Gliwice kupią 10 autobusów elektrycznych. Już wiadomo kiedy i na jakich liniach się pojawią

fot. arch. PKM

Dziesięć fabrycznie nowych elektrycznych autobusów komunikacji miejskiej wraz z infrastrukturą ładowania – Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach planuje spore zakupy i ogłasza przetarg.

Zwycięzca powinien zrealizować zamówienie do końca przyszłego roku.

Na ulicach pojawi się 7 krótszych autobusów dwuosiowych o długości do 12,20 metrów i 3 przegubowe autobusy trzyosiowe do 18,75 m długości. Autobusy muszą być jednej marki, oczywiście będą niskopodłogowe.


Oprócz tego, w zamówieniu pojawiła się infrastruktura ładowania, w tym 5 stacji ładowania zajezdniowego przeznaczonych do jednoczesnego ładowania magazynów energii 10 autobusów, mobilna ładowarka, trzy kompletne fabrycznie nowe stacje szybkiego ładowania zintegrowane z masztami wyposażonymi w pantografy, a także oprogramowanie i szkolenia.

W specyfikacji zamówienia pojawiło się zastrzeżenie o konieczności zastosowania napędu elektrycznego umożliwiającego obsługę linii zgodnie z owiązującym na nich rozkładem jazdy. Te linie to A4 i nr 676.

Co jeszcze wiemy o nowych autobusach?

Muszą być napędzane silnikiem lub silnikami o znamionowej mocy łącznej nie niższej niż 160 kW w autobusie dwuosiowym, natomiast w trzyosiowym pojeździe nie niższej niż 240 kW. Mniejsze autobusy muszą oferować miejsca siedzące i stojące dla co najmniej 75 pasażerów, większe, co najmniej dla 130.

Prędkość maksymalna ma być ograniczona do 70 km/h. Energia akumulatorów trakcyjnych musi wystarczyć na przejechanie co najmniej 100 km na linii 676 lub A-4 (dot. autobusu dwuosiowego) i 70 km na linii A-4 (dot. autobusu trzyosiowego).

Zakup zostanie zrealizowany ze środków własnych oraz ze środków unijnych, Funduszu Spójności w ramach Działania 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.

(emfab/24gliwice)

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
4WD

Z tymi drzewami na wizualce, to nieźle ktoś pojechał po bandzie.

blablik

sam żeś pojechał; przecież widac że to byłooryginalne zdjęcie jako baza a na to naniesiona wizualka, a nie odwrotnie :P

4WD

Chodzi o to, że po wybudowaniu jakiegokolwiek obiektu w Gliwicach po drzewach w okolicy nie zostaje nawet ślad, a gdy drzewa odrosną wybudowany obiekt jest już zaniedbaną ruiną. Taki mamy klimat. Sprzeczność więc dostrzegam.

kanalia52

A tramwaje na co były? Na wągiel?

kustosz

Na początku były na parę z kotła.

Dziadek

Tramwaje były na prąd z elektrowni wodnych,a teraz na prąd z wiatraków ;)

kustosz

A w międzyczasie na “Atom” z Czarnobyla.

Placowy

A jeszcze wczesniej to miały napęd na dwie kobyły;)

yankee go home

A teraz w napędzie mają “clutch”.

yankee go home

Amerykanie też wiedzą, że mleko bierze się z kartonu.

black_horse

Mylisz się. Amerykanie wiedzą, że mleko bierze się z plastikowych galonówek.

pantograf

Na sam koniec będą na złom do huty.

Grzegorz

A niech pomyślą o powrocie tramwajów.

to se ne vrati

To bardzo ładnie wygląda, kiedy miasto przyozdobione jest plątaniną drutów, to dodaje uroku starym kamieniczkom.

Zdzisława Niepiernik

No pewnie – Gliwice takie nowoczesne, taka czeska Praga albo Wiedeń mogłyby się uczyć estetyki od glajwiczan, nie? O Zurychu i podobnych nie wspominam, bo to przecie prawie Kalkuta.

to se ne vrati

No pewnie – Praga, Wiedeń, Zurych, Gliwice były drutowane w XIX wieku i wtedy drut był szczytem nowoczesności a teraz jest wiek XXI i nawet tramwaj nie potrzebuje już drutu i są takie miasta z takimi tramwajami gdzie i Praga, Wiedeń i Zurych mogły by się uczyć estetyki bo nawet i w tych miastach można znaleźć tak urokliwe zakątki jak w Kalkucie.

Okulista

Kalkutta to jest gliwice bez firm zagranicznych.Sa jeszce jakies pl firmy w gliwicach?

:))

Pomyślą, no to wysoko

Tak sobie.

Zaskoczony.

A nie tak dawno najwyżsi gliwiccy urzędnicy mówili, że tramwaje są nieekologiczne. Czyżby elektryczne autobusy już nie?
A może jakaś tam polityka wzięła górę nad rozsądkiem?

Olsztyn wrócił do tramwajów, ostatnio Gorzów Wielkopolski również. Jestem przekonany, że my w naszym mieście będziemy je mieli.

Filip

Ustawa o elektromobilności tego wymaga – 30% autobusów musi być zero emisyjne. Żeby nie było żadnych wątpliwości, to czy są w mieście tramwaje albo metro nie ma dla tego przepisu żadnego znaczenia.

Znawca

Tramwaj względem autobusu zawsze ma na noc. Jeszcze kilka lat temu mógł przeważać szale argument o ekologii, bo zero spalin. Teraz, gdy autobusy jeżdżą na prąd, zjadają tramwaje. Są tańsze i cichsze w eksploatacji (jadący ulicą o 04:30 autobus nie budzi ludzi na całej trasie). Do tego autobusem można jechać gdzie trzeba, nie ograniczają cię tory, zwrotnice i inne tramwaje na mijankach. Łatwiej nim manewrować (wystarczy kawałek skrzyżowania, nie trzeba pętli), a ewentualna awaria czy wypadek nie wstrzymują ruchu na całej linii na kilka godzin.

Gruntowy przymrozek

Weź do porównania jeszcze opory toczenia.

siarczysty mróz

Weź do porównania jeszcze opłaty za punkty mocowania drutów zasilających do prywatnych kamienic.

Tymon

Jedyne co może przemawiać za tramwajami to:
ich żywotność (potrafią i 40 lat jeździć)
Co do kosztów eksploatacji wstrzymałbym się z oceną… w okńcu wymiana baterii będzie troszkę kosztowała…

kustosz

Jeździć 40 letnim heblem to chyba raczej średnia przyjemność.

Laszlo_egesz

&kustosz A jak sądzisz, ile mogą mieć te stacjonujące w gliwickiej zajezdni? Np. Lohnery albo Konstale?

kustosz

A jak sądzisz czy tę wspaniałą i długowieczną gliwicką tradycję należy kontynuować ?

Laszlo_egesz

Nie będę ukrywał, że darzę je sentymentem.

kustosz

Sentyment to poważna sprawa i trudno z tym dyskutować, niektórzy sentymentem darzą IV Rzeczpospolitą, PRL inni Sanację albo Zabory.

4WD

@kustosz. Nie do końca masz rację. Tramwaje San Francisco stanowią obok “Golden Gate” i “Alcatraz” jedną z głównych atrakcji turystycznych.

suport

Czyli w Gliwicach trzeba odbudować wąskotorową linię tramwajową o rozstawie 785 mm, 30 cali pruskich i tabor wyciągnąć z zaświatów to wtedy gliwickie tramwaje będą a trakcją turystyczną porównywalną z tą w San Francisco.

4WD

Gliwice nie mają w zwyczaju nic odbudowywać, podobnie jak nie mają w zwyczaju dbać o to co już mają. Gliwice nigdy nie będą atrakcją turystyczną (centra logistyczne rzadko pełnią taką rolę) i Gliwice nigdy nie będą porównywalne z San Francisco. Gliwice zawsze będą porównywalne z Bytomiem i Zabrzem, mimo że w kwestii tramwajów pozostajemy za Bytomiem i Zabrzem w tyle.

kustosz

To jest największa tramwajowa atrakcja turystyczna w USA https://pl.wikipedia.org/wiki/Wielki_ameryka%C5%84ski_skandal_tramwajowy

Zdzisława Niepiernik

Słowem – CAŁY ŚWIAT się myli.
Wszyscy.
Cały świat zazdrości polsce (mała litera celowa) rządu tysiąclecia, dobrobytu, zarobków, perspektyw i szczęścia wiecznego a Gliwicom – braku tramwajów.

mniej przekonany

Gdynia i Tychy również ?

prąd z węgla

Nie mam żadnych wątpliwości.

4WD

Autobusy elektryczne nie mają zera emisyjnego. Emitują pył ze startych opon i klocków hamulcowych, emitują szkodliwe substancje w formie wycieków. Do tego ich produkcja i wcześniejsza niż w przypadku tramwaju, utylizacja pochłania znacznie więcej energii w połączeniu z emisją szkodliwych dla środowiska czynników. Każdy taki autobus ma na grzbiecie prawie pól tonową bateryjkę Li-ion, która ma tyle wspólnego z ekologią, co schabowy z wegetarianizmem. Do tego, w przeciwieństwie do tramwaju muszą korzystać z utwardzonych dróg są więc zawalidrogami. Torowisko tramwaju może przebiegać po deptaku, trawniku tudzież każdym innym miejscu poza jezdnią. Autobus to zwykła ciężarówka.

Ona

Śmię się nie zgodzić. Autobusy elektryczne wbrew pozorom nie są zbyt skomplikowane mechanicznie, akumulator jest stosunkowo prosty w recyklingu. Płynów praktycznie nie ma (czynnik klimatyzacji i płyn od wspomagania) w porównaniu z dieslem.
Fakt, że prąd mamy z węgla ale łatwiej kontrolować spalanie w elektrowni niż silniki spalinowe.
Także fajna technologia. Oczywiście pomijam tu aspekt awaryjności ( choć w teorii powinna być o wiele mniejsza) i kosztów zakupu.

On

Co jest czynnikiem w klimatyzacji autobusów elektrycznych czy w tym najnowocześniejszym nabytku techniki nie ma klimatyzacji ? W moim dieslu mam elektryczne wspomaganie kierownicy, czy może powinienem przerobić je na hydrauliczne ?

Laszlo_egesz

@on najmodniejszym ostatnio czynnikiem klimatyzacji jest 1234yf, który w razie pożaru potrafi być bardzo przykry.
Pozostając przy kwestii ewentualnego pożaru chciałbym nadmienić, że nasi strażacy nie są przygotowani do gaszenia elektrycznych pojazdów.

On

O problemach z kwasem fluorowodorowym z Opteonu 1234yf wiedziałem wcześniej niż ty, dlatego np. Mercedes Benz stawia na czynnik, którym byłby CO2 ale miałem cichą nadzieję, że Ona przybliży mi najnowocześniejsze rozwiązania konstrukcyjne bo zapewne jest na bieżąco.

4WD

Bzdura. Akumulator nie jest prosty w recyklingu. W miarę prosta jest co najwyżej przeróbka zużytego dużego na kilkadziesiąt małych niby “nowych”, ale mogących jeszcze posłużyć w UPS-ach itp. ustrojstwach, bo tak się własnie robi. Taki akumulator podobnie jak miliony ton zużytych zwykłych baterii to dla środowiska masakra a próba całkowitej utylizacji nie dość, że niemożliwa pochłania sporo energii. Tak, energii produkowanej w elektrowni.

Dziadek

Torowisko na deptaku,trawniku…może po chodnikach ,dachach(przecież to po za jezdnią !

4WD

Wystarczy wpisać w wyszukiwarce słowo – tramwaj i oglądać, oglądać, oglądać.

Alex

Nie patrzmy na ekologię przez pryzmat zeroemisyjności, elektromobilności itp. Prawda jest taka, że jeśli chcemy pozbyć się spalin, to w zamian dostajemy tony akumulatorów do utylizacji pod różną postacią chemiczną. Tramwaj, trolejbus, autobus (spalinowy, elektryczny) jest tylko pojazdem, narzędziem do realizacji transportu publicznego – i tu zaczyna się właściwy problem, zorganizowania wydajnego transportu. W Gliwicach funkcjonuje zaściankowy obraz tramwaju w postaci wagonów 105N, jazgoczących na zakręcie Zwycięstwa i Dolnych Wałów, strzelających snopami iskier z pantografów. Nie ma miejsca w świadomości na tramwaj cichobieżny, nowoczesny, który można eksploatować również bez konieczności rozpinania trakcji (np. w starych centrach miast). Tramwaj ma ogromną… Czytaj więcej »

za kilka lat

Tramwaj porusza się niezależnym torem, który zabiera miejsce tylko i wyłącznie dla tramwaju a w miejscu torowiska można wybudować dodatkowe jezdnie, którymi mogą się poruszać i trolejbusy i autobusy elektryczne i elektryczne samochody, albo kosztem torowiska można wybudować ścieżkę elektryczną, którą będą się poruszać elektryczne rowery, hulajnogi i deskorolki.

Zdzisława Niepiernik

Kolejny mędrzec, który cały świat będzie uczył o tym, jaki to tramwaj jest “be”! Jaki ten świat jednak pełen kretynów, że wszędzie się tramwaje odbudowuje.

za kilka lat

Bardzo lubię krytykę w rzeczowych, merytorycznych, konstruktywnych argumentach pozbawioną egzaltacji, inwektyw, banałów i komunałów i bardzo się cieszę, że i tym razem się nie zawiodłem. Nie jeden mędrzec powinien się od pani uczyć odbudowując swój podupadły warsztat a szczególnie ci wiodący prym w światowej dyplomacji.

gmG

Guzik prawda! w Zagłębiu Rury np. wybrane wspólne fragmenty torowisk (spore) wykorzystuje: tramwaj (który tam ma mniejszy rozstaw szyn), autobus, U-ban – metro bo tam gdzie nie jest konieczne prowadzenie trasy pod ziemią wychodzi na powierzchnię. Wyobraź sobie że na wyspie, na ulicy jest peron do którego podjeżdżają wszystkie media a pasażer nie biega po skrzyżowaniu. Tam gdzie to możliwe, torowisko umożliwia autobusom przejazd z ominięciem zatorów a dla sygnalizacji priorytetem jest przejazd pojazdów komunikacji publicznej. Poszerz horyzonty..

za kilka lat

No przecież Alex wskazał osobne tramwajowe torowisko jako zaletę, nie zgadzasz się z nim ?

Dla slepcow

gmG. Ludzie z gliwic nieumieja sobie wyobrazic,bo jeszcze niesa tak daleko z technika.W moim miescie sa autobusy,tranwaje poza Zentrum miasta,a przed centrum wjezdrzaja pod ziemie i sa jako metro(U Banh) .Chce jeszcze powiedziec ze buduja nowe linie tranwajowe !!!

za kilka lat

No co ty ? Jak tramwaj wjeżdża pod ziemię pod dworzec kolejowy widziałem już w Krakowie a jak pociąg wjeżdża pod ziemię do tunelu to od stu lat można zobaczyć najbliżej w to Rydułtowach, chociaż i w Zabrzu są dwa tunele kolejowe, tyle że bardzo krótkie i trzeci gdzieś na styku Zabrza, Bytomia i Rudy Śląskiej dwa z nich od dawna nieczynne z rozebranym torowiskiem ale można przez nie przejść, trzeci chyba jeszcze czynny, kolei piaskowej pod ulicą Wolności przy elektrowni. Cudze chwalicie a swojego Heimatu nie znacie, ludzie w Bohun nawet nie umieją sobie wyobrazić jak daleko są z… Czytaj więcej »

Dla slepcow

Tak wlasnie jest,tranwaj zjezdrza pod ziemie i jest metrem.Kiedys sie jechalo z Bochum do Herne tranwajem nawet 30minut,teraz jedzie sie ta sama trasa ale pod ziemia w 10 minut.
Gliwice ma tez duzo dzielnic i tranwaje sa najlepszym rozwazaniem i te nowe tranwaje sa naprawde ciche!!! Ale lepiel bylo hale(bankrut)wybudowac,jak dwa nowe szpitale + rozbudowa tranwaji!!!
Poprostu zle ludzie na wysokich stanowiskach BYLI i sa.

mniej przekonany

Na szczęście Gdynia i Tychy olały od razu temat brzęczącej szyny i postawiły na trolejbusy, dla których problemu nie stanowi zaparkowany na torowisku samochód.

Sebii

No co ty. Zarówno w Gdyni jedzie SKM a i w Tychach Koleje Śląskie do przystanku Lodowisko. Więc oba miasta jak to nazwałeś temat przeczącej szyny nie olały, ale mają i mają dodatkowo trolejbusy.

Cc

I bardzo fajnie!

Nick.

Super nareszcie tylko niedawno kupiono dużą ilość Diesli i wówczas trzeba było kupić elektryczne jak zrobiła to większość miast w Polsce i mieć cały nowoczesny tabor ,a w ogóle to o połowę trzeba zmniejszyć ilość autobusów ,które dokumentnie zawalają całe miasto jadąc kawalkadami .To nienormalne ,że takie wielkie przegubowce jeden za drugim a w środku po kilku pasażerów ,mam na myśli normalne czasy ,przecież to już nie ten okres kiedy auta były tylko dla kacyków..Zamiast niewielkich mobilnych busików na prąd z rozkładem jazdy uwzględniającym godziny obciążeń poszczególnych linii to ciągnące się tabunami zawalidrogi niweczące całe wysiłki na rzecz poprawy warunków… Czytaj więcej »

Latarnia Uliczna

Czy te autobusy będą miały generatory hałasu i podwyższone stopnie wejsciowe?
Bo bez tego to już nie to co było

konserwatywna progresja

A ja aby pogodzić wszystkich ze wszystkimi proponuje autobus elektryczny napędzany silnikiem parowym na parę z ekologicznego kotła podgrzewanego elektrycznie z wypuszczanymi elektrycznie rolkami prowadzącymi umożliwiającymi jazdę po zachowanym torowisku tramwajowym jak również torowisku PKP w ramach szynobusu aż do stacji PKP Pyskowice-Miasto ale już bez torowiska jak również ścieżką rowerową do Rud śladem wąskotorówki.

Dziadek

Stwierdzam definitywnie i bez protestu,że jedynym w pełni ekologicznym “środkiem transportu” jest ,per pedes na bosaka ;).

:))

Jak to jest? P.Frankiewicz i jego ekipa twierdzili że tramwaj jest nieekologiczny a autobus elektryczny jest?

:))

Już wiem, tramwaje były na prąd z elektrowni węglowych a autobusy z wiatrowych

Imiu

Zabrakło tylko Wynagrodzenia jak w ogłoszeniach o Pracę, chyba że trzeba wpierw na Przetarg przyjść Właścicielom wybranych wcześniej firm/spółek itp. XD

prąd z węgla

Kiedy nowa pani prezes elektrowni z PiSowskiego nadania była oprowadzana po swoich nowych włościach, zauważyła góry węgla na zwałowisku i pyta się swej świty “Po co tyle węgla, po co to magazynować, to należy sprzedać”. Wtedy kierownik zwału zapytał “Pani prezes a na jaki długi czas mamy zostawić zapas węgla ?”. Pani prezes niepewnie odparła ” No myślę, że gdzieś na okres jednego miesiąca”. Wtedy kierownik odparł “Pani prezes to musimy wykupić od rolników okoliczne pola i powiększyć składowisko bo te zapasy co teraz mamy to są tylko na tydzień.

Zdzisława Niepiernik

…dlaczego nie mogę oprzeć się wrażeniu, że to wcale nie jest dowcip….

Pani Budka

Niezłe! – jestem prawie PiSówa ale dałam plusa. (Prawie PiSówa – nie lubię PiS-u ale wolę PiS od PO)

palec pod Budką

To może powinnaś pomyśleć o konfederacji, większość Polaków na narodowo-demokratyczne poglądy, tylko jeszcze o tym nie wie.

2552

Szkoda że kierowcy starzy…

Obserwujący

Obowiązkowo powinny zostać wymienione wszystkie smrodzące,spalinowe autobusy, na elektryczny tudzież hybrydowe.Do dzieła urzędasy, macie dużo czasu na zorganizowanie i wymianę przetargów.

suport

A co z motorowerami ?