Obwodnica Gliwic pozwoli na zmiany w śródmieściu. Inny przebieg DK78, spowolnienie ruchu w centrum


W związku z budową obwodnicy Gliwic w mieście wiele się zmieni. Przewidywana jest m.in. korekta przebiegu Drogi Krajowej nr 78. Ruch w centrum powinien zostać zmniejszony.

Jeszcze w tym roku ma być przejezdna ponad połowa budowanej drogi. Zakres prac jest spory i dlatego – podobnie jak w przypadku innych tak dużych inwestycji – nieuniknione są miejscowe utrudnienia na drogach.

W trakcie realizacji są odcinki: Daszyńskiego – Rybnicka o długości 3,4 km i Bojkowska – Pszczyńska o długości 1,5 km. Pierwszy ma zostać ukończony w trzecim kwartale tego roku, a drugi – w czwartym kwartale. Stan zaawansowania prac wynosi około 60%.


Co się dzieje na placach budowy?

Na tych odcinkach dobiegają końca roboty ziemne, wykonano kanalizację deszczową, gotowa jest podbudowa jezdni i krawężniki, a na niektórych fragmentach jest już asfalt. Poza tym na odcinku Bojkowska – Pszczyńska zakończono przebudowę infrastruktury podziemnej. Natomiast na odcinku Daszyńskiego – Rybnicka rozpoczęto montaż ekranów akustycznych, wykonano konstrukcję mostów nad potokami, powstają także drogi serwisowe, które będą poprowadzone wzdłuż całej obwodnicy.

Stan z 1 marca. W ciągu 3 tygodni sporo się już zmieniło.

Umożliwią nie tylko obsługę trasy i dojazd do pól, ale równocześnie, tak jak np. przy autostradzie, będą służyć rekreacji – zostaną udostępnione rowerzystom i rolkarzom.

Równolegle trwają przygotowania do rozpoczęcia budowy ostatnich dwóch odcinków obwodnicy, które domkną całość: Sowińskiego – Daszyńskiego o długości 1,8 km i Rybnicka – Bojkowska, który będzie mieć długość około 2,2 km. Pierwszy z nich jest już projektowany i powinien być zbudowany do końca 2021 roku. Jako ostatni powstanie odcinek Rybnicka – Bojkowska – jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej, a ukończenie budowy może nastąpić na przełomie 2023/2024 roku.

Cała obwodnica o długości około 11 km przebiegać będzie przez południową i zachodnią część miasta – od ul. Pszczyńskiej do alei Jana Nowaka Jeziorańskiego (DK 88).

Obwodnica będzie składać się generalnie z jednej jezdni z dwoma pasami ruchu (po jednym w każdą stronę), ale miejscami może być szersza, np. przy skrzyżowaniach z ulicami Rybnicką i Daszyńskiego. Cała droga zostanie oświetlona, znajdą się na niej też tablice zmiennej treści, na których wyświetlane będą informacje o ewentualnych utrudnieniach, sytuacji na drogach lub warunkach pogodowych.

Będą utrudnienia

Aby zintegrować tereny po obu stronach obwodnicy, nowa trasa musi zostać włączona w istniejący układ drogowy. Newralgiczne punkty stanowią skrzyżowania – z ulicami Sowińskiego, Daszyńskiego, Ku Dołom, Rybnicką, Okrężną i Pszczyńską.

Przy tak dużej inwestycji trzeba się liczyć z utrudnieniami na drogach. One są nieuniknione. Obecnie prace prowadzone są przy skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Rybnicką i Daszyńskiego, a zmiany w organizacji ruchu mogą być wprowadzane praktycznie do końca trwania robót. Prosimy kierowców o cierpliwość, ostrożną jazdę i dostosowanie się do aktualnego oznakowania, w tym ograniczenie prędkości – apeluje Anna Gilner, dyrektor ZDM.

Budowa przebiega sprawnie i odcinek obwodnicy od ul. Daszyńskiego do Rybnickiej może być przejezdny pod koniec czerwca.

W tej chwili nie możemy w stu procentach zapewnić, że w jakimś momencie przy skrzyżowaniach z obwodnicą na ul. Rybnickiej i Daszyńskiego nie będziemy musieli wprowadzić ruchu wahadłowego. To zależy od wielu czynników. Razem z wykonawcami robimy jednak wszystko, aby takie rozwiązanie nie było konieczne, uważamy, że mogłaby to uzasadnić tylko jakaś wyjątkowa sytuacja – informuje Anna Gilner.

Ulga dla śródmieścia

Co zmieni się po otwarciu obwodnicy? Przewiduje się, że w zauważalny sposób zmniejszy się ruch w centrum Gliwic, m.in. na fragmentach ulic: Pszczyńskiej, Rybnickiej, Daszyńskiego, Kozielskiej, Andersa, Kościuszki, Orlickiego, Wyszyńskiego, Jana Pawła II.

Obwodnicę, jako szybszą trasę, będą wybierać na przykład kierowcy jadący w kierunku Sośnicowic, Rybnika czy Tarnowskich Gór, ale także dojeżdżający do pracy w Gliwicach. Przede wszystkim będzie ona jednak wygodnym połączeniem dla gliwiczan przemieszczających się pomiędzy dzielnicami – wyjaśnia dyrektor ZDM.

Otwarcie obwodnicy umożliwi także zmianę przebiegu Drogi Krajowej nr 78, która prowadzi m.in. przez Tarnowskie Góry, Rybnik i centrum Gliwic.

Droga Krajowa nr 78 – po otwarciu autostrady A1 – nie ma już wielkiego znaczenia dla ruchu tranzytowego na linii północ – południe. Uporządkowanie jej przebiegu jest właściwie formalnością. Zostanie poprowadzona w nowy sposób, z wykorzystaniem obwodnicy i fragmentu alei Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Już w tym roku w części przerzucimy ją na odcinek obwodnicy Daszyńskiego – Rybnicka, ale na razie obejmie jeszcze niektóre miejskie ulice. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Sowińskiego – Daszyńskiego, chcemy wyprowadzić DK 78 w całości z miejskich ulic – informuje dyrektor Gilner.

Nadanie ostatecznego kształtu układowi komunikacyjnemu w Gliwicach pozwoli także na podjęcie nowych działań spowalniających ruch uliczny w niektórych miejscach w centrum i poprawiających bezpieczeństwo użytkowników dróg, w tym pieszych i rowerzystów. Takich metod spowalniania ruchu może być wiele, mogą dotyczyć m.in. oznakowania czy wprowadzania różnego rodzaju wyniesień lub innych przeszkód na jezdnię.

Jak zapewnia ZDM, możliwości na wybranych ulicach będą dokładnie analizowane, a na początek zmiany takie obejmą przygotowywaną do modernizacji ul. Zwycięstwa.

(nmm)/UM(al)
fot.

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
St. Gliwice

Fajnie, że w końcu będzie. Najbardziej czekam na połączenie Sowińskiego – Daszyńskiego. Jedna uwaga – Jeżeli tego nie poprawią, to już na początku klapy studzienek znajdą się poniżej powierzchni drogi. Czy to taka norma większości naszych drogowców?

ble ble ble

A konkretnie to czego nie poprawią ?

AndrzejD

@ble ble ble
*****
Wyraźnie napisał: “…klapy studzienek znajdą się poniżej powierzchni drogi.”

ble ble ble

*************
Wyraźnie napisał skąd to wie ?

ble ble ble

Wyraźnie napisał…. “klapy studzienek znajdą się poniżej powierzchni drogi” z powodu… ?

Bogna

Ani słowa o odcinku Bojkowska – Rybnicka.

Tomasz

Wygląda jak droga osiedlowa .

treya50

A kiedy uruchomiona zostanie ulica Kłodnicka od skrzyżowania z Częstochowską, Konarskiego i oczywiście Wrocławską ?
Nic tam już się nie dzieje, wszystko gotowe, a mieszkańcy tych ulic nadal musza jeździć do miasta naokoło przez Jagiellońską po torach tramwajowych i z mnóstwem świateł !

Fiku Miku

Widać, że nie mieszkasz w tej okolicy, bo piszesz kompletne bzdury. Lokalesi wiedzą jak szybko i sprawnie dojechać do centrum. Otwórz mapę i kombinuj.

treya50

A czy pisałabym o tym, gdyby mnie to nie dotyczyło? Inaczej zwisałoby mi zwiędłym kalafiorem. Najlepiej od razu obrażać waląc bzdurami, czyż nie ?

Szpagin

Po wybudowaniu obwodnicy w pierwszej kolejności należy przywrócić ruch dwukierunkowy na ulicach Dworcowej, Częstochowskiej i Wrocławskiej. Wypadało też pomyśleć nad rozdzieleniem tras autobusów, aby poprawić dojazd na Politechnikę.

Beton

Po co ?

antykrytyk

beton po co głupio pytasz

tert

“Po co?” to pytanie, które urzędnicy zadają sobie nieustannie. Po co się starać, po co myśleć, po co coś usprawniać albo poprawiać w mieście. Przecież mieszkańcy i tak zagłosują na tę samą ekipę, cokolwiek by się tu nie działo. Więc wypijmy kolejną kawkę i nie zawracajmy sobie głowy. Wkrótce wypłata, zupełnie niezależna od wyglądu miasta.

gliwiczanin

Biedniejsza Ruda Śląska jest w trakcie budowy kolejnego etapu drogi N-S, czyli tzw. drogi łączącej północną część miasta z południowa. Każda z tych odcinków jest i będzie dwupasmowa w każdym kierunku. Dziwi mnie to, że obwodnica będzie miała tylko po jednym pasie. Za 10 lat przy tak wzrastającym ruchu na drogach władze Gliwic odczują ten błąd.

tert

To się wtedy zorganizuje przebudowę, którą tradycyjnie wykona PRUiM. Trzeba jakoś zapewnić tej spółce sens istnienia.
Dokładnie z tego samego powodu w Gliwicach dziury w drodze zalewa się tylko z wierzchu asfaltem. Taka prowizorka przetrwa kilka miesięcy, a po kolejnej zimie trzeba będzie znowu poprawiać. I tak w kółko…

Marek

No fajnie ale jak usprawdzic ruch w kierunku centrum od Knurowa i od Pyskowic bo chyba duzo aut zawsze z tych kierunkow wjezdza ?

Rafał

Szkoda że kilkanaście lat temu Frankiewicz nie zadbał o autostradową obwodnicę na A4. Problemu by nie było już dawno.
Ale miał takie przerośnięte ego, że postanowił zrobić rozłam w PO zamiast się dogadywać z rządem o ułatwienia w mieście. No i wskutek tego mamy bramki na A4.

antykrytyk

Rafał zgadzam się stopom

Jan

Właśnie. Jeszcze nie widziałem przypadku, żeby na autostradzie w połowie miasta robić bramki. Tylko znów Gliwice. Czy ktoś wyobraża sobie bramki na AOW czy w Warszawie?

poziom

Cud sie stal – mowa o “wyniesieniach”… Do niedawna zawsze na NIE a tu nagle jest na TAK.
Juz nie zwykle beznadziejne plastikowe hoplki ale kawalek wielkiego swiata… wyniesienia! Szok .
ZDM / PRiUM czy my aby czasem sie nie przeslyszelismy ? My mieszkancy ? TO moze w koncu bedzie normaleni w miescie hpek i skrzyzowan ze swiatlami ? Oby… bo detekcja ruchu sprawdza sie w czasie ataku wirusa tylko gdy nie ma aut na uliach.

zniesmaczony

Fajna pustynia. Ani jednego drzewa, nawet krzaka. Brawo, drogowcy.

Jan

Korki to będą na skrzyżowaniu z Rybnicką (bwodnica światła, obok światła z A4), czemu nie rondo? Na zjażdzie z A4 do Nysy były ustawiczne zatory dopóki nie wybudowano ronda. Koło Rybnickiej jest dużo miejsca na rondo. AAAA, ale lepiej za kilka lat rozpocząć przebudowę. Racja, PRUiM ma zapewniony byt…

Neptunder

Polaczenie Sowinskiego z Daszynskiego , bylo w projekcie juz od czasow wojny Walesy z Kaczynskimi.
Dosc odlegle czasy nawet dla obecnie gliwickich czterdziestlolatkow.

czesław

droga serwisowa ??????
dla kogo i dlaczego za moje pieniądze. Czy tęgie głowy zamiast asfaltować dodatkowo teren z dwóch stron można było zrobić szerzą drogę np 3 pasy co jakiś czas zamiennie. Powinno się wozić na wycieczki tych biedaków do innych miast nawet za granicę w celu edukacji. Albo taniej niech sobie oglądają rozwiązania na google street.
bez wyobraźni albo kolejny wał

ble ble ble

Dla rolników z okolicznych pól, abyś nie zrzędził, kiedy traktor z ugnojonymi kołami wyjechałby ci przed maskę a potem spowalniał ruch do 30 km/h.

Obserwujący

Tak przekombinują,że auteczkowcy będą sterczeć w potężnych korkach.

AFD

Obwodnica jedno pasowa,jest dobra na czas koronawirus.A moze to juz 19 wiek?
TDS jest tez super zrobiona ( przy arenie),jak ludzie jada z pracy ( z obozow pracy) zawsze jest korek!!! Dla projektantow piosenka ,,mmniej niz zero”

Urko

“Docelowo, po wybudowaniu odcinka Sowińskiego – Daszyńskiego, chcemy wyprowadzić DK 78 w całości z miejskich ulic ”
Czyli skrzyżowanie z Andersa i Kozielską leży poza miastem ? Tranzyt ? Tamtędy ?W godzinach szczytu ? Miodzio …….

ble ble ble

A co, po wybudowaniu obwodnicy zamkną tranzyt na A4, A2, DK 88 czy choćby DTŚ ?

Urko

Nie, Ale każdy kierowca ciężarówki jadący na GPS z Rybnika do Tarnowskich Gór pojedzie nową “obwodnicą, żeby zaoszczędzić czas , ble, ble, ble ….

ble ble ble

No to jak w końcu ? Zaoszczędzi czas czy “Tamtędy”, “W godzinach szczytu”?

Urko

Widać, że nie masz pojęcia o psychice kierowców ciężarówek, ble, bleble , ble …

ble ble ble

Ty masz pojęcie bo jesteś kierowcą ciężarówki ?

antykrytyk

dlaczego od razu budowali miency rybnicka a bojkowska przed rozbudowaniem lotniska sportowego