszo.

To ciekawe
26/02/2022 17:01
W odpowiedzi na  Szymon

A koto powiedział, że razem z samochodami? Zgadzam się, że nowoczesny tramwaj powinien mieć wydzielone torowisko. To wydzielone torowisko to całe centrum powinno być. Nie wiem, co jeszcze robią tam samochody.

Milypan
25/02/2022 23:07

Węgiel spalany na prąd nie pochodzi od Putina tylko z polskich kopalń za 400 zł tona proszę nie siać kłamstw a czemu pani lempart nie krzyczy na ruskich wyp……

Autobusem na wykopki
25/02/2022 14:49

„Na początek obsłużą linię A4”
Tę, która nie miała racji bytu w obecnym przebiegu.

przesiadkowicz
25/02/2022 16:42
W odpowiedzi na  Autobusem na wykopki

Jako tramwaj nie.

black_horse
26/02/2022 13:20
W odpowiedzi na  przesiadkowicz

Znikąd do nikąd ?

Piotr
26/02/2022 20:33

Dobra – jedno podstawowe pytanie: dlaczego kupujemy od chińczyków (tak, Volvo jest chińskie), zamiast od Solarisa? Autobusy elektryczne Solarisa widziałem na całym świecie, tylko nie w Gliwicach…

Autobusem na wykopki
28/02/2022 07:59
W odpowiedzi na  Piotr

Bo Polacy nie wiedzą, co to jest ochrona własnego rynku, bardzo chętnie się sprzedają dla chwilowego zysku.
PS.
Czy na pewno Solaris nadal jest polski, czy może właścicielem spółki jest hiszpańska grupa Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles?

Maciej
27/02/2022 11:11

To pan wiceprezes nie wie, że w komunikacji miejskiej należy nosić maskę?

Xx
25/02/2022 20:05

Zastanawiam się po co w tych ładowarkach cały czas świeci się zielone światło. Nie szkoda prądu?

ktos
25/02/2022 20:48
W odpowiedzi na  Xx

Ale to Ty szary zjadaczu chleba masz zawsze odłączać ładowarkę z prądu po naładowaniu urządzenia!

Orwell
26/02/2022 07:12
W odpowiedzi na  Xx

To nie tylko łądowarka. Ponoć SM wprowadza pod ta cos ludzi o innych pogladach niż UM i czyści im mózgi. To byłaby prawda sądząc po wpisach na tej stronie

Adam
25/02/2022 14:48

Przywrócić tramwaje!

Marian Jabłoński
25/02/2022 18:15
W odpowiedzi na  Adam

A ten prąd to skąd jest? Z elektrowni spalającej w duzej mierze rosyjski węgiel. Podobno mamy współnie walczyć z reżimem Putina ograniczając kupowanie czegokolwiek u ruskich, że niby międzynarodowa solidarność ma być i w ogóle. To skąd ten prąd będzie ?

BMW przed stodołą
25/02/2022 19:59
W odpowiedzi na  Marian Jabłoński

Panie Marianie, z całym szacunkiem. Niech Pan się publicznie za bardzo nie otwiera, bo czar pryśnie.

Marian Jabłoński
26/02/2022 09:13
W odpowiedzi na  BMW przed stodołą

Możliwe że zmieniam temat nie chcąco, Dla wyjasnienia moich słów – proszę przejrzeć informacje dot, importu węgla z Rosji , wystarczy wystukać te słowa w wyszukiwarce. Oczy się otworzą.

Pierdykles
26/02/2022 07:15
W odpowiedzi na  Marian Jabłoński

Prąd się bierze z z rzeki:

1. Płynie rzeka z prądem
2. Elektrownia pobiera prąd z rzeki
3. Rzeka płynie dalej bez prądu.

Przecież Sasin już to tłumaczył swojemu elektoratowi.

Już się boję jego energii jądrowej

gentri
25/02/2022 18:25
W odpowiedzi na  Adam

A PO co? kto nimi jeździł? Puknij się w łeb

Puknij się sam
25/02/2022 20:20
W odpowiedzi na  gentri

A kto jeździ A4?