ZTM ujawnia jak będą wyglądać nowe przystanki w całej Metropolii. Ma być czytelnie i estetycznie

wiz. ZTM

Zarząd Transportu Metropolitalnego przyjął nowy projekt wyglądu rozkładów jazdy, słupków i gablot na przystankach komunikacji miejskiej. Informacje mają być prezentowane w dużo bardziej czytelny i estetyczny sposób.

 
Opracowany projekt łączy różne podsystemy, m.in. systemy informacji przystankowej oraz system informacji na automatach biletowych. Ujednolicony zostanie wzór tablic z nazwami przystanków, które będą znajdować się w górnej części wiaty przystankowej.

W górnym boku słupka z rozkładem jazdy oznaczone zostaną numery linii, które odjeżdżają z danego przystanku. Oznacza to, że pasażer z daleka będzie mógł zorientować się, czy z tego miejsca odjeżdża pojazd, na który czeka.


Zmianom ulegną w zasadzie wszystkie elementy infrastruktury przystankowej.

Słupki będą składać się z modułów. To właśnie dzięki temu rozwiązaniu wymiana ich poszczególnych elementów pozwoli na szybsze działanie zespołów obsługujących przystanki oraz zmniejszenie kosztów utrzymania. Na tablicach pojawią się kody QR, których zeskanowanie umożliwi przejście do internetowego rozkładu jazdy danego stanowiska.

Zgodnie z nowym projektem pojawią się również specjalne miejsca w gablotach, w których oprócz nazwy przystanku, numeru stanowiska i informacji o organizatorze transportu, pasażerowie będą mogli znaleźć wszystkie najważniejsze informacje dotyczące organizacji ruchu. Co ważne, na rozkładach jazdy przy numerach linii objętych zmianami pojawią się specjalne znaczniki oraz kod QR odsyłający do komunikatu na stronie internetowej ZTM. Zmodyfikowany zostanie także wygląd rozkładów jazdy oraz ich oznaczenia graficzne, co znacznie poprawi czytelność. Wszystkie będą drukowane na białym tle.

Kolor żółty, który dotychczas pojawiał się na rozkładach linii tramwajowych, zarezerwowany będzie dla tymczasowych zmian, tak by zwracać uwagę osób korzystających z transportu zbiorowego.

Nowe elementy pojawią się również w gablotach na rozkłady jazdy. Dzięki podświetleniu rozkłady i komunikaty będą czytelniejsze w godzinach wieczorno-nocnych oraz podczas złych warunków atmosferycznych, a pasażerowie niezależnie od warunków pogodowych będą mogli spokojnie sprawdzić interesujące ich informacje.

Przygotowanie projektu poprzedziła analiza wszystkich przystanków w Metropolii

Zarząd Transportu Metropolitalnego, przystępując latem 2020 r. do inwentaryzacji, rozpoczął długi proces ujednolicania infrastruktury przystankowej, czyli m.in. rozkładów jazdy oraz słupków i gablot przystankowych. Zadanie to jest wyjątkowym w skali kraju, gdyż obszar obsługiwany przez tego organizatora transportu to 56 gmin i prawie 7 000 przystanków zlokalizowanych na ponad 2,5 tys. km kwadratowych.

long empty footpath in modern city square with skyline

Pod koniec ubiegłego roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przyjęła „Wytyczne dotyczące infrastruktury transportu zbiorowego”.

Dotyczą one wprowadzenia jednolitych standardów infrastruktury przystankowej. Proponowane przez Metropolię rozwiązania dotyczą m.in. rodzaju nawierzchni, krawężników peronowych, wiat przystankowych, tablic z rozkładami jazdy czy siedzisk. Regulacje dotyczą także tablic informacji pasażerskiej oraz automatów biletowych. Rekomendacje odnoszą się też do węzłów przesiadkowych, dostępności przystanków oraz stosowania rozwiązań ułatwiających korzystanie z infrastruktury przez osoby o ograniczonych zdolnościach w poruszaniu się.

Projekt sytemu informacji wizualnej dla transportu miejskiego dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii został przygotowany przez TUKEJ. To grupa projektowa, którą na stałe tworzą Justyna Kucharczyk i Agnieszka Nawrocka – związane z ASP w Katowicach, przy współpracy ze studiem ITEM Karoliną Hołdys i Joanną Pastusińską.

(mat. pras.)

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
serp

Nie wiem, ile zgarnął projektant za te ‘cuda’, ale nie przystają raczej one do ‘metropolii’, bardziej do klimatów małomiasteczkowych zespołów staromiejskich. Podejrzewam, że student pierwszego roku na ASP wymyślił by bardziej ‘futurystyczną’ formę. ZTM, zamiast zając się wymyślaniem durnych innowacji, typu: nowy ŚKUP, nowe logo, nowe barwy autobusów, nowe przystanki, najpierw by usprawnił komunikację miejską do oczekiwanego poziomu. Później można myśleć nad wprowadzaniem takich zmian. Bo nic, przynajmniej w Gliwicach w zasadzie się nie zmieniło. Siatka połączeń dalej pamiętająca końcówkę lat 80-tych, autobusy jeżdżące stadami, po której następuje przerwa kilkudziesięciu minut..

DD

I wyobraź sobie, że to wszystko za nasze podatki i dla naszego dobra. A na dodatek ten dominujący czarny kolor, wymyślony przez jakiegoś ponurego smutasa. Aż strach będzie pod czymś takim oczekiwać na połączenie. Ciekawe tylko czy między szybami za siedzeniem będą luki jak w obecnych wiatach gdzie w czasie deszczu ani usiąść ani siatki z zakupami czy pełnego plecaka nie postawisz.

Ogrodnik

Bo to nie ma być funkcjonalne czy ładne, tylko tanie i proste w produkcji a w przypadku zdemolowania przez kibiców lokalnego klubu tudzież przez kibiców sąsiedniego klubu biegaczy za nadmuchaną trzustką owcy tanio naprawialne. Opcje są dwie. Albo budujemy tanią tandetę, którą w przypadku zniszczenia zastępujemy tanią tandetą, albo budujemy rzeczy trwałe wandaloodporne. Na śląsku wygrywa z reguły pierwsza opcja. W Krakowie czy Gdańsku prawdopodobnie wybrano by tę drugą. Przyjrzyj się, toż to jedynie pospawane profile i plexi. Wiaty nie służą do siedzenia czy ochrony tylko do wystawienia faktury. Tak się teraz buduje. Prostota a nawet bym powiedział prymitywizm, to… Czytaj więcej »

Ten zza Buga

W opcji zastępowania zniszczonej tandety tandetą niezniszczoną nie ma nic złego. Pod warunkiem, że się to robi w zdroworozsądkowo krótkim czasie. Ale gdy zniszczonej tandety się nie zastępuje wcale, wtedy nie mamy ani niezniszczonej tandety ani wandaloodpornej infrastruktury.

Ostatni Sprawiedliwy

Szkoda, że nie podano kwoty jaką zainkasowała “grupa projektowa TUKEJ, związana z ASP w Katowicach oraz studiem ITEM”. Jak mało- to nie ma się co dziwić, że taka tandeta. Jak dużo, to mocno przepłacone. PS – zauważyłem, że tworzą ją same kobiety. Parytety są także w partactwie.

Jan

W dodatku wiele linii jeżdżących tymi samymi ulicami, wielkie odległości między przystankami, autobusy tej samej linii jeżdżące różnymi trasami, obszary pozbawione komunikacji “od zawsze”…..

Gliwiczanin

Przystanki na miarę XXI wiecznych potrzeb. Nie zastosują paneli słonecznych by oświetlić rozkład jazdy, brak trawiastego dachu w celu gromadzenia wody oraz oznaczenia dla ptaków by nie kończyły tragicznie na szybie. Każdy wandal będzie mógł zdrapać ten kod QR.

DD

Może wiaty są przeznaczone do zupełnie innego celu niż ten oficjalny, przy obecnych technologiach możliwości są nieograniczone.

Kam

Myślę, że nic tak by nie poprawiło wizerunku komunikacji miejskiej jak częstsze kursy i lepsza jej dostępność. Rozumiem, że nie da się zorganizować dobrej komunikacja dla rozlewających się obszarów “domków na przedmieściach” (ale to problem ogólnopolski, który będzie nas kosztować coraz więcej na różnych płaszczyznach). W przypadku Gliwic również w mieście są “pustynie” bez komunikacji, takie jak kampus politechniki (to chyba ewenement w Europie, w innych krajach buduje się nawet linie tramwajowe dedykowane obsłudze uczelni), część Sikornika (najdalsze bloki 10 piętowe są w promieniu 10 min. szybkiego spaceru od najbliższego przystanku), czy rejon Szobiszowic.

DD

Najważniejsze, że przyszłość jest tu a odległość między przystankami to 1,200 km.

Juro

Stare były przecież ok, przynajmniej w większości. Nie szkoda pieniędzy? Ale może narzekam za bardzo. Pozdrawiam

Laszlo_egesz

A pamiętasz te w formie żółtych kaligrafowanych blaszanych tabliczek?

Juro

Ha! Jasne. To mi teraz sentymenta włączyłeś hehe. Pozdrawiam

Ad

“ZTM ujawnia jak będą wyglądać nowe przystanki w całej Metropolii”

Wszędzie mają być przystanki z napisem “Bobrek Szkoła Bytom”??? Ja nie chcę!!!

Tajemniczy Ktoś

I trzy przystanki nowe jakie zostały postawione – 2 na Siemińskiego (Wieczorka) oraz 1 na Wrocławskiej pójdą na zezłomowanie? To już bym chyba wolał aby takie były w całych Gliwicach po dostosowaniu do SDIPa.

obserwator

Mam nadzieję, że ładne i w dobrych stanach wiaty zostawią i najwyżej te kolorowe przemalują na grafitowe i wstawieniem tablic z nazwami przystanków i nowe słupki rozkładowe.

Perez

kolejne akcje ktore maja na celu wydanie kasy.
Jaki jest sens zmian? Przed chwila sie chwalili elektronicznymi tablicami, ktore dzialaja dosc watpliwie. Teraz dadza jeszzce kod do skanowania rozkladu. Powinni sie skupic na tym zeby ludzie postrzegali autobus jako wygodny, szybki i moze nawet przynajmniej darmowy rodzaj transportu po calej aglomeracji.
Nowe budy nic nie zmienia, tylko wyprowadza kase…chyba ze o to wlasnie chodzi.

xants

Urzędasy swojej dup* nie wożą autobusami więc dla nich nie ma sensu by siedzeń było więcej. Jak zwykle PORONIONY pomysł.

tomi

A czym one się różnią od obecnych ? To znaczy w czym są lepsze poza tym, że są kilkukrotnie droższe.

gmG

Po kiego grzyba obok wiaty dodatkowy słupek na znaczek przystanku czy nie można tego zebrać razem? Potem sadzi się toto w taki sposóbże nie można przejść , czasami dodatkowa blokada w postaci betonowego kosza na śmieci a to wszystko na środku chodnika.

gmG

Tyle w sprawie wiat. A co szanowna Metropolia myśli o powrocie Gliwic do macierzy TRAMWAJOWEJ? Czy dalej będziemy mieli tylko zajezdnię? Myślę że to nie będzie pytanie retoryczne.

RamPamPam

3… 2…. 1….malkontenci start

Bywalec hosteli

Przystanki cudne ! Nowoczesne ! I po 100 tys zł .

mietek powroźny

Brak kosza i za krótka ławka

adam

czarny obrzydliwy slams, kolorystyka rodem z koziej ……y

adam

grafik z Koziej Wólki szukał natchnienia do palety barw w najgłębszym zakątku obory prosto w koziej …..e

Młody przedsiębiorca

No faktycznie. Nie będą pasowały do żółtych barierek, zielonych koszy na śmieci, pomarańczowych koszy na psie kupy, białych tablic stałej treści i do wszechobecnej szyldozy i banerozy.

Adam

Jak widzisz gościa który cały maluje dom na czarno-szaro to już wiem że ma psyche zjechaną w jakimś badziewnym korpo. Tych ludzi trzeba izolować, a nie pozwalać im urządzać naszą rzeczywistość.

Dokładnie

Nie ma to jak potłuczone talerze i lusterka na elewacji.
Wnioskuję, żeby spiżowe krasnale we Wrocławiu zamienić na kolorowe – gipsowe.

obserwator

Będzie więcej guzów po bliskich spotkaniach z wiatami i słupków, szczególnie wieczorami i w nocy.

Detoks

Bo pić to trzeba umić.

Obserwując

No i fajnie.Będzie spójnie,jednolicie i elegancko.
Dobrze,że to nie glajwice na wstecznym wybierały tablice.Glajwickie urzedasy wybrałby najbardziej kiczowato-wsiową wersję.