W dobie mobilnych aplikacji umożliwiających kasowanie biletów w telefonie, nie jest to może rewolucja, jednak zawsze na plus. Po pierwsze – bardziej eko, po drugie – większa dostępność i… mobilność urządzeń. ZTM zakupi 132 solarne automaty biletowe.
Ich ilość zwiększy się tym samym dwukrotnie. Nowo zamawiane biletomaty będą umożliwiać pasażerom m.in. zakup wszystkich biletów papierowych i elektronicznych, zasilenie konta pieniądzem elektronicznym, czy też zapoznanie się z taryfą.
Solarne automaty biletowe
ZTM ogłosił przetarg na „Elektroniczne systemy sprzedaży biletów na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii”. Pod nazwą tego zamówienia kryją się 132 solarne automaty biletowe.
– Finalizując ten projekt podwojona zostanie liczba automatów biletowych. To rozwiązanie dobre pod wieloma względami. Po pierwsze urządzenia te są punktami sprzedaży działającymi przez całą dobę i 7 dni w tygodniu. Po drugie jest to rozwiązanie efektywne finansowo, ponieważ dzięki temu, że są to automaty solarne, unikamy kosztów związanych chociażby z koniecznością budowy i utrzymania przyłączy elektrycznych – wymienia Zarząd Transportu Metropolitalnego.
– Po trzecie – elastyczność, tzn. ewentualna relokacja urządzenia nie będzie stanowić większej trudności. Po czwarte urządzenia będą przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Ekran, otwory wrzutowe, czytnik kart płatniczych, miejsce odbioru biletów, znajdować się będą na wysokości pomiędzy 70 a 120 cm. To ważne m.in. dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Co istotne z automatów swobodnie będą mogli korzystać obcokrajowcy, ponieważ zaimplementowany zostanie język angielski, niemiecki i ukraiński – kontynuuje ZTM.
Nowo zamawiane automaty solarne będą miały zdecydowanie więcej funkcjonalności niż ich wcześniej instalowane wersje.
W przypadku tych urządzeń będzie można w nich kupić wszystkie bilety papierowe i elektroniczne oraz będzie można zapłacić za nie zarówno kartą płatniczą i BLIK, jak i monetami. Ponadto urządzenia będą umożliwiać m.in. zasilenie konta pieniądzem elektronicznym, zapoznanie się z taryfą, czy też sprawdzenie swoich danych w systemie.
Solarne automaty są eko
Wśród wszystkich zalet nowych urządzeń warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt: ekologia. Automaty solarne będą wykorzystywać wyłącznie „czystą energię” pozyskaną z paneli fotowoltaicznych umieszczonych na daszku. Dzięki wbudowanym akumulatorom/bateriom, będą działać również w niesłoneczne dni i w nocy.
Termin i dokładna lokalizacja automatów nie są jeszcze znane
Organizator transportu na razie nie wskazuje potencjalnych terminów oddania do użytku nowych urządzeń. Będzie to uzależnione od dnia rozstrzygnięcia postępowania przetargowego oraz podpisania umowy z wykonawcą. Jeśli chodzi o lokalizacje automatów to wiadomo, że będą brane pod uwagę dwa kryteria – będą to miejsca, gdzie ruch pasażerów jest największy, a dostępność biletów niska.
Szacunkowa wartość zamówienia, uwzględniające m.in. dostawę, montaż i uruchomienie urządzeń, ich integrację z systemem informatycznym oraz 10-letnie utrzymanie, to ok. 16 mln zł brutto.
Na obszarze GZM znajduje się obecnie 135 automatów biletowych sprzedających bilety na komunikację miejską ZTM. Ich lokalizacje są wskazane na stronie internetowej w zakładce „Kup bilet lub ŚKUP”. Po sfinalizowaniu projektu liczba urządzeń zostanie niemal podwojona – wzrośnie do 267.
(ZTM)
fot. ZTM
Takich automatów powinno przybywać już dawno temu, proporcjonalnie do wycofywanych punktów sprzedaży z kiosków, ze sklepików prasowych i innych.
Zwykłe brednie bez pokrycia, zero konkretów. Termin i lokalizacja jeszcze nie są znane, bo nie wiadomo kiedy rozstrzygnie się przetarg. Jak można ogłosić przetarg na dostawę i uruchomienie urządzeń nie wskazując ich lokalizacji? W przetargu nie wskazano terminu realizacji od dnia podpisania umowy? Albo przetarg jest pod firmę szwagra, albo dojdzie do jego unieważnienia z powodu braku oferentów, lub z powodu wpłynięcia ofert droższych niż zakładany budżet.
Od razu widać, że masz o tym pojęcie jak wieprz o Betelgezie.
@Jan Tomasz, jeżeli masz inne zdanie na ten temat, to je wyartykułuj. Pisanie komentarzy takich jak Twój to zwykły trolling
Warto czasem zapoznać się z dokumentami… Fragment SWZ: „TERMIN WYKONANIA ZAMÓWIENIA Termin wykonania zamówienia wynosi 138 miesięcy od chwili udzielenia zamówienia, w tym: Etap I – dostawa i montaż 2 sztuk automatów, realizacja w terminie maksymalnie 6 miesięcy od daty zawarcia umowy, Etap II – dostawa i montaż co najmniej 40 sztuk automatów, realizacja w terminie maksymalnie 12 miesięcy od daty zawarcia umowy, Etap III – dostawa i montaż co najmniej 40 sztuk automatów, realizacja w terminie maksymalnie 15 miesięcy od daty zawarcia umowy, Etap IV – dostawa i montaż pozostałych automatów, realizacja w terminie maksymalnie 18 miesięcy od daty… Czytaj więcej »
W nowych maszynach płatność tylko monetami? To będzie jeszcze gorzej. Powinno się umożliwić kupno ZA GOTÓWKĘ wszystkich sprzedawanych biletów. Punkt obsługi pasażera na dworcu autobusowym mógłby być czynny całą dobę.
na jakieś automaty z bajerami mają,a autobusy popołudniu zapchane…
Podobne budy w Szwecji służą właśnie do załatwiania się
w Holandii prawie takie tylko ze szkła matowego,ale tez stoa na przystankach by nie przerywać konwersacji w grupie
Zaraz chuliganeria poniszczy i będzie stał złom.Aby Nie.
Lepiej jakby służyło ludziom.
A od Kiedy osoby na wózkach kupują bilet autobusowy?
Istniejące na CP Gliwice biletomaty nieczynne bo są zbyt nowe. jedynym ratunkiem dla takiego CP jak w Gliwicach jest wprowadzić na nim wewnętrzna komunikację przez darmowe dorożki i riksze i spodziewam się że przynajmniej ci co kochają konie będą z niego korzystać i jest szansa by wokół pomysłu dorożek konnych powstały knajpy i magazynki z paszą dla koni i nowsze o tych co sa biletomaty
A dlaczego nie zainstalowac automatow biletowych w pojazdach, jak to ma miejsce w wilelu miastach? Tylko jakies enigmatyczne informacje o przyszlych przetargach, gdzie nic nie wiadomo: ani kiedy, ani gdzie….
A dlaczego nie ma rowerów moejskich
Za drogo dla Gliwic czy co?
Gdyby z tyłu dokręcone były dwa odpowiednie skrzydełka to by przynajmniej powstała przestrzeń na lekką uliczną męską toaletę rozwiązując tym samym ważny problem eko dla część oczekujących na pojazd kom.zbiorowej
Dodać tylko u dołu otwór wlewowy i oczekujący na przystanku będą mogli wesprzeć akcję „Gliwicka z Głębin”.
Gadżety który w 90% zastępuje smartfon.
Przydrożne kapliczki kultu solarnego.
Sol Invictus!
Miniatury wieżyczek strażniczych.
Bardzo trafne spostrzeżenie, zaczęli nas przyzwyczajać. Poza tym zagracają miasto byle czym za nasze podatki, a innych rozwiązań dziesiątki.