Kolejki po paszport nie maleją. Tłum chętnych pod urzędem od wczesnych godzin porannych

Sznur ludzi przed wejściem do magistratu na długo przed otwarciem urzędu – tak każdego dnia wygląda kolejka chętnych do złożenia wniosku paszportowego. Chętnych jest trzykrotnie więcej niż rok temu.

 
Najpierw trzeba zająć miejsce w kolejce. Niektórzy pod urzędem pojawiają się grubo przed 6 rano. Z chwilą otwarcia magistratu sznur chętnych przesuwa się pod Wydział Paszportowy. Jeszcze kilka tygodni temu oznaczało to kolejne kilka godzin oczekiwania. Teraz tuż po otwarciu urzędu (i tylko wtedy) wydawane są numerki. Około 60-70 dziennie. Im wyższy numer tym późniejsza godzina obsługi. Czas wejścia nie jest jednak zdefiniowany, trzeba pilnować, by nie stracić miejsca.

Tylko w marcu 2022 roku w Punkcie Paszportowym w Gliwicach złożono 2029 wniosków paszportowych. Dla porównania w tym samym okresie w 2021 roku wniosków było 745, a dwa lata temu 458.

– Mieszkańcy nie muszą wyjaśniać nam powodów złożenia wniosku paszportowego, więc możemy jedynie przypuszczać, skąd takie zainteresowanie

– mówi Alina Kucharzewska, rzecznik wojewody śląskiego.

Rosnąca liczba chętnych wyrobieniem paszportu związana jest z wybuchem wojny w Ukrainie. „Lepiej mieć niż nie mieć” – słychać w kolejce oczekujących. Do tego dochodzi popandemiczne „uwolnienie” turystyki. Świat ponownie jest otwarty, można podróżować.

MAGISTRAT: WYDAWANIE PASZPORTÓW TO ZADANIE WOJEWODY

Mimo „paszportowego boomu” liczba pracowników w gliwickim Punkcie Paszportowym nie uległa zmianie. Zatrudnione są tu nadal trzy osoby. W praktyce jedna osoba przyjmuje wnioski, druga wydaje wyrobione dokumenty. Nie brakuje pretensji do urzędników o brak reakcji na wzmożone zainteresowanie. Obrywa się przede wszystkim gliwickiemu magistratowi.

– Wydawanie paszportów jest zadaniem, za które w całości odpowiada administracja wojewody

– mówi Łukasz Oryszczak, rzecznik prasowy prezydenta Gliwic. – Sytuację terenowego punktu paszportowego można porównać do wynajęcia pomieszczenia w urzędzie prywatnej firmie na np. salonik prasowy czy bufet (oczywiście z całym szacunkiem dla pracowników wojewody wydających paszporty) – dodaje.

Jak mówi rzecznik prezydenta, Gliwice zwracały się do wojewody o oddelegowanie dodatkowych pracowników do punktu paszportowego. Odpowiedź była negatywna „z uwagi na duże obciążenie pracowników wojewody związane z wojną na Ukrainie”.

BIURO WOJEWODY: NIE MA MOŻLIWOŚCI SKIEROWANIA DO PRACY URZĘDNIKÓW BEZ UPRAWNIEŃ

Nieco inaczej sytuację przedstawia Alina Kucharzewska, rzecznik wojewody śląskiego.

– Obsługę prowadzą urzędnicy posiadający stosowne uprawnienia i nie ma możliwości skierowania do tych czynności innych osób, np. z innych wydziałów naszego Urzędu

– mówi. – Ponadto liczba stanowisk obsługi w danej jednostce paszportowej jest uzależniona nie tylko od możliwości personalnych organu paszportowego, ale także od infrastruktury (wielkość pomieszczeń, warunki bhp, sprzęt komputerowy, wydzielone łącza itp.) – dodaje.

Biuro wojewody podkreśla, że podjęto dodatkowe działania w celu poprawy jakości usług: w Bielsku-Białej i Częstochowie zorganizowano „soboty paszportowe”, a w niektórych punktach paszportowych wydłużono godziny pracy punktów paszportowych. Uruchomiono też specjalną infolinię (32 20 77 099), gdzie można uzyskać informacje na temat złożenia wniosku.
(msz)

39 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Beton
06/05/2022 07:32

W wydziale komunikacji, na początku lat 90 też rano rozdawano numerki, a potem trzeba było i tak pilnować kolejności, więc na załatwienie czegokolwiek schodziło pół dnia, lub więcej. Zatem, Wydział paszportowy cofnął się do lat 90, czy dopiero tam dotarł z głębokiej komuny ?

Ezra Muuller
06/05/2022 08:41
W odpowiedzi na  Beton

Za komuny na paszport trzeba sobie było zasłużyć. A po powrocie do kraju natychmiast oddać.

Gang PiSena
06/05/2022 14:19
W odpowiedzi na  Ezra Muuller

Za komuny paszporty wydawała Służba Bezpieczeństwa, teraz jest podobnie.

Stop gimbusom
06/05/2022 23:30
W odpowiedzi na  Gang PiSena

Ty chyba wciąż nie wytrzeźwiałeś albo mentalnie tkwisz w latach 70-tych.

Gang PiSena
07/05/2022 12:41
W odpowiedzi na  Stop gimbusom

Nie chyba a na pewno cierpisz na jedno i drugie.

Ciekawy
06/05/2022 14:25
W odpowiedzi na  Ezra Muuller

W tej jego wypowiedzi jest głębszy sens, widać niestety, ze nie każdy ogarnia

Zbrojenie
06/05/2022 09:17
W odpowiedzi na  Beton

Jeszcze większe kolejki są pod ambasadą amerykańską po wizy i zielone karty, amerykańscy urzędnicy są bardziej komunistyczno-betonowi niż polscy.

Ruski
06/05/2022 10:01
W odpowiedzi na  Zbrojenie

ja was zapraszu do nas, potrzebujemy teraz dużo młodych i zdolnych;)

Zbrojenie
06/05/2022 12:23
W odpowiedzi na  Ruski

Też jesteś najmłodszy, najzdolnieszy a na dodatek masz najwłaściwszą postawę ideologiczną więc sam ogarniesz wszystkie tematy zamiast wielu potrzebnych młodych i zdolnych a teraz to już całkowicie zbędnych.

12345
06/05/2022 09:31
W odpowiedzi na  Beton

Zapomniałeś dodać o dyżurach nocnych gdy się pilnowało żeby nie była zrobiona kolejna lista

Gang PiSena
06/05/2022 09:10

Czyli PiSowski wojewoda nie potrafi ogarnąć problemu.

DD
06/05/2022 10:56
W odpowiedzi na  Gang PiSena

Wielu innych spraw nie potrafii ogarnąć za kasę, którą mu płacimy. Zasługuje na sowitą podwyżkę anty inflacyjną i premię za stosowne i zasadne „nie da się”

WD-40
06/05/2022 07:43

To uwidacznia jakim betonem jest biurokracja niepotrafiąca się dostosować do „kryzysowej” sytuacji. Zero elastyczności. Covid, wojna, koklusz … nawet, gdyby na głowę leciały bomby urzędnik będzie swoim trybem wypracowanym przez tysiąclecia przychodził rano do pracy, wstawiał wodę na kawę, … po 8 godzinach wychodził do domu.

Bernadetta
06/05/2022 08:28
W odpowiedzi na  WD-40

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zostać urzędnikiem – nabory są co chwilę. Jak się popracuje rok-dwa, zmienia się perspektywa i nie wypisuje się już dyrdymałów pod artykułami. Ale przy takich stawkach i wymaganiach chętnych jest niewielu.

PamPamRam
06/05/2022 10:47
W odpowiedzi na  Bernadetta

Jaka praca,taka płaca. Jakie to wymagania potrzebne? Umiejętność parzenia kawy i zbywania petentów z miną cierpietnicy?

Obserwując
09/05/2022 12:17
W odpowiedzi na  PamPamRam

Wejdź sobie na stronę UM i przeczytaj informację o warunkach rekrutacji,kwalifikacjach.Złóż dokumenty i jak będziesz miał szczęście to być może cię przyjmą.

DD
06/05/2022 11:15
W odpowiedzi na  Bernadetta

Samochodzikiem do pracki pod dachem, pensja gwarantowana, to i nakazowe działania przeciw rodakom nie kłują sumienia. Amen.

Wrzodzisław
06/05/2022 11:48
W odpowiedzi na  Bernadetta

Nabory są dla totumfackich mściwie rządzącej, jedynie słusznej partii. Mój ojciec, który nigdy nie był w PZPR chybaby mnie straszył po nocach, gdyby mi strzeliło do głowy zapisać się do PiS.

DD
06/05/2022 11:06
W odpowiedzi na  WD-40

Nie narzekaj na urzędników bo wszyscy wypracowaliśmy i zaakceptowali ten styl traktowania suwerena, biernego, uległego poniżającego siebie i innych dla pełnego brzucha i chwilowego bezpieczeństwa.

Ostatnio edytowany 15 dni temu przez DD
AndrzejD
06/05/2022 18:53
W odpowiedzi na  WD-40

@WD40
„…To uwidacznia jakim betonem jest biurokracja niepotrafiąca się dostosować do „kryzysowej” sytuacji. Zero elastyczności.” – dlatego właśnie urzędnik pracuje w urzędzie a nie w prywatnym biznesie, ponieważ z prywatnego biznesu wyleciałby po miesiącu roboty za betonowe podejście do pracy.

Marcin
07/05/2022 17:39
W odpowiedzi na  AndrzejD

„z prywatnego biznesu wyleciałby po miesiącu roboty za betonowe podejście do pracy”

W idealnej, prywatnej firmie tak. W typowo polskiej firmie szeregowy pracownik ma wykonywać wolę swojego przełożonego. Tutaj wylecieć można za bycie mądrzejszym od szefa.

Marcin
07/05/2022 17:31
W odpowiedzi na  WD-40

Tylko na ile problem jest rzeczywisty, a na ile rozdmuchany przez ludzi? Po wybuchu wojny znacznie zwiększyły się kolejki w punktach paszportowych.Tak się stało w całym kraju. Do 24.02 żadnych kolejek, a tydzień później ludzie koczują już pod urzędem. I po co im te paszporty? Wierzą, że będą bezpieczniejsi dzięki temu? Planują ucieczkę gdzieś daleko? Bo przecież to nie jest tak, że po 24.02 nagle sobie wszyscy przypomnieli, że potrzebują paszportu na wakacyjny urlop za granicą. Zresztą po 24.02 były też wielkie kolejki do bankomatów, do kantorów i na stacje paliw. Na szczęście się skończyły, bo ludzie poszli po rozum… Czytaj więcej »

WD-40
07/05/2022 17:42
W odpowiedzi na  Marcin

Nie ma znaczenia „po co im te paszporty” i nikt nie ma prawa tego oceniać. Chcą paszporty – mają do nich prawo – urzędnik ma je wydać. Zamiast wykorzystać tę sytuację jako ćwiczenia i poprawić działanie urzędów w sytuacjach kryzysowych, uruchamiają standardowe „to nie my to oni” i „nie da się”. I jak w tym kraju ma być dobrze, skoro cechą dominującą jest właśnie takie podejście?

asdf
09/05/2022 11:01
W odpowiedzi na  WD-40

„Chcą paszporty – mają do nich prawo – urzędnik ma je wydać.”
No i urzędnik przecież wydaje. Robi to zgodnie z możliwościami, w trakcie swojego czasu pracy. A jak ktoś potrzebuje paszportu, żeby go potem trzymać w domu na pamiątkę, to niech się liczy z kolejkami. Robi krzywdę sobie i tym, którzy paszportu rzeczywiście potrzebują. Na pewno nie szkodzi tym urzędnikowi.

Mistrzowie-Parkowania-Gliwice
06/05/2022 08:37

Polacy chcą uciekać z kraju gdyby była wojna.

popieram
06/05/2022 09:03

Gliwice są bezpieczne bo to niemiecka strefa wpływów.

gliwa
06/05/2022 10:23
W odpowiedzi na  popieram

Pocisk nuklearny nie rozroznia strefy wplywow,a paszport potrzebny jest do opuszczenia EU(zapamietaj!!!!!!!)

DD
06/05/2022 11:27
W odpowiedzi na  gliwa

A gdzie poza unią jest bezpiecznie, jeżeli bandyci światowi mają swoich wiernych pomagierów w każdej swojej zainstalowanej demokracji. Te paszporty to jedna z form zniewolenia, itd, itp.

Ostatnio edytowany 15 dni temu przez DD
popieram
06/05/2022 12:18
W odpowiedzi na  gliwa

Pocisk nuklearny nie rozróżnia ale rozróżniają ci którzy programują pociskowi cel i pocisk to ślepo wykonuje.

Obserwując
09/05/2022 12:19
W odpowiedzi na  popieram

Pociski nuklearne są już zaprogramowane na konkretne cele.Nie ma znaczenia czy jest to USA,UE,polska czy gdziekolwiek indziej.Przed nuklearną pożogą nie ma ucieczki.Paszport nic nie da.

Rett
07/05/2022 10:07
W odpowiedzi na  gliwa

Zapominacie, że w czasie wojny lub zagrożenia wojną paszport – poza dyplomatycznym – ma wartość papieru toaletowego.

brak chodnika
06/05/2022 14:03
W odpowiedzi na  popieram

W Niemczech już jest wojna a zaczęła się od strzelaniny w Duisburgu.

marta
06/05/2022 15:46
W odpowiedzi na  popieram

Bo tutaj właśnie chodzi o wojnę z Niemcami i Europą. Przecież aby wyjechać do Europy wystarczy dowód. A gdzie będą uciekać? Tam gdzie w 1939 na wschód – na Białoruś i do Rosji

popieram
06/05/2022 16:04
W odpowiedzi na  marta

A nie do Rumunii ?

Marcin
07/05/2022 17:41

Jak będzie wojna, to pierwsze co zrobią, to zamkną lotniska. A samochodem będziesz mógł jechać tylko do Niemiec.

Greg70
06/05/2022 15:58

Z jednej strony dziwi mnie dlaczego nie można ustalić terminu on-line lub telefonicznie w UM Gliwice żeby złożyć wniosek. Takie zasady panowały podczas pandemii i jakoś to działało. Z drugiej strony ciekawe czemu teraz nagle każdy pragnie mieć paszport.

Jehudi
06/05/2022 16:03
W odpowiedzi na  Greg70

Dokładnie z tego samego powodu co w Izraelu, ktokolwiek ma polskie korzenie występuje po polski paszport.

Daniel
08/05/2022 21:16

Polacy chcą uciekać, dobre dobre
To tak jak z covidem, narobili zakupy, makarony i inne cuda
A potem poleciało na smietnik
taka mała panika i znajomość swiata

marta
07/05/2022 14:17

Może dlatego, że niektórzy politycy próbują zrobić z Polski Ukrainę? Kiedy znikną flagi ukraińskie z Gliwic szanowni urzędnicy? Czy Gliwice zostały zaanektowane już przez Ukrów?