Pierwsza w metropolii Strefa Czystego Transportu powstanie w Gliwicach? Samorząd analizuje flotę pojazdów, które poruszają się po naszym mieście. Od wyników tej analizy będą zależeć dalsze prace nad wdrożeniem SCT.
W Katowicach kilka dni temu odbyła się konferencja, której celem były dziania na rzecz popularyzacji Stref Czystego Transportu. W trakcie wydarzenia podpisano list intencyjny w sprawie współpracy przy tworzeniu SCT. Jego sygnatariuszami było miasto Gliwice, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu.
Podpisane porozumienie to kolejny etap współpracy z miastem Gliwice w zakresie stref czystego transportu, który pozwoli nas lepiej przygotować do wdrażania tych stref w całej Metropolii
– mówi Blanka Romanowska, dyrektorka Departamentu Infrastruktury i Środowiska w GZM.
Zgromadzeni podkreślali rolę Gliwic, które jako pierwsze z rejonu GZM, rozpoczęło przygotowania do analizy floty pojazdów poruszającej się po mieście. Od ich wyników będą zależeć dalsze prace nad wdrożeniem Strefy Czystego Transportu.
– Nieustannie podejmujemy kolejne działania ku temu, aby Gliwice były miastem jeszcze bardziej przyjaznym mieszkańcom. Daje na to szansę podpisana w Katowicach umowa o współpracy (…). Dokument ten jest dużym krokiem naprzód w kierunku poprawy jakości powietrza w naszym mieście. Szczegóły przedsięwzięcia będą znane dopiero po przeprowadzonych analizach, a także konsultacjach z mieszkańcami Gliwic. Jedno jest pewne, propozycja obszaru Strefy Czystego Transportu będzie skrojona na miarę i potrzeby naszego miasta. Dodać należy, że Gliwice będą pionierem na Śląsku, zmierzając tym samym ku lepszej przyszłości – komentuje Mariusz Śpiewok, Zastępca Prezydenta Miasta Gliwice.
Europa jest przykładem
W części warsztatowej konferencji nie zabrakło dyskusji na temat europejskich przykładów oraz planowanych działań w poszczególnych miastach.
– Mamy już know-how jak przygotowywać takie strefy, śledzimy, w jaki sposób wprowadzają je różne miasta w Europie, a także cały czas obserwowaliśmy poczynania Krakowa, który utworzył taką strefę jako pierwszy w Polsce – dodaje Blanka Romanowska z GZM.
– Korzystając z tych doświadczeń i szerokiej siatki współpracy, chcemy doradzać naszym gminom, jak sprawnie to przeprowadzić u siebie i jakie działania przygotowawcze powinny poprzedzać uchwalanie stref czystego transportu – zaznacza Romanowska.
Coraz więcej Stref
W Europie funkcjonuje już ponad 300 stref czystego transportu, a w najbliższych latach powstanie kilkaset kolejnych. Strefy są odpowiedzią na problem zanieczyszczenia powietrza w miastach, spowodowany w znaczniej mierze przez sektor transportu drogowego oparty na paliwach kopalnych.
Z analiz Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) wynika, że w skali kraju samochody odpowiadają za ok. 10% przekroczeń dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń, jednak w centrach dużych metropolii te wartości są wielokrotnie większe i mogą osiągać nawet 80%. Sprawia to, że w ponad 70% polskich miast normy jakości powietrza są regularnie przekraczane, co z kolei przyczynia się do powstawania smogu. Ten stan rzeczy ma wpływ na nasze zdrowie i życie.
Na podstawie danych Światowej Organizacji Zdrowia aż 33 z 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w UE znajduje się w Polsce. W rankingu tym Gliwice znajdują się na 32. pozycji, zaś w gorszej sytuacji od nas są mieszkańcy m.in. Rybnika (5.), Zabrza (25.) i Knurowa (22.).
Według Europejskiej Agencji Środowiska (EEA), w Polsce z powodu smogu co roku umiera przedwcześnie nawet ok. 46,3 tys. osób.
– W ostatnich tygodniach temat Stref Czystego Transportu pojawiał się w mediach bardzo często za sprawą decyzji krakowskich radnych, którzy 23 listopada 2022 r. podjęli decyzję o utworzeniu SCT. To zagadnienie w najbliższym czasie stanie się jeszcze istotniejsze, zwłaszcza w perspektywie wdrożenia Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Zakłada on bowiem obligatoryjną implementację SCT w miastach posiadających powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie przekraczane są emisje NOX – mówi Klaudia Zagorzycka, NewMobility Expert Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
(żms)/mat. prasowe PSPA
fot. mat. PSPA, arch. 24gliwice.pl
Niech wprowadzą zakazy, będą jeździć tylko elektryki…Tylko, żeby wytworzyć energię dla tych samochodów, to potrzebny jest prąd, który wytwarzany jest z ekologicznego węgla:))))…, nie mówiąc już o ekologicznych akumulatorach dla tych samochodów…, ale lepiej brnąć, w tematykę, że to wszystko wina samochodów…
Przecież tu w ogóle nie ma mowy o strefach wyłącznie dla elektryków. Ale jak się nie potrafi zrozumieć prostej informacji i nie zna założeń Strefy Czystego Transportu, to się brnie w niedorzeczności. A podobne „mądrale” lajkują.
W SCT właśnie chodzi o „wycinanie ” wszystkiego co nie eko. Co kilka lat coraz więcej aut. Oczywiście przykręcenie śruby na przeglądach diagnostycznych nie wchodzi w rachubę, bo chodzi o odebranie własności i wolności przemieszczania się.
Bzdury. Nikt ci nie broni chodzić w podartym ubraniu i dziurawych butach ale tego nie robisz. Co innego z samochodem – tu już każdy dezel to święta „własność i wolność przemieszczania”. Tylko że nikt tego nie odbiera i nie zabrania. Wystarczy spełnić pewne warunki. Albo przesiąść się na inne środki komunikacji jak cie nie stać. Gdyby tylko d_pa nie była za gruba a mózg pracował jak trzeba. Chyba że masz też jacht, który ledwo się unosi na wodzie i samolot z dziurami w poszyciu. Wtedy szacun – prawdziwy z ciebie kapitalista-wolnościowiec. :D
Bzdury, ja chodze ubrany jak pener w starych bojówach i złażonych butach. W ciuchy za pare k ubieram sie tylko do kawiarni, albo na imprezy ( dzieki temu stac mnie na to zeby miec 10t wegla w piwnicy i se moga robic blackouty a ja bede i tak miał ciepło w chałupie). Pozatym jezdze 20 letnimi autami, bo mi sie notorycznie nie psują ( a miałem nowe auto i narazie dziekuje), mimo wieku ciągle są wygodne i zrywne. Nie widze powodu na wymiane auta. I na koniec: bzdury z tym co2 i metalami ciezkimi, w marketach kupujemy zdrowo spryskane owoce… Czytaj więcej »
Bzdurą jest brak dbałości o stan techniczny pojazdu. Wtedy jak cię nie stać to faktycznie zmień środek transportu. A jeśli chodzi o wolność to czemu tak jest cicho w temacie poprawki „Ferrari ” przy zakazie sprzedaży aut spalinowych, czy obniżonym podatku na paliwo lotnicze dla prywatnych samolotów? Co wolno wojewodzie … Przez to całe eko zabiera się ludziom wszystko, a bogatym daje wszystko. Feudalizm wraca wielkimi krokami.
Ludzie już olewają przyjazne Gliwice i wybywają dalej hen
Tak tutaj tylko zostawię informację, że wg Polskiego Alarmu Smogowego Rybnik od roku 2019 SPADŁ z 2. na 10. miejsce (w 2021 r.) poprzez konsekwentną i skuteczną strategię wymiany STARYCH PIECÓW, które są NAJWIĘKSZYM czynnikiem smogowym.
Co nie znaczy, że samochody, zwłaszcza stare diesle i wszelkie graty jeżdżące po polskich ulicach są czyste ekologicznie i z rur wydechowych rozpylają tlen pachnący piwonią. Ale spokojnie, w umyśle takiego Pszonaka i jemu podobnych, którzy każdego dnia heroicznie walczą o jeszcze lepszą przyszłość dla mieszkańców SCT obejmie najwyżej ścisłą strefę Starówki, gdzie nadal kopcą kominy, a ograniczenia prędkości i zakazu wjazdu w niektóre ulice mało kto respektuje a jeszcze mniej egzekwuje. Sumując, szykuje się kolejny pic na wodę, fotomontaż, bez realnego wpływu na stan powietrza. Tylko po to, żeby napinać cherlawe mięśnie bredniami, że oto My, pierwsi, skuteczni, tacy… Czytaj więcej »
Jeśli auto nie spełnia norm i jest zagrożeniem na ulicy, to przecież nie przejdzie corocznego badania technicznego. Prawda? To po co w takim razie SCT?
Przez całe lata jak ktoś wspomniał że samochody dokładają się do jakości powietrza to wieszano na nim psy teraz juz jest inaczej.
Czym te ***** się zajmują,jakby nie było ważniejszych tematów.Żeby tylko przyłożyć mieszkańcom.SZPITAL WYBUDUJCIE NIEUDACZNICY!!!!!
niech chirurgie dziecięca otworzą aby do Zabrza nie trzeba było jeździć. Szpital zróbcie aby dzieci nie musiały w tym okropnym szpitalu na Kościuszki przebywać w tych obskurnych ścianach z lat 70tych.
Wybudują ,wyremontują szpital ,oczywiście jak zgromadzą kasę od kierowców w formie kar i mandatów
ABSURD, ktory dodatkowo nie jest dostosowany do polskich realiow :)
Bedzie ciekawie
No tak, bo „polskie realia”, to nieposzanowanie przepisów, chamstwo, niechlujstwo i bycie wilkiem dla innych ludzi. Może faktycznie Polskę z UE wyprowadzić i przykleić do Białorusi i Rosji. Będzie realnie.
Glupoty gadasz!!!
Polskie realia sa takie, ze nie kazdego bedzie stac na samochod elektryczny. A polski z EU nie wyprowadzaj, lepiej sam sie do Rosji wyprowadz, razem z Ziobra i calym PiSem
Jeśli o głupotachh wspominasz, to pokaż, gdzie napisano, że do SCT mają mieć wjazd tylko auta elektryczne? :) Jeżeli uważasz, że KAŻDY MUSI mieć trumnę na kołach, to nie bluźnij, że nie każdego Polaka będzie stać na elektryka! Będą kupować takie same heble po Niemcach jak teraz spalinowe. Takie są polskie (stepowe) realia. :)))
daj palec, wezma reke……stara metoda
Jak będzie traktowana DTŚ? Czy przejazd średnicową to będzie wjazd do STC czy nie, czyli czy na przejazd Zwycięstwa nad DTŚ będę
potrzebował naklejki a na przejazd DTŚ nie?
Czy w Gliwicach rozwiązano już wszystkie problemy i zostały już tylko pierdoły? Mata co chcieliśta.
W Gliwicach chwilowo nie potrafią skończyć rozgrzebanego od 2 lat centrum miasta przed dworcem, więc zabrali się za pierdoły.
Niektóre miejsaca są już gotowe. Ciekaw jestem czy ktoś z magistratu odbierze im fuszerkę czy będą to poprawiać?
Kupię sobie plakietkę za 5 zł i będę jezdził jako ekologiczne autko.Bo o to idzie
Nie rozumiem po co wszędzie wtrąca się polskie stowarzyszenie paliw alternatywnych.Kolejna instytucja sponsorowana przez zielonych ekooszołomow
Na serio zastanawiam się czy Gliwice nie powinny wrócić do jazdy konnej. Ludzie kiedyś nie mieli takich problemów, np. gdzie wcisnąć ścieżkę rowerową. Czy koń ma specjalne wymagania co do nawierzchni? Taki gliwicki koń miejski byłby ciekawym rozwiązaniem. A przede wszystkim byłby to powrót do korzeni. Wtedy ludzie zobaczą ile stracili, odchodząc od przyrody do betonu i asfaltu.
A prawa zwierząt? Chyba że sam pociągniesz wóz
… a to ciężko dbać o zwierzę? Niegdyś wszyscy się powozili i konie nie padały(bo chyba o to Ci chodzi) jak nad morskim okiem… Dbasz o auto/rower/wrotki/obuwie – zadbałbyś o konia :) Zamiast paliwa – jedzonko dla konika, zamiast przeglądu – nowe wędziska i lejce, zamiast butów – nowe podkowy :)
Konie byłyby w siódmym niebie, a i nam pewnie żyłoby się lepiej… O ile nie jechalibyśmy przez dzielnice, gdzie opalają wszystkim :) Wtedy tylko Ferrari, aby to szybko przejechać :)
A w piecu, paliłbyś gównianymi plackami EKO
Gdyby dawały ciepło i były za darmo – tak :D a tak poważniej… Opał EKO nie istnieje. Wszystkie spalania emitują jakieś gazy. Mniej, lub więcej szkodliwe.
Stworzą odpowiednie przepisy dla powozów konnych .waga,predkość, tachometr dla koni i woźnic (furmanów)
Byle konisko się nie przepracowało
Dalej tak urzędasy a macie najbliższe wybory przerąbane!!
Elyty nie ruszysz z urzedu oni sa jak Fidel Kastro na Cubie nie do obalenia
Tak,namaszczają jeden drugiego,a elektorat to łyka!!
Ludzi nie stać na zwykłe auta, a co dopiero na hybrydowe czy elektryczne. Więc o co chodzi ? Niewiadomo ? Dopiszcie w odpowiedziach co chcecie
rozumiem, że te ograniczania wynikające ze strefy czystego transportu dotyczyć będą również ludzi, bo przecież też wydalają CO2 od góry i CH4 od dołu
no i pozbawią się na własne życzenie opłat za parkowanie … bo znakomita większość samochodów zarejestrowanych w Polsce nie spełnia kryteriów dopuszczających do wjazdu do strefy ! ale za to podniosą kolejny raz ceny biletów korzystając z monopolu transportu miejskiego … i wtedy to poczują wszyscy – a nie tylko kierowcy…
Przecież władze lokalne mogą, mają prawo rozszerzyć wolumen pojazdów uprawnionych do wjazdu w STC o nie spełniające wymogów zeroemisyjności, tylko wtedy za wjazd musi być pobierana opłata.
Poczytać trochę, później dyskutować.
ech ty Misza, Misza …. właśnie powiedziałeś prawdę – tak czy owak zawsze chodzi tylko i wyłącznie o kasę ! a nie o żadne „zeroemisyjności ” …
No nie wiem czy za tym pomysłem nie kryje się lobby nowych samochodów i elektryków ? Bo są dni jak bardzo czuć,dymy z kominów a nie koniecznie spaliny samochodowe.Myślę że zawsze będą specjaliści od czegoś w zależności od własnego widzimisię a niekoniecznie prospołecznego?
A dlaczego zlikwidowali tramwaje?
Ściema z tym Eco.
A niech wprowadzą, zobaczymy jak się potem będą miotać, żeby udowodnić że cokolwiek to dało.
Nie będą nic udowadniać ani się tłumaczyć. Tak jak z halą czy Piastem. Będą się tym tylko chełpić w statystykach i folderach reklamowych. Czysto pijarowe zagranie. Efektywność ujemna, ale jakiż walor wizerunkowy.
Gdyby faktycznie komuś zależało na poprawie stanu powietrza wprowadzono by Strefy Czystego Ogrzewania. Tylko wtedy Ostropa, Wilcze Gardło, Bojków, Żernica, Żerniki, Kleszczów by zamarzły. Niech zaklinają dalej rzeczywistość za pieniądze podatnika.
Nikt się nie będzie miotać. Od pokrętnych tłumaczeń będą mieli swoich „oryszczaków prasowych”.
Gliwice od dawna ma po….rdolone pomysły
może będzie okazja rozliczyć gliwicką oligarchię przy władzy przy wyborach… a nie tutaj mieszka elita techniczna tego kraju która zawsze wybiera tych samych, cokolwiek by nie zrobili wrednego dla mieszkańców
Nie, nie będzie. Głupoty robią na początku i w środku kadencji. Pod koniec oddadzą do użytku pluskadełko, „zrewitalizują” jakiś skwerek i mają wygraną pewną jak piasek na plaży..
Nie dajcie się ludzie oszukać. Magistrat chce wprowadzić strefę czysta w centrum miasta i wprowadzić zakaz dla samochodów spalinowych. Od razu widać, że nastawieni są tylko na ściąganie kasy. Nic nie trzeba robić, tylko postawić zakazy i kasa sama płynie do budżetu miasta. A faktyczny problem zatruwania powietrza jest przemilczany. Przecież 80% zanieczyszczeń to toksyczne wyziewy z kominów w domach. Nikt tym problemem w Gliwicach się nie zajmuje, bo przecież to problem niewygodny. Ktoś by coś musiał zrobić, komuś by trzeba było przypisać odpowiedzialność. A tu… wspaniałą sprawa. Nie wjedziesz do centrum samochodem, ale wejdziesz pieszo w masce gazowej. Chyba,… Czytaj więcej »
Absurd czysta strefa i palenie w piecach kaflowych takie cyrki tylko w polsce
Kłodnica regularnie płyną zanieczyszczenia miasto udaje że nic się nie dzieje tak w tym miescie wygląda ekologia szopki ciąg dalszy
Wygrało lobby sprzedawców aut …
Kolejna kłoda pod nogi drobnych przedsiębiorców gliwickich: COVID, wojna, inflacja, wysokie ceny energii, zakaz ruchu bagażówek. Ktoś tu ‚chce pomóc’ małemu biznesowi i rzuca mu betonowe koło ratunkowe.
Proponuje na początek strefę czystego transportu wokół dużych marketów. Przekonujmy się ile jest wart europejski zielony ład w praktyce…
Najpierw wprowadzili DTŚ do centrum,teraz skumulowali cały ruch wokół placu Piastów i torów PKP i teraz marzy im się czyste powietrze.
Pozbawią nas gotówki, pozbawią nas samochodów, w końcu pozbawią człowieczeństwa i wolności. Niemiecki komunista Marks był prorokiem. Pisał, że komunizm można osiągnąć tylko poprzez kapitalizm. Właśnie jesteśmy świadkami początku końca Europy jaką znamy.
Według Organizacji Zdrowia aż 33 z 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w UE znajduje się w Polsce. Polacy już wiedzą, że polski węgiel jest najbardziej trujący, polskie kopalnie najbardziej trucicielskie, polskie bydło najbardziej piedzi wydzielając dwutlenek węgla. Proszę pokazać świadectwo zgonu, w którym jest napisane, że umarł z powodu smogu. Setki ton spalonego paliwa dziennie leci do atmosfery z samolotów i nikt nawet o tym nawet nie wspomni. Ekologia jest tam gdzie dzisiaj są pieniądze, nie ważne że za kilka lat będzie problem z utylizacją akumulatorów, wytwarzaniem więcej energii do ładowania pojazdów elektrycznych i ogrzewania domów. Pieniądz rządzi, reszta to tylko… Czytaj więcej »
ul. Dworcowa, Częstochowska, Konarskiego – tutaj dalej pali się śmieciami, węglem i drewnem.
Wszystko małpujemy z zachodu .Tylko pensje wschodnie jeszcze długo Polaków nie będzie stać na lepsze samochody.Więcej moim zdaniem by pomogła darmowa komunikacja miejska