Jak będzie przebiegała obwodnica? 5 nowych skrzyżowań, “ślepa” ul. Wójtowska, znikną “Wilcze doły”

Ruszyły już prace związane z budową odcinka obwodnicy Daszyńskiego-Rybnicka. Inwestycja wpłynie nie tylko na układ komunikacyjny miasta, ale też odciśnie swoje piętno na dotychczas typowo rolniczo-rekreacyjnym terenie między Wójtową Wsią a osiedlem Sikornik.

Jeszcze z końcem ubiegłego roku informowaliśmy o formalnościach, które zatrzymywały rozpoczęcie przedsięwzięcia. Teraz postęp prac widać już gołym okiem. Z początkiem lutego geodeci rozpoczęli wytyczanie pasów drogowych, a teren jest już przygotowywany pod konkretne roboty budowlane. W rejonie ul. Daszyńskiego zadanie jest ułatwione, ponieważ już kilka lat temu dokonano rozbiórki istniejących zabudowań.

Jak dokładnie będzie przebiegać nowy fragment obwodnicy?

– Obwodnica będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Wyjątkiem będą skrzyżowania z ulicami Daszyńskiego i Rybnicką, gdzie liczba jezdni zwiększy się do dwóch – informuje Jadwiga Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Powstaną nowe skrzyżowania z ulicami: Ku Dołom, przedłużeniem ul. Kosów i ul. Biegusa oraz oczywiście ul. Daszyńskiego i Rybnicką. Będą to tradycyjne skrzyżowania (nie powstaną więc ronda). W przypadku dwóch ostatnich skrzyżowań kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu (przewidziane są dodatkowe lewoskręty).

Kierowcy ruszający z ul. Daszyńskiego przetną ul. Wójtowską, a następnie wjadą na obecne pola Wójtowej Wsi, by po skręcie w kierunku wschodnim przeciąć ul. Ku Dołom (jeszcze przed charakterystycznym rozwidleniem przy poligonie wojskowym). Takie rozwiązanie nie pozostanie bez znaczenia dla mieszkańców ul. Wójtowskiej.

– Ulica Wójtowska stanie się docelowo ulicą “ślepą”, na końcu której zostanie wybudowany plac manewrowy umożliwiający zawrócenie. Obwodnica na tym odcinku zostanie wyniesiona i poprowadzona na nasypie

– informuje Jadwiga Stiborska.

Poprowadzenie drogi w ten sposób spotkało się przed laty z protestami mieszkańców. Wśród podnoszonych wówczas argumentów wskazywano m.in. hałas i generowanie większej ilości spalin przez samochody ruszające ze skrzyżowania z ul. Daszyńskiego (droga w tym miejscu będzie wznosić się ku górze). Drogowcy zdecydowali jednak o poprowadzeniu obwodnicy według zaproponowanego projektu.

Po przecięciu z ul. Ku Dołom, obwodnica skieruje kierowców na południowy wschód w stronę osiedla Sikornik. Droga poprowadzona zostanie w pobliżu nowej, osiedlowej odnogi ul. Głowackiego, a następnie przetnie popularny teren spacerowy “Wilcze doły“. Mniej więcej na wysokości ul. Kolibrów trasa zacznie odbijać w kierunku ul. Rybnickiej, z którą połączy się na wysokości ROD Słonecznik (nieopodal przystanku autobusowego Trynek Oczyszczalnia).

obwodnica gliwice

Będzie przetarg na odcinek Sowińskiego-Daszyńskiego

Jak taki układ wpłynie na komunikację samochodową mieście? Od strony wschodniej trwa realizacja innego fragmentu obwodnicy. Już wkrótce mają ruszyć prace na odcinku Bojkowska-Pszczyńska. Inwestycja ma być gotowa we wrześniu 2020 roku i prawdopodobnie dopiero wówczas będą mogły ruszyć prace na odcinku Pszczyńska-Rybnicka. Z kolei trwający od lat pat w sprawie fragmentu Sowińskiego-Daszyńskiego sprawia, że budowany właśnie odcinek Rybnicka-Daszyńskiego jeszcze długo może być samotną odnogą planowanego drogowego ringu otaczającego miasto. A to z kolei stwarza ryzyko zwiększenia natężenia ruchu na innych ulicach miasta np. na ul. Daszyńskiego (fragment do ul. Sowińskiego) czy na samej ul. Sowińskiego.

Zapytani o to przez nas drogowcy uspokajają i przekazują zarazem dość sensacyjne informacje.

– To kierowcy zdecydują o drodze, którą kontynuować będą dalszą podróż. Natomiast, co ważne, w II kwartale bieżącego roku, planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonanie projektu i budowę odcinka obwodnicy zachodniej od ul. Daszyńskiego do ul. Sowińskiego

– mówi Jadwiga Stiborska. – Negocjowaliśmy z mieszkańcami z ul. Daszyńskiego. Niestety nie przyjęli żadnej z propozycji. Podjęta zatem została decyzja o odwieszeniu postępowania w SKO. W zależności od decyzji, jaka zostanie wydana, podejmować będziemy dalsze kroki – dodaje.

Przypomnijmy, do tej pory mieszkańcy dwóch gospodarstw przy ul. Daszyńskiego odwoływali się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego trzykrotnie. Za każdym razem SKO przyznawało im rację. O tym skąd w ZDM-ie wiara w tym razem inny scenariusz, drogowcy nie informują.

Odcinek Rybnicka-Daszyńskiego powinien być gotowy najpóźniej na początku przyszłego roku. Inwestycję zrealizuje konsorcjum firm Eurovia Polska i PRUiM. Przewidywany koszt to ok. 82,6 mln zł. 85% tej kwoty stanowić będzie unijne dofinansowanie.

Michał Szewczyk
Fot. Łukasz Gawin
Mapa obwodnicy: ZDM Gliwice

86
Komentarze

avatar
3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
07:39
07:39

Skrzyżowania “będą to tradycyjne skrzyżowania (nie powstaną więc ronda)”
Za rok okaże się, że są rozpaczliwie niewydolne. Brawo przewidujący projektanci. Brawo przewidujący urzędnicy.

MariannaA
MariannaA

Kto “poprawi” owe skrzyżowani i przerobi je na ronda? Jakieś sugestie?

xx234321
xx234321

Będzie nowy przetarg na projekt przeprojektowania, a następnie przetarg na wykonanie projektu przeprojektowanych skrzyżowań. Pecunia non olet… Zwłaszcza te z podatków…

AndrzejD
AndrzejD

..jako kto ? Najwięksi partacze i amatorzy czyli PRUiM

krzysztof
krzysztof

sami w te cuda nie wierzycie,kawałka ul, Jagiellońskiej nie możecie skończyć, bo was kawałek kabla zaskoczył,a tu jak was zaskoczy Skarbek z kopalni to na ile lat odłożycie budowę?Piękne bajki pisali bracia Grimm, a wy dostaniecie pięknej obstrukcji nim skończycie budowę

,,
,,

Ciekawe, że przy budowie DTŚ zaskoczyła zabytkowa śluza, kabli i rur było więcej niż na Jagielońskiej i jakoś DTŚ została ukończona ?

Ad
Ad

Jaką branżę reprezentujesz znaffco?

AndrzejD
AndrzejD

@Ad
…a co to ma do rzeczy ?! To że partacze i amatorzy z PRUiM-u rozgrzebali kawałek Jagiellońskiej i nie potrafią tego skończyć to jest fakt który wszyscy widzimy na własne oczy.
Tak wygląda każda inwestycje za którą ci nieudacznicy się biorą. Z remontem wiaduktu na toszeckiej czy tarnogórskiej pieprzyli się rok

Ps
Ps

Planują nie wiadomo co , a tymczasem na pseudo obwodnicy na skrzyżowaniu Kozielska-Okulickiego jeden samochód wykonujący lewoskręt hamuje kilka/kilkanaście samochodów jadących na wprost.Najpierw dostosujcie to co jest a potem się bierzcie za resztę. Swoją drogą co za bezmózg projektował i zatwierdził te skrzyżowanie?

FatMan
FatMan

Do tego światła zielone dla Okulickiego na skrzyżowaniach z Andersa i Kozielską przepuszczają czasem dwa, czasem trzy samochody – kolejka czeka od POChu (albo i dalej). Pan z ZDM powiedział, że priorytetem jest Andersa, choć czasem nikt nią nie jedzie :-(

Myślący racjonalnie
Myślący racjonalnie

Inwestycja trafiona szkoda tylko, że musieliśmy na nią tak długo czekać. W koncu w centrum choć trochę uspokoi się ruch, będzie przez to bezpieczniej, będzie mniej zanieczyszczeń w tym rowniez smogu i może w końcu bez żadnych obaw będzie można bezpiecznie przejść na nie jednym przejściu dla pieszych zwłaszcza na ul. Kościuszki.

FatMan
FatMan

Tak, ale … Obwodnica jest w kształcie jak opisano powyżej niedoróbką – brak połączenia z DK 88 (ul. Okulickiego). Dopiero takie połączenie będzie miało sens.

Mieszkaniec
Mieszkaniec

Dwa gospodarstwa domowe blokują budowę dla tysięcy użytkowników…

Josef
Josef

Jakbyś był właścicielem tego gospodarstwa domowego, to zapewne inaczej byś gadał.
Od tego jest państwo, jego organy i procedury, aby sprawnie, z jak najmniejszymi stratami i odpowiednio dużymi korzyściami – obie strony mogły wyjść z takiej sytuacji.

Zenon
Zenon

Nie czarujmy się, myślę że odpowiednio wysoka kasa, zamknie twarz protestującym.

VAkk
VAkk

Nie stoję po żadnej stronie konfliktu. Chciałbym jednak wiedzieć czym kieruje się SKO biorąc stronę dwóch gospodarstw przy Daszyńskiego? Drogi się buduje bez przerwy w całym kraju, więc jaki jest powód tej blokady?

Ostatni Sprawiedliwy
Ostatni Sprawiedliwy

@VAkk. SKO wytyka błędy i niezgodne z prawem/procedurami postępowanie gliwickich urzędników. Tyle i aż tyle.

Żoliborska Kanalia
Żoliborska Kanalia

Cieszcie się, że jeszcze jest SKO a nie wyłącznie numer na Nowogrodzką w Warszawie, gdzie o wszystkim decyduje kulawy karzeł pani Basi.

gmG
gmG

A co może mieć do tego Nowogrodzka? to już trwa 20 lat!!!

,,
,,

To już trwa od legendy okrągłego stołu.

Imię
Imię

A ja czytałem, że król Łokietek usiłował zmierzyć się z tym nabrzmiałym problemem, ale zaszłości związane z rozbiciem dzielnicowym uniemożliwiły skuteczne działanie.

Beton
Beton

Niby to jest nie w porządku, ale nikt nie chciałby żeby mu wzdłuż płotu wybudowali ruchliwą drogę. Poniekąd tych ludzi rozumiem, choć nie popieram.

xx234321
xx234321

Prawo własności jest święte towarzyszu mieszkańcu. Niestety w postkomunistycznym bantustanie nadal funkcjonuje w takim przypadku pojęcie ważnego interesu społecznego/publicznego…

Imiu
Imiu

niestety ulice, chodniki i dróżki rowerowe będą uwalone bo sprzątanie jest tylko na papierze a rozkopane fragmenty będą naprawione na odwal albo wcale…wystarczy przejechać się Bojkowską albo inną ulicą gdzie coś robią…Maszyny sprzątające kurzą i kropią wodą jak Książęta w Kościołach.

mieszczuch
mieszczuch

Apeluję do prezydenta Frankiewicza ażeby po ukończeniu tych obwodnic zakazać godzin dozwolonych na przejazd tirów przez miasto .

gość
gość

do kogo ty apelujesz ? przestań sobie żarty robić

Ad
Ad

Rusz 4 litery i zaapeluj, ale nie na forum tylko w piśmie złożonym w UM!

xx234321
xx234321

To można do jaśnie panującego pana prezydenta jakieś postulaty wysuwać??

FatMan
FatMan

A jak te TIRy mają dostać się na Daszyńskiego? Tylko trasą: Okulickiego -> Sowińskiego ->Daszyńskiego, czyli kawałek przez miasto.

Cookie Monster
Cookie Monster

Szkoda rzecz jasna pól Sikornika, ale z drugiej strony tereny zamknięte między obwodnicą a obecnymi zabudowaniami pewnie szybko wypełnione zostaną domami jednorodzinnymi, a w pobliżu obwodnicy – jakąś usługówką. Cóż robić – cena rozwoju.

wnerwiony
wnerwiony

Jasne, roz*ebcie do końca tereny zielone w Gliwicach. Walić mieszkańców, spacerowiczów, rowerzystów. Niech wszyscy zdechniemy w oparach absurdu jakim stały się Gliwice. Kiedyś kochałem to miasto, a teraz zaczynam nienawidzić, bo jest wrogie zwykłym mieszkańcom, którzy chcieliby mieć odrobinę spokoju i zieleni wolnej od samochodów. Koszmar. Prawdziwy koszmar.

spokojny
spokojny

Wyjedź se marudo w góry. Tam będziesz miał lasy z każdej strony i na brak drzew oraz zieleni na pewno nie będziesz narzekał. Polaczkowi nigdy nie dogonisz.

wnerwiony
wnerwiony

Wystaw nos z własnego tyłka i zobacz jak mogą wyglądać rozwijające się miasta. Zielone. Gdzie można spacerować, jest starówka, centrum miasta żyje, są deptaki, krzewy, roślinność. A u nas? Co jest u nas? Syf, brud i tandeta. Nawet w ścisłym centrum. Marudzić, a patrzeć krytycznym okiem to dwie różne sprawy.

zolus
zolus

Żeby centrum było bardziej dla mieszkańców potrzebne są odpowiednie obwodnice miasta, żeby ludzie mogli je wygodnie omijać. Wiemy, że ludzie jeżdżą i chodzą swoimi ścieżkami, gdzie uważają, że mają najszybciej. Więc jadąc np. z A1 w okolice starej pętli tramwajowej na Daszyńskiego jadę przez Nowy Świat, czyli w zasadzie centrum miasta. Mógł bym pojechać A4 i zjechać na Daszyńskiego, ale to się po prostu nie opłaca… Jak nie będzie obwodnicy to cały ruch pozostanie w mieście. Prosty przykład – proszę zobaczyć ile samochodów omija Kozielską jadąc Sowińskiego. Jak by obwodnica szła dalej, a nie kończyła się na POCHu, to jeszcze… Czytaj więcej »

gmG
gmG

Najlepszą drogą do ominięcia centrum jest DTŚ!!!…

Szpagin
Szpagin

Nie, jeśli jedzie się od Rybnika na Tarnowskie Góry, a to właśnie jest główny cel obwodnicy – wyrzucić DK 78 z Centrum.

AndrzejD
AndrzejD

@Szpagin
..jeśli jedzie się od Rybnika na Tarnowskie Góry, to jedzie się autostradą A1 z której w Bytomiu zjeżdża się na DK11. Chyba tylko masochista będzie jechał 78-ką przez centrum Gliwic

FatMan
FatMan

Tylko, że DTŚ biegnie przez centrum i powoduje hałas i spaliny. Lepiej było zrobić ją w postaci pierścienia otaczającego miasto: mniej hałasu, mniejszy ruch w mieście (dojeżdżający do DTŚ jechaliby na zewnątrz, a nie do wewnątrz miasta), więcej miejsc dojazdowych do DTŚ. Ale u nas nie ma myślenia perspektywicznego, nie ma gospodarza miasta, nie ma inżyniera ruchu drogowego, nie ma urbanisty!

aa
aa

Podaj przykład takiego miasta. Zielone to tylko wsie,kolonie, osady.

autobusiarz
autobusiarz

Prawie każde miasto Europy zachodniej ma więcej zieleni miejskiej od tych w Polsce

FatMan
FatMan

W Polsce choćby Olsztyn (wybrałem to miasto, bo tam się dużo inwestuje, również w transport miejski – nowy tramwaj), Wrocław. Popatrz też na Niceę, Caen nawet Paryż (wszystkie we Francji). Popatrz na Berlin, Frankfurt a/Main, Rostock…

Nobody
Nobody

Miasto musi się rozwijać. Chcę Pan spokoju to zostają bieszczady:)

07:30
07:30

Odwiedź Wrocław, Opole a potem pisz o gliwickim “rozwoju”

,,
,,

To Opole nie ma obwodnicy prowadzącej przez zielone pola ?

Imię
Imię

Ta droga co zaczyna się przy rondzie z motocyklem to obwodnica Opola?

,,
,,

Wokół jakiego miasta zakreśla półkole ?

Joe
Joe

Kurka wodna – ale przecięcie tak na skos wilczych dołów do porażka. Wystarczy popatrzyć na mapę – nie mogła sobie ta droga iść wzdłuż dawnego poligonu? (tam już jest stary asfalt).

,,
,,

W sumie racja, a stary asfalt, czyli ul. Ku Dołom powinna wiaduktem nad autostradą iść do Żernicy.

Dziadek
Dziadek

Bardzo logiczne rozwiązanie,znacznie odciązyło by Rybnicką od samochodów osobowych i dostawczych!

xx234321
xx234321

Nic dodać, nic ująć. Mam dokładnie takie same odczucia. Gliwice stały się nudnym, oblepionym asfaltem miastem pozorów i ściemy sukcesu. Najprzyjemniejsze miejsca, gdzie człowiek w niedalekiej odległości od betonowych osiedli mógł odetchnąć od zgiełku i smrodu, zostały zniszczone w imię wygód wożących dupy gratami odkupionymi od Niemca. To nie miasto dla mieszkańców, lecz dla deweloperów, tudzież innych “biznesmenów”…

AndrzejD
AndrzejD

Gliwice to miasto magazynierów – to efekt ćwierć wieku rządów frankiewicza.

FatMan
FatMan

Dlatego wyprowadziłem się z Gliwic, choć codziennie tu wracam (do pracy).

Alex
Alex

Nazywanie tego czegoś obwodnicą, to jak nazywanie taniego, rozpuszczalnego erzacu z podrzędnej sieci handlowej kawą. Nie minie sporo czasu jak utworzą się nowe wąskie gardła, zakorkuje obrzeże miasta. Na mapie widać jak oszczędza się na wszystkim, szczególnie że nieco dalej jest już tylko poligon i tereny po szybie “Ostropa”. Nie bez przyczyny zjazd z A4 w Wilczym Gardle ma dość szczególny przebieg – przygotowany pod połączenie z obwodnicą. Ale co tam – po taniości! Ulica Wójtowska stanie się docelowo ulicą “ślepą”, na końcu której zostanie wybudowany plac manewrowy umożliwiający zawrócenie. Obwodnica na tym odcinku zostanie wyniesiona i poprowadzona na nasypie… Czytaj więcej »

Bogusia
Bogusia

Już dwa albo trzy lata temu Wilcze Doły zostały zasypane gruzem. Zniszczyło to ścieżkę spacerowo rowerową.

xx234321
xx234321

Przygnębiający, skandaliczny obraz! Oczywiście nikt pewnie za to konsekwencji nie poniósł. Ważne, że deweloper kasę zrobił…
Gliwice – miasto dla samochodów i pseudobiznesu. Mieszkańcy to dla Breżniewa i jego totumfackich z UM hołota konieczna…

wzium brum samochodziki
wzium brum samochodziki

Szkoda Wilczych Dołów. Dzikie tereny na styku z miastem, gdzie po wyjściu z Sikornika kończyła się cywilizacja. Do tego teren urozmaicony – strumyk, drzewa, pagórki. Można było z tego zrobić tereny rekreacyjne, zresztą taką funkcję chyba pełniły jeszcze przed wojną. Rozumiem potrzebę rozwoju miasta i osiedli, które zresztą tam się powoli wrzynają, ale obwodnica przecinająca to na skos wyrównując wszystko po drodze zniszczy to miejsce na zawsze.

gmG
gmG

Czy tą obwodnicę budują przez śmietnik, czy budowa potraktowana została jako okazja do pozbycia się śmieci? Gdzie straż miejska gdzie ochrona środowiska? Ale przecież tak wyglądają Gliwice – na innej fotce widać zarośnięty zasyfiony chodnik (nie chodzi o trociny z wycinki tylko o zapyziały syf) ale SM nie chodzi chodnikiem tylko wozi tyłek samochodem.

xx234321
xx234321

Gliwice – miasto dzikich wysypisk śmieci m.in piękny widok syfu przy kamienicach na Pszczyńskiej w pobliżu byłego śladu torowiska wąskotorówki. Przyszłość jest tu…

ffd
ffd

Wilcze doły nie znikną. Zostaną bezpowrotnie zniszczone – zalane asfaltem, a hałas i smród samochodów dopełni spustoszenia. By gliwiczanom żyło się lepiej.

xx234321
xx234321

Niestety tak to wygląda w mieście, gdzie nie ma jakiegokolwiek dialogu władzy z mieszkańcami, gdzie ważne by miały gdzie jeździć trujące graty, by nakręcić kolejne idiotyczne, propagandowe filmiki “przyszłość jest tu”… Przyszłość jest tu, ale raczej tylko dla dworu Zygmunta Breżniewa.

FatMan
FatMan

… gdzie likwiduje się “nieekologiczne” tramwaje, by zastąpić autobusami dmuchającymi spalinami prosto w nos.

rrey
rrey

Jak się cieszę, że po 40 latach wyniosłem się z Gliwic. Kiedyś to było piękne, zielone miasto. Teraz dusi rakotwórczy smog a zielone drzewa są dla urzędników najgorszym koszmarem. Więc je wycinają bez opamiętania robiąc betonowo-asfaltową dżunglę.

autobusiarz
autobusiarz

Drogowcy zostawiają po sobie gołą ziemię, wyczyszczoną z wszelkiej roślinności. Wycinają 4 razy więcej niż potrzeba. Proponuję porównać polskie drogi szybkiego ruchu z tymi w innych krajach. Tam są drzewa i krzewy, czasem jest nawet gęsta ściana zieleni. U nas są całe hektary ogolonego do gołej ziemi trawnika i ewentualnie kilka kikutów drzewek. “Nie będzie niczego” – jak mawiał klasyk.

Gruntowy przymrozek
Gruntowy przymrozek

Daszyńskiego, dawniej Nowotki (to ten ze starej, dużej 20zł) :)

Emmanuel
Emmanuel

Wincyj obwodnicuf, Wincyj betonuf, fszystkie drzewa do wycinki.

wyborca
wyborca

Czy ktos przy zdrowych zmyslach wierzy jeszcze Frankiewiczowi?

Gliwiczanin
Gliwiczanin

Dopiero co wygrał wybory i dostał ponad 70% więc bajek nie opowiadaj.

FatMan
FatMan

A jakie były alternatywy? Pytam poważnie, bo ja już w G-cach nie głosowałem.

xx234321
xx234321

Wybór jak w ruskiej restauracji – jeść, albo nie jeść…

jurek
jurek

Ulica od Sowińskiego dawno miała gotowe i zatwierdzone plany więc nie kłamcie że od nowa będzie projektowana unia dała na to kasę

FatMan
FatMan

Projekty są od ponad 30 lat. Z tego powodu nie było zezwolenia na budowę na kolanie (dwa zakręty na Daszyńskiego: lewo-prawo). Ale ktoś jednak dopuścił do budowy domów i trzeba było obwodnicę zmienić.

Imiu
Imiu

niestety ludzie nie chcą zrozumieć się na wzajem a tylko ciepać gnojem ale wiadomo że chodzi o PINIĄDZ

Marcin
Marcin

A co z ludźmi z sikornika ??
Ulica Biegusa i chodnik do niej przylegający jest dedykowana jako droga dzieci do szkoły , teraz jest tam niebezpiecznie , a co dopiero będzie jak zaczną tamtędy dojeżdżać do obwodnicy ??

Dedykacja
Dedykacja

W Centrum dzieci żyją z tym stresem. Na wielu newralgicznych przejściach nie ma nawet świateł ostrzegawczych (np. Mikołowska, Jana Pawła, Dunikowskiego, Kościuszki k. szpitala). Nie łudź się, że ktoś się nad tym problemem pochyli.

ja234
ja234

W imię tego żeby auteczkowcy mogli podwozić się pod drzwi, rozkopią a potem byle jak zakopią pół wioseczki.
Bezsens i tyle.
Nie wspominając o jeszcze większej ilości smogu i innego syfu w powietrzu i nie płaczcie potem, że jest smog, jest i będzie go jeszcze więcej a miasto nic z tym nie robi i nie mają takowego zamiaru.
Słowo daję, model zarządzania tą wioseczką, o ile można mówić o jakimkolwiek modelu, pochodzi z lat 60-tych.Porażka.

kop
kop

Przyczyną smogu są samochody, a nie drogi. Jeśli dzięki obwodnicy przejazd przez miasto będzie szybszy, to samochody będą emitowały mniej substancji szkodliwych w spalinach.

FatMan
FatMan

Raczej kopciuchy, niż samochody. Jakoś smogu jest więcej zimą i w godzinach wczesnoporannych i wieczornych. ;-)

pok
pok

Obwodnica z jedną jezdnią, dwoma pasami i pięcioma skrzyżowaniami. Czyli właściwie będzie to zwykła droga, a nie obwodnica. Bo na skrzyżowaniach oczywiście będą światła wstrzymujące ruchu.
Ale teraz przynajmniej wiem, że przeprowadzka na Sikornik (zwłaszcza na zachodnią część osiedla) to zły pomysł. Po zakończeniu budowy obwodnicy wszystkie TIR-y będą jechać tamtędy, żeby ominąć bramki na A4, co spowoduje zwiększenie hałasu i zanieczyszczenia w okolicy.

,,
,,

Skoro wszystkie TIRy pojadą obwodnicą to nie będą jechać już DTŚ, bo teraz omijają bramki na A4 jadąc DTŚ ?

Krystian
Krystian

Niektórzy to chcieliby, aby Gliwice były bardziej zalesione niż górskie miejscowości. Dodatkowe drogi z pewnością się przydają, bo w godzinach szczytu to korki są nieuniknione, a tak przynajmniej ruch się rozładuje.