Co dalej z zapowiadaną modernizacją ul. Chorzowskiej? Pojawiły się problemy

Oddala się perspektywa modernizacji ul. Chorzowskiej. Projekt przebudowy miał powstać ponad rok temu. Tymczasem problemy związane z kanalizacją deszczową wydłużą jego powstanie co najmniej do połowy 2022 roku.

 
– Głównym czynnikiem wpływającym na czas opracowania dokumentacji są techniczne i formalne rozstrzygnięcie kwestii odwodnienia. Istniejąca kanalizacja deszczowa jest niewystarczająca – informuje Jadwiga Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Drogowcy informują, że obecnie poszukiwane są rozwiązania „techniczno-ekonomiczno-własnościowe”, które mają zaradzić problemowi. Umowa z wykonawcą projektu – firmą A-PROPOL, przedłużona została do końca czerwca 2022 roku. Nie oznacza to jednak, że w przyszłym roku mogą rozpocząć się pierwsze prace budowlane. ZDM już teraz przewiduje, że przygotowywana aktualnie dokumentacja projektowa wymagać będzie sporządzenia dodatkowych opracowań.

JAK MIAŁABY WYGLĄDAĆ NOWA CHORZOWSKA?

Wiemy natomiast nieco więcej na temat planów wykonawcy i tego jak ma wyglądać ul. Chorzowska. Dotychczas mieszkańcy mogli opierać się na przygotowanej w 2018 roku przez gliwickie biuro Eurodroga Milan Sternik wielowariantowej koncepcji zagospodarowania ulicy.

– Realizowany obecnie wariant stanowi kompilację rozwiązań koncepcyjnych oraz autorskich rozwiązań obecnego zespołu projektowego

– wyjaśnia Jadwiga Stiborska.

Zmiany mają objąć 3-kilometrowy odcinek od skrzyżowania ulic Zabrskiej, Dąbrowskiego i Poniatowskiego do zajezdni tramwajowej przy ul. Chorzowskiej wraz z terenem po nieczynnym torowisku.

Planowane jest wydzielenie trzech pasów ruchu na odcinku zabudowy mieszkaniowej (dwa pasy ruchu do jazdy na wprost + pas ruchu do skrętu w lewo w obszarze skrzyżowań i zjazdów) oraz wydzielenie dwóch pasów ruchu na pozostałym odcinku drogi.

Na całym modernizowanym odcinku ul. Chorzowskiej, po jej południowej stronie powstać ma wydzielona ścieżka rowerowa. Co ciekawe, do tego celu wykorzystana ma zostać także dawna trasa linii tramwajowej nad torami kolejowymi w pobliżu skrzyżowania z ul. Szymanowskiego.

Wzdłuż ulicy pojawić się ma także zieleń oraz zatoki autobusowe i postojowe. ZDM nie informuje natomiast czy planowane jest proponowane w wielowariantowej koncepcji, stworzenie ronda na skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego, Poniatowskiego, Zabrskiej i Chorzowskiej.

Szacunkowy koszt modernizacji ulicy jest na razie nieznany. Koszt przygotowania dokumentacji projektowej to 365 tysięcy złotych.
(msz)

53 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
ktos
10/12/2021 06:23

Z przymrużeniem oka:
Trwają intensywne prace nad tym, aby KAŻDA studzienka kanalizacyjna była o 3 cm poniżej poziomu asfaltu i wypadała dokładnie w śladzie toczących się opon.

Helmut
10/12/2021 08:21
W odpowiedzi na  ktos

Jeszcze oczywiście studzienki muszą koniecznie być w pasie jezdni dokładnie co 3 metry!

Marcin
11/12/2021 09:57
W odpowiedzi na  Helmut

Nie dokładnie, ale co najwyżej 3 metry. Studzienki rozmieszczone metr od siebie są również akceptowalne. I ważne jest, żeby kierowca nie miał szans ich ominąć.

Uzupełniam
10/12/2021 10:20
W odpowiedzi na  ktos

„Planowane jest wydzielenie trzech pasów ruchu na odcinku zabudowy mieszkaniowej (dwa pasy ruchu do jazdy na wprost + pas ruchu do skrętu w lewo w obszarze skrzyżowań i zjazdów) oraz wydzielenie dwóch pasów ruchu na pozostałym odcinku drogi”.

No nieźle.

Wyścigi polskich ułanów za kierownicą będą codziennością. Co na to mieszkańcy?

Dopełniam
10/12/2021 10:30
W odpowiedzi na  Uzupełniam

Mieszkańcy się cieszą bo będą mogli realizować swoje ułańskie wyścigi za kierownicą dojeżdżając do swoich domów na ul. Chorzowskiej.

Kilgore Trout
10/12/2021 13:03
W odpowiedzi na  Uzupełniam

A jak ma być, Pana zdaniem? Jeden pas ruchu? W kierunku Zabrza czy Gliwic?

Joel
10/12/2021 15:35
W odpowiedzi na  Kilgore Trout

Dałem plusa za super nicka!

SS3
12/12/2021 23:33
W odpowiedzi na  Kilgore Trout

Wiesz, że to akurat doskonały sposób na spowolnienie ruchu na krytycznych przejściach, może w XXII wieku dotrze w końcu do Polski.

Dopełniam
10/12/2021 10:37
W odpowiedzi na  ktos

Dla mnie to frajda, skupiam się na prowadzeniu samochodu nie myślę o niczym innym, obserwuję sytuację na drodze, innych uczestników ruchu, staram się przewidywać co zamierzają i przygotowuję się na ich niestandardowe zachowania, obserwuję znaki drogowe i sygnały świetlne a studzienki biorę między koła, to tak trochę jak slalom na nartach.

Ostatnio edytowany 6 miesięcy temu przez Dopełniam
Beton
10/12/2021 10:47
W odpowiedzi na  ktos

Tak jak na wyremontowanym odcinku Daszyńskiego. Każda jedna studzienka jest zapadnięta.

gliwicjus
10/12/2021 12:16
W odpowiedzi na  Beton

Nic nie przebije liczby studzienek i ich stanu na „wyremontowanym” odcinku ul. Andersa.

Neon glanc
10/12/2021 12:19
W odpowiedzi na  Beton

A jest ich tam tyle, co pryszczy na twarzy nastolatki

Marcin
11/12/2021 10:06
W odpowiedzi na  Neon glanc

Realizują śmiały projekt „Studzienki dla gliwiczan”. Chodzi o to, żeby na 1 mieszkańca przypadała średnio minimum 1 studzienka.

SS3
12/12/2021 23:08
W odpowiedzi na  Marcin

Szkoda, że do tego nie tylko zwiększając liczbę studzienek ale i zmniejszając liczbę Gliwiczan.

w pogonii za octem
10/12/2021 01:40

ta ulica to wstyd dla całego miasta

Neon glanc
10/12/2021 12:20
W odpowiedzi na  w pogonii za octem

Niemal każda ulica to wstyd dla całego miasta

Magda
10/12/2021 07:30

Problemem są niekompetentni urzędnicy prowadzacy inwestycje. Nic dziwnego skoro wszystkich którzy mieli wiedzę i doświadczenie pozwalniano. Taka polityka pani dyrektor. Żeby nie było nikogo mądrzejszego ode mnie. No to teraz widać co się dzieje na mieście. Wystarczy spojrzeć na droge rowerową przy JP II.

Marzenka
10/12/2021 07:40
W odpowiedzi na  Magda

wszystkie som gupsze od niej?

Magda
10/12/2021 08:12
W odpowiedzi na  Marzenka

A tego to nie wiem. Trzebaby jakieś testy zrobić.

alternatywa
10/12/2021 10:42
W odpowiedzi na  Magda

Testy są robione co parę lat w wyborach samorządowych przez mieszkańców Gliwic.

Neon glanc
10/12/2021 12:27
W odpowiedzi na  alternatywa

Akurat te wybory są jak egzamin na prawo jazdy w latach 70′. Umisz? Umiem. Następny proszę.

Tomi
10/12/2021 11:54
W odpowiedzi na  Magda

No ale same głupki zostały? No moze jednak nie jest tak źle ?

PamPamRam
10/12/2021 11:40

Nic jeszcze nie zaczęto A już problemy. Najgorsze jest to,że gdy już pracę się rozpoczną,kolejnym problemem będzie starozytny rzymski światłowód,który nie został zachowany na żadnym planie, A o usunięcie to,będzie ciężko z wykonawcą się targowac.

Ampuła
10/12/2021 12:14

Po co kolejne „studyjne koncepcje autorskie”, skoro można korzystać z gotowych rozwiązań. Na ulicy Siemiczorka uporczywie funkcjonuje woonerf. Nie sprawdził się przez kilka lat, więc swobodnie można nim zarazić następny fragment sieci komunikacyjnej miasta. Woonerf na Chorzowskiej byłby długi, szeroki, okazały. Pełen zacisznych zatoczek, przytulnych zajezdni i malowniczych przystanków. Byłoby pięknie jednym torem puścić urokliwą ciuchcię z tycimi wagonikami obsadzonymi objazdową zieleniną. Ktoś powiedział, że „drzewa umierają stojąc”, a na Chorzowskiej mogłyby obumierać w ruchu. Roślinności na wagonach dodać wypchanych zwierząt. W bezruchu i sezonowanych. Czyli zimą lisy w futrze srebrnym, a latem rude. Na wiosnę wiewiórka wychudła od diety… Czytaj więcej »

Tomi
10/12/2021 21:12
W odpowiedzi na  Ampuła

tom się uśmiał. Genialne !!!! Dzięki.

Ada
11/12/2021 09:21
W odpowiedzi na  Ampuła

Mi się podoba ten pomysł

Srogie piguły milordzie
11/12/2021 15:10
W odpowiedzi na  Ampuła

Człowieku, zmień dilera albo bierz pół…

gmG
11/12/2021 10:34

Ile to lat mija od czasu jak gliwicki wizjoner ogłosił że tramwaj jest be i wygonił go z Gliwic ? Może to ostatnia chwila by przywrócić Gliwicom ten środek lokomocji ? Tylu wykształconych ludzi w tych Gliwicach i nie można sklecić jakiejś koncepcji komunikacji publicznej? Centrum przesiadkowe bez parkingów i środków komunikacji? Tylko tyle?

Krzysztof
12/12/2021 00:25
W odpowiedzi na  gmG

Aż się prosi ponowne puszczenie tramwaju Chorzowską, aż do centrum przesiadkowego, które wówczas można by nazwać centrum przesiadkowym. Niestety, większości tramwaj kojarzy się ze starymi wagonami Konstal i na myśl o tym, że takie wehikuły powrócą, dostają gęsiej skórki.

SS3
12/12/2021 23:14
W odpowiedzi na  Krzysztof

Jeszcze jakby do tego centrum dołem (niczym tramwaj w Krakowie) dochodziła GKW, to rzeczywiście Gliwice byłyby miastem politechnicznym z przyszłością, częścią metropolii na miarę XXI wieku.

Marcus
13/12/2021 11:31
W odpowiedzi na  gmG

Czapkę z głowy mocno już posiwiałej zdejmuję! No mądrego to zawsze miło i warto posłuchać i przeczytać. Mój poprzedni , ironiczny wpis o konieczności natychmiastowego demontażu torów na Chorzowskiej wzorem innych lokalizacji w mieście został niestety błędnie odczytany. No, ale to czytanie ze zrozumieniem…bez komentarza! Ja ostatnio pisałem, że co to za Centrum przesiadkowe? Z czego i do czego się przesiadać? O tramwaj aż się prosi!! SS3 był wtedy bardzo krytyczny, cieszę się,że chyba zmienił zdanie… Myślę, że to ostatnia okazja by ten rodzaj komunikacji w Gliwicach uratować! Inaczej nadal będziemy mieć rekord w długości linii tramwajowych na świecie! Warto?… Czytaj więcej »

Nowaks
11/12/2021 09:14

wszystkie siły miasto rzuciło na Wilcze Doły, sprzęt, ludzi, ochraniarzy, widocznie tam jest interes a nie ul. Chorzowska

black_horse
10/12/2021 20:48

Kanalizacja deszczowa jest wystarczająca. Trzeba tylko i aż tylko regularnie C Z Y Ś C I Ć.

Tomi
10/12/2021 21:16
W odpowiedzi na  black_horse

Jak się zwiększy powierznia wybetonowana to żadna nie odbierze. A betonozę będą kontynuować jak to w Gliwicach. To pewne.

Tomek
11/12/2021 08:05

O remoncie ul chorzowskiej mówi się od czasu likwidacji linii tramwajowej niewiem ile to już lat minęło ale wiem że wciąż się tylko mówi dziury na jezdni coraz większe a torowisko to chyba szybciej rdza rozbierze niż ktokolwiek inny

Neon glanc
10/12/2021 08:05

No to cykliści będą mogli wreszcie pruć rowerostradą do Zabrza te swoje 20 km/h niczym tramwaj chyży, a z powrotem, z górki na pazurki może nawet 21km/h. Ale to tylko ci, których będzie stać na opływową skórę delfina.

delfin
10/12/2021 12:01
W odpowiedzi na  Neon glanc

Ciekawe czy rozbiorą wiadukt tramwajowy na przeciwko ul. Szymanowskiego czy poprowadzą po nim ścieżkę rowerową ?

asd
11/12/2021 10:30
W odpowiedzi na  Neon glanc

Nie będą pruć, bo po drodze napotkają kilkanaście sygnalizacji świetlnych, z których każda wstrzyma ich na co najmniej 3 minuty.
Piesi doskonalą wiedzą o czym mowa – choćby nie było żadnego samochodu, wszyscy inni mieli czerwone światło, to pieszy i tak zielonego nie dostanie. Musi odczekać swoje, a „swoje” oznacza z2 cykle zmiany świateł – jeden rozpoczęty i drugi pełny. O ile naciśnie przycisk.

Marcin
11/12/2021 09:58

Zaczekają aż przygotowane projekty się zdezaktualizują, wtedy zlecą przygotowanie nowych, które oczywiście nie będą miały wiele wspólnego z dotychczasowymi planami.
Ale za to będą piękne wizualizacje (rzeczywiste wykonanie już nie będzie tak piękne).

Pomysłowa księgowa
12/12/2021 11:37
W odpowiedzi na  Marcin

No i będą swoje kosztować, ale chyba właśnie o to chodzi.

Cliper
10/12/2021 06:31

Oczami wyobraźni widać wszystko..aleje,bulwary,parki piękne i zadbane,Viktorie-och moja Victorio.. a miało być tak pięknie

Gliwice
10/12/2021 14:04

Ta ulica to jakiś żart, kilkanaście lat i nic się nie zmienia. Zdążyli wybudować cała DTŚ, a Chorzowska jak była najgorszą, dziurawą ulicą, tak jest do tej pory. Ja bym proponował żeby się temu przyjrzało CBA bo to jest wręcz niemożliwe, żeby tyle lat nie zrobiono nic.

żart
10/12/2021 14:12
W odpowiedzi na  Gliwice

CBA to niech w pierwszej kolejności przyjrzy się kto stoi za jej kasjerką, która wyprowadziła z tej instytucji miliony.

cffc
10/12/2021 19:56

Czyżby obecny zespół projektowy robił to raz pierwszy w życiu?

Ad
10/12/2021 19:59
W odpowiedzi na  cffc

Z pewnością jest tak, jak mówisz. Jako że z pewnością jesteś specjalistą, powinieneś im pomóc dla dobra mieszkańców.

Kibic Piasta
10/12/2021 10:57

Nieoficjalnie !
Podobno, szykuje się kolejna atrakcja dla mieszkańców …
Wąskotorówka :-)

Neon glanc
10/12/2021 12:15
W odpowiedzi na  Kibic Piasta

Nie, to nie tak. To chodziło o pojazd alternatywny na Zwycięstwa – zakopiańską ciuchcię

Józef
11/12/2021 13:34

Apropol i….. wszystko jasne

ŚlepaWrona
14/12/2021 09:54

– Co dalej z zapowiadaną modernizacją ul. Chorzowskiej?
– NIC.

c25c
10/12/2021 19:59

Żabole szykujcie złomy pościgacie się na równej drodze bo takich w waszej wsi nie ma.

Marcus
10/12/2021 09:51

I koniecznie jak najszybciej wyciąć tory tramwajowe, ten wrzód dla miasta!
Oby nikomu nie przyszła ochota by je wykorzystać!

gmG
11/12/2021 14:48
W odpowiedzi na  Marcus

Gdzie? na całym świecie?

Marcus
13/12/2021 12:14
W odpowiedzi na  gmG

To miała być ironia, żart, nie wyszedł trudno!
Akurat ja za tramwajem w Gliwicach podpiszę się oburącz, stopami jak trzeba też