Ostatni Opel Astra opuścił fabrykę w Gliwicach. Produkcję dostawczaków rozpocznie nowy zakład (TV)

– Teoretycznie ostatnia Astra, więc powinno być smutno, ale atmosfera jest dosyć radosna. Cała załoga przechodzi do nowego zakładu – mówi nam Andrzej Korpak, dyrektor generalny Stellantis Gliwice. W gliwickiej fabryce Opla produkowano samochody przez ostatnie 23-lata.

We wtorek, 30 listopada, z linii produkcyjnej zjechał ostatni Opel Astra. Tym samym „stara” fabryka OMP w naszym mieście przechodzi do historii.

Koncern Stellantis, do którego należy zakład w Gliwicach, wybudował obok nowe zabudowania fabryczne. Od kwietnia przyszłego roku będą w nich produkowane samochody dostawcze. Przeszła tam cała załoga pracująca dotychczas w fabryce Opla.

23-lata historii

– Zaczęliśmy przygodę z produkowaniem samochodów 31 sierpnia 1998 roku, to jest 23 lata temu – mówi Andrzej Korpak. – De facto zaczęło się to trochę wcześniej bo w 1996 został podpisany list intencyjny, że fabryka powstanie. Od tego czasu zatrudnialiśmy ludzi, wielu z tych ludzi, którzy zostali zatrudnieni jest jeszcze teraz z nami, dlatego, że fabryka ma wyjątkowo małą rotację pracowników – dodaje Korpak.

Przez te 23 lata wyprodukowaliśmy – począwszy od Astry I, poprzez Agilę, Zafirę, Cascadę, Astrę II, Astrę III, Astrę IV i Astrę V – 2 mln 755 tys. samochodów

– informuje dyrektor generalny Stellantis Gliwice.

– 1,813 mln to były same Astry, a 505 tys. to była ostatnia Astra, która dała nam wiele radości, dlatego, że była samochodwem roku 2016 – podkreśla Korpak. – Produkowaliśmy do 58 krajów świata, produkowaliśmy również pod markami Holdena, Vauxhalla, pod marką Suzuki produkowaliśmy nasze Agile, pod marką Buick produkowaliśmy nasze Cascady, także świat wie o tym, że taka fabryka jest i produkuje samochody.

Było General Motors, jest Stellantis

Stellantis Gliwice powstał w wyniku połączenia działających na terenie fabryki Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland. W nowych, budowanych od dwóch lata halach produkcyjnych, będą powstawały samochody takie jak Opel Movano, Peugeot Boxer, Citroen Jumper oraz Fiat Ducato.

Przypomnijmy, że w 2019 roku rozpoczęła się rozbudowa fabryki o nowe hale przy ul. Edisona. Na terenie zakładu gościł wówczas premier Mateusz Morawiecki, który przyznał dla tej inwestycji dofinanowanie z rządowych funduszy rzędu blisko 79 mln zł.

Łącznie, kosztem 280-300 mln euro powstało 78 tys. metrów kwadratowych przestrzeni roboczej (dotychczas było to 180 tys m2).

(żms)
wideo Łukasz Gawin/24gliwice.pl

30 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
View all comments
Gliwiczanin
30/11/2021 21:06

nowa firma, nowe zwolnienia z podatków na 20 lat ? Opel miał chyba zacząć teraz płacić podatki bo kończył się jego okres zwolnienia z podatków czy jakoś tak ?

The Tiger@
04/12/2021 19:50
W odpowiedzi na  Gliwiczanin

Jedno z drugim nic nie ma wspólnego. Dotacje teraz na czymś innym polegają i zmiana szyldu powoduje większe problemy.

Tajemniczy Ktoś
30/11/2021 21:07

Zmiana nazwy oraz „lokalizacji” tylko po to aby móc dalej korzystać z preferencyjnych warunków i unikać podatków?

PAKer
30/11/2021 22:33

A co będzie z istniejącym zakładem – chodzi mi o budynekm? Do rozbiórki, na wynajem, sprzedaż, czy jakoś go zagospodarują?

Piotr
30/11/2021 22:38
W odpowiedzi na  PAKer

Budynki zostają. Wszystko będzie nadal funkcjonować, tylko w innej formie.

Jasnowidz
30/11/2021 21:27

Pamientam jak w Bochum z dnia na dzien zamkneli Opla.Duzo pracowniköw wziela odprawy ok 200 000tys Euro (mam namysli zwyklych pracowniköw),a inni przeprowadzili sie do innego Opla.Inni dostali prace np w Audi i sa bardzo zadowoleni. Po zakladzie Opla nie zostal ani jeden kamien i buduja nowe zaklady!!!
Szkoda mi tylko pracowniköw z gliwickiego Opla,ale ludzie musza sie z tym liczyc ze dzisiaj jest praca a jutro zamykaja zaklad.

BezpieczneGliwice
30/11/2021 23:23
W odpowiedzi na  Jasnowidz

ciekawe czy tym z naszej fabryki w Gliwicach też dali takie odprawy tzn ok 200 000tys Euro lub przynajmniej tyle samo w zł ?

Tl
01/12/2021 11:19
W odpowiedzi na  BezpieczneGliwice

Dostali,ale tylko ok 20000 ojro w przeliczeniu.

Piotr
02/12/2021 06:36
W odpowiedzi na  Tl

Taaa, na pewno. 200 000 € w przeliczeniu? Gdyby tak było, to dziś nie byłoby żadnego pracownika że stażem krótszym niż 2 lata. Nikt by nie został, nikt. Niestety, kwoty w Gliwicach były około 115 000 zł dla tych co pracowali od początku, a i tak płacili w dwóch transzach żeby wyższego podatku nie dowalili. Finalnie było zdecydowanie mniej.

Grażyna
01/12/2021 12:02
W odpowiedzi na  BezpieczneGliwice

Czytaj ze zrozumieniem w artykule pisze pracownicy zostali przeszkoleni do nowej produkcji

SS3
01/12/2021 21:06
W odpowiedzi na  Grażyna

No dobrze, że nie rozstrzelani z niemieckim zwyczajem ;-)

Marta
01/12/2021 05:07

podziękuj związkom zawodowym:) mogli walczyć

Gliwiczanin
01/12/2021 08:16
W odpowiedzi na  Marta

ciekawe jak to załatwiły związki zawodowe że za granicą dostali ogromne pieniądze a w Polsce prawie nic w tym kontekscie. Mam nadzieje że to ostatni raz kiedy tacy związkowcy byli przy władzy.

Tl
01/12/2021 11:21
W odpowiedzi na  Gliwiczanin

Taka ciekawostka, założyciel i przewodniczący związku zawodowego z opla wyjechał do Niemiec.

Jasnowidz
01/12/2021 09:31
W odpowiedzi na  Marta

Zwiaski maja g**** do gadania! To jest firma zagtaniczna NIE POLSKA.
To wlasciciel robi to comu pasuje!

252525
01/12/2021 07:27

Dla prywatnej świetnie prosperującej firmy dofinanowanie 79 mln zł. ??????????????????????????

Obserwując
01/12/2021 13:47

Fabryka powinna zostać zamknięta.Zamiast dotować fabrykę pisiory powinny dofinansować naukę,służbę zdrowia a nie przewalać kasę na lewo i prawo.

Owerol
30/11/2021 19:42

Nie fabryka a montownia jak już

Polar
30/11/2021 20:06
W odpowiedzi na  Owerol

Owerol = nie człowiek, a idiota jak już

Okulista
01/12/2021 09:40
W odpowiedzi na  Owerol

Masz racie ze ten zaklad to montownia.
Bylem w w zakladzie BMW w Dingolfing.
Tam produkowali 5 i 7 demki.
Tam jest duzomaszyn ,ktöre sami fresuja,tocza
itd.tez jest szkola i duzo uczni .Oni sie ucza i kszalca! A Opel w gliwicach ma szkole swoja? I uczni i praktyki? Nie ,to byla tylko montowia.
Tyle prawdy.

Marcus
01/12/2021 11:46
W odpowiedzi na  Okulista

Gramatyka, składnia, pisownia…
Dramat !!!
Gdzieś Ty się człowieku i czego uczył ?

Obserwując
01/12/2021 13:48
W odpowiedzi na  Marcus

No i co się czepiasz?,ważne,że można go zrozumieć.Gramatyka, słownictwo,składnia jest typowa dla języka niemieckiego.

Okulista
01/12/2021 17:48
W odpowiedzi na  Marcus

Jakbym glupi byl ,to dalej zylbym tym zacofanym kraju,ktörym juz nic niema swojego.
Ani samochodu,ani motocykla swojego,ani motoroweru swojego,nawet Ursus padl!!!
Takich wykszalconych ludui macie.
Tylko gadac i pisac umumici i to wszystko!!!
Chyba bylo gramatycznie? Marcus

Gliwiczanin
01/12/2021 18:26
W odpowiedzi na  Okulista

to prawda tutaj są montownie. Nie fabryki. Fabryki były w latach 90tych ale przyjechali ludzie z usa i Niemiec i pokazali ze ich sa lepsze tansze i warto kupic to co oni mają. Dodatkowo Polacy nie nadaja sie do biznesu. Brak reklamacji wypuszczanie na sztuke – tak aby sie sprzedało coś w stylu targu na balcerku.

Tla
01/12/2021 20:39
W odpowiedzi na  Gliwiczanin

Aleś błysną

Achacy
02/12/2021 08:22
W odpowiedzi na  Okulista

„umumici” – taa, a cóż to jest?? Nazwa nowo odkrytego plemienia na Syberii? Tak czy inaczej dobrze że taki cymbał już nie mieszka w Polsce. Jeszcze się niemieckim imieniem podpisuje, to trzeba być czubem.

Marcus
02/12/2021 08:25
W odpowiedzi na  Okulista

Nie, nie było!

Tla
01/12/2021 20:37
W odpowiedzi na  Okulista

Je bnij się w ten pusty czerep!

Okulista
01/12/2021 21:04
W odpowiedzi na  Tla

Ty jestes pusty jak Polska gospodarka.

Piotr
02/12/2021 06:42
W odpowiedzi na  Okulista

Skończyły się czasy, gdzie w jednym miejscu robiono wszystko pod jednym dachem. Teraz korzysta się od poddostawcy, patrz giga fabryka pod Berlinem Tesli. Tak jest taniej, tak jest szybciej. Ekonomia. Można w każdym momencie zmienić poddostawcę, żądając lepszych warunków. Jest tak, bo to klient końcowy chce taniej.