Nowe przystanki kolejowe na terenie powiatu. Pociągi mają zatrzymywać się mi.n. w Bycinie i Pławniowicach

Rząd zapowiada powstanie w ciągu pięciu lat 200 przystanków kolejowych w całej Polsce. Trzy z nich mają znaleźć się w powiecie gliwickim. Według planu do Byciny, Rudna i Pławniowic będzie można dojechać pociągiem. Oprócz tego poprawić się ma dostępność stacji w Przyszowicach.

Przystanki mają ułatwić skorzystanie z transportu kolejowego i wymazać białe plamy komunikacyjne. W ramach inwestycji, na które łącznie przewidziano kwotę 1 mld zł, zbudowane zostaną nowe przystanki kolejowe, odbudowane te, które od lat nie istnieją oraz wydłużane perony tam, gdzie nie mogą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne.

Dzięki programowi budowy 200 przystanków podróż pociągiem stanie się powszechniejsza, a regionów wykluczonych komunikacyjnie będzie zdecydowanie mniej. Warunkiem realizacji inwestycji będzie deklaracja regionalnego organizatora przewozów o korzystaniu z wybudowanej infrastruktury. Program umożliwia niedużym polskim firmom budowlanym start w postępowaniach przetargowych. Wpisuje się w proces odmrażania polskiej gospodarki, ponieważ inwestycje publiczne są od lat kołem zamachowym gospodarki oraz lekiem na wyjście z kryzysu – czytamy w serwisie gov.pl.


Przedstawiona lista zadań stanowi zestaw propozycji działań inwestycyjnych, których celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu.

Jak dowiadujemy się z serwisu, lista 200 zadań została opracowana na podstawie postulatów składanych przez organy samorządowe (prezydentów miast, urzędy gminy, urzędy marszałkowskie), przewoźników, zarządcę infrastruktury kolejowej, przedsiębiorców, lokalne stowarzyszenia oraz obywateli.

Dokładne lokalizacje przystanków i stacji, ich nazwy, precyzyjny zakres zadań oraz wybór pomiędzy ewentualnymi alternatywami będą przedmiotem dodatkowych konsultacji z miejscowymi interesariuszami, w celu jak najlepszego dostosowania Programu do potrzeb lokalnych społeczności. Program jest otwarty na zmiany oraz nowe propozycje.

Każdą chęć inwestycji w infrastrukturę kolejową odbieram pozytywnie. Nie brakuje jednak komentarzy, że propozycje zgłoszone do rządowego programu budowy nowych stacji nie są trafione

– komentuje Andrzej Wawrzyczek, ekspert ds. transportu Ośrodka Studiów o Mieście Gliwice.

Zamiast budować przystanki na liniach kolei piaskowej w małych sołectwach, lepiej skupić się na rozbudowie infrastruktury czynnych linii pasażerskich. W samych Gliwicach warto byłoby przywrócić na przykład stację kolejową Sośnicy, zapewniając tej największej gliwickiej dzielnicy połączenia kolejowe do Katowic. W okolicach Gliwic warto rozważyć też inwestycje na linii Pyskowice-Lubliniec, którą można przystosować do przewozów lokalnych poprzez budowę przystanków Toszek Północ i Krupski Młyn. Sporo mówi się też o zasadności odbudowy linii i stacji Pyskowice Miasto – dodaje Wawrzyczek.

W województwie śląskim w ramach Programu wybudowanych zostanie 19 przystanków:

– Nowe przystanki/zmiany lokalizacji: Chorzów Batory Niedźwiedziniec, Bycina, Koniecpol, Pławniowice, Rudno, Katowice Podlesie Saska; Katowice Piotrowice (ul. Armii Krajowej);
– Odbudowa 4 przystanków: Katowice Kostuchna, Katowice Murcki, Szczekociny, Katowice Ochojec;
– Poprawa dostępności 3 przystanków: Pszczyna, Przyszowice, Warszowice;
– Wydłużenie/przebudowa peronów 5 przystanków: Katowice Piotrowice ul. Jankego (budowa stacji kolejowej), Rybnik Paruszowiec, Rybnik Niedobczyce, Rybnik Niewiadom, Kuźnia Raciborska.

(nmm/gov.pl)
fot. px

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Tymon

W Sośnicy mógłby powstać przystanek kolejowy, a niekoniecznie stacja… choć problemem może byś istniejący układ torowy… prawdopodobnie wymagana większa przebudowa.
Na Koperniku w okolicach estakady Heweliusza jak najbardziej mógłby powstać również przystanek kolejowy.
Rodzi się także pytanie kiedy pociągi przez Łabędy pojadą w końcu normalnie…a nie tempem krowy prowadzonej do obory.

gliwicki faun

a co z zapowiadanym przystankiem Gliwice Kopernik?

JaroMir

To samo co za Frankiewicza, czyli mydlenie oczu, że chcielibyśmy o ile ktoś inny zapłaci. Tak samo będzie z tymi zapowiadanymi stacjami. Już widzę jak zubożałe samorządy rzucają się do finansowania.

nie przynudzaj

A co Frankiewicz był prezesem Polskich Linii Kolejowych ?

Co dalej?

Czy ja dobrze zrozumiałem, 1 mld zł. na 200 przystanków w Polsce?

Jeżeli to prawda, to kwota nie powala, jeden miliard w skali kraju!!!.

Frankiewicz wydał na Arenę ~0.5 mld.z kasy miasta.

WD-40

Wydał też 1 mln na bombastyczny plac zabaw pod radiostacją, wydał też grande walichę deoro pieniędzy na kolorowe oświetlenie radiostacji, którego nie można używać, wydał też niepotrzebnie pieniądze na pióra dla “zasłużonych”, na promocję palmiarni u naszych południowych sąsiadów, na promocję miasta w brukowcu, który powinien zniknąć z mapy po aferze z jego udziałem, na niekompetentnych urzędników wydaje krocie każdego dnia, sporo przepłacił za renowację faunów i lwów, za parkometry, które do dziś nie potrafią obsługiwać kart a są wielkości limuzyny za prawie 160 tys, którą urzędnicy również pokazali jak liczą się z miejskimi pieniędzmi, przepłaca klub piłkarski, który powinien… Czytaj więcej »

Imiu

Nowy Volkswagen ArteOn za 160.000.00 PLNów to limuzyna? Fakt dla większości ludzi w PL 3000 – 3500zł netto to nadal luksus jeśli chodzi o wynagrodzenie ale nie porównywałbym malowanie krzyża za 100k czy Kapliczki za 160k w Bojkowie czy Niemieckiego lwa do auta za nawet 300k…bo chyba lepiej wydać takie pieniądze na TE auto. Można też wydać 600zł na jedną budkę dla KOTA czy na WC 100k jak nie więcej… Cyrk Gliwice kosztował sporo bo pomnik władzy kosztuję SWOJE…

AndrzejD

…tak, już widzę jak za 5 mln PLN budują przystanek kolejowy. Za tyle to się w PL buduję wiatę autobusową w byle pipidówie.

WD-40

W byle pipidówie wiatę przystankową buduje się za 5 tys. I to wypasioną. W Gliwicach wiata za bańkę przejdzie niezauważona.

Ad

“Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją”

leo

Pamiętajmy również o “dniu pieszego pasażera”.

pasażer

A co z przystankiem Pyskowice Miasto ?

Pieszy

Ktoś już to kiedys przepowiedział w piosence …..ale to już było ……….i nie wróci więcej

Bartek

Nie wiem co to za domorosły ekspert od spraw transportu który nie rozróżnia tzw Kolei publicznej od Kolei użytku niepublicznego (tu dawne koleje piaskowe) nigdy nie dopuszczone do publicznego transportu. Przykładem wymieniana stacja Rudno leży właśnie przy tych drugich. Kiedyś była rozważana sprawa inwestycji pod nazwą “Stacja zdwajania składów pociągów Rudno” ale jej celem były pociągi z węglem w kierunku Lublińca i dalej na północ Polski. Pławniowice leżą tak daleko od jakichkolwiek torów (mam na myśli miejscowość, nie jezioro) że to całkowicie dyskwalifikuje tego eksperta. Pozostaje Bycina na linii od Kędzierzyna przez Rudziniec do Lublińca która w sąsiedniej Paczynie krzyżuje… Czytaj więcej »

jerzy

Jak czytam te wpisy pseudointernautów to ciśnie mi się na usta jedno py , tanie – czy w Gliwicach komputery posiadają tylko sami krytykanci i ludzie o niskiej kondycji umysłowej , bo czytając to takie można odnieść wrażenie .Przecież nie tylko złe rzeczy robi ta władza .

ręce opadają

Właśnie swoim wpisem potwierdziłeś własną niską kondycję umysłową. A co ta władza zrobiła dobrego ?

jerzy

Jak ci w Gliwicach tak żle to popatrz ile pięknych miast masz dookoła . Nic prostszego zabrać **** w troki i wynieść się do któregoś z tych pięknych miast dobrze gospodarowanych .

ręce opadają

Reprezentujesz typową własną niską kondycję umysłową, a dlaczego to mam się wyprowadzić ? To miasto, w którym mieszkam nie zasługuje na to aby być piękniejsze i bardziej zagospodarowane od tych pięknych miast dookoła i aby potrafiło zatrzymywać mieszkańców u siebie ?

MariaMaria

To dlaczego wybieracie stale do rządzenia Gliwicami tych samych posłów, którzy nie potrafią zrobić coś dobrego dla Gliwic

Ostatni Sprawiedliwy

@jerzy. Wymień te dobre.

krystek

według mnie powinni zrobic staje w przyszowicach gierałtowicach i zabrzu makoszowy tam by pociagi sie zatrzymywały jestem za oby czestsze kursy były i pociag sie zatrzymywał w knurowie w tyg co by ułatwiło lepszy dojazd a pyskowice miasto jak najbardziej i zrobic nowa linie przez pilchowice do raciborza i dalej

Ujek

Tylko po co przystanek w Przyszowicach Szczere Pole, z którego nikt nie będzie korzystał? Pociąc kursuje TYLKO w niedziele o 6ej i 21ej . Szybcie dojade na rowerze do Gliwic niż pociągiem. To kasa wywalone na tory, którą przytulą PISowscy prominenci

A teraz z innej beczki...

Najważniejsze, żeby na każdej stacji stało biurko i krzesło, bo nikt się nie spodziewa PiSowskiej inkwizycji, a ta nagle wpada i naśladuje Johna Cleese’a.

Zdzisława Niepiernik

Mam wrażenie, że pomysłodawcy nawet nie znają obecnej sytuacji. Taka stacja Katowice-Piotrowice to istnieje od dawien dawna, i to w bardzo dobrym miejscu, więc nie ma potrzeby jej ruszania. A Katowice Piotrowice Jankego to Katowice Ochojec. PiS więc jak zwykle zna sytuację z plotek, pomówień oraz donosów lokalnych kacyków

Sebix

Zara, zara… rzond i ofszem obiecał przejazdy pojazdami elektryficznymi, ale miały to być nowe Melexy klasy Tesli dla każdego, a nie stare cugi częściej stające… ja siem tak nie bawiem…

Urko

Lol ….Rudno , Pławniowice , Byczyna …
1. W żadnej z tej wsi , tory kolejowe nie leżą nawet w pobliżu zabudowań
2. Przewidywany czas dojazdu z Pławniowic: do Pyskowic 49 min , 17 sec , do Gliwic 1 h 20 min,
3. Częstotliwość ruchu “pociągów” 2 na dobę – 4 .45 rano , 23. 52 w nocy

Kolejna PISoidalna cudaczna próba zaklinania rzeczywistości

Zdzisława Niepiernik

Bo tu chodzi o przecinanie wstąg przez pisowską neobolszewię i pianie z zachwytu nad tym w telewizyjnej gadzinówce/

świerk

Z Rudna, Pławniowic, Byczyny do torów kolejowych jest około 500 metrów czyli mniej więcej tyle ile z gliwickiego dworca na gliwicki rynek.

Obserwator

Z Rudna, Pławniowic przez las? Dziękuję. A co do Byciny przecież ma stację w Taciszowie lub Paczynie jeśli dojedzie do Gliwic. Może chodzi o przystanek linii kolejowej z Koźla do Toszka? To przecież to linia towarowa.

świerk

Dlaczego nie dziękujesz za stację Taciszów, która jest w lesie a tylko polecasz ją dla Byciny ? Jeżeli pociąg osobowy pojedzie linią towarową to zostanie ona zbeszczeszczona ? To jakim cudem swego czasu pociągi osobowe i to nawet międzynarodowe jeździły bo wybitnie towarowej linii LHS i woziły na bazary rzesze handlujących z za wschodniej granicy ?

świerk

W Bycinie domy o numerach 61, 63, 63, przy ul. Pyskowickiej oraz firma Krawex są przy samych torach.

świerk

W Pławniowicach domy przy ul. Kolejowej, Cichej, Gliwickiej i Spokojnej są przy torach PKP.

Ampuła

PiSocjalizm na bezdrożach niedorozwoju. Zubożała postpandemicznym bezrobociem, wtórnie zwieśniaczona i schłoporobotniczała masa powinna dojeżdżać do państwowych zakładów pracy pociągiem i pekaesem. A najlepiej dwoma pociągami różnych spółek skarbu państwa, dwoma pekaesami i trzema autobusami miejskimi. PRL-owski wzorzec tego PiSocjalistycznego systemu komunikacji można znaleźć na YT pod hasłem “Ja to mam bardzo dobre połączenia”. Twarze Sasina, Morawieckiego i Kaczyńskiego wyraźnie zaświadczają, że jest im głęboko bliska idea samochodów prywatnych dostępnych wyłącznie na związkowe talony, państwowe przedpłaty i drogą losowania w święta kato-państwowe. Kiedy upowszechni się to wykluczenie komunikacyjne, będzie można przywrócić paszporty przechowywane w szafach Wojewódzkich Urzędów Bezpieczeństwa Narodowego. Bowiem skoro… Czytaj więcej »

Zdzisława Niepiernik

W punkt

antypis

“Zamiast budować przystanki na liniach kolei piaskowej w małych sołectwach, lepiej skupić się na rozbudowie infrastruktury czynnych linii pasażerskich. W samych Gliwicach warto byłoby przywrócić na przykład stację kolejową Sośnicy, zapewniając tej największej gliwickiej dzielnicy połączenia kolejowe do Katowic.”

Ale w małych sołectwach mieszka żelazny elektorat obecnego rządu. Dlatego tam powstają nowe przystanki kolejowe, nawet jeżeli nie ma to żadnego uzasadnienia logicznego czy ekonomicznego. Właśnie dlatego wieś zamieszkała przez 3-4 tys. mieszkańców dostanie nowy przystanek, a dzielnica miasta zamieszkała przez 18 tys. osób – nie.

piasek

Na podstawie czego ubzdurały ci się przystanki na kolejach piaskowych ?

eol

Ponieważ linia kolejowa w Bycinie, Pławniowicach, Rudnie itp. prawdopodobnie są własnością kopalni piasku Kotlarnia i jest to infrastruktura kolejowa towarowa a nie osobowa

piasek

Prawdopodobnie czy na pewno ? W Bycinie linia kolei piaskowej przebiega po drugiej, przeciwnej stronie wsi i dwa razy dalej niż linia PKP. W Pławniowicach linia kolei piaskowej na krótkim odcinku przebiega wzdłuż linii PKP i od strony Pławniowic są właśnie tory PKP. W Rudnie przystanek powstanie na linii osobowej Gliwice- Kędzierzyn Koźle pomiędzy stacjami Taciszów i Rudziniec. Tak ciężko popatrzeć na mapę aby się upewnić ?

piasek

Tory PKP a przynajmniej jeden tor w Bycinie i Pławniowicach są zelektryfikowane a w Rudnie zelektryfikowane są oby dwa w przeciwieństwie do toru kolei piaskowej, który zelektryfikowany nie jest, więc po co w ogóle zawracasz głowę jakimiś kolejami piaskowymi skoro w tych miejscowościach są tory PKP ?

antypis

A zauważyłeś, że to był cytat? Widzę, że czytanie ze zrozumieniem to trudna umiejętność – mimo programów typu “Szkoła z TVP”.

piasek

Totalnie opozycyjnie czepiasz się nieistotnych szczegółów ? Nie oglądałem “Szkoły z TVP” bo na TVN śledziłem rankingi szczytów popularności przedwyborczej pani posągowej, kandydatki na prezydentkę.