Kierowcy w Gliwicach sięgną głębiej do kieszeni. Od 4 stycznia zapłacimy więcej za parkowanie

Od początku stycznia, w Gliwicach obowiązują nowe stawki za postój pojazdu w strefie płatnego parkowania. Nowe, czyli niestety wyższe. Więcej zapłacimy jednak dopiero w pierwszy dzień roboczy, który wypada w poniedziałek, 4 stycznia.

Wzrośnie także opłata dodatkowa, wystawiana w razie nieuiszczenia opłaty za postój, a także opłaty za drugi pojazd w ramach abonamentu mieszkańca. Ile zapłacimy po Nowym Roku? O tym poniżej.

Przypomnijmy, że uchwałę dotyczącą nowych zasad organizacji oraz podwyższonych opłat w SPP w lipcu br. przyjęli radni.


Celem podwyżek nie jest dodatkowy zarobek miasta, tylko przywrócenie strefie jej funkcji – zniechęcania do długotrwałego parkowania w centrum – wyjaśniał wówczas Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic.

Czas pokaże, czy podwyższanie jednorazowych opłat zwiększy rotację, w sytuacji, gdy nowe regulacje wciąż nie do końca rozwiązują problem nadużywania abonamentów mieszkańca. Miasto nie zdecydowało się na ograniczenie abonentom możliwości parkowania tylko do rejonu zamieszkania. W efekcie, np. w okolicy WSA, urzędu miejskiego czy innych instytucji, znaczna część miejsc parkingowych zajęta jest przez stojące ponad 8 godzin samochody dojeżdżających urzędników abonentów.

Wzrost cen na pewno będzie zauważalny. Np. w tańszej strefie B, za pierwszą godzinę zapłacimy 2 złote zamiast 1,60, a cały dzień parkowania to wydatek 12 zł (było 8,90 zł).

Od nowego roku za pozostawienie pojazdu w podstrefie A zapłacimy:

  • za pierwszą godzinę postoju 3,00 zł,
  • za drugą godzinę postoju 3,50 zł,
  • za trzecią godzinę postoju 4,20 zł,
  • za czwartą i kolejne godziny postoju 3,00 zł,
  • opłata wnoszona z góry za cały dzień postoju 25,00 zł.

Zmiany w opłacie dotyczą także podstrefy B:

  • za pierwszą godzinę postoju 2,00 zł,
  • za drugą godzinę postoju 2,40 zł,
  • za trzecią godzinę postoju 2,80 zł,
  • za czwartą i kolejne godziny postoju 2,00 zł,
  • opłata wnoszona z góry za cały dzień postoju 12,00 zł.

Za brak opłaty lub przekroczenie opłaconego czasu parkowania, trzeba będzie wnieść opłatę dodatkową w wysokości 100,00 zł. Kwota ta ulegnie obniżeniu do 30,00 zł jeżeli zostanie opłacona w terminie do 14 dni, od dnia wystawienia zawiadomienia informującego o obowiązku wniesienia opłaty dodatkowej.

Od 1 stycznia wzrasta także opłata roczna za drugi pojazd (o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony) w ramach abonamentu mieszkańca. Wynosić ona będzie 300 zł. Opłata za parkowanie pierwszego pojazdu (o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony) pozostaje bez zmian w kwocie 120 zł za 12 miesięcy.

Opłata wielodniowa od 1 stycznia 2021 r. obliczana będzie jako iloczyn dni, w których pobierana jest opłata i stawka opłaty dziennej: dla podstrefy A w wysokości 20,00 zł lub podstrefy B w wysokości 10,00 zł. W praktyce oznacza to wydatek ok. 200-400 zł miesięcznie np. dla dojeżdżających codziennie pracowników czy właścicieli firm zlokalizowanych w centrum. O ile nie dysponują własnym parkingiem albo cenną naklejką abonamentu mieszkańca.

Wzrosną także stawki za minimalny czas postoju:

– w strefie A za zatrzymanie pojazdu do 20 minut zapłacimy – 1 zł
– w strefie B, za zatrzymanie pojazdu do 15 minut – 0,50 gr.

(żms/emef)/ZDM, UM Gliwice

3000
od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
ToTy

Oczywiście nie o kasę chodzi, dopiero dopiero chcieli podnieść podatek od nieruchomości, podnieśli wodę, ścieki, śmieci. Taka golarka kasiury a prezesi gliwickich spółek miejskich zarabiają setki tysięcy

Tymon

Redakcja sprawiła mi uśmiech tym przekreśleniem “dojeżdżających urzędników”. Oczywiście szeregowi urzędnicy muszą płacić swoje… Cóż Gliwice są pod względem komunikacji publicznej troszkę upośledzone i nie widzę zbytnio woli politycznej do zmiany tego stanu.

Greg

Nie zgodzę się co do komunikacji gliwickiej jest mega upośledzona. Pracuję dłuuugo na gliwickiej strefie więc wiem co piszę.

Perez

mi to wyglada na blad w cenzurowaniu :P

pablo_b

a kiedy urzędnicy sięgną do swojej kieszeni?
w czasie pandemia, urząd działa jak nieupośledzony, może w związku z tym obniżą sobie pensje?

Miks

Pamiętaj ze urzędnicy to nie tylko ptezydent itp.to też zwykli pracownicy którzy również tą opłatę ponoszą

Greg

Co to za durny bezskładny wpis?

Arek

Szeregowym pracownikom tam już nie ma z czego obniżać.

Joasia

Głosowaliście na Marionetke franka to macie.

Patriota

A Joasia na kogo głosowała ?
Na marionetke Pis -u ?
Co po wyborach na prezydenta zniknęła z miasta jak widmo ?

Kuba

Zapomnieliście dodać ze mieszkaniec strefy A płaci 120zl i parkuje w strefie A oraz B a mieszkaniec strefy B płaci 120zl i parkuje tylko w strefie B. Trochę to idiotyczne. W taki razie mieszkaniec strefy A powinien płacić 120 i parkować tylko w strefie A.

DD

Panie Śpiewok, jeżeli celem podwyżek nie jest dodatkowa kasa dla miasta to należało skończyć zdanie, że zostanie przeznaczona na jakiś zbożny publiczny cel. I pytanie, czy pan również uiszcza opłatę za parkowanie pod urzędem, w końcu parking sfinansowany został z budżetu miejskiego a może jestem w błędzie. Z pewnością wkrótce info w tej kwestii na tym portalu się pojawi.

Faul !

Zbożny cel ?
To znaczy jaki ?
Nie ma takiej pozycji w budżecie miasta !
Trochę DD ta opinia.

Perez

na upgrade parkomatow, zeby mozna bylo karta placic

Kierowca bombowca

A wystarczyłoby wprowadzić darmową komunikację miejską i gro ludzi przesiadłoby się z samochodów do autobusów dojeżdżając do centrum. Problem rozwiązany. Zamiast tego lepiej kroić kierowców parkujących pojazdy i wiecznie windować ceny. Hehe to się nazywa Biznesem Panowie. Gliwice Przyszłość jest Tu!

Kam

Przykłady z miast polskich i zagranicznych pokazują, że nikt nie przesiądzie się z samochodu do bezpłatnego autobusu, jeżeli oferta komunikacji miejskiej nadal będzie słaba. Wzrost frekwencji w darmowych autobusach wynika po prostu z z “zasysania” pieszych z chodników. Z komunikacji miejskiej (nawet płatnej) korzysta się chętniej tam, gdzie kursuje ona często – co zresztą widać do gliwickiej linii A4, jedynej kursującej co 10 minut.

Skandal

Co 10 minut?! Przecież wszyscy wiemy, że A4 w obecnym kształcie nie ma racji bytu. Czyste marnotrawstwo.

Halina

Vipowcy miejscy mają udziały w Spółce MZK,po cóż mieli by się okraść w zyskach

The Tiger@

To kto ma te udziały?

gmG

“wprowadzić darmową komunikację miejską” i to jest istota problemu żeby komunikacja mogła być bezpłatna to musi być i musi być sensowna.

Zniesmaczony

A co z nielegalna strefą w na starym mieście juz parę procesów miasto przegrało i dalej idzie w zaparte . Żenada i brak poszanowania prawa

Fakt

Potwierdzam, idą w zaparte.

Ze mną też przegrało miasto. ZDM zwrócił należność główną wraz z odsetkami.

Referat Windykacji UM również zwrócił koszty egzekucji i odsetki.

bogacz

W Gliwicach mieszkają ludzie zamożni więc tej małej podwyżki nikt nawet nie zauważy.

Obserwujący

W glajwicach nie mieszkają tylko ludzie zamożni.Podwyżkę odczują wszyscy wożący się autkami.
Urzędasy glajwickie wiedzą,że suwerena glajwickiego łatwo i przyjemnie się goli z kasy,suweren nawet nie piśnie tak lubi golenie z kasy.

Zbigniew

Co to takiego te “glajwice”?Od panowania twoich “ulubieńców”,szkopie minęło prawie 76 lat,więc używaj nazwy PO POLSKU.

Wladek12

To tych zamożnych Gliwiczan ściągnąć do jednego worka z Warszawiakami czy Gdanszczanami

Ad

Celem podwyżek nie jest dodatkowy zarobek miasta, tylko walka o zwiększenie populacji bocianów i jaskółek w mieście…
Tą podwyżką otworzymy oczy niedowiarkom!

JEST OK

Ufff- a już się bałem że będzie taniej .Ja bardzo nie lubię jak mi zostaje kasa w portfelu ;-)

Joanna

Pracuję na Zwycięstwa dojeżdżam do pracy 20 km z poza Gliwic. Nie mam możliwości dojazdu komunikacją miejską bo mieszkam, na wsi. Czasami że względu na komplikację w dojeździe -korek wypadek- muszę zaparkować w centrum. Cena opłaty za parkowanie 8,90 to już dla mnie za dużo, a 12 zł to już duża przesada.

dobrazmiana

Nie wiem. Może niech się pani przeprowadzi, weźmie kredyt, czy cos

Obserwujący

Joanna to już twój problem. Przeprowadzając się na wieś trzeba było zrobić rachunek kosztów,pomyśleć o dojazdach do pracki.Wy to nawet nie umiecie podjąć racjonalnej decyzji,tylko od ściany do ściany.
Cel osiągnęłaś “pochwaliłaś ” się,że mieszkasz na wsi. Weź się przeprowadź do glajwic a nie stękaj na forum,zmień prackę.

Mariusz

W tym nowym roku chyba trzeba będzie dziurę w kieszeni zrobić.

zenon

Piszcie za siebie ,ja nie zapłacę

Perez

A karta mozna juz placic? Idziecie po najmniejszej lini oporu, wiecej bierzecie ale nie dajeci NIC w zamian!!!!

WSTYD GLiwice!!!

gmG

Może się mylę ale może większą rotację wymogła by pierwsza godzina za darmo a za kolejne więcej (oczywiście inny schemat dla mieszkających w centrum i abonamentu). Tylko system musiałby identyfikować przestawianie co godzinę samochodu :). Po prostu parkuję załatwiam i spadam.

Juju

Czyli oszuści nadal są pod parasolem radnych i władz miasta? I takie ceny to dobre były parę lat temu, a nie dzisiaj kiedy gliwiczanin jest synonimem zamożności.

Szczery

A płatności kartą jak nie było tak, nadal nie ma! PRZYSZŁOŚĆ JEST TU????!!!! Wiocha i tyle!

kuya

Niniejszy artykuł nosi datę 01.01.2021, zaś na początku tekstu autor pisze, że tę uchwałę radni przyjęli w lipcu b.r. Czy oznacza to, że lipiec mieliśmy w tym roku już w pierwszym tygodniu roku?

Arek

Pismo o podwyżkach za mieszkanie dostaję z kilku miesięcznym wyprzedzeniem nic nowego

Sośniczanin

Płacimy TAK DROGIE PODATKI NA RZECZ GLIWIC, ŻE PARKOWANIE POWINNO BYĆ DARMOWE.
WSTYD DLA PREZYDENTA I RADY MIASTA, SIĘGAĆ DO KIESZENI GLIWICZANEK I GLIWICZAN.

Jeden Frącek

Gdyby parkowanie było darmowe, próbując coś załatwić w centrum najbliższy parking znalazłbyś w Sośnicy…

Marta

dla mnie kpiną jest mandat w wysokości 30 zł, dlaczego nie 150?

Mariusz

A czemu nie 10 lat wiezienia

Marta

chyba dlaczego

Qwerty

Najlepiej, gdyby strażnicy miejscy od razu przebijali delikwentowi opony…

Obserwujący

Racja,mandaty powinny zaczynać się od 200 zł.Godzina parkowania kochanego autka powinna kosztować 50 zł.

mietek powroźny

Tego absurdu ani prezydent ani radni nie widzą. Widać różnicę w podejściu włodarzy do osób jeżdżących samochodami i korzystająch z komunikacji publicznej. Przypomnę, że opłata za brak biletu autobusowego wynosi aż 130 zł. Opłata za brak biletu w pociągu Kolei Śląskich wynosi od 96 zł wzwyż.

Gleiwitzer

Gdy nie było parkomatów, nie bylem w stanie znaleźć parkingu żeby coś załatwić w urzędzie. Dziś nie ma z tym większych problemów, a że drożeje… a co za pisu potaniało? Przecież pis zabrał dotacje Gliwicom i innym gminom, żeby finansować swoje fanaberie.

Gruntowy przymrozek

Podobno staniała musztarda i podpaski.

realia życia

No fakt za peło przynajmniej suwerenowi taniały wypłaty i przynajmniej pracodawcy byli zadowoleni… oraz celebryci przy swych bajońskich zarobkach , mogli zatrudniać nianie, sprzątaczy, ogrodników za czapkę śliwek, a teraz te nianie chcą już zarabiać godziwie i jak tu być za pisem?

The Tiger@

Za PO (w latach 2007-2015) wynagrodzenia (zarówno realne, jak i nominalne) wzrastały. Więc skoncentruj się na faktach.

w pogonii za octem

akurat pracowałem przez te 8 lat ich rządów w Polsce i doskonale pamiętam jaki to był dobrobyt i zielona wyspa dla kolesi z peło.oby te czasy nigdy nie wróciły

The Tiger@

To, że Ty miałeś gorzej, nie oznacza, że inni mieli też gorzej. Przytoczyłem fakt, który można znaleźć w roczniku statystycznym – chcesz z tymi danymi dyskutować?

Obserwujący

No i dobrze.Niech płaczą i płacą autkowicze.W końcu jak się chce zajeżdżać pod same drzwi.