Miała być „droga miejska”, a będzie krajowa. DK88 w śladzie DTŚ

Już niedługo gliwicki odcinek DTŚ zostanie zaliczony do kategorii dróg krajowych, a na jego przebieg nałożona będzie część trasy obecnej Drogi Krajowej 88.

– To spowoduje zwiększenie ruchu w mieście, a tranzyt skierowany zostanie przez centrum Gliwic – alarmują społecznicy. – To tylko kwestia nomenklatury – uspokajają drogowcy.

Zmiany wprowadzone są na wniosek Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. W myśl nowego rozwiązania, DK88 w Gliwicach prowadzić będzie od granicy miasta z gminą Rudziniec do skrzyżowania z DTŚ, a następnie powiedzie śladem odcinka G2 i G1 DTŚ, aż do granicy z Zabrzem. Obecny odcinek DK88 (aleja Jana Nowaka Jeziorańskiego) stanie się drogą powiatową.


Zdaniem Gliwickiej Rady Rowerowej, takie rozwiązanie może przyczynić się do zwiększenia ruchu samochodowego w mieście (np. poprzez preferencje dróg krajowych w samochodowych nawigacjach), a zwłaszcza – skierowanie przez centrum ruchu ciężarowego, który będzie z DTŚ korzystał na zasadzie szybszej „przelotówki”.

[pullquote align=”right” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]”DTŚ nie jest w Gliwicach drogą tranzytową, tylko ulicą miejską”[/pullquote]

– Ruch ciężki przemieszcza się po drogach do tego przystosowanych. DTŚ jest taką drogą i nie jest ograniczona zakazem wjazdu pojazdów ciężarowych, obowiązującym w części miasta. Zresztą, ciąg „A4-DK88/DTŚ-ponownie A4”, wydaje się całkiem naturalny dla tranzytu – jest krótszy, a w dodatku DTŚ nie jest objęta systemem viaToll – argumentuje Andrzej Parecki z GRR i podkreśla, że zmiany kłócą się z często powtarzanym przez urzędników założeniem o „miejskim” charakterze gliwickiego odcinka średnicówki.

– DTŚ nie jest w Gliwicach drogą tranzytową, tylko ulicą miejską […] Będzie można na nią wjechać w różnych miejscach miasta i dzięki temu odciąży ona układ miejski – mówił w styczniu tego roku w wywiadzie dla 24gliwice Andrzej Karasiński, sekretarz miasta.

Zmiana statusu DTŚ nie jest jednak dla urzędników zaskoczeniem. Już w 2013 roku na wniosek prezydenta, rząd udzielił w tej sprawie Miastu promesy. Jak mówią drogowcy, konieczność nadania gliwickiemu odcinkowi statusu drogi krajowej wynika ze sposobu finansowania inwestycji – ze środków krajowych.

[pullquote align=”left” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Konieczność nadania gliwickiemu odcinkowi statusu drogi krajowej wynika ze sposobu finansowania inwestycji.[/pullquote]

– Zmiany mają związek z finansowaniem Drogowej Trasy Średnicowej. Przełożenie ciągów drogowych, wynikające z opiniowanych projektów rozporządzeń MIiB zostały już wcześniej uzgodnione z właściwym ministerstwem. Było to na etapie uzyskiwania promesy na ustanowienie DTŚ w odcinku w Gliwicach, drogą krajową – tłumaczy Jadwiga Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich.

– Takie rozwiązanie ma dla miasta pewne zalety: korzystniej jest utrzymywać i remontować taki odcinek (obowiązek przejdzie na GDDKiA). Tranzyt może być rzeczywiście większy, ale w skali całego ruchu to niewielki procent – mówi nam dr hab. inż. Stanisław Krawiec z Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej.

Oprócz zmiany statusu DTŚ i DK88, ministerialne rozporządzenie przewiduje jeszcze jedną nowość – dotyczącą Drogi Krajowej 78 (tej, która przechodzi przez samo centrum Gliwic m.in. ul. Wyszyńskiego). Docelowo ma ona przebiegać Zachodnią Obwodnicą Miasta (projekt tej inwestycji ugrzązł po protestach mieszkańców na ul. Sowińskiego). Na razie jednak, DK78 w centrum pozostanie, ale na wysokości skrzyżowania DTŚ – ul. Orlickiego wpadnie w średnicówkę, a następnie al. Jeziorańskiego zostanie wyprowadzona do granic miasta. To dobra wiadomość szczególnie dla mieszkańców Szobiszowic (obecnie DK78 wiedzie przez ul. Śliwki, Świętojańską, Tarnogórską).

Uchwałę w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych radni jednogłośnie przyjęli w kwietniu tego roku. To jeden z etapów większej procedury. Ostateczne decyzje podjęte zostaną wkrótce na szczeblu Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Michał Szewczyk

SZCZEGÓŁOWA ZMIANA PRZEBIEGU DRÓG (zgodnie z przyjętą uchwałą)
droga krajowa nr ’78 (przebieg przejściowy do czasu wybudowania Zachodniej Obwodnicy Miasta):
granica miasta z gminą Pilchowice – ul. Rybnicka (od granicy miasta do ul. Nowy Świat)
– ul. Nowy Świat (od ul. Rybnickiej do ul. Wrocławskiej) – ul. Wrocławska (od ul. Nowy Świat do ul. Strzody),
ul. Strzody (od ul. Wrocławskiej do ul. kard. Wyszyńskiego) – ul. Jana Pawła II od ul. Dworcowej do ul. Nowy
Świat/Rybnicka) – ul. Dworcowa (od ul. Jana Pawła II do ul. kard. Wyszyńskiego) – ul. kard. Wyszyńskiego
(od ul. Strzody do pl. Piłsudskiego – pl. Piłsudskiego (od kard. Wyszyńskiego do ul. Orlickiego)
– ul. Orlickiego (od pl. Piłsudskiego do DTŚ) – Drogowa Trasa Średnicowa (od ul. Orlickiego do al. Jana
Nowaka – Jeziorańskiego – wspólny przebieg z DK-88) – al. Jana Nowaka – Jeziorańskiego (od DTŚ do ul.
Tarnogórskiej) – ul. Tarnogórska od al. Jana Nowaka – Jeziorańskiego do granicy miasta – granica miasta z gminą Zbrosławice;

– droga krajowa nr 88: granica miasta z gminą Rudziniec – al. Jana Nowaka – Jeziorańskiego (od granicy
miasta do DTŚ) – Drogowa Trasa Średnicowa (od al. Jana Nowaka Jeziorańskiego do ul. Orlickiego – tymczasowo wspólny przebieg z DK-78) – Drogowa Trasa Średnicowa (od ul. Orlickiego/Śliwki do autostrady Al) – wspólny przebieg z odcinkiem A1 do al. Jana Nowaka – Jeziorańskiego – al. Jana Nowaka Jeziorańskiego (od autostrady Al do granicy miasta) – granica miasta z miastem Zabrze;

– nowa droga powiatowa:
ul. Śliwki (od DTŚ do ul. Świętojańskiej) – ul. Świętojańska (od ul. Śliwki do ul. Tarnogórskiej) – ul. Tarnogórska (od ul. Świętojańskiej do węzła z autostradą A~1).