Gliwice kupią 10 autobusów elektrycznych. Już wiadomo kiedy i na jakich liniach się pojawią

fot. arch. PKM

Dziesięć fabrycznie nowych elektrycznych autobusów komunikacji miejskiej wraz z infrastrukturą ładowania – Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach planuje spore zakupy i ogłasza przetarg.

Zwycięzca powinien zrealizować zamówienie do końca przyszłego roku.

Na ulicach pojawi się 7 krótszych autobusów dwuosiowych o długości do 12,20 metrów i 3 przegubowe autobusy trzyosiowe do 18,75 m długości. Autobusy muszą być jednej marki, oczywiście będą niskopodłogowe.


Oprócz tego, w zamówieniu pojawiła się infrastruktura ładowania, w tym 5 stacji ładowania zajezdniowego przeznaczonych do jednoczesnego ładowania magazynów energii 10 autobusów, mobilna ładowarka, trzy kompletne fabrycznie nowe stacje szybkiego ładowania zintegrowane z masztami wyposażonymi w pantografy, a także oprogramowanie i szkolenia.

W specyfikacji zamówienia pojawiło się zastrzeżenie o konieczności zastosowania napędu elektrycznego umożliwiającego obsługę linii zgodnie z owiązującym na nich rozkładem jazdy. Te linie to A4 i nr 676.

Co jeszcze wiemy o nowych autobusach?

Muszą być napędzane silnikiem lub silnikami o znamionowej mocy łącznej nie niższej niż 160 kW w autobusie dwuosiowym, natomiast w trzyosiowym pojeździe nie niższej niż 240 kW. Mniejsze autobusy muszą oferować miejsca siedzące i stojące dla co najmniej 75 pasażerów, większe, co najmniej dla 130.

Prędkość maksymalna ma być ograniczona do 70 km/h. Energia akumulatorów trakcyjnych musi wystarczyć na przejechanie co najmniej 100 km na linii 676 lub A-4 (dot. autobusu dwuosiowego) i 70 km na linii A-4 (dot. autobusu trzyosiowego).

Zakup zostanie zrealizowany ze środków własnych oraz ze środków unijnych, Funduszu Spójności w ramach Działania 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.

(emfab/24gliwice)