Jak dobrać prostownik samochodowy? To warto sprawdzić przed decyzją o zakupie

Kiedy akumulator w samochodzie nieoczekiwanie się rozładuje, na przykład przez to, że przez nieuwagę zostawiliśmy włączone światła na całą noc, naszym wybawieniem może okazać się prostownik.

Pozwala on w awaryjnych sytuacjach naładować akumulator. Jaki prostownik do samochodu wybrać?

Rodzaje prostowników

Prostownik może okazać się niezwykle przydatnym urządzeniem, o ile zostanie prawidłowo dobrany. Kupując sprzęt, w pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę na jego rodzaj. W zależności od konstrukcji prostownika wyróżnić możemy cztery jego typy:

  • prostownik standardowy – to najprostsze konstrukcyjnie rozwiązanie, którego działanie opiera się na transformatorze. Brak zaawansowanej elektroniki sprawia, że jest to urządzenie tanie, a zarazem wystarczające do naładowania akumulatorów samochodowych, stąd też duża popularność tego sprzętu wśród kierowców.

  • prostownik mikroprocesorowy – jak sama nazwa wskazuje, prostownik ten jest wyposażony w mikroprocesor, który zabezpiecza akumulator przed szkodliwymi skutkami ładowania. Jedną z zalet stosowania tego urządzenia jest automatyczne zakończenie ładowania akumulatora, gdy ten w pełni się naładuje, czego nie oferuje prostownik standardowy, a może doprowadzić to do uszkodzenia akumulatora.

  • prostownik trakcyjny – znajduje zastosowanie podczas ładowania akumulatorów, które wymagają dużej ilości energii elektrycznej. Sprawdzi się doskonale w przypadku wózków widłowych, a także samochodów osobowych na prąd.

  • prostownik impulsowy – nie mają transformatora. Wśród zalet ich stosowania wymienia się kompaktowe rozmiary, małą wagę, krótki czas ładowania oraz dostarczanie prądu z częstotliwością 1 kHz. Gwarantują najwyższą skuteczność, jednak niewłaściwie użytkowane mogą stanowić zagrożenie dla kierowcy, jak i samego akumulatora.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze prostownika?

Podstawową kwestią związaną z wyborem prostownika samochodowego jest jego dopasowanie do rodzaju akumulatora, jaki znajduje się w naszym samochodzie. Urządzenie może być przeznaczone do obsługi akumulatora kwasowo-ołowiowego lub żelowego. Jedynie prostowników mikroprocesorowych można używać do ładowania obydwu typów akumulatorów.

Wśród innych parametrów, na jakie należy zwrócić uwagę, aby prostownik samochodowy sprawdził się w swej roli, wyróżnić można:

1. PRĄD ŁADOWANIA

W instrukcji obsługi bądź na opakowaniu urządzenia zazwyczaj podaje się dwa rodzaje prądu ładowania – szczytowy oraz skuteczny, przy czym tylko jeden z nich powinien być brany pod uwagę. Mowa oczywiście o prądzie skutecznym, którego wartość powinna sięgać 1/10 pojemności akumulatora w naszym samochodzie.

Parametr ten wpływa na efektywność ładowania akumulatora. Niewłaściwie dopasowany prostownik może wydłużyć czas ładowania nawet o kilkanaście godzin, czego na pewno chcemy uniknąć. Jeśli mamy kilka samochodów, dobrym rozwiązaniem będzie zakup prostownika umożliwiającego ładowanie akumulatorów o różnej pojemności.

2. NAPIĘCIE WYJŚCIOWE

W tym przypadku zasada jest prosta – napięcie wyjściowe prostownika musi się równać napięciu wyjściowemu akumulatora. W samochodach osobowych wynosi ono zwykle 12 V, w motocyklach zaś 6 V. Na rynku dostępne są również prostowniki, które obsługują obydwa napięcia.

3. DODATKOWE FUNKCJE

Nie wpływają one na zasadniczą pracę prostownika, jednak ułatwiają jego obsługę, zwiększają jego funkcjonalność oraz pozytywnie wpływają na wygodę użytkowania sprzętu. Zanim zdecydujemy się na zakup urządzenia, sprawdźmy, czy jest wyposażone w:

  • ekran LCD – pozwala na łatwą obsługę urządzenia, dostarcza informacji o napięciu, prądzie ładowania czy też poziomie naładowania akumulatora,

  • wentylator – jego podstawowym zadaniem jest chłodzenie prostownika, co pozwala na bezpieczne korzystanie z maksymalnego prądu ładowania, czego konsekwencją jest zaś skrócenie czasu ładowania,

  • funkcja soft start – odnosi się ona do prądu ładowania i pozwala na zabezpieczenie akumulatora przed uszkodzeniem, zwłaszcza jeśli do czynienia mamy z głęboko rozładowanym sprzętem,

  • funkcja BOOST – inaczej określana mianem funkcji rozruchu silnika, pozwala ona szybkim tempie doładować akumulator na tyle, aby możliwe stało się uruchomienie silnika samochodu.

Jak podłączyć prostownik?

W pierwszej kolejności należy odłączyć akumulator od instalacji elektrycznej i wyjąć akumulator z samochodu. Następnie sprawdzamy poziom elektrolitu – gdy płyty nie są przykryte płynem, dolewamy wodę destylowaną. Na koniec pozostaje nam podłączyć prostownik do zacisków akumulatora przy użyciu krokodylków.

Istotną kwestią jest również wybór miejsca ładowania. Musi mieć ono odpowiednią wentylację, co pozwoli na łatwe pozbycie się szkodliwego wodoru, który może ulatniać się w trakcie ładowania.

Rozładowany akumulator można naładować, wykorzystując kable rozruchowe i akumulator innego pojazdu. W tym wypadku ważne jest odpowiednie podłączenie zacisków, dzięki czemu wszystko przebiegnie sprawnie. Nie zawsze jednak możemy liczyć na pomoc sąsiada, dlatego warto zaopatrzyć się w prostownik.