Jakich inwestycji możemy spodziewać się w tym roku? Opublikowano plan przetargów ZDM na 2023

Ponad 45 mln złotych na budowę, rozbudowę, przebudowę i modernizację tras pieszo – rowerowych, prawie 31 mln zł na utrzymanie dróg publicznych i 9 mln zł na utrzymanie oznakowania pionowego i poziomego – to największe tegoroczne wydatki zaplanowane przez drogowców.

 

Zarząd Dróg Miejskich opublikował plan przetargów na 2023 rok. Wśród innych przewidywanych zamówień publicznych, do tych najbardziej kosztownych (poza wymienionymi) należą – utrzymanie czystości na terenie miasta (oszacowano na 6,5 mln zł), zimowe utrzymanie dróg (5,1 mln zł), utrzymanie dróg wewnętrznych (3,7 mln zł), a także zapowiadana w ostatnich latach przebudowa i rozbudowa odcinka ul. Sienkiewicza w Gliwicach w rejonie zjazdu na DTŚ, co ma związek m.in. z budową parkingu wielopoziomowego na terenie Instytutu Onkologii. Oprócz tego ponad 2 mln zł ZDM może wydać na bieżące utrzymanie zieleni w pasach drogowych.

W puli wydatków zawarto też 1,2 mln zł na wykonanie parkingu terenowego na działce przy ulicy Piwnej, co zapisane było w planie przetargów na 2022 rok.

Zadanie nosiło nieco inną nazwę, a koszt szacowano na 1 mln 20 tys. zł. Do realizacji jednak nie doszło, zaś teren przewidziany pod miejsca postojowe w czasie przebudowy ulicy Piwnej służył wykonawcom prac do składowania tam materiałów budowlanych oraz przechowywania maszyn. Zamówienie publiczne, które może wyłonić wykonawcę parkingu w tym roku, ma zostać ogłoszone dopiero w III kwartale.

Teren przyszłego utwardzonego parkingu przy ul. Piwnej, lipiec 2022

Prawie milion złotych (926 tysięcy) zaplanowano w tym roku na sadzenie drzew w pasach drogowych. To o wiele mniej, niż w 2022 (2,4 mln zł), kiedy rozpoczęła się – trzeba przyznać zaskakująco w swoim wymiarze – akcja „Zielone Gliwice”. Drogowcy odbrukowywali nawet parkingi i chodniki pod nowe nasadzenia. Sądząc po puli środków, zmian z takim rozmachem przy gliwickich ulicach w tym roku próżno się spodziewać.

560 tys. zł przewidziano też na przygotowanie pasa drogowego pod budowę kanalizacji deszczowej połączenia ul. Biegusa z ul. Rybnicką.

Z ciekawszych przedsięwzięć, jakie zawarto w dokumencie, mamy też rozbudowę DK88 z ul. Edisona – wykonanie projektu obejmującego I etap zadania polegający na przebudowie skrzyżowania ulic Portowej i Edisona wraz z dobudową przęsła mostu nad rzeką Kłodnicą (488 tys. zł).

Planowane są również: wykonanie dokumentacji do przebudowy i zagospodarowania ul. Zwycięstwa (200 tys. zł), projekt budowy układu drogowego na terenie dawnej Huty Gliwice (250 tys. zł), zaprojektowanie budowy ulic: Teligi i Halika (300 tys. zł), a także po 120 tys. zł na dokumentację dla zadań: modernizacja łącznika ul. Daszyńskiego z ul. Architektów oraz przebudowa i rozbudowa ul. Rybnickiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Toruńską do granicy miasta.

Oprócz tego ZDM planuje wydać 170 tysięcy złotych na wykonanie Raportu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na terenie Gliwic. Przetarg ma zostać ogłoszony w I kwartale br.

(żms)
fot. scr. MSIP Gliwice, 24gliwice.pl/emef, ŻMS

43 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Inka
13/01/2023 13:01

A gdzie w tych planach jest Chorzowska. Tam już nie da się jeździć. Dziury i wyrwy. To grozi zniszczeniem pojazdów. Czekam na odpowiedź

Arak
13/01/2023 16:51
W odpowiedzi na  Inka

Popieram . jeżdżę tam slalomem 4 razy dziennie

edwal
13/01/2023 17:52
W odpowiedzi na  Inka

Przecież już się coś dzieje, ograniczono prędkość do 40 km/h, następnie ograniczą do 20 km/h itd.

SS3
13/01/2023 21:30
W odpowiedzi na  edwal

Ciekawe czy dojdą do zera czy jednak ten poziom zarezerwowany wyłącznie dla kolei?

edwal
14/01/2023 14:27
W odpowiedzi na  SS3

Efektem końcowym będzie zamknięcie ulicy i wytyczenie drogi objazdowej.

SS3
14/01/2023 15:21
W odpowiedzi na  edwal

Droga objazdowa już jest, poza zbiorkomem to większość ruchu idzie DTŚ.

Marcinek
13/01/2023 20:00
W odpowiedzi na  Inka

Myślę, że miasto ma związane ręce przez Tramwaje Śląskie. Głupio zacząć remont ulicu bez dostosowania infrastruktury. Mogę się mylić. Poprawcie.

Marcin
17/01/2023 08:34
W odpowiedzi na  Inka

To jest niepojęte żeby tyle lat nikt tej drogi nie remontował… Ani Frankiewicz ani obecnie Neumann, na co oni czekają? Może kalkulują, ze taniej jest płacić odszkodowania tym którzy na tej „drodze” uszkodzą auto niż remontować nawierzchnię?

SS3
13/01/2023 10:20

„projekt budowy układu drogowego na terenie dawnej Huty Gliwice (250 tys. zł)”
Skoro to jest potrzebne do szczęścia jednej firmie dlaczego płaci za to miasto!?
Co lepsze płaci znacząco więcej niż za Zwycięstwa czyli najbardziej reprezentacyjną (a przynajmniej teoretycznie) ulicę w mieście!

ktos
13/01/2023 06:22

Co do ulicy Edisona to trzymam kciuki za to ażeby rozbudowa przęsła mostu nad Kłodnicą skończyła się dorobieniem tam długiego pasa dla prawoskrętu z Edisona w Portową w stronę DTŚ. Korki na Edisona są spowodowane tylko i wyłącznie oczekiwaniem pojazdów na lewoskręcie w Portową.

Perez
13/01/2023 08:03
W odpowiedzi na  ktos

Budowali nowy most, nowe laczniki DTS z DK88…….jak zaprojektowali to widac. Polacy nie maja odswiadczenia w projektowaniu takich drog, pieknym przykladem jest tez slawna A4.
Niestety w Polsce Cena dalej odgrywa kluczowy aspekt, dopoki sie to nie zmieni wszystko bedzie po staremu, a takie pseudo poprawy nic nie dadza :)

egon
13/01/2023 09:06
W odpowiedzi na  ktos

dokładnie tak ! …. a tymczasowo tam wystarczyłoby trochę przekształcić ten pseudo-parking i „przebudować” krawężnik dla udrożnienia prawoskrętu ……

Tak tylko pytam
13/01/2023 11:06

A co dzieje się z pieniędzmi przeznaczonymi a niewykorzystanymi na akcję zima, której ni ma? Wracają do budżetu?

egon
15/01/2023 10:39
W odpowiedzi na  Tak tylko pytam

nie.. bo płacą za „gotowość” !

Bronio
13/01/2023 12:32

Kiedy doczekamy się remontu chorzowskiej, wizytówka Gliwic dla przyjezdnych.

AndrzejD
14/01/2023 11:39
W odpowiedzi na  Bronio

Za jakieś 25 lat. Na razie urzędnicy analizują możliwości.

Arkadiusz
13/01/2023 15:44

Lepiej dorabiać w radach nadzorczych innych miast i dbać o własną kabzę niż o dobrobyt Gliwic

Durnoty
13/01/2023 17:26

He? Jaki jest cel dalszych prac związanych z planem połączenia Biegusa z Rybnicką? Przecież jest obwodnica i zjazd z Biegusa, którędy można dojechać do Rybnickiej. Naprawdę nie ma ważniejszych inwestycji w mieście niż krojenie osiedli/terenów działkowych na plasterki kolejnymi bezsensownymi drogami? Idiotyzm w czystej postaci i trwonienie publicznych pieniędzy na jakieś wydumane drogi. A główne arterie miasta leżą i kwiczą, co w sumie pasuje do ogólnego gliwickiego chlewu w centrum miasta.

CUBA
14/01/2023 08:05

Niestety władza znowu zapomniała o Zatorzu i Szobieszowicach. Sztandarowa ul. Chorzowska i cała ul. Witkiewicza czeka na remont od początku dwudziestego pierwszego wieku. Panowie radni wybory się zbliżają i znowu będzie chodzić po budynkach i obiecywać gruszki na wierzbie. Jak wam nie wstyd?

Stare Gliwice
13/01/2023 09:05

Wzdłuż ulicy Edisona powinna powstać droga rowerowa, co by pozwoliło połączyć Stare Gliwice z centrum miasta. Kilka lat temu zwróciłem się do jednego z zastępców Frankiewicza z pytaniem o taką drogę. Dostałem odpowiedz, że jest w planie. Jak widać nie jest. Zostałem okłamany. Jestem zdziwiony? Oczywiście, że nie

egon
13/01/2023 09:39
W odpowiedzi na  Stare Gliwice

nie ma senatora… nie ma zastępców… nie ma pytania…. nie ma tematu …. teraz są „inni”/ ale niewinni – a bedzie tak jak jest …. pozdrawiam / ps- wszędzie są ZDM-y (nie tylko w Gliwicach), plany, wizje… tylko brak jednej osoby : inżyniera ruchu drogowego ze zdrowym rozsądkiem ! tak aby nie powstawały np. ronda widma na których większe pojazdy/ autobusy nie są w stanie zawrócić ….

Tak tylko pytam
13/01/2023 11:04
W odpowiedzi na  egon

A co robią autobusy na drogach o DMC 3,5T?

egon
15/01/2023 15:28
W odpowiedzi na  Tak tylko pytam

a co ma DMC do tematu ???? chodzi o ogólny brak zdrowego rozsądku i braku gospodarza/ gospodarności !!!!

egon
13/01/2023 09:45
W odpowiedzi na  Stare Gliwice

a dodatkowo pamiętam jak miała powstać ta droga (obecnie ul. Edisona) głosy z Zarządu Miasta i Rady Miejskiej (nazwiska litościwie zamilczę) : „po co budować drogę do nikąd ?” … Stare Gliwice zawsze były dla miasta „nikąd” !

SS3
13/01/2023 10:16
W odpowiedzi na  Stare Gliwice

Nie zostałeś okłamany!
„Jest w planie” to nie to samo co „będzie zrealizowane w” a tym bardziej „mamy gotowy plan budowy”
Przypomnę, że w chwili likwidacji tramwajów w planach były „Eko” autobusy, a kiedy zaczęliśmy się żegnać z dieslami, pojawił się też plan na miejski szynobus, a kto i kiedy wziął się za kolej aglomeracyjną?

Krzysztof
13/01/2023 15:21

A przez Bojków dalej będzie jeździć cały południowy Śląsk do i z pracy na strefie przy ul.Bojkowskiej. Strefa powstała tylko dojazdu nie ma od Rybnickiej .

SS3
13/01/2023 21:13
W odpowiedzi na  Krzysztof

Odbudowa wąskotorówki wymagałaby prawdziwej rewolucji w władzach.

egon
15/01/2023 15:33
W odpowiedzi na  SS3

mam zdjecia -a są dostępne nawet w NAC (mylnie opisane jako Wrocław/ Racibórz ) gdzie wąskotorówka to wagon motorowy spalinowy plus doczepny wjeżdzający praktycznie na Dworcową z trasy Racibórz- Rudy – Gliwice… (Ratibor- Rauden- Trineck- Gleiwitz)

Gocha
14/01/2023 10:45

A co z ulicą Chorzowską? Od dawna miała być zrobiona, a tylko syraszy. To jest pierwsza ulica po przekroczeniu granicy z Zabrzem i zamiast zapraszać swym wyglądem jako jedna z wizytówek Gliwc, odstrasza swym wyglądem (szczególnie miejsce po torowisku, po deszczach zamienia się w wielkie błoto) i jakością drogi, mnóstwo dziur. Kiedy w końcu miasto zajmie się tą ulicą?

gliwicjus
13/01/2023 12:27

200 tys. PLN na ul. Zwycięstwa? To co oni tam chcą zrobić, 10 koszy na śmieci postawić?

Bogna
13/01/2023 14:41
W odpowiedzi na  gliwicjus

Raczej jeden automatyczny ToiToi. Podobny do tego na Rybnickiej.

Arak
13/01/2023 16:53
W odpowiedzi na  gliwicjus

Tyle to będzie kosztować plan nawet nie projekt

Toruk Makto
14/01/2023 19:22

Ciekawe, ile bezsensownych wycinek drzew jest planowanych w ramach tych inwestycji. Gliwiccy urzędnicy i współpracujące z nimi firmy uwielbiają wycinać wszystko w pień w promieniu 20-50 m od inwestycji. W zamian sadzą miniaturowe chwasty, oczywiście za mało w stosunku do wycinek i jeszcze je uszkadzają podczas realizacji kolejnych swoich pomysłów. Gliwice niedługo staną się pustynią.

Wkurzony
14/01/2023 17:44

Trzeba będzie chyba w końcu pozew zbiorowy złożyć o odszkodowanie dla wszystkich zmotoryzowanych mieszkających i dojeżdżających do pracy ul. Chorzowską. 20 lat czekam i nie wiem czy dożyję remontu ulicy i zagospodarowania torowiska. Może trzeba zrobić wielki protest do tego.

Marian
13/01/2023 19:14

A co z drogami osiedlowymi czy to są drogi wewnętrzne kpina u nas w Sosnicy od lat 80 żadnej nawet nie załatali

Jadzia
15/01/2023 20:04

Miasto mogłoby pomyśleć o zwiększeniu miejsc parkingowych w centrum miasta. Zamiast tego pozwalają na rozszerzanie się patodeweloperki. Ludzi przybywa, miejsc niekoniecznie. Podwyższanie opłat za parking nic nie zmieni. Nie tędy droga.

ant
18/01/2023 12:27

a co z rondem przy cmentarzu centralnym z tyłu

wiesław
14/01/2023 13:14

Wychodzi, że na rowery wydaje się więcej niż na drogi. Śmierdzi na odległość łapówkarstwem i korupcją tak jak w przypadku ścieżek rowerowych w centrum Gliwice. Mam nadzieję, że odpowiednie służby zajmą się winnymi, którzy w pasiakach będą rozbierać te ścieżki i „ciągi pieszo-rowerowe”

Toruk Makto
14/01/2023 19:29
W odpowiedzi na  wiesław

Najbardziej to śmierdzi ciągła rozbudowa dróg dla samochodów. Przecież struktura dróg rowerowych w Gliwicach jest w opłakanym stanie. Nie da się normalnie dojechać na rowerze z jednego końca Gliwic na drugi.

Herodes
13/01/2023 15:19

obwodnica zachodnia jeszcze wszystkim gardłem wyjdzie , zwiększy się ruch , spalin bardzo bardzo przybędzie i południowe wiatry znad obwodnicy zaniosą te spaliny w kotlinę gdzie leżą Gliwice, onkologia będzie przeciążona, no ale byli mądrzejsi

Tomasz
13/01/2023 15:48
W odpowiedzi na  Herodes

Co Ty pleciesz. Ty jeździsz po tej części miasta? Właśnie ona jest jedynym ratunkiem, żeby te tysiące aut jadących na strefę nie wjeżdżało do „centrum” i nie stało w giga koru generując zupełnie niepotrzebnie tony spalin. Oczywiście można się zastanawiać, czy na dziś koncepcja sprzed ponad dwudziestu lat wystarczy i nie powinno być np. odejścia dodatkowego gdzieś w okolice Wyczółkowskiego, ale lepsze to niż nic.

Toruk Makto
14/01/2023 19:35
W odpowiedzi na  Tomasz

Teraz jeszcze jest ok, ale magistrat i inwestorzy planują budować wzdłuż tej obwodnicy domki, bloki i fabryki. Większość pół ma według nich zniknąć. Pytanie, czy smród i hałas zatrzyma się tam, czy będzie też odczuwalny w centrum Gliwic.

Ampuła
13/01/2023 09:20

Ścieżkociągi rowerowo-rowerowe jeszcze zdołały wyciągnąć z nowego budżetu 45 milionów. A fotopułapki nadal rejestrują więcej trójnożnych jednorożców dosiadanych przez garbate wilkołaki niż rowerzystów.