Pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny wystartował z lotniska w Gliwicach

W niedzielny poranek na lotnisku Aeroklubu Gliwickiego w niebo wzbił się pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.

To kolejny etap zorganizowanego przez Fortum – przelotu, który służy zebraniu przez spółkę potrzebnych doświadczeń i wiedzy na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach.

Pipistrel Alpha Electro to pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.

Jednak na rynku wyraźnie widać zainteresowanie tego typu maszynami zarówno wśród klientów jak i inżynierów pracujących nad nowymi konstrukcjami. Elektryfikacja nieba wydaje się więc tylko kwestią czasu.

Prędkość przelotowa samolotu to 160 km/h, zasięg 140 km. Pipistrel Alpha Electro wyposażono w silnik elektryczny o mocy 60kW (50kW mocy ciągłej), baterie mają pojemność 21 kWh. Czas lotu to 1h + 30 minut rezerwy.

Koncerny lotnicze prowadzą już zaawansowane badania nad stworzeniem pierwszego elektrycznego samolotu pasażerskiego mogącego transportować ponad 150 osób. Szacuje się, że pierwsze tego typu maszyny pojawią się na niebie w ciągu najbliższych 10 lat. Ważne będzie, by za rozwojem samych samolotów napędzanych prądem poszedł również rozwój infrastruktury potrzebnej do ich ładowania, stąd doświadczenia prowadzone przez Fortum w Polsce.

– Zebrane informacje chcemy wykorzystać w przyszłości w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów. Jako Fortum jesteśmy pionierem rozwoju technologicznego sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych i liderem tego sektora w Europie

– podkreśla Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum. Jak dodaje, samolot pojawia się w miejscach, z którymi związane jest Fortum w Polsce. – Nasza wizyta na Śląsku nie jest przypadkowa. To właśnie w Zabrzu działa nasza nowa, najnowocześniejsza w Polsce elektrociepłownia.

Zorganizowany przez Fortum przelot rozpoczął się 8 czerwca we Wrocławiu. Na lotnisko w Gliwicach Pipistrel Alpha Electro przyleciał z Wrocławia. Następnym etapem jest przelot do Częstochowy.

(mat.pras Fortum)

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Cookie Monster
Cookie Monster

21 kWh to energia równa około 2 (dwóm) litrom paliwa ciekłego. Biorąc pod uwagę, że silnik elektryczny ma sprawność bliską 100% a spalinowy powiedzmy 20% to wychodzi, jakbyśmy startowali z 10 litrami paliwa. Trochę mało. Bez przełomu w magazynowaniu energii elektrycznej samoloty elektryczne nie zdobędą rynku.

Joe
Joe

Dlatego samochód elektryczny – pomimo dużo prostszego i lżejszego silnika – waży około 2 razy więcej niż samochód na paliwo tradycyjne (akumulatory ważą dużo więcej niż bak paliwa).

Heniek
Heniek

Jak widać “postępowcy” sumiennie zawracają Wisłę kijem.

Lolek
Lolek

Nie od razu Kraków zbudowali. Technologia powoli się unowocześnia, za kilka lat pojemność akumulatorów wzrośnie, a waga spadnie. Np. już są opracowywane akumulatory z elektrolitem w stanie stałym, co pozwoli na zmniejszenie ich rozmiarów i podatności na samorozładowanie, a zwiększy żywotność.

Macier
Macier

Dajcie sobie siana. Ich 5G smaży jak parówki, fotowoltaika nie dla Polski a węgiel jest zdrowy. Najbardziej z Rosji. Gadacie z debilami.

Cookie Monster
Cookie Monster

To prawda – postęp jest, ale na dzisiaj jeszcze daleka droga bo najlepsze akumulatory maja mniej więcej 6 razy gorszy stosunek energia/masa niż paliwo ciekle. W samochodzie to się da przezyc bo powiedzmy bak 40 litrów odpowiada akumulatorowi jakies 200 kg, ale w samolocie gdzie każdy kilogram się liczy to poważny problem. Paliwo może stanowić nawet 25% masy startowej samolotu, a taki Boening może spalać 5 ton na 1000 km. Więc mimo postępu myślę, że w samolotach to nieprędko zapanuje era elektryczna.

The Tiger@
The Tiger@

Owszem zgadza się, aczkolwiek jest coś co może pomóc – mianowicie używani energii głównie dla startu, a podczas lotu pobieranie jej ze słońca (były przecież już okrążenia ziemi z takimi wynalazkami). Ale to wymaga jeszcze dużo prób i błędów.

Niebieski Lotnik
Niebieski Lotnik

Zdumiewające, ale ten samolot (jak wiele innych) nie potrzebuje betonowego pasa za 30 mln do startu i lądowania.

Ampuła
Ampuła

Tylko nie pokazujcie Morawieckiemu, że to leciało, bo każe państwowym Zakładom Przemysłu Ciągnikowego URSUS wyprodukować milion takich elektrycznych samolotów. Mogą się z tym nie wyrobić do następnych wyborów, bo przecież właśnie leci tam produkcja miliona elektrycznych autobusów pekaesu.

The Tiger@
The Tiger@

No tak… w nocy jeździ i brudzi.

ja234
ja234

Widzicie techniczni z glajwic jak daleko w tyle jesteście?Widzicie urzędasy? to JEST przyszłość.
A wy nawet auteczka elektrycznego nie umiecie skręcić.No,ale innowacyjność w glajwicach jest na wstecznym.Dawno już stąd odjechała.(16:44)

Kamil
Kamil

Poczytaj, dowiedz się i rozeznaj temat zanim coś napiszesz. Zwłaszcza zanim napiszesz bzdury.

prosty_gliwiczanin
prosty_gliwiczanin

Spokojnie, już tam f****r-procesing opracuje coś jeszcze bardziej szokującego – pierwszy odrzutowy samolot elektryczny!

Joe
Joe

A ty kim jesteś? Nie techniczny, nie urzędnik, zatem kto? Przedszkolanka? Emerytowany milicjant? Listonosz?

///////
///////

antyauteczkowy malkontent

kamikaze
kamikaze

gdzie ta przyszłość w tym samolociku – ani z rodziną na wakacje bo brak miejsc na ludzi i bagaż no chyba że jedynym bagażem jest karta i wszystko kupujesz na miejscu,

Marian Jabłoński
Marian Jabłoński

W treści artykułu jest informacja której Państwo nie zauważyli? “samolot pojawia się w miejscach, z którymi związane jest Fortum w Polsce. – Nasza wizyta na
Śląsku nie jest przypadkowa. To właśnie w Zabrzu działa nasza nowa, najnowocześniejsza w Polsce elektrociepłownia.” Zabrze i okoliczne dzielnice podłączają się do sieci cieplnej, a my? Dalej dymimy propagandą ?

Kolega
Kolega

„Dalej dymimy propagandą”. Ale jak to mawiają zwolennicy tramwajów: „dymimy poza miastem”.
To była odpowiedz na pytanie o zasadność ekologii tramwajów skoro energia wytwarzana jest w węgla.

Lolek
Lolek

Tramwaj jest bardziej ekologiczny choćby dlatego, że silnik elektryczne osiągają wydajność na poziomie 90 procent. Zaś silnik spalinowy z wielkim sukcesem osiąga do 40% sprawności energetycznej. Sprawność energetyczna najnowszych kotłów w elektrowniach sięga nawet 46%. Więc już ta różnica kilku procent, przemawia na korzyć pojazdów elektrycznych. Tak masz rację, “rura wydechowa” jest gdzieś za miastem i ma ze 200 metrów wysokości, więc stężenia zanieczyszczeń, które do nas docierają są dużo niższe, niż te emitowane pod naszymi nosami przez pojazdy z silnikami spalinowymi. Po za tym, energia elektryczna może być pozyskiwany z wiatru, z wody, spania biomasy, biogazu czyli szeroko pojętej… Czytaj więcej »

Joe
Joe

Francja na wiatraki wydała przez ostatnie lata więcej pieniędzy niż na elektrownie jądrowe, które produkują kilkanaście razy więcej energii niż wiatraki… Także z tym biogazem też bym się tak nie rozpędzał…

Meta
Meta

Marian znowu ma miszcza! Jako Pierwszy Polak przeczytał tekst! Jako jedyny go zrozumiał! Pierwszy znalazł podstęp! Kiepski Medal Nitscha “Honorowy Zasłużony dla Gliwic” należy się Panu Marianu jak psu miska wody. Kiedyś już został nagrodzony przez Frankiewicza, ale miska wyschła i trzeba dolać wody.

Lolek
Lolek

Podłącza się tyle samo co w Gliwicach, czyli prawie nic. Ta nowa elektrociepłownia po prostu zastąpiła stary wysłużony blok energetyczny.

mieszkaniec "metropolii"
mieszkaniec "metropolii"

Wydarzenie w Gliwicach porównywalne z lądowaniem Zeppelina przed wojną (chyba 1927).