Kierowcy wciąż tu wjeżdżają mimo ograniczenia ruchu. Miasto szykuje kolejną zmianę. Czy to coś da?

Na ulicy Siemińskiego zostaną wprowadzone tzw. wyspowe progi zwalniające. To kolejna próba zniechęcenia kierowców do wjeżdżania na miejski podwórzec, tzw. woonerf.

 
Teoretycznie obowiązuje tu zakaz ruchu (poza kilkoma wyjątkami, m.in. autobusami), a pojazdy, które mogą wjechać, nie powinny przekraczać 20 km/h. W praktyce, wielu kierowców zupełnie bezkarnie traktuje podwórzec jak skrót, na dodatek ignorując ograniczenie prędkości.

Tymczasem, na całej szerokości ulicy pierwszeństwo powinni tu mieć piesi. Ruch samochodowy sprawia, że, większość spacerowiczów ucieka na chodnik, niezmiennie oddzielony od podwórca słupkami. Miasto tych słupków likwidować nie chce, sięga za to po inne rozwiązanie.

Patrzymy przez pryzmat wszystkich uczestników ruchu i podejmujemy kolejne działania na ul. Siemińskiego. Jeszcze w tym tygodniu, w miejscu gdzie funkcjonuje gliwicki, miejski podwórzec – Zarząd Dróg Miejskich wprowadzi kolejne zmiany zmierzające do uspokojenia i kolejnego etapu zmniejszenia ruchu pojazdów. Mimo, że na ulicy Siemińskiego obowiązuje strefa zamieszkania, a ruch ograniczony został tylko dla dojeżdżających do posesji, nie wszyscy kierujący respektują ten fakt – poinformowała w poniedziałek Jadwiga Stiborska, rzeczniczka ZDM w Gliwicach.

Powstaną progi wyspowe, w dwóch lokalizacjach.

Progi wyspowe o długości 2 m i szerokości 1,8 m wykonane będą z elementów prefabrykowanych, mocowanych do nawierzchni jezdni. Rozwiązanie to nadaje się na drogi, po których przejeżdżają autobusy komunikacji miejskiej – do takich należy ulica Siemińskiego leżąca na trasie linii A4. Jak dowiadujemy się z wpisu Rady Dzielnicy Śródmieście w mediach społecznościowych, elementy uspokajania ruchu zostaną zamontowane w najbliższy piątek.

Miejski podwórzec co najmniej do końca roku

Pod koniec ubiegłego roku miasto zawarło kolejną umowę na kompleksowe utrzymanie woonerfu od 1 stycznia do końca grudnia 2021. Usługa kosztuje blisko 52 tysiące złotych i obejmuje sprzątanie oraz czyszczenie małej architektury (parkletów). Rozwiązanie zostaje więc na dłużej, choć jeszcze w kampanii wyborczej prezydent Adam Neumann oceniał je krytycznie.

Zrobiłbym taki woonerf na pl. Inwalidów, a nie na ul. Siemińskiego, która jest poza ścisłą starówką. Trochę zostaliśmy przymuszeni przez architektów, działaczy miejskich do tego pomysłu. Mam do tego stosunek negatywny

– mówił.

Miasto nie zdecydowało się jednak na rezygnację z miejskiego podwórca. Woonerf nie będzie więc w najbliższym czasie likwidowany, czego zapewne chcieliby niektórzy kierowcy. Być może wprowadzenie progów zwalniających spowoduje, że przynajmniej część z nich wybierze inną drogę przejazdu przez centrum.

(żms)
fot. 24gliwice.pl/ŁG

33 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Zzzzzzzzzzzz
16/06/2021 07:34

Nie jestem przeciwnikiem woonerfów, ale w tym miejscu to nie ma sensu. Charakter i lokalizacja ulicy wykluczają takie wynalazki. Tu robią jakiś niepotrzebny cyrk, a starówka dalej jest dostępna dla samochodów, nonsens zupełny. OK, to ostatnie poprawią wkrótce.

Perez
16/06/2021 09:00
W odpowiedzi na  Zzzzzzzzzzzz

w PUNKT!!!!!!!!!!!!!!!!

Wszystko na nie
20/06/2021 21:40
W odpowiedzi na  Zzzzzzzzzzzz

W Polsce jakiekolwiek „wynalazki” mające coś zmienić kiepsko się przyjmują, bo my nie lubimy zmian ani dostosowywania się do przepisów, bo wszelkie nakazy są odbierane jako atak na naszą „wolność”

4WD
21/06/2021 08:11
W odpowiedzi na  Wszystko na nie

Te głupie przyjmują się bez zająknięcia.
500+ się dobrze przyjęło, najgłupszy z przepisów – jazda w słoneczny dzień na światłach też. Równie głupi nakaz palenia przed wejściami do knajp również. Nawet system START/STOP w samochodach niektórzy zdają się brać na klatę. Nie ma idiotyzmu, który by się nie przyjął. Skoro coś się nie chce przyjąć to musi być wyjątkowo … ychy ychy … nietrafione.

gliwicjus
16/06/2021 09:43

Warto by zadać sobie trochę trudu i policzyć, ile na tej 250 metrowej ulicy umieszczono już znaków drogowych, tablic „nie dotyczy” i innego oznakowania, o kamerach monitoringu nie wspominając. Oczywiście prawie każdy element na osobnym słupku.

„Podwórzec” wygląda raczej jak miasteczko ruchu drogowego dla kandydatów na kartę rowerową.

Brak jaj urzędników już złości
16/06/2021 07:51

Mam jedno pytanie i jedną odpowiedź. „…miasto zawarło kolejną umowę na kompleksowe utrzymanie woonerfu od 1 stycznia do końca grudnia 2021. Usługa kosztuje blisko 52 tysiące złotych i obejmuje sprzątanie oraz czyszczenie małej architektury (parkletów).” Dlaczego więc rzut oka na to coś wystarcza aby przeszła ochota na skorzystanie z jej dobrodziejstwa? „Być może wprowadzenie progów zwalniających spowoduje, że przynajmniej część z nich wybierze inną drogę przejazdu przez centrum.” Nie, nie spowoduje rezygnacji i wyboru innej drogi. Spowoduje natomiast większą emisję hałasu i zanieczyszczeń spowodowanych ciągłym hamowaniem i przyspieszaniem oraz spowoduje konieczność opłacenia zestawu faktur za kolejną porcję kolorowej, bezsensownej drobnej… Czytaj więcej »

Brak jaj urzędników już złości
16/06/2021 08:00

Dodam tylko, że aby nie tracić kilku kolejnych lat na żałosne próby podjęcia decyzji „z której strony ją zamknąć” i ograniczyć wydatki związane z opłacaniem „ekspertów” z bożej łaski mających to rozstrzygnąć, podam wam gotowe rozwiązanie.
Ciągnijcie zapałki.

sHIT
16/06/2021 07:18

Wszyscy już się przekonali, że woonerf na tej ulicy jest piramidalnym błędem, a mimo to ktoś ciągle się upiera żeby trwał wbrew rozsądkowi, marnuje publiczne pieniądze i naraża zdrowie i życie pieszych. Przyszłość jest tu?

Wszystko na nie
20/06/2021 21:46
W odpowiedzi na  sHIT

Dlaczego błędem? Gdziekolwiek go nie zrobią to będzie tak samo odbierany – bo samochodami chcemy wjechać wszędzie, byle szybciej i krócej i najchętniej parkowalibyśmy je pod drzwiami naszych mieszkań

4WD
21/06/2021 08:02
W odpowiedzi na  Wszystko na nie

Błędem, bo jest na zbyt ważnej komunikacyjnie, zbyt ruchliwej ulicy. Błędem jest pozostawienie przelotowości ulicy. Błędem jest niemożność pomysłodawców do przyznania się do błędu i podjęcie działań mających na celu minimalizację skutków oraz kosztów ich błędnych decyzji. Błędem nie byłoby fizyczne zamknięcie jej dla ruchu przelotowego. Zapytacie „a autobusy?” Właśnie. Skoro ten przelot jest tak ważny dla autobusów to dla innych chyba też prawda? Są gdzieś wnerwy z możliwością przejazdu dużych, ciężkich autobusów, czy raczej są to mniejsze, poboczne, o małym znaczeniu uliczki do 3,5t? Nawet jeśli by się upierać przy przejeździe ciężkiego żółtego taboru to są rozwiązania umożliwiające przejazd… Czytaj więcej »

Jak
21/06/2021 09:23
W odpowiedzi na  4WD

Ale tu są Gliwice i na Pl. Inwalidów kierowcy parkują swoje graty nielegalnie nawet przy komendzie policji.

Zibi
16/06/2021 06:31

Pani Jadwiga tak i całe ZDM jest wyjątkowo nieudolne, będą zakładać spowalniacze które i tak nic nie dadzą,dopóki nie zlikwiduje się miejsc parkingowych to zawsze będzie można wjeżdżać i zaparkować sobie przed kafejką ,no i te głupie słupki które zawsze będą psychicznie wymuszać poruszanie się pieszych po chodniku.
A tak na marginesie ile będą kosztować te spowalniacze i kto na tym zarobi?

Tak sobie.
16/06/2021 07:40
W odpowiedzi na  Zibi

Progi wyspowe spowalniające ruch są przed marketami. Arena Gliwice dawno je wprowadziła.

Czy to zmniejszyło tzw. ruch klientów, tak jak prognozuje p. Jadwiga, co najwyżej wolniej auta pojadą. Jaki ten ZDM jest uparty.

Minimum co należy zrobić, to zlikwidować słupki, zmienić trasę autobusu A-4 i zacząć egzekwować przepisy. Ta ostatnia uwaga jest skierowana do służb drogowych.

Kolik
16/06/2021 08:53
W odpowiedzi na  Zibi

Zawsze możesz iść środkiem ulicy, między autobusami, dostaeczakami i nie sfornymi kierowcami!

Beton
16/06/2021 08:48

Skoro władze miasta oceniły woonerf negatywnie, to pozostaje sobie zadać pytanie: „Jaki władze miasta mają konkretny interes w utrzymywaniu tego projektu”, lub „kto i czym szantażuje władze miasta do tego stopnia, że decydują się na utrzymywanie tego wynalazku”.
Żadna przeszkoda drogowa tej sytuacji nie zmieni. Kierowcy mają gdzieś zakaz ruchu, w razie kontroli można powiedzieć, że jechałem do sądu, ale nie było gdzie zaparkować, więc przejechałem całą ulicę, a prędkość 20 km przekraczają nawet autobusy i rowerzyści.

SMIECHU WARTE
16/06/2021 10:04

kto o zdrowych zmyslach przysiadzie w tym kurzu ja nie niech sobie tam posiedza ci z urzedu miasta oni to cudo wymyslili

black_horse
16/06/2021 06:52

Wszyscy doskonale wiemy, że budowa tego czegoś na jednej z ważniejszych komunikacyjnie ulic Gliwic to absurd. Widać to na co dzień gołym okiem. A ci dalej w ten absurd idą. Jakiś nieźle upostaciowiony tam musi mieszkać ze najpierw udało mu się wywalić tramwaj, a potem już trochę nieudanie cały ruch samochodowy. I to wszystko za moje publiczne pieniądze.

Prez. stow. Dyletanci Polski
16/06/2021 13:07

Powinniście przechrzcić tę ulicę na „EKSPERYMENTALNA”

Michael Scott
16/06/2021 09:11

A wystarczyłoby na dwa tygodnie postawić tam bagiety i bezwzględnie wlepiać mandaty.

Xsenofob
16/06/2021 17:20
W odpowiedzi na  Michael Scott

Wykopać rowy przeciwczołgowe

Prawda
16/06/2021 11:11

Solidna kara za nieprzestrzeganie zakazu wjazdu ,jak na zachodzie. A u nas mysla ,kombinuja co tu zrobic.
POPROSTU ZENADA JAK W CALYM KRAJU.

Xsenofob
16/06/2021 17:19
W odpowiedzi na  Prawda

A może na zachodzie zakazy są bardziej przemyślane?
– „podwórzec” na Wieczorka świadczy raczej o niedorozwoju intelektualnym tych co go tam kazali zrobić.

PawPL
16/06/2021 22:00
W odpowiedzi na  Prawda

Przy tej ulicy znajduje się sąd, który funkcjonariusz będzie ryzykował wystawienie mandatu pani, która może okazać się kochanką sędziego, któremu pilnie podrzuciła zapomniane drugie śniadanie do pracy.

PawPL
16/06/2021 21:55

Gliwice miasto, które bohatersko rozwiązuje problemy, które samo stworzyło.

SS3
19/06/2021 23:50
W odpowiedzi na  PawPL

Likwidując tramwaj dodajmy.

RAdek
16/06/2021 14:56

Od początku cały ten „WNERW” były poronionym pomysłem. Wyłączyć tą ulicę z ruchu albo przywrócić wszystko po staremu!

Perez
16/06/2021 09:02

zamknac jedna z glownych drog w miescie, a pozniej sie dziwic ze jest jak jest. juz lepiej zamknac od wyszynskiego w kierunku rynku, zrobic sztywne ( po konsultacjach) godziny dostaw….ina pewno bylo by lepiej nic to co teraz kombinuaj. wszyscy mowia nie…..a oni dalej na sile pchaja ten poroniony pomysl

hanek mały
16/06/2021 06:54

Kto dostał tą fuchę pt. „Sprzątanie za 52 tys” ??? czyli około 4.100 zł miesięcznie.

Ad..m
16/06/2021 10:21

Samo ograniczenie ruchu jeszcze nie rozwiązuje wszystkich problemów. A co miasto ma zamiar zrobić z kierowcami którzy w BESZCZELNY sposób parkują swoje auta na podjazdach na posesje , bądź stają w taki sposób że zastawiają część podjazdu a ty się mart. Policja ma to gdzieś a Straż Miejska jescze bardziej.

Benek
16/06/2021 22:00

Może niech najpierw ktoś decydujący o wykonaniu i lokalizacji zobaczy jak powinny woonerfy wyglądać choćby tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=UQLVyD3d7n8

Roman dj
20/06/2021 15:20

Proponuję założyć woonerw na trójkącie bermudzkim a mianowicie na ul SW Anny

666
16/06/2021 13:26

Tylko narzekacie i się przemądrzacie, nie czas wziąć sprawy w swoje ręce. Tacy niedomyślni jesteście, nie wiecie, że urząd ma grać do własnej bramki za naszą kasę. Oczy macie a ślepi jesteście, uszy też wam niepotrzebne bo komputer wam je zastąpił. Dziki sprzedany kraj, jedni robią co chcą inni tylko narzekają. A jak ktoś ma więcej wiedzy to taki hejt jest wylewany, że nawet złu matoły są zdolne uwierzyć a dalej ślepi będą na rzeczywistość wokół siebie. Dajcie się zaszklić. Całuski przesyłam.

Obserwując
16/06/2021 12:16

Wlepiać mandaty po 20 tys aż się ałtkowicze nauczą przestrzegania przepisów.
Można też postawić progi zwalniające wysokości 50 cm.